Forwarded From محسن الویری
🔹پیامبر از دریچه کدام چشم غربی‌ها؟ ـ #بخش_نخست از سه قسمت

صبح دیروز پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ در مراسم هفتگی زیارت عاشورا دانشگاه باقر العلوم علیه السلام صحبتی کوتاه به مناسبت نزدیک شدن سالروز رحلت #پیامبر_اعظم صلی الله علیه و آله با عنوان "پیامبر از دریچه کدام چشم غربی‌ها؟" ارائه شد که متن آن با حذف و اضافاتی اندک چنین است:

السلام علیک یا مبلغاً عن الله، السلام علیک ایها السراج المنیر، السلام علیک یا مبشر، السلام علیک یا نذیر، السلام علیک یا منذر، السلام علیک با نور الله الذی یستضاء به
(بخشی از زیارت‌نامه پیامبر از راه دور)

این بند از زیارت‌نامه و البته شواهد فراوان دیگر نشان می‌دهد که دایره مخاطبان پیامبر صلی الله علیه و آله به مسلمانان محدود نیست، زیرا چهره تبلیغی پیامبر، روشنگری ایشان، مبشر و منذر بودن ایشان فراتر از جامعه اسلامی، همه انسان‌ها را در برمی‌گیرد. بر همین اساس، باور غیرمسلمانان در باره پیامبر برای همه ما می‌تواند دارای اهمیت باشد.
مقاله‌ مرحوم #مجتبی_مینوی (۱۳۵۵ ش.) با عنوان "اسلام از دریچه چشم مسیحییان" در مجموعه مقالات دو جلدی "محمد؛ خاتم پیامبران" (این مجموعه مقالات در سال ۱۳۴۸ ش. از سوی حسینیه ارشاد به چاپ رسیده است و بزرگانی مانند #شهید_مطهری هم در آن مقاله دارند.) اولین گزارش خوب و مستند به زبان فارسی در باره ریشه‌های نگاه‌های کینه‌توزانه و خصمانه #غربی‌ها با پرچمداری اصحاب کلیسا در باره پیامبر است. کتاب ارزشمند Muhammad in Eroupe نوشته خانم مینو صمیمی هم که در سال ۲۰۰۰ م. چاپ شده و ترجمه فارسی آن با عنوان "محمد (ص) در اروپا"، در سال ۱۳۸۴ ش. به فارسی ترجمه شده است، گزارشی روشن و قابل اعتماد از "هزار سال افسانه‌سازی و دروغ‌پردازی در غرب" در اختیار خواننده قرار می‌دهد. آثار قابل توجهی هم در بررسی انتقادی نوشته‌های غربی‌ها در باره پیامبر در جهان اسلام و نیز در کشور خودمان نوشته شده است.

در نگاهی تاریخی به این موضوع، می‌توان گفت که #پیامبرپژوهی در غرب از کلیسا و به دست ارباب کلیسا شروع شد. اولین نوشته‌ها در باره پیامبر آکنده از بدبینی و تهمت و افترا و بدگویی است. تلقی #مسیحیان_کاتولیک اروپا در آن دوره این بود که پیامبر مانع گسترش دعوت نجات‌بخش مسیح شده است و لذا هر نوع بدگویی در حق پیامبر را روا می‌داشتند. هم‌زمان با تحولات اروپا و تغییر مرکزیت قدرت از کلیسا به دولت و تقویت رویه استعماری غربی‌ها، شناخت شرق و به ویژه شرق اسلامی این بار با انگیزه شناخت برای سلطه رونق گرفت و لذا کینه‌توزی نسبت به پیامبر کاهش یافت. این که قرار گرفتن نام پیامبر در کتاب قهرمانان (چاپ شده در سال ۱۸۴۱ م.) نوشته توماس کارلایل (۱۸۸۱م.) در کنار نام شخصیت‌هایی مانند ناپلئون و شکسپیر بازتاب مثبت گسترده‌ای بین مسلمانان پیدا کرد به همین خاطر بود که از یک دنیای آکنده از صداهای ناهنجار، ناگاه صدایی خوش به گوش می‌رسید.

نمونه آثار همدلانه‌تر در باره پیامبر در این دوره قابل توجه و در منابعی که در این باره تدوین یافته در دسترس است.

با پایان یافتن عصر استعمار کهن، مطالعات شرق‌شناسی و اسلام‌شناسی و پیامبرشناسی هم تحول یافت و این بار شاهد رشد چشمگیر آثاری با رویکرد علمی هستیم. نگاه واقع‌بینانه‌تر به پیامبر در عهد استشراق علمی چون در امتداد استشراق استعماری است، طبعاً از نگاه‌های منفی و سلبی آن دوره خالی نیست ولی حجم آثار هم‌دلانه در باره پیامبر به صورت چشمگیری در این دوره افزایش یافت. اعترافات غربی‌ها به اشتباه بودن برداشت‌هایشان از پیامبر هم به فراوانی در منابع این دوره به چشم می‌خورد.
(ادامه دارد...)
@MohsenAlviri
Forwarded From در ایتا منتظریم
#مقاله خاورشناسان و دیدگاه شیعه درباره جانشینی حضرت علی علیه السلام
دین محمد حکیمی

#پیامبر_اعظم
#حضرت_علی
#خلافت
#خاورشناسان

کانال مدیریت دانش
@dl_islamicdoc_com