Forwarded From
Forwarded From کتب فلسفی Philosophic Books
فلسفه ابن سینا

نویسنده: مرتضی مطهری

جلد اول و دوم

تعداد صفحات: 570 ، 549

#ابن_سینا
#مرتضی_مطهری
👇👇👇👇👇
@philosophic_books
Forwarded From کتابخانه جامع الکترونیکی
Forwarded From کتابخانه جامع الکترونیکی
?مسئله ی حجاب

نویسنده: استاد #مرتضی_مطهری

#برشی_از_کتاب

1. آيا پوشش از مختصات اسلام است و پس از ظهور اسلام از مسلمين به غيرمسلمين سرايت كرده است؟ يا از مختصات اسلام و مسلمين نيست و در ميان ملل ديگر قبل از اسلام نيز وجود داشته است؟

2. علت پوشش چيست؟

چنانكه میدانيم در ميان حيوانات هيچ گونه حريمى ميان جنس نر و جنس ماده وجود ندارد، آنها آزادانه با يكديگر معاشرت می‏كنند.

قاعده اوّلى طبيعى اين است كه افراد انسان نيز چنين باشند. چه موجبى سبب شده كه ميان جنس زن و مرد حريم و حائلى به صورت پوشيدگى‏ زن يا به صورت ديگر به وجود آيد؟

اختصاص به پوشش ندارد، در مطلق اخلاق جنسى جاى چنين سؤالى هست. درباره حيا و عفاف نيز همين پرسش هست. حيوانات در مسائل جنسى احساس شرم نمیكنند ولى در انسان بالاخص در جنس ماده حيا و شرم وجود دارد.

3. فلسفه پوشش از نظر اسلام.

4. ايرادها و اشكالها.

5. حدود پوشش اسلامى چيست؟

آيا اسلام طرفدار پرده نشينى زن است همچنانكه لغت «حجاب» بر اين معنى دلالت می‏كند، يا اسلام طرفدار اين است كه زن در حضور مرد بيگانه بدن خود را بپوشاند بدون آنكه مجبور باشد از اجتماع كناره گيرى كند؟ و در صورت دوم حدود پوشش چقدر است؟ آيا چهره و دو دست تا مچ نيز بايد پوشيده شود يا ماوراى چهره و دو دست بايد پوشيده شود اما چهره و دو دست تا مچ پوشيدنش لازم نيست؟ و در هر حال آيا در اسلام مسأله‏اى به نام «حريم عفاف» وجود دارد يا نه؟ يعنى آيا در اسلام مسأله سومى كه نه «پرده نشينى» و «محبوسيّت» و نه «اختلاط» باشد وجود دارد يا خير؟ و به عبارت ديگر آيا اسلام طرفدار جدابودن مجامع زنان و مردان است يا نه؟

اينها پرسشهايى است كه اين كتاب بدانها پاسخ می‏گويد.(ص15و16)

تاریخچه حجاب در قبل از اسلام

...قدر مسلّم اين است كه قبل از اسلام در ميان بعضى ملل حجاب وجود داشته است.

تا آنجا كه من در كتابهاى مربوطه خوانده ‏ام در ايران باستان و در ميان قوم يهود و احتمالًا در هند حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده سخت‏تر بوده است، اما در جاهليت عرب حجاب وجود نداشته است و به وسيله اسلام در عرب پيدا شده است.(ص19)

فلسفه حجاب

 علت و فلسفه پيدا شدن حجاب چيست؟ چطور شد كه در ميان همه يا بعضى ملل باستانى پديد آمد؟ اسلام كه دينى است كه در همه دستورهاى خويش فلسفه و منظورى دارد چرا و روى چه مصلحتى حجاب را تأييد و يا تأسيس كرد؟(ص31)

*نظریه های مختلف درباره حجاب

 در باب علت پيدا شدن حجاب نظريات گوناگونى ابراز شده است و غالباً اين علتها براى ظالمانه يا جاهلانه جلوه دادن حجاب ذكر شده است. ما مجموع آنها را ذكر مى‏كنيم.
نظرياتى كه به دست آورده ‏ايم بعضى فلسفى و بعضى اجتماعى و بعضى اخلاقى و بعضى اقتصادى و بعضى روانى است كه ذيلًا ذكر مى‏شود:

1. ميل به رياضت و رهبانيت (ريشه فلسفى).

2. عدم امنيت و عدالت اجتماعى (ريشه اجتماعى).

3. پدرشاهى و تسلط مرد بر زن و استثمار نيروى وى در جهت منافع اقتصادى مرد (ريشه اقتصادى)

4. حسادت و خودخواهى مرد (ريشه اخلاقى).

5. عادت زنانگى زن و احساس او به اينكه در خلقت از مرد چيزى كم دارد، به علاوه مقررات خشنى كه در زمينه پليدى او و ترك معاشرت با او در ايام عادت وضع شده است (ريشه روانى).

علل نامبرده يا به هيچ وجه تأثيرى در پيدا شدن حجاب در هيچ نقطه از جهان نداشته است و بى‏جهت آنها را به نام علت حجاب ذكر كرده‏اند و يا فرضاً در پديدآمدن بعضى از سيستمهاى غيراسلامى تأثير داشته است در حجاب اسلامى تأثير نداشته است يعنى حكمت و فلسفه‏اى كه در اسلام سبب تشريع حجاب شده، نبوده است.(ص31و32)

#لینک_دانلود

https://goo.gl/rDuZkC

بهترین و کاملترین کتاب درباره #حجاب

#کتابخانه_جامع_الکترونیکی

https://telegram.me/joinchat/BUmYsDwBCxkIcRApuUWE.8w
Forwarded From کتابخانه جامع الکترونیکی
Forwarded From کتابخانه جامع الکترونیکی
پاسخ های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب

نویسنده: استاد #مرتضی_مطهری

#توضیحات

این کتاب مشتمل است بر نقدهای یکی از فضلا بر کتاب ” مسئله ی حجاب ” – اثر متفکر شهید استاد مرتضی مطهری – و پاسخهای استاد به آن نقدها. توضیح اینکه در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی یکی از فضلا در حاشیه ی نسخه ای از چاپ سوم این کتاب، نظرات انتقادی خود را مرقوم نموده و آن را در اختیار استاد شهید می گذارد، و استاد نیز پاسخهای خود رادر ذیل آن نقدها می نگارند. مطالعه این کتاب علاوه بر اینکه تا حدودی روش فقهی استاد را آشکار می سازد، نشان می دهد که چگونه استاد شهید که از یک سو با تز استعماری «اسلام منهای روحانیت» مبارزه می کند ( تا آنجا که جان خود را در این راه فدا می کند ) از سوی دیگر با جمود و تحجر در می آویزد ؛ و این نیست مگر ناشی از چند بعدی بودن شخصیت و پیمودن صراط مستقیم اسلام که لاجرم با انحرافات مختلف ناسازگار است.

#لینک_دانلود_رایگان

https://goo.gl/Gfb9cb

#کتابخانه_جامع_الکترونیکی

https://telegram.me/joinchat/BUmYsDwBCxkIcRApuUWE.8
چرا ما صفحه نورانى اين داستان را كمتر مطالعه میكنيم، درحالى كه جنبه حماسى اين داستان صد برابر بر جنبه جنايى آن میچربد و نورانيت اين حادثه بر تاريكى آن خيلى میچربد. پس بايد اعتراف كنيم كه يكى از جانی هاى بر حسين بن على ما هستيم كه از اين تاريخچه فقط يك صفحه اش را می خوانيم و صفحه ديگرش را نمی خوانيم.
جانی هاى بر امام حسين آنهايى هستند كه اين تاريخچه را از نظر هدف منحرف كرده و می كنند.
حسين را يك روز كشتند و سر او را از بدن جدا كردند، اما حسين كه فقط اين تن نيست، حسين كه مثل من و شما نيست، حسين يك مكتب است و بعد از مرگش زنده تر می شود. دستگاه بنى اميه خيال كرد كه حسين را كشت و تمام شد، ولى بعد فهميد كه مرده حسين از زنده حسين مزاحم تر است، تربت حسين كعبه صاحبدلان است. زينب هم به يزيد همين را گفت، گفت: اشتباه كردى،
كِدْ كَيْدَكَ وَ اسْعَ سَعْيَكَ، ناصِبْ جَهْدَكَ، فَوَاللَّهِ لا تَمْحو ذِكْرَنَا وَلا تُميتُ وَحْيَنا

هر نقشه اى كه دارى به كار ببر ولى مطمئن باش تو نمیتوانى برادر مرا بكشى و بميرانى؛ برادر من زندگی اش طور ديگر است، او نمرد بلكه زنده تر شد.

از کتاب حماسه حسینی
#مرتضی_مطهری
@chaame 🍏
Forwarded From نقد حال
بررسی تاریخ عاشورا
محسن اسماعیلی

استاد شهید #مرتضی_مطهری یکی از پیشگامان مبارزه با «تحریف‌های عاشورا» است و کتاب ارزشمند #حماسه_حسینی نمونه‌ای از غیرت دینی و علمی او. اما مطهری، خود از کتاب دیگری تمجید و توصیه به خواندن می‌کند که متاسفانه کمتر شناخته شده است. این کتاب #بررسی_تاریخ_عاشورا نام دارد که حاصل تحقیقات مرحوم دکتر #محمدابراهیم_آیتی است. آیتی یک روحانی شیعه و زادهٔ #بیرجند است که تبحری خاص در تاریخ داشته و نویسندهٔ کتاب مشهور «تاریخ آندلس» و کتاب #تاریخ_پیامبر_اسلام و نیز مترجم #تاریخ_یعقوبی به زبان فارسی است. او علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکتری فلسفهٔ اسلامی از دانشگاه تهران بود. متأسفانه آیتی زود دار فانی را وداع کرد و در ۱۷ مهر ۱۳۴۳ با تصادف اتومبیل درگذشت. او به خصوص در تحقیق پیرامون تاریخ اسلام از روش‌های نوین پژوهشی بهره گرفته و در کتاب بررسی تاریخ عاشورا، کار عمدهٔ محقق را تمیز مدارک معتبر از غیرمعتبر دانسته است. آیتی بارها خاطر نشان کرده است که مورخ باید از احتمال تحریف تاریخ آگاه باشد و کار تاریخ‌نویسان و پژوهشگران پیشین را با دیدهٔ تردید بنگرد. شاید همین وسواس علمی است که موجب شده تا شهید مطهری بارها و بارها در سخنرانی‌ها و کتاب‌های خویش از وی تجلیل کرده و او را « گوهر گرانبهایى» بنامد که «از دست ما رفت».  مطهری دربارهٔ این کتاب و صاحب آن می‌گوید:

«خدا رحمت كند مرحوم آیتى رضوان اللَّه علیه را، چه مرد بزرگوارى بود، چه عالم متقى‌اى بود كه از دست ما رفت. ایشان كتابى دارد به نام "بررسى تاریخ عاشورا" كه شاید خیلى از شما دیده باشید. كسانى هم كه ندیده‌اند، ببینند و بخوانند. مجموعهٔ سخنرانی‌هایى است كه ایشان در رادیو كرده است. بعد از فوت ایشان این سخنرانی‌ها را چاپ كردند. در میان كتاب‌هایى كه به زبان فارسى در این زمینه نوشته شده است اگر نگوییم بهترین آنهاست، قطعاً از بهترین آنهاست. حالا اگر از نظر تجزیه و تحلیل نگویم در درجهٔ اول یا فرد اول است ولى از جنبهٔ استناد یعنى از جنبهٔ اینكه مطالبش مستند به تواریخ معتبر است، قطعاً بى‌نظیر است.»

آیتی در همین کتاب تصریح می‌کند که به اعتقاد وی تاریخ هیچگاه در نهایت اشتباه نمی‌کند و دروغ نمی‌گوید. مهم این است که محققانه به آن نگریسته شود؛
«اشخاص از میان می‌روند و نیز ملت‌ها جابه‌جا می‌شوند. امّا تاریخ بر سرجای خود ایستاده است. و با کمال هشیاری بر نیک‌و‌ُبد اشخاص و رفت‌وُآمد ملت‌ها نظارت می‌کند، و حساب این را با آن اشتباه نمی‌کند و گناه آن را به گردن این نمی‌گذارد، و بر خلاف آنچه شاید بسیاری از مردم تصور می‌کنند که گذشت زمان، حقایق تاریخی را از یاد می‌برد و چهره‌های آشکار حوادث را نهفته می‌سازد، تاریخ با مرور زمان درست بر عکس این پندار، حقایق نهفته را آشکار می‌سازد. و موانعی را که برای معاصران حوادث تاریخی پیش می‌آید برای آیندگان از میان می‌برد تا بهتر از مردمان معاصر بتوانند به حقایق تاریخی آشنا شوند. گذشت زمان نه تنها مانعی در راه تحقیق و بررسی حوادث به وجود نمی‌آورد، بلکه موانع موجود را از میان می‌برد، و راه تحقیق و بررسی‌های محققان بی‌غرض را کوتاه‌تر و روشن‌تر می‌سازد.»

معلوم است که چنین نگاه و اعتمادی به تاریخ انگیزه‌ای قوی برای محقق ایجاد می‌کند تا با موشکافی سره را از ناسره تشخیص دهد؛ کاری که از نظر مطهری، آیتی انجام داده است. علامه شهید می‌گوید:

«آقای آیتی مورخی است که نسبت به تاریخ صدر اسلام، من به جرئت می‌توانم بگویم در همه تهران، و شاید همهٔ کشور کسی را نداریم که به تاریخ صد سالهٔ اول اسلام مثل آقای آیتی احاطه داشته باشد. کسی مثل او نیست که جزئیات این قسمت از تاریخ احاطه و اطلاع داشته باشد. این مرد بر تمام متون تاریخی این قسمت مسلط است و جزییاتش را می‌داند.»

پس این کتاب خواندنی است و می‌تواند منبع مختصر اما معتبری برای آگاهی از واقعیات حادثهٔ کربلا باشد. اما از میان همهٔ مطالب آن، به عنوان نمونه اشاره‌ای به مسالهٔ اربعین کافی است.