#مکتب_تفکیک
به مناسبت هفدهم ماه رمضان سالروز ارتحال شیخ محمود حلبی

📕هناک مطالب ثلاثة
میرزا مهدی اصفهانی

به تقریر شیخ محمود حلبی
با مقدمه و تعلیقات حسن میلانی

کتاب حاضر که ۱۸سال بعد از ادعای تشرف میرزا مهدی خدمت امام زمان(عج) و اخذ مستقیم از ایشان نوشته شده است، همانطور که فرزند ایشان اشاره کرده‌اند یکی از مهمترین کتب در فهم مبانی اعتقادی و آموزه‌های میرزا مهدی اصفهانی است.
طبق بیان مرحوم شیخ محمود حلبی حدود سی درصد ابتدایی کتاب رونویسی از دستخط استادشان میرزا مهدی اصفهانی است و بقیه تقریر مطالب ایشان است که هر شب به خدمت او می‌رسیده است.
میرزا نیز در انتها کتاب را مجدد مطالعه کرده و حاشیه‌هایی به قلم خود به آن افزوده است.
کتاب حاضر با تعلیقات انتقادی استاد حسن میلانی ارائه شده است.

مشخصات کتاب:
۷۰۰ص| جلد سخت| قیمت: ۱۲۰/۰۰۰ت +۱۲/۰۰۰ت هزینه پست =۱۳۲/۰۰۰ت
۱۱۰نفر اول، کتاب را با هزینه مجموعا ۹۹/۰۰۰ت دریافت خواهند کرد.
کتاب حاضر حدود روز عید فطر برای فروش ارائه خواهد شد ان شاءالله.
@nosakh_shii
Forwarded From Ehya-e-nosakh Research Group
#مکتب_تفکیک
🅾میرزا مهدی اصفهانی و قول به خالقیت اهل بیت علیهم السلام بر اساس اشتباه در یک روایتی که فهم آن بسیار ساده است؛
-------------------------------
تقریرات، ص۷۴
*این کتاب ۱۹سال بعد از ادعای تشرف میرزا خدمت امام زمان و اخذ معارف از ایشان نوشته شده است.
این کتاب همچنان بصورت خطی باقی مانده است.
تایپ متن صفحه:
t.me/ehya_nosakh/147
توضیح درباره محتوای این صفحه را در لینک زیر ببینید:
t.me/ehya_nosakh/148
Forwarded From Ehya-e-nosakh Research Group
#مکتب_تفکیک

🅾در علم الهی حتی با پای چپ وارد دستشویی شدن هم با علم حضوری فهمیده می شود.

میرزا مهدی اصفهانی:
امر در معارف دائر مدار دو چیز است:
۱. علم حضوری که عبارت است از وجدان کردن انسان علم خدا را همان علمی که خدا روح ولی مطلق و صادر اول را با حفظ مرتبه اشرف ثم الاشرف به فیض رسانده....کسی که این علم را داشته باشد شاهد و محیط بر صدر تا ذیل دین می شود حتی وارد شدن در دستشویی با پای چپ زیرا عالم بر علم الهی محیط بر جمیع شده است... و کیفیت حصول و تحصیل این علم را بیان خواهیم کرد.
۲. علم حصولی که در حقیقت جهل است نه علم و حقیقتش ابداع صور از سوی انسان یا دیگری در ذهنش است و ارزشی ندارد.
نسخه خطی ختام الخاتمه؛ ص۵۱-۵۰
_______________
◀میرزا مهدی اصفهانی معتقد است معرفت حقیقی منحصر است در کشف و شهود حضوری و انخلاع و تجرید، و معتقد است طلب معرفت از راه عقل و برهان فقط افزودن بر ضلالت و گمراهی است.
ما مفصل مبانی ایشان را در دو مقاله نشان داده‌ایم؛
فصلنامه آیینه معرفت| دانشگاه شهید بهشتی، تابستان ۱۳۹۷ و نشریه نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان، دانشگاه تهران.
◀محور این مقالات ابتنای بر نسخ خطی این مکتب می‌باشد نه نوشته‌های مدافعان معاصر این مکتب که سعی در معرفی اصلاح شده و مقبول‌تر از آموزه‌های میرزا مهدی اصفهانی دارند.
______________
سه نوشته دیگر ما درباره مکتب تفکیک را در لینک‌های زیر ببینید:
◀آیا میرزا مهدی اصفهانی علوم‌ خود را از اجنه و ارواح ‌گرفته است؟!
t.me/ehya_nosakh/153
◀میرزا مهدی اصفهانی و قول به خالقیت اهل بیت بر اساس یک روایت که فهم آن بسیار ساده است:
t.me/ehya_nosakh/148
◀امام زمان لبان میرزا مهدی اصفهانی را بوسید و او را حامل علوم خود کرد و انتخاب نمود که این علوم را پخش کند:
t.me/ehya_nosakh/237
________________
💠هر چند که در ملاحظه ابتدایی به دلیل عقل‌ستیزی شاید میرزا مهدی اصفهانی اخباری به نظر برسد ولی با تعمق بیشتر ملاحظه خواهد شد که این روحیه عقل‌ستیزی ریشه در مبانی صوفیانه او دارد که با برخی انحرافات شیخیه ترکیب شده است؛ هر چند که او منتقد صوفیه است ولی چون دوره اول عمرش را در اعمال صوفیانه گذرانده و به مقام قطبیت و مرشدی رسیده است ناخودآگاه گرایشاتش به همین آموزه‌ها تا آخر عمرش مشهود است.
به مرور زمان مطالب بیشتری درباره ایشان خواهیم نوشت ان شاءالله.
قول به اشتباه همه علمای گذشته در فهم توحید، قول به تحریف قرآن و... مطالبی است که به مرور از نسخ خطی این مکتب نشان خواهیم داد.
تصویر نسخه خطی ختام الخاتمه را در زیر ببینید.
@ehya_nosakh
Forwarded From |بررسی‌های کلامی|
#مکتب_تفکیک

◀بررسی مفهوم «فطری بودن خداشناسی» در مکتب تفکیک (با تکیه بر دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی و شیخ محمود حلبی)
نویسندگان:
رضا مختاری [دانش آموخته فلسفه غرب دانشگاه شهید بهشتی و فلسفه اسلامی دانشگاه تهران]
فاطمه سلیمانی‌پور [دانش آموخته شیعه شناسی و دانشجوی دکتری دانشگاه باقر العلوم]
سید قاسم حسینی [عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانشگاه قم]
📕مجله علمی پژوهشی آینه معرفت، دانشگاه شهید بهشتی، تابستان ۱۳۹۷
http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/24339/7502

@kalam_shia
Forwarded From |بررسی‌های کلامی|
#مکتب_تفکیک
🅾بررسی جایگاه عقل و برهان در معرفت دینی از منظر مکتب تفکیک

غلامرضا جمشیدیها [مدیر گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران]
رضا مختاری [دانش‌آموخته فلسفه غرب دانشگاه شهید بهشتی و فلسفه اسلامی دانشگاه تهران]
رحمت الله محمودی [دانشجوی دکتری فلسفه غرب دانشگاه تهران]

📘مجله علمی پژوهشی نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان؛ دانشگاه تهران، شماره بهار و تابستان ۱۳۹۸
https://jstmt.ut.ac.ir/article_72127.html

چکیده مقاله را اینجا ببینید:
t.me/kalam_shia/199
Forwarded From |بررسی‌های کلامی|
#مکتب_تفکیک
🅾بررسی جایگاه عقل و برهان در معرفت دینی از منظر مکتب تفکیک

غلامرضا جمشیدیها [مدیر گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران]
رضا مختاری [دانش‌آموخته فلسفه غرب دانشگاه شهید بهشتی و فلسفه اسلامی دانشگاه تهران]
رحمت الله محمودی [دانشجوی دکتری فلسفه غرب دانشگاه تهران]

📘مجله علمی پژوهشی نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان؛ دانشگاه تهران، شماره بهار و تابستان ۱۳۹۸
https://jstmt.ut.ac.ir/article_72127.html

چکیده مقاله را اینجا ببینید:
t.me/kalam_shia/199
Forwarded From Ehya-e-nosakh Research Group
#مکتب_تفکیک
🅾آیا میرزا مهدی اصفهانی علوم خود را از ارواح و اجنه اخذ می‌کرده است؟!

نویسنده تقریرات درس میرزا که شیخ محمود حلبی است در ابتدای کتاب پس از ذکر تعریف از میرزا مهدی و ذکر اینکه او اختصاص یافته بود به الطاف اهل بیت علیهم السلام و عنایات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و اینکه او از کسانی بود که در علوم اهل بیت علیهم السلام کامل شده بود هم در اصول و هم در فروع و معارف، می‌نویسد:
او از کسانی بود که کان ینخلع عن بدنه ویتجرد عن قالبه غالبا وکان زمام الخلع والتجرید بیده واختیاره متی شاء ینخلع حتی فی مجمع من الناس

[ترجمه: او از کسانی بود که روحش غالبا منخلع می‌شد از بدنش و جدا می‌شد از قالبش (جسمش) و زمام خلع و تجرید به دست و اختیارش بود و هر وقت که می‌خواست روحش را منخلع از بدن می‌کرد حتی در میان مردم...]

چند سؤال در اینجا به ذهن می‌آید:
۱. وجه شرعی انخلاع و تجرید چیست؟
۲. آیا انخلاع و تجرید و جدا کردن روح از بدن فضیلت است؟
۳. آیا اینکار مختص به میرزا بوده یا مرتاض‌ها هم قادر به انجام آن هستند؟

◀صاحب علم جمعی کیست؟!
آقای حلبی پس از ذکر تاریخ وفات میرزا یعنی ۱۳۶۵ق و ذکر شعری مطابق با تاریخ وفات او که مصرع دومش این است:
غاب عن الاعین مهدینا (در حاشیه)
[یعنی مهدی ما از دیدگان پنهان شد]
می‌نویسد:
وهذا الفقیه النبیه قد أخذ مواد علومه ومعارفه وارکان مشهوداته النفسیة البحر الاعظم والسید السند الاقوم الفقیه العارف الألمعي صاحب العلم الجمعي سیدنا ومولانا...

[ترجمه: و این فقیه آگاه اخذ کرده است مواد علوم و معارفش و ارکان مشهودات نفسی‌اش را از بحر اعظم وسید سند اقوم فقیه عارف قوی الذهن [مثلا] صاحب علم جمعی سید ما و مولای ما...]

◀تا می‌رسد به عبارت رمزی که در وسط تصویر صفحه مشاهده می‌کنید.
باید حروف عبارت رمزی را یکی در میان بیاندازید.
⬅نتیجه‌اش می‌شود:
السید علی التستری معلم الشیخ الانصاری

[ترجمه: سید علی شوشتری استاد شیخ انصاری]

.....باطنا و ان کان متعلما عنده ظاهرا.

این باطنا متعلق به معلم شیخ انصاری هست یعنی او معلم باطنی شیخ انصاری بود اگر چه در ظاهر پیش شیخ انصاری درس می‌خواند.

◀اکنون می‌پرسیم:
۱. صاحب علم جمعی به چه معناست؟ فرق سید علی شوشتری با دیگر علمای امامیه چیست؟
۲. این سید علی شوشتری آیا همانی نیست که به گفته صوفیه با جولا در ارتباط بود و سر سلسله مشایخ تصوف می‌باشد؟
۳. دلیل مخفی کاری آ حلبی چیست؟ و چرا از عبارت رمزی استفاده می‌کنند؟

◀سؤال اصلی:
چگونه میرزا شاگرد سید علی شوشتری بوده و علومش را از او اخذ کرده در حالیکه سید علی شوشتری قبل از به دنیا آمدن میرزا فوت کرده بود؟!

جواب شیخ محمود حلبی این است:
وهذا الاخذ والاستفادة لم يكن على نظام التعليم والتعلم الظاهري حيث كان حيوة شيخنا قده بعد مماته وتعلماته عنه بعد وفاته...

[ترجمه: این اخذ و استفاده میرزا از صاحب علم جمعی بر اساس نظام ظاهری تعلیم و تعلم نبود زیرا هم زمان با هم نبودند]
سپس می‌فرمایند این تقریرات را غنیمت بدان.

◀لازم‌ به ذکر است در درس اول معارف الهیه آقای حلبی آمده است که میرزا مهدی اصفهانی بعد از مدتی غرق شدن در فلسفه و تصوف در مکاشفه‌ای خدمت امام زمان رسید، امام زمان لب‌های خود را روی لبان میرزا گذاشتند و میرزا را حامل علوم خود کردند. میرزا نیز از تصوف توبه کرد و مشغول پخش علوم اهل بیت علیهم السلام شد.
کتاب حاضر که تقریرات دروس میرزا مهدی است ۱۹سال بعد از توبه‌اش نگاشته شده است.

آقای حلبی در انتهای صفحه می‌نویسد که تقریر دروس میرزا را به او عرضه کرده و ایشان با قلم خودش آن را تصحیح کرده و حاشیه زده است:
وقد عرضتها علی حضرته فنظر فیها و اصلحها و صححها بقلمه الشریف فکلما تری فیها من الهوامش بالمداد الملون فهو من خطه المبارك...

ترجمه:
این نوشته‌ها را بر میرزا عرضه کردم و او نگاه کرد و او با قلم خودش تصحیح و اصلاحش کرد پس هر چه در حاشیه با جوهر رنگی می‌بینی خط مبارک اوست.
*ما این تحقیقات را از مطالب و دروس استاد فاضل حسن میلانی اخذ کرده‌ایم.

t.me/ehya_nosakh/152
Forwarded From البساتین | محمدرضا معینی
📚

🔴بازسازی دیدگاه معرفت شناختی میرزای اصفهانی
جواد رقومی

#مقاله
#مکتب_تفکیک

@AlBasatin
#مکتب_تفکیک

رساله در تحریف قرآن
از مجموعه تقریرات دروس میرزا مهدی اصفهانی توسط شاگردشان شیخ محمود حلبی
#دستخط شیخ محمود حلبی

(به دلیل ملاحظاتِ مشخص از ترتیب اثر دادن به تمایل دوستان به اخذ رساله معذور خواهیم بود)
ممکن است در آینده این رساله را بصورت فاکسیمیله به همراه سیری از بازخوردهای رساله فصل الخطاب به چاپ برسانیم.
رساله حاضر ضمن تأیید فصل الخطاب به تلخیص آن پرداخته است، کل رساله ۴۰ص می‌باشد.
معرفی رساله در اینجا صرفا از آن جهت بود که تفکیکیان در کتابشناسی آثار میرزا مهدی اصفهانی و شیخ محمود حلبی هیچ اشاره‌ای به وجود چنین رساله‌ای نکرده‌اند.

پیشتر نسخه کشف الارتیاب عن تحریف کتاب رب الارباب را معرفی کردیم که محمود بن ابی القاسم معرب تهرانی از معاصران محدث نوری آن را در رد فصل الخطاب تألیف کرده بود.
توضیح بیشتر را در لینک زیر ببینید:
https://t.me/kalam_shia/150
#مکتب_تفکیک رساله در تحریف قرآن از مجموعه تقریرات
مستنداتی دیگر از میرزا مهدی اصفهانی و ادعای تحریف قرآن

ایشان در کتاب الاصول الوسیط به مناسباتی در چندین قسمت کتاب به بحث تحریف می‌پردازد.
در صفحه۲۴۶ می‌گوید کلامی حجت است که از ظواهر و قرائنش منفصل نشده باشد ولی چون جمع قرآن و ترتیب آیات بشری بوده [و نه با تأیید معصوم!] لذا نه تنها حجیت ندارد بلکه جابجایی اتفاق افتاده در بین آیات توسط غیر معصوم موجب انهدام ظهورات و عدم انعقاد آن نیز شده است.
سپس در خاتمه کتاب در ص۳۱۳، به فصل الخطاب اشاره کرده و آن را برای اثبات تحریف قرآن کافی می‌داند و چند صفحه از آن را نقل می‌کند.

پیشتر به رساله تحریف قرآن به تقریر شیخ محمود حلبی اشاره کردیم‌.
#مکتب_تفکیک
@nosakh_shii