دانش پزشکی در اوستا
پزشکان در کتاب اوستا (اردیبهشت یشت، بند 6 )، بر اساس روش درمانی در گروههای زیر قرار می گیرند:اشو پزشک (ašo. baesaza): یعنی کسی که به کمک اشه درمان می کند. اشه (aša) نیز در زبان اوستایی در مفهوم « نظم این جهانی، قانون حاکم بر جهان » است.این واژه در سنت اسلامی برابر مفهوم «حق» است.داد پزشک (dato. baesaza): یعنی کسی که درباره ضایعان وارد شده به بدن اشخاص و کیفر مربوط به آنها کار می کند، که همان پزشک قانونی است.کارد پزشک (karato. baesaza): که همان جراح است که با کارد و آلات دیگر جراحی، درمان می کند.گیاه پزشک (urvaro. baesaza): کسی است که با اروهای گیاهی بیماران را درمان می کند.مانسر پزشک (maro. baesaza): کسی است که با کلام مقدس بیماران را درمان می کند.این پزشکان دوره های آموزشی جدی و دراز مدتی راطی می کردند و در مدارس پزشکی آن زمان که در بسیاری از شهر های ایران دایر بود تخصص می دیدند.یکی از مورخان علم پزشکی در این باره چنین می نویسد:«تحصیل در رشته پزشکی مشتمل بر دوره های نظری و عملی بود و چندین سال به طول می انجامید.از آزمونهای پایان این دوره ها آگاهی دریت در دست نیست؛ اما کارد پزشکان پیش از کسب مجوز برای انجام اعمال جراحی، ناگزیر از گذراندن امتحانات دشواری بودند.»در اوستا حتی از دستمزد پزشکان نیز سخن به میان آمده است:به طور کلی دستمزد پزشکان (و دامپزشکان نیز)بسته به جایگاه افراد در خانواده، روستا،
شهر و کشود تعیین می شد و به موقعیت پزشک یا دشواری بیماری بستگی نداشت و دستمزدهای گوناگونی مانند ارزش کوچکترین ستور (چارپا)، ستور میانه، ستور بزرگ، گردونه چهار اسب، یک خر ماده، یک گاو ماده، یک مادیان، یک شتر ماده، و (برای دامپزشکان) چارپای کوچک و یک خورش گوشت را در بر می گرفت.حتی دستمزدهای معنوی هم مرسوم بود. برای نمونه:اگر موبدی بیمار می شد و پزشکی به درمان این پیشوای مذهبی مبادرت می ورزید و موفق به مداوای او می شد، یک دعای خیر منتخب از آیان مقدس آسمانی که در میان دینداران معمول بود، به او اجرت داده میشد.اما در مجموع بایسته بود که پزشک خوارک سالم و کافی، پوشاک درست و کافی و اسب تندرو و دارو و وسایل جراحی به مقدار لازم داشته باشد.برعکس آن دسته از پزشکان که به جهت عدم رعایت مقررات پزشکی در درمان بیماران قصور می نمودند و یا به خاطر عدم توانایی و دانش اندک در حرفه خویش، موجب مرگ بیماران می شدند، علاوه بر محروم شدن از ادامه شغل پزشکی، جرائم نقدی و کیفر جزایی نیز به آنها تعلق می گرفت.
دانلود کتاب زیر را به علاقمندان دانش پزشکی در ایران باستان توصیه می کنیم.
#پزشکی #ایران #باستان

⬇️⬇️
Apokalypsens fire ryttere er på vei til Stortinget


ما نباید به سیاستمدارانی رای بدهیم که در سواره نظام #آخرالزمان سوار می شوند.


متأسفانه رهایی از دست سیاستمداران بی کفایت غیرممکن است زیرا آنها خودشان سیستم را به نفع خود تقلب کرده اند.
مگر آنکه از سیستم خارج شویم یا سیستم نابود شود.


آنچه مردم باید بفهمند این است که تقریباً تمام مشکلاتی که در جامعه وجود دارد به طور مصنوعی توسط سیاستمداران و سازمان ها ایجاد شده است تا بتوانند خود را غنی کنند. این مردم نیستند که مشکلات را ایجاد کرده اند.
----


در تصویر، ظاهرا شخص اول در قالب سرباز #ایران باستان یا شرقی می باشد.؟!

#نروژ
Forwarded From هادی ایمانی
‍ 📢👁‍🗨 وقتی بزرگترین مرکز #علوم_انسانی #ایران زمین به سوی زوال می‌رود
#محمد_میلانی ☑️🔵 درمیان اخبار ریز و درشت این روزهای لعنتی که آدمی درحسرت شنیدن و دیدن یک خبر رضایت‌بخش حسرتمند ساعت‌ها می‌نشیند و درنهایت آه و دریغ و افسوس تحویل محیط اطراف خود می‌دهد، شنیدن بعضی از خبرها وضعیت روانی آدم را چنان به هم می‌ریزد که ترجیح می‌دهد به دامان همان اخبار بد و مشوش روزانه پناه ببرد.
☑️🔴 تعطیل شدن #دائره_‌المعارف_برزگ_اسلامی به عنوان شریف‌ترین #نهاد_فرهنگی ایران که نه، شاید خاورمیانه دقیقا یکی از همان اخبار است. مرکزی فرهنگی که سال‌های سال جز خدمت رسانی به اعتلای فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی و پژوهش راستین نفش حاشیه‌ای دیگری نداشته و نیز علاوه برآن دغدغه بانی و موسس آن علاوه بر رسالت اصلی و اصیل ذکر شده؛ توجه به وضعیت کار و معیشتی بزرگان و فرزانگان این کشور بوده، این روزها چنان در وضعیت فلجی به سر می‌برد که نوشتن و حتی گفتنش اشک بر دیدگان آدمی سرازیر می‌کند. بله بار دیگر تکرار می‌کنم. دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در آستانه تعطیلی است. برای آنهایی که تصویر روشنی از این مکان شریف ندارند کافی است بگویم، صادق‌ترین و شریف‌ترین انسان‌هایی که می‌توانند فخر علمی و ادبی و فرهنگی یک کشور و ملت باشند، از برای همه ایرانیان همه در این مرکز جمع شده بودند تا نه با درآمدهای نجومی و میلیاردی که با خون دل و کار و زحمت مداوم و مستمر ایران دیروز و امروز را به دنیای آینده با وجه‌ای شریف و اصیل تحویل بدهند.
☑️🔴 این مرکز که به اصطلاح مدیریتی و اقتصادی توسط بخش خصوصی و همیت مدیر ارشد آن #سید_کاظم_موسوی_بجنوردی اداره می‌شود همواره در سه دهه و اندی از عمر گرانمایه خود از دخالت مالی و تحکمی حتی منابع دولتی نیز مبرا نگاه داشته شد تا بتواند با استقلال و دقت عاری از هرگونه دخل و تصرف و غرض‌ورزی به حیات خود ادامه دهد تا نشان دهنده چهره واقعی ایران فرهنگی باشد. اگرچه بر اساس مستندات موجود این مرکز در دوره‌های پیشینِ روسای جمهور فرهنگی مورد توجه بیشتر بوده اما این هیچ وقت به معنای نیاز این مرکز تلقی نمی‌شده است و در واقع کمک به این مرکز به نوعی افتخار و وجه ارزشی دولت‌های پیشین نیز بوده و هنوز هم رییس جمهور دیروز اصلاحات و عاقد آرام و صبور این روزها به خود می‌بالد که توانسته برای ادامه حیات این مرکز سهمی درخورد توجه داشته باشد. مسئله مهمی که با گفتار این روزهای بنیانگذار مرکز همخوانی ندارد.
☑️🔵⚫️ فارغ از وضعیت فعلی این مرکز شریف که مبادرت به تسویه و به نوع محترمانه قطع همکاری با چهره‌های فرهیخته و ارزشمند #فرهنگ و #تمدن_ایرانی آن هم گروهی و دسته‌ای می‌کند حرف‌ها و مستنداتی وجود دارد که مانند خنجر برروی اعصاب و روان آدم کشیده می‌شود. بی‌ادبی و بی‌حرمتی به چهره‌های برجسته فرهنگی، دخالت بی‌رویه فرزندان صاحب موسسه شریف دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و مدعیات جدید آنها مبنی بر دارایی اختصاصی دانستن کلیه اموال عمومی، معنوی و منقول و غیرمنقول این مرکز است. ادعای اخیر شخص آقای #موسوی_بجنوردی در مورد وضعیت ملک و زمین‌های متعلق به این مرکز در منطقه #دارآباد #تهران، بی‌ادبی و گستاخی فرزندان ایشان به چهره‌های ارزشمند و اصیل فکری و فرهنگی کشور که دراین مرکز مشغول به کار هستند برای مثال اخراج یکی از بزرگ مردان به دلیل موافق نبودن نظراتش با نیات و خواسته‌های فرزندان موسوی بجنوردی و یا نقل قول مستقیم یکی از فرزندان به شریف مرد ادب و فرهنگ آقای دکتر ... که هرچه دارید از صدقه سری پدر و خانواده ما دارید!!! همه نشان از بحرانی عظیم است که قلب علوم انسانی کشور را نشانه گرفته است. فارغ از آنکه باید تأسف بر وضعیت تمدن و فرهنگی که متولی اصلیش بخش خصوصی با چنین خلق و خویی باشد. ⛔️❌ آقای موسوی بجنوردی این روزها درمعرض پاسخ به بیشمار سئوالاتی است که درپس رفتار و کردار ایشان و فرزندانش شنیده می‌شود. چرا که عدم پاسخگویی به این وضعیت و یا عدم پیگیری وضعیت این بنیاد #پژوهشی خاطره‌ای بس تلخ و تأسف بار را در تاریخ #فرهنگ_ایرانی به بار خواهد گذاشت؟؟؟؟!
Forwarded From Afghanistan Book (کتاب افغانستان)
سواد معاهدۀ دولتین علیتین افغانستان و ایران
چاپ: مطبعۀ ماشین‌خانه مبارکۀ سنگی، 15 سنبله (شهریور) 1302 ش.
#معاهده #ایران #افغانستان #امان_الله_خان #احمدشاه #قاجار
Afghanistan Book (کتاب افغانستان) https://t.me/AfgBookPdf
Forwarded From طومار اندیشه
مدرسه تابستانی «مطالعات اسلام شیعی»، دانشگاه ادیان و مذاهب، ایران، http://goo.gl/3HGl5D
Forwarded From جریانـ
📰 آرشیو رایگان ۲۲ نشریه #فارسی برای محققان و علاقه‌مندان تاریخ معاصر، در دانشگاه بن:
صور اسرافیل، اختر، تربیت، آینده، یادگار، باباشمل، سراج الاخبار، بهار، شکوفه، دانش، شرق، حبل‌المتین، شرافت، شرف، جنگل، مجلس، روح القدس، نامه فرهنگستان، نوروز، کاوه و ...

د#](https://www.translatio.uni-bonn.de/online-zeitschriften/persische-online-zeitschriften" rel="nofollow" target="_blank">سترسی از اینجا

Forwarded From حسین حسن‌زاده
جدیدترین #کتاب احمد #پاکتچی:
? «جریان‌های فهم #قرآن در #ایران معاصر» (1395)

? goo.gl/uABZcl
Forwarded From دیوانکده شعر و ادب فارسی
#سلسله_مجالس_علمی
مجلس اول: نام و حدود #ایران
به یاد دکتر #منوچهر_ستوده

با سخنرانی:
#سید_مصطفی_محقق_داماد
#سید_صادق_سجادی
#روزبه_زرین_کوب
#علی_بهرامیان

سلسله مجالس علمی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار کوششی است برای طرح و بحث پیرامون برخی مسائل و موضوعات در تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران و زبان فارسی که به صورت ماهانه از سال جدید در کانون زبان پارسی برگزار خواهد شد.
نخستین جلسه از سلسله مجالس علمی به بحث در باب نام و حدود ایران در طول تاریخ اختصاص یافته که با حضور پژوهشگران تاریخ ایران بر جوانب گوناگون موضوع به ویژه با توجه به اسناد و مدارک تاریخی و جغرافیایی پرداخته خواهد شد.

⏳چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷ ساعت ۱۷

📍خیابان ولی عصر - سه راه زعفرانیه - خیابان شهید عارف نسب - شماره ۱۲ - باغ موقوفات دکتر افشار

📢 شرکت برای عموم آزاد است.

🆔 https://t.me/joinchat/DhozBBFKBK9D87RyG3RHCA
Forwarded From نگارشید
اولین نمایش از این آثـــار #تـــاریخی 9000 سالۀ #ایران در المان

برای شناخت تاریخ و فرهنگ در ایران زمین بیشتر و بیشتر مطالعه کنیم و به همگان معرفی نماییم 🙏🙏🙏🙏🙏

@artnegarshid
Forwarded From بی هراس ِدیده شدن | پیام شمس‌الدینی
▪️بایسته‌های پژوهشی در حوزۀ مطالعات اسماعیلیان
72+1 موضوع برای تحقیق بیشتر
(بخش چهارم)

‎پیام شمس‌الدینی




37. چگونگی شکل و صورت اسماعیلیان سند و هند از غزنویان تا دورۀ اخیر الموت
38. چگونگی شکل و صورت اسماعیلیان آسیای مرکزی از غزنویان تا دورۀ اخیر الموت
39. بررسی مجدد سیاست‌های تجددگرایانۀ امامان اخیر نزاری
40. تحولات جدید در جوامع نزاری از نیمۀ قرن نوزدهم به بعد
41. تحولات جدید در جوامع نزاری از نیمۀ قرن نوزدهم به بعد، مورد پژوهی: ایران
42. تحولات جدید در جوامع نزاری از نیمۀ قرن نوزدهم به بعد، مورد پژوهی: افغانستان
43. تحولات جدید در جوامع نزاری از نیمۀ قرن نوزدهم به بعد، مورد پژوهی: آسیای مرکزی
44. تحولات جدید در جوامع نزاری از نیمۀ قرن نوزدهم به بعد، مورد پژوهی: شبه‌قاره
45. تحولات جدید در جوامع نزاری از نیمۀ قرن نوزدهم به بعد، مورد پژوهی: سند
46. تحولات جدید در جوامع نزاری از نیمۀ قرن نوزدهم به بعد، مورد پژوهی: شام
47. تحولات جدید در جوامع نزاری از نیمۀ قرن نوزدهم به بعد، مورد پژوهی: شرق افریقا
48. چگونگی افول و مستحیل شدن جماعات پیرو محمدشاهی در شیعه اثنی عشریه در ایران

(ادامه دارد)

🔻لینک بخش اول:
https://t.me/PayamShamseDini/161

🔻لینک بخش دوم:
https://t.me/PayamShamseDini/169

🔻لینک بخش سوم:
https://t.me/PayamShamseDini/175

🔻🔺🔻

#اسماعیلیان #سند #هند #آسیای_مرکزی #غزنویان #الموت #اسماعیلیان_آسیای_مرکزی #اسماعیلیان_هند #اسماعیلیان_سند #نزاریان_امامان #نزاریان_تجددگرایی #نزاریان_قرن_نوزدهم #ایران #افغانستان #شبه_قاره #شام #شرق_افریقا #اسماعیلیان_محمد_شاهی #محمد_شاهیان #اثنی_عشریه #پیام_شمس_الدینی

🔻🔺🔻