Forwarded From fatemeh najafi
#معرفی_کتاب

«نوحه‌های دستگاهی قزوین»

یادداشت پشت جلد:
بررسی مختصر این چند قالب شعری که بیشتر در حوزۀ ادبیات مذهبی کاربرد داشتند ما را به سوی این دیدگاه سوق می‌دهند که گویی ملاک بازشناسی یک قالب ادبی محیط کاربرد آن است. وگرنه چگونه دانشکده‌های ادبیات و ادبا و سبک‌شناسان ما چشمان خود را در مقابل دریای ادبیات مذهبی بسته‌اند؟ و تمامی آن‌ها را گونه‌هایی زیردست و «عامیانه» تلقی می‌کنند که ارزش مطالعه را ندارند. این محققین عزیز که خود را وقف علم کرده‌اند و شعار داشتن دیدگاه عینی (ابژکتیو) می‌دهند چگونه است به جز قصیده و غزل و مثنوی دیگر چیزی در حوزۀ ادب این کشور نمی‌بینید. مگر نه این است که نوحه و اقسام آن نیز گونه‌های شعری مورد استفاده در زبان فارسی هستند؟

#نوحه‌های_دستگاهی_قزوین
#سعید_افزونفر
#نشر_سوره_مهر
Forwarded From fatemeh najafi
#معرفی_کتاب

«هر طرف آواز غم»

یادداشت پشت جلد:
نوحه فی‌المرثیه از گونه‌‌های نوحه‌خوانی در شوشتر است که نوحه‌خوان خوانش‌بندی را با ریتم مشخص و همراهی سینه‌زنان آغاز می‌کند و در ادامه خوانش‌بندی دیگری از نوحه را، به گونۀ مرثیه با حالت آوازی بدون ریتم مشخص و سینه‌زنی اجرا می‌کند. خوانش سومین بند این نوحه مانند نخستین بند با ریتم مشخص و سینه‌زنی حاضران پیگیری می‌شود و دوباره به شیوۀ مرثیه‌خوانی درمی‌آید و تا پایان نوحه‌خوانی به همین ترتیب ادامه می‌یابد.

#هر_طرف_آواز_غم
#متین_رضوانی_پور
#نشر_سوره_مهر