#اعجاز_قرآن
#تحدی_قرآن
? اعجاز قرآن (قسمت هشتم)
♦️ شبهات تحدی
1⃣ نامفهوم بودن معناى مثل
نخستين اشكالى كه به تحدى قرآن شده، گفته اند، معناى دقيق واژه «مِثل» {در مِنْ مِثله} در اين تحدى نامعلوم است. قرآن نگفته است كه منظورش از مثل چيست؟ بنابراين دعوت به مبارزه اى كرده كه معيار داورى آن مشخص نيست.
✅? پاسخ
براى دعوت مخالفان و كسانى كه ترديد در اصالت و حيانى بودن قرآن دارند، از كلمه مِثل و مانند استفاده كرده و كلمه مانند قرآن، يعنى کلماتی که با تمام ويژگى هاى صورى و معنوى مانند قرآن باشد كه اين معنا، براى آشنايان به قرآن بويژه اهل تخصص روشن است. متخصصان از هر مذهب و ملتى كه با قرآن آشنا باشند، مى دانند چه متنى مى تواند برابرى كند، چنانكه در زمان نزول قرآن، اعرابى كه اين آيات را مى شنيدند و خود صاحب سخن بودند و شعر و نثر را مى شناختند و كم و بيش با حكمت ها و معارف بشرى آشنا بودند، همانندى براى آنان روشن بود. از این رو لزومى نداشت معناى دقيق واژه مثل تعريف شود. امروز اگر كسى ادعا كند: من تابلويى نقاشى كرده ام كه هيچكس نمى تواند مانند آن را بياورد، براى مخاطب هنرمند و نقاش اين جمله شناخته شده است.
به همين دليل كسانى در پنهان و آشكار به تمرين پرداختند. جمله ها و كلماتى را بر ساختند، ولى ديگرانى كه اين جمله ها را شنيدند، چه آن هايى كه مسلمان بودند و چه آن هايى كه مسلمان نبودند، نگفتند: اين جمله ها مانند قرآن و با قرآن برابرى كرده است. امروز - نه عصر فرود آمدن قرآن - نوشته هايى درسايت هاى اينترنتى توسط برخى اعراب مسيحى عرضه شده و همه مى توانند به آن نوشته ها مراجعه كنند، لازم نيست پيروان قرآن باشند، ديگران هم مى توانند به راحتى داورى كنند كه آن متن ها مثل قرآن نيستند. و دليل و معيار مانند نبودنشان هم روشن است. امروز هم با همه توسعه اى كه در هرمنوتیک، معناشناسی، زبانشناسی و فلسفه تحليلى زبان انجام گرفته و پيچيدگى هاى كلام برجسته شده، مى فهمند وقتى كه سخن از مثل قرآن مى شود، چه خصوصیاتی مطرح است و لذا تلاش مى كنند كه با سبك و سياق قرآن، مانندى عرضه كنند.
? ادامه دارد...
#سرفصل_علوم_قرآنی #آموزش
? @qurunied
#تحدی_قرآن
? اعجاز قرآن (قسمت هشتم)
♦️ شبهات تحدی
1⃣ نامفهوم بودن معناى مثل
نخستين اشكالى كه به تحدى قرآن شده، گفته اند، معناى دقيق واژه «مِثل» {در مِنْ مِثله} در اين تحدى نامعلوم است. قرآن نگفته است كه منظورش از مثل چيست؟ بنابراين دعوت به مبارزه اى كرده كه معيار داورى آن مشخص نيست.
✅? پاسخ
براى دعوت مخالفان و كسانى كه ترديد در اصالت و حيانى بودن قرآن دارند، از كلمه مِثل و مانند استفاده كرده و كلمه مانند قرآن، يعنى کلماتی که با تمام ويژگى هاى صورى و معنوى مانند قرآن باشد كه اين معنا، براى آشنايان به قرآن بويژه اهل تخصص روشن است. متخصصان از هر مذهب و ملتى كه با قرآن آشنا باشند، مى دانند چه متنى مى تواند برابرى كند، چنانكه در زمان نزول قرآن، اعرابى كه اين آيات را مى شنيدند و خود صاحب سخن بودند و شعر و نثر را مى شناختند و كم و بيش با حكمت ها و معارف بشرى آشنا بودند، همانندى براى آنان روشن بود. از این رو لزومى نداشت معناى دقيق واژه مثل تعريف شود. امروز اگر كسى ادعا كند: من تابلويى نقاشى كرده ام كه هيچكس نمى تواند مانند آن را بياورد، براى مخاطب هنرمند و نقاش اين جمله شناخته شده است.
به همين دليل كسانى در پنهان و آشكار به تمرين پرداختند. جمله ها و كلماتى را بر ساختند، ولى ديگرانى كه اين جمله ها را شنيدند، چه آن هايى كه مسلمان بودند و چه آن هايى كه مسلمان نبودند، نگفتند: اين جمله ها مانند قرآن و با قرآن برابرى كرده است. امروز - نه عصر فرود آمدن قرآن - نوشته هايى درسايت هاى اينترنتى توسط برخى اعراب مسيحى عرضه شده و همه مى توانند به آن نوشته ها مراجعه كنند، لازم نيست پيروان قرآن باشند، ديگران هم مى توانند به راحتى داورى كنند كه آن متن ها مثل قرآن نيستند. و دليل و معيار مانند نبودنشان هم روشن است. امروز هم با همه توسعه اى كه در هرمنوتیک، معناشناسی، زبانشناسی و فلسفه تحليلى زبان انجام گرفته و پيچيدگى هاى كلام برجسته شده، مى فهمند وقتى كه سخن از مثل قرآن مى شود، چه خصوصیاتی مطرح است و لذا تلاش مى كنند كه با سبك و سياق قرآن، مانندى عرضه كنند.
? ادامه دارد...
#سرفصل_علوم_قرآنی #آموزش
? @qurunied