Forwarded From دكتر هادى انصارى
ماجراى #تدفين _امير كبير در #كربلا🔴


محمدتقی خان #امیرکبیر را ابتدا در همان #کاشان دفن کردند اما چند ماه بعد، با پیگیری‌های همسرش #عزت‌الدوله، از آنجا كه طبق وصيت مرحوم امير كبير به وصىً خود مرحوم حاج شيخ عبد الحسين تهرانى معروف به #شيخ العراقين در دفن پيكرش در #كربلا ، جسد را به کربلای معلی منتقل کردند تا برای همیشه در رواق شرقی حرم #سیدالشهداء(ع) آرام گیرد..

میرزا محمدتقی خان #فراهانی ستاره بی‌نظیری در تاریخ ایران‌زمین بود که صدارت باکفایتش تحمل خیلی‌ها را طاق کرد و سرانجام حکم قتل او را از #ناصرالدین شاه گرفتند.

پیرامون چگونگی به قتل رسیدن امیرکبیر، نقل‌های مختلفی وجود دارد. نوشته شده است: امیرکبیر در نهم ژانویه 1852 (بیستم دی‌ماه 1230) به عادت هر روز صبح با محافظان خود بیرون آمد. همین که قدرى از اندرون دور شد، نورى حاج #علیخان دستور داد اطراف او را محاصره کنند. سپس جلوی دهان امیر را گرفته کشان‌کشان او را به حیاط مجاور آوردند و در آنجا دست و پاهایش را بستند و شریان‌هاى هر دو دست و پاى او را قطع کردند و براى چندساعتى او را به همان حال گذاشتند تا در میان درد و الم شدیدى جان بسپارد.
در روايت ديگر ، او را در #حمام _فين #كاشان به قتل رسانيدند.

درباره محل خاکسپاری امیرکبیر همه منابع تاریخی اجماع دارند که پیکر میرزا تقی خان امیرکبیر ابتدا در همان کاشان دفن شد. به گفته میرزا جعفر حقایق‌نگار خورموجى، پیکر امیر را روز بعد از #شهادت به قبرستان «پشت مشهد» کاشان بردند و به رسم امانت کنار قبر «سید محمد تقی #پشت مشهدی» از علمای مشهور کاشان به خاک سپردند.

چند ماه بعد، با پیگیری‌های عزت‌الدوله همسر امیرکبیر، جسدش را به کربلای معلی منتقل کردند. پیکر او در مقبره‌ای در رواق شرقی حرم مطهر امام حسین(ع) تدفین شد و روی سنگ مزارش چنین نوشتند:

آه که در جهان دون، از صدمات این غما ‎/ عالم روز واپسین گشت عیان به عالما

خاک ملال از جهان، رفت به هفتم آسمان‎ / رفت به گلشن جنان، وارث آصف جما‎

کارگشایى متقى، حارس ملک دین تقى ‎/ آنکه ز سهم او شقى، شد به سوى جهنما‎

بست چه بار زین سفر، روح امیر نامور ‎/ شد زمدار تا مدر، ماه صفر محرما‎

هاتف رحمت خدا، خواند به گوش این ندا ‎/ کز در بندگى درآ، تا که شوى مکرما‎

مال وفات او ز غم، کلک سرور زد رقم ‎/ گفت که بى زیاد و کم، آه امیر اعظما

مرقد امیر کبیر درست در حجره اى در سمت جنوب شرقی رواق حسينى ، دركنار #قتلگاه حسينى قرار داشت كه اكنون با باز شدن يك درب تازه به #ايوان قبله آستانه حسينى ، اين #حجره به راهرو تغيير يافته وقبر مرحوم امير كبير در اين مكان مقدس قرار گرفته است.
به بيانى ديگر ، هنگامى كه #ضريح حضرت #حبيب بن مظاهر أسدى را پشت سر نهاده واز رواق كنار ضريح ، گام به ايوان مى نهيد ، قبر او در ميانه اين مكان قرار دارد.
ازسمت راست در جوار قتلگاه واز شمال به ضريح حبيب ع

امید است عموم ایرانیان #آرامگاه او را نیز زیارات کنند تا همگان بدانند که کنار سید #شهیدان، آزادگانی بزرگ نیز عاشقانه آرمیده‌اند!

________________
@drhadiansarii
تصویر اصلی میرزا رضای کرمانی قاتل ناصرالدین شاه در کنار تصویر خود ناصرالدین شاه که عبدالله قاجار عکاس مخصوص دربار آنها را انداخته.
#میرزارضای کرمانی #ناصرالدین شاه قاجار
@aaadab1397farhang
Forwarded From unknown
📍۷ صفر؛ شهادت یا ولادت؟

💠اخیرا در #ایران به تبعیت از #عراق، ۷صفر را روز شهادت امام #حسن_مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند. و حال آنکه قول مشهور، شهادت ایشان در #۲۸صفر است.

✅بررسی اقوال:
💠کثیری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، 28 #صفر را ماه شهادت امام معرفی کرده اند.
💠 برای اولین بار #محمدبن مکی عاملی(شهید اول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است. که برگرفته از متنی با عنوان #موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، #منتسب به یکی از علمای #زیدی_مذهب(۴ امامی) به نام #قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن3، است.
💠 در بررسی های انجام شده، انتساب آن درست نیست.
💠 قاسم رسی متوفی 246 است. وی شهادت امام عسکری علیه السلام را ذکر و سال 260 را بیان کرده. وی در این تاریخ زنده نبوده، چگونه تاریخ شهادت امام عسکری را نوشته است.
💠 هیچ یک از علمای بزرگ شیعه در این دوره همانند شیخ #صدوق، #مفید، #طوسی و دیگران این گزارش را نقل نکرده اند و گویا یا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر۲۸ صفر اتفاق دارند.
💠گزارش #قاسم بدون سند و #مرسل است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
💠در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن ۲۸ صفر، مورد توجه بوده و حتی برخی از نویسندگان همانند #ابن_خزاز و #شیخ_عباس قمی آن را صحيح و معتبر می داند.
💠منابعی چون #کفعمی اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند.

✅اما جالب آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين، و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر روز #میلاد امام #کاظم علیه السلام به یک روایت است.
📌حال چگونه روایت۷صفر درباره شهادت را از #شهیداول میپذیریم ولی روایت ولادت در۷صفر را از او نمیپذیریم.
📌میگویند #ناصرالدین شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است.

📚ر.ک. بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، #يدالله_مقدسی.

💠 #جمع_بندی:
به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح بوده و احتمالا به یک روایت ضعیف، میلاد امام کاظم علیه السلام باشد. اما مشهور و صحيح میلاد در ذی الحجه است.

👇👇👇👇
@ahlolbit
Forwarded From رشت تورکلری
❇️ عده‌ای انتقاد دارند که چرا مجسمه رضاشاه را تخریب کردند اما فراموش میکنند که او هم مجسمه #ناصرالدین شاه را که در تصویر میبینید ازبین برد.اینجا جهان سوم هست و نباید اثری از قبل بماند

@rashtturkleri
Forwarded From دكتر هادى انصارى
ماجراى #تدفين _امير كبير در #كربلا🔴


محمدتقی خان #امیرکبیر را ابتدا در همان #کاشان دفن کردند اما چند ماه بعد، با پیگیری‌های همسرش #عزت‌الدوله، از آنجا كه طبق وصيت مرحوم امير كبير به وصىً خود مرحوم حاج شيخ عبد الحسين تهرانى معروف به #شيخ العراقين در دفن پيكرش در #كربلا ، جسد را به کربلای معلی منتقل کردند تا برای همیشه در رواق شرقی حرم #سیدالشهداء(ع) آرام گیرد..

میرزا محمدتقی خان #فراهانی ستاره بی‌نظیری در تاریخ ایران‌زمین بود که صدارت باکفایتش تحمل خیلی‌ها را طاق کرد و سرانجام حکم قتل او را از #ناصرالدین شاه گرفتند.

پیرامون چگونگی به قتل رسیدن امیرکبیر، نقل‌های مختلفی وجود دارد. نوشته شده است: امیرکبیر در نهم ژانویه 1852 (بیستم دی‌ماه 1230) به عادت هر روز صبح با محافظان خود بیرون آمد. همین که قدرى از اندرون دور شد، نورى حاج #علیخان دستور داد اطراف او را محاصره کنند. سپس جلوی دهان امیر را گرفته کشان‌کشان او را به حیاط مجاور آوردند و در آنجا دست و پاهایش را بستند و شریان‌هاى هر دو دست و پاى او را قطع کردند و براى چندساعتى او را به همان حال گذاشتند تا در میان درد و الم شدیدى جان بسپارد.
در روايت ديگر ، او را در #حمام _فين #كاشان به قتل رسانيدند.

درباره محل خاکسپاری امیرکبیر همه منابع تاریخی اجماع دارند که پیکر میرزا تقی خان امیرکبیر ابتدا در همان کاشان دفن شد. به گفته میرزا جعفر حقایق‌نگار خورموجى، پیکر امیر را روز بعد از #شهادت به قبرستان «پشت مشهد» کاشان بردند و به رسم امانت کنار قبر «سید محمد تقی #پشت مشهدی» از علمای مشهور کاشان به خاک سپردند.

چند ماه بعد، با پیگیری‌های عزت‌الدوله همسر امیرکبیر، جسدش را به کربلای معلی منتقل کردند. پیکر او در مقبره‌ای در رواق شرقی حرم مطهر امام حسین(ع) تدفین شد و روی سنگ مزارش چنین نوشتند:

آه که در جهان دون، از صدمات این غما ‎/ عالم روز واپسین گشت عیان به عالما

خاک ملال از جهان، رفت به هفتم آسمان‎ / رفت به گلشن جنان، وارث آصف جما‎

کارگشایى متقى، حارس ملک دین تقى ‎/ آنکه ز سهم او شقى، شد به سوى جهنما‎

بست چه بار زین سفر، روح امیر نامور ‎/ شد زمدار تا مدر، ماه صفر محرما‎

هاتف رحمت خدا، خواند به گوش این ندا ‎/ کز در بندگى درآ، تا که شوى مکرما‎

مال وفات او ز غم، کلک سرور زد رقم ‎/ گفت که بى زیاد و کم، آه امیر اعظما

مرقد امیر کبیر درست در حجره اى در سمت جنوب شرقی رواق حسينى ، دركنار #قتلگاه حسينى قرار داشت كه اكنون با باز شدن يك درب تازه به #ايوان قبله آستانه حسينى ، اين #حجره به راهرو تغيير يافته وقبر مرحوم امير كبير در اين مكان مقدس قرار گرفته است.
به بيانى ديگر ، هنگامى كه #ضريح حضرت #حبيب بن مظاهر أسدى را پشت سر نهاده واز رواق كنار ضريح ، گام به ايوان مى نهيد ، قبر او در ميانه اين مكان قرار دارد.
ازسمت راست در جوار قتلگاه واز شمال به ضريح حبيب ع

امید است عموم ایرانیان #آرامگاه او را نیز زیارات کنند تا همگان بدانند که کنار سید #شهیدان، آزادگانی بزرگ نیز عاشقانه آرمیده‌اند!

________________
@drhadiansarii
Forwarded From
بشنویم از کاسه آش یک وجب روغن

#ناصرالدین شاه سالی یک بار آش نذری می پخت و خودش در مراسم پختن آش حضور می یافت تا ثواب ببرد.
رجال مملکت هم برای تهیه آش جمع می شدند و هر یک کاری انجام می دادند.
خلاصه هر کس برای تملق وتقرب پیش ناصرالدین شاه مشغول کاری بود. خود شاه هم بالای ایوان می نشست و قلیان می کشید و از بالا نظاره گر کارها بود.
سر آشپزباشی ناصرالدین شاه در پایان کار دستور می داد به در خانه هر یک از رجال کاسه آشی فرستاده می شد و او می بایست کاسه آن را از اشرفی پر کند و به دربار پس بفرستد
کسانی را که خیلی می خواستند تحویل بگیرند روی آش آنها روغن بیشتری می ریختند.
واضح است آنکه کاسه کوچکی از دربار برایش فرستاده می شد کمتر ضرر می کرد و آن که مثلا یک قدح بزرگ آش که یک وجب روغن رویش ریخته شده دریافت می کرد حسابی بدبخت می شد.

به همین دلیل در طول سال اگر آشپزباشی با یکی از اعیان یا وزرا دعوایش می شد به او می گفت بسیار خوب بهت حالی می کنم دنیا دست کیه... آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد.

@Ajibvalivaghaei