Forwarded From دعبل
#آبرومندان_درگاه_اهل_البیت
#استاد_علی_آهی
#بخش_اول

استاد علي آهي هشتاد سال قبل دريكي از محلات قديمي تهران به دنيا آمد. پدر وي از اهالي آبعلي بود كه به تهران آمده و مقيم پايتخت گرديده بود از اين رو حاج علي آهي اصالتا اهل آبعلي است. در تهران متولد شده و رشد كرد. اما همه اينها باعث نشد او شهر و ديار خود را فراموش كند. اين نكته هم گفتني است كه مردم آبعلي، مردمي دوست داشتني ، مومن انقلابي و نمونه اند. آنها چه در قبل از انقلاب عليرغم تمركز تهاجم فرهنگي طاغوت ، اصالتهاي خود را حفظ كردند و پس از انقلاب اسلامي در حراست از انقلاب اسلامي و شركت در دفاع مقدس پيشتاز بودند. تعداد رزمندگان ، شهيدان، آزادگان و جانبازان اين منطقه گواه اين ادعاست.در اين بين از جمله افتخارات اين ديار شخصيتهاي ارزشمند در گذشته و حال هستند.

در شعر و ادب، نورس دماوندي (آهي) را در قرن دهم مي‌شناسيم كه از پيشتازان دوره بازگشت است و در زمان حال #حاج_علي_آهي از جمله اين افتخارات است كه بيش از 60 سال است در وادي شعر، آن هم فقط و فقط شعر ولایی و مذهبي قلم زده و گام برداشته است. جالب اينكه فرزند وي #استاد_حسين_آهي از نام آوران كم نظير – بلكه بي نظير – علم عروض در عصر حاضر و از شاعران به نام است كه صد افسوس در محافل و مجامع ادبي داخل و خارج مشهور و در بين ما ناشناخته و گمنام است.

🔶ويژگي هاي شعر ولایی:

هنر و از جمله شعر از واقعيت‌هاي قطعي هر تمدن و فرهنگ است. از نگاه اسلام شعري، مقبول است كه حقيقت را آنچنان كه هست به مخاطبانش ابلاغ كند و آيينه حقايق والاي آسماني و قدسي باشد.
شعري، شعر است كه انسان‌ها را به يقين حقيقي برساند و مصداق اين حديث باشد كه:«خذعنا، تكن منا؛ از ما توشه برگير تا از ما شوي». حقيقت اين است كه همه چيز از جمله علوم و معارف بشري آنگاه سودمند است كه در سير سعادت انسان باشد و اين مهم جز در خانه اهل بيت نيست.

شاعر آنگاه كه با انديشه پاك و انگيزه تابناك به شعر ولایی روي مي آورد، اثر وي ثمره شيرين شجره اي است كه داراي دو حسن است: حسن فعلي (شعر براي اهل بيت) و حسن فاعلي (انگيزه پاك شاعر).

اينجاست كه شعر و شاعر ولایی مصداق اين فراز از آيه شعرا است كه «الا الذين آمنوا و عملو الصالحات» و نمونه اين شعر خاقاني كه:

مرا به وادي الا الذين فرود آورد
فروگشاي زمن طمطراق الشعراء

شعر #آهي روان، همه فهم، ساده و صميمي است چون مصداق شعر ولایی است، آهي كوشيد خودرا از نازك انديشي ها و خيال‌پردازي هاي نا متعادل برهاند چرا كه مي كوشید شعرش ترجمان آيات و احاديث و سيره نوراني آن بزرگواران باشد.

🔹استاد آهي در ديباچه ديوان شعرش، ادبيات ولایی را داراي سه اصل مي داند:

1-اصل ادبي ؛ كه آشنايي، تسلط و مهارت بر علوم ادبي، شعري و بلاغي است.

2-تاريخ؛كه مبتني بر واقعيات و حقايق است.

3-عقايد و كلام؛ كه ريشه اي و بنيادين است.

از اين رو كه چند دهه با تفسير و فقه و كلام بود
چهل سالی بحث «عقيدتي» شعر را پي گرفته و بر ان پاي میفشرد

او بر اين باوربود كه شاعري ميتواند شعري ولایی بگويد كه عقايد قوي و محكم شيعي داشته باشد.

از نگاه او شعر ولایی داراي شاخصه هايي از اين قبيل است:

ولايي و اهل بيتي و قرآني است.

ادبيات او نزديك با ادبيات امامت و ولايت است نه خلافت و سلطنت.

اخلاق گرا است.

حماسي و سلحشور پرور است.

آهي كوشيد در اين مسير گام نهد و تاثير بگذارد، از اين رو نقش او در تربيت شاگرداني برجسته از ميان شاعران و ذاكران اهل بيت، نقش برجسته و ماندگار است و سهم او در چهل سال اخير بسيار.
بعد اينكه در بنياد دعبل خزاعي و مسجدي كه پدر نيكو كارش بنيان نهاده بودعاشقانه و خستگي ناپذير به تربيت شاگردان و حل مشكلات و معضلات اين قشر موثر و شيداي اهل بیت می‌پرداخت.
ادامه دارد...
#دعبل
https://t.me/deabelnews
✨معناى قبولى اعمال

معناى واژه هاى عاشورايى در قرآن
#سخنران دكتر سيد حميد #خويى
١٧ مهر ٩٧
#فايل_صوتى
#بخش_اول از دو بخش

@Shahrah
Forwarded From 📃بالکان نامه...
🛐🛐🛐🔝

🇦🇱 #شاعران_آلبانيایی_و_امام_حسين(ع)
#بخش_اول

🔺️ماجرای عجیب شهید بابا کمال شمیمی:
به شهادت رسیدن یک شاعر عاشق در راه امام حسین(ع)، در منطقه بالکان و قاره سبز مورد عجیبی است. يكی از شعرای بكتاشی كه علاقه زيادی نيز به امام حسين (ع) داشت «بابا كمال الدين شميمی » است. وی در اواخر قرن هجدهم ميلادی می زيسته و می گويند كه هميشه خرقه سبز می پوشيده است. زمانی كه از او می پرسيدند: چرا خرقه سبز می پوشی؟! در جواب طی شعر بلندی چنين می سرود:
نسب من به پيغمبر نمی رسد، بلكه در سرنوشت من لحظه ای مقدر شده است كه همچون امام حسين (ع) در كربلا شهيد شوم . .

🔹️وی همواره در صحبت هايی كه با يارانش می كرد می گفت: دوست دارم همچون امام حسين (ع) شهيد شوم... سرانجام يكی از روزها در حالی كه مشغول خواندن فصلی از كتاب حديقه السعاده از فضول بغدادی بود كه در آن ماجرای شهادت امام حسين (ع) نقل شده است، ناگهان دو گلوله از بيرون پنجره سينه او را نشانه می گيرد و خونش دو نقطه از صفحه كتاب را رنگين می كند. اين كتاب تا همين اواخر، درتكيه "بابا عاصم" واقع در "جيروكاسترا" در جنوب آلبانی نگه داری می شده است.

🍃وی در قسمتی از شعرش می سرايد:
به خرقه ای كه در بر كرده ام نگاه مكن 
در آن به ديده ترديد منگر
چرا كه اين خرقه قديمی است 
امّا من دلير و نيرومندم 
و در آن لحظه ای كه فرصت داده شود
به زورمندی جوانی از جوانان كربلا
خواهم جنگيد
شميمی به نظر می رسد كه كوچك است 
چونان قطره در برابر دريا
در حال ركوع 
امّا چون خوب بشناسيش 
دريايی را می بينی كه دنيا را می پوشاند
دريايی كه سرچشمه آن، از سلاله امام علی(ع) است...

🔺️يكی ديگر از شعرای آلبانی كه به اهل بيت(ع) عشق می ورزيد «بابا سرسم علی »است . او در اواخر قرن نهم هجری برابر با پانزدهم ميلادی تولد يافت و به مقام "حكيم اكبر" يعنی رئيس طريقت «بكتاشيه» رسيد و تا زمان مرگش يعنی سال 977 هجری (1569 ميلادی ) در اين مقام باقی ماند. از وی شعرهای زيادی به جا مانده كه بعضی از آن ها به چاپ رسيده است .

🍃وی در يكی از شعرهايش می گويد:
از جهانی كه در نور ديدم 
به سوی شما بازگشتم 
مبارك باد بر شما، راهی كه با آن خويش را نجات داد،
شما راه شاه و صاحب راه را طی می كنيد
هيچ كس نمی داند در ميان ما چه كسی رهبر است 
و چه كسی بزرگ است
يزيد ملعون هرگز زبان ما را نمی فهمد
راه ما راه حقيقت است همان راهی كه محمد(ص) و علی(ع) گفته اند...

🔺️دو شاعر ديگر آلبانيايی كه درباره حماسه حسينی شعر گفته اند «داليب فراشری» و برادر كوچكش «شاهين فراشری» می باشند.

🔹️داليب فراشری منظومه حماسی "الحديقه "را در سال 1259 هجری به خط عربی سروده است كه در آن بيش از 65 هزار بيت در مورد حماسه كربلا و قهرمانی های امام حسين (ع) آورده شده است .

🍃او در يكی از شعرهای كربلايی اش می گويد:
اين جا سرزمينی است كه خدا آن را انتخاب كرد
سنت خداوند چنين بود
تا او را به آن ميدان راهی كند
درک مصيبت امام حسين (ع) در آن ميدان 
برای هر كسی ممكن نيست 
چرا كه اين مصيبت در ظرف كلام نمی گنجد.‌‌‌..

🔹️و برادرش شاهين منظومه "مختارنامه " را كه دوازده هزار بيت است، به صورت شعر به زبان آلبانيايی ترجمه كرده است . البته اصل اين منظومه به زبان فارسی بوده و شاهين آن را از تركی ، ترجمه منظوم كرده و چند نسخه خطی آن در كتاب خانه ملی تيرانا موجود است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
به #بالکان_نامه بپیوندید👇
🆔️ @balkannameh
منطقه پر رمز و راز #بالکان به روایت #محسن_سوهانی

https://i.pinimg.com/originals/e6/8e/a4/e68ea497e29b1af227850b2331486257.jpg
#فایل_صوتی
? کارگاه: روش تحقیق تاریخی #بخش_اول
✅ دکتر احمد پاکتچی
♦️ 13 شهریور ماه 1395
? پژوهشگاه علوم انسانی
? @OstadPakatchi
#فایل_صوتی
💠 کارگاه: روش تحقیق تاریخی #بخش_اول
✅ دکتر احمد پاکتچی
♦️ 13 شهریور ماه 1395
🔹 پژوهشگاه علوم انسانی
🆔 @OstadPakatchi
Forwarded From unknown
🔸دیدار با استاد دکتر #محمود_مهدوی_دامغانی ـ #بخش_اول

عصر روز پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ فرصتی دست داد تا در بین برنامه‌های کاری ِتقریبا متراکم، دیداری هم با استاد محمود مهدوی دامغانی استاد بازنشسته #دانشگاه_فردوسی مشهد و مترجم پرآوازه متون تاریخی و ادبی و اخلاقی کهن عربی در منزل ایشان داشته باشیم. افسوس که حضرت استاد که حافظه شگفت‌آور و شیرینی بیانشان ما را مبهوت کرده بود، اجازه ضبط این دیدار پرنکته، آکنده از خاطرات، سرشار از لطائف و دقائق، بسیار صمیمی و درس‌آموز را ندادند؛ ولی نشر این خاطرات با اجازه ایشان صورت گرفته است. کلیه مطالب داخل پرانتز از سوی بنده افزوده شده است.

یکی از خاطراتی که ایشان نقل کردند مربوط به مصاحبت ایام نوجوانی با مرحوم #شیخ_هاشم_قزوینی (۱۲۷۰ ـ ۱۳۳۹ ش.) بود. ایشان فرمودند یکبار شیخ هاشم را به همراه پدرم (آیت‌الله) شیخ (محمد) کاظم مهدوی دامغانی (۱۳۱۶ ـ ۱۴۰۱ ق.) با فولکس قورباغه‌ای که داشتم به جایی می‌بردم. در فرصتی مناسب از ایشان و پدرم اجازه خواستم که پرسشی را مطرح کنم. وقتی اجازه فرمودند، پرسیدم مقام #شیخ_طوسی بالاتر است یا شما؟ مرحوم شیخ هاشم پس از مکثی کوتاه پرسیدند که فاصله شیخ طوسی با امام معصوم چقدر بود؟ من با مبنا قرار دادن سال شهادت امام حسن عسکری علیه السلام گفتم حدود دویست سال. ایشان پرسیدند: این دویست سال یعنی چند نسل؟ هر نسل را چقدر در نظر میگیری؟ من هم با عذرخواهی از سخن گفتن در برابر این بزرگان عرض کردم حدود سی سال، یعنی تقریبا هفت نسل، ایشان فرمودند بر این اساس شیخ طوسی با هفت واسطه به امام معصوم می‌رسید و برای شناخت قول و فعل معصوم علیه السلام فقط سند و رجال هفت نسل را باید بررسی می‌کرد ولی من باید با حدود چهل نسل به امام برسم، پس زحمتی که من باید بکشم بیشتر است. من گفتم پس چرا شیخ طوسی آنگونه درخشید و همچنان در قله قرار دارد؟ مگر نه این است که به این خاطر بود که دست به قلم برد و آثاری چون استبصار و تهذیب و مبسوط و خلاف را نوشت؟ شما دو بزرگوار با این همه علم چرا دست به قلم نمی‌برید؟

آقای دکتر مهدوی دامغانی در ادامه این صحبت، محدود ماندن دانشگاهیان و پژوهشگران به نوشتن مقاله را نکوهیدند و فرمودند مقاله‌نویسی ارزش زیادی ندارد، علمایی مانند شیخ طوسی با نگارش جواب مسائل مردمان این شهر و آن شهر و رساله‌های کوتاه شیخ طوسی نشدند بلکه با نوشتن کتابهایی مانند #التبیان شیخ طوسی شدند.

خاطره‌ای دیگر که آقای دکتر مهدوی دامغانی نقل کردند مربوط به سال ۱۳۲۸ ش. و آمدن #امام_خمینی به #مشهد به امر #آیت_‌الله_بروجردی برای تحقیق در باره کسی بود که از کارخانه نخ‌ریسی دویست هزار تومان به عنوان خمس گرفته و این امر سر و صدایی در مشهد به پا کرده بود. آیت الله بروجردی از امام خواسته بودند در این باره و برای روشن شدن حقیقت موضوع فقط از آقایان شیخ هاشم (قزوینی) و شیخ کاظم (مهدوی دامغانی) پرس و جو شود. ایشان گفتند من در آن زمان نوجوانی سیزده ساله بودم و امام که به منزل ما آمده بودند از من پرسیدند که می‌خواهی طلبه بشوی یا نه؟ و من عرض کردم اگر شما و یا پدرم دستور بدهید طلبه می‌شوم ولی اگر به میل خودم واگذار شود، خیر ! ایشان گفتند آخرین دیدار من با امام خمینی ۱۸ شهریور ۱۳۵۷ در عراق و آخرین روزهای اقامت امام در این کشور بود و در آن زمان کسی جز آقایان دعایی و فردوسی با امام نبود. در این دیدار هم امام فرمودند: بالاخره طلبه نشدی!

آقای دکتر مهدوی دامغانی در خاطره‌ای دیگر گفتند من در بین اساتیدم کسی را به صفای باطن مرحوم (آیت الله) محمد حسین #فاضل_تونی (۱۲۵۹ ـ ۱۳۳۹ ش. مدفون در شیخان قم) ندیدم. من در سال دوم دوره دکتری ادبیات فارسی به همراه چند تن دیگر از جمله مهدی اسدی خوانساری (فرزند آیت‌الله محمدتقی خوانساری) و شفیعی کدکنی و علی شیخ‌الاسلامی و دیگران که شاگرد ایشان بودیم، به خانم‌های عضو کلاس سفارش کرده بودیم که از نظر پوشش حرمت استاد را نگاه دارند. روزی ایشان به دنبال تکدر خاطر از یکی از بانوان، گفتند که امروز #انگلستان به کانال سوئز حمله کرده است و کفار به جهان اسلام رخنه کرده‌اند، و با ناراحتی عمیق چند بار گفتند: وا اسلاما و وا محمدا و همان لحظه در کلاس سکته کردند و به منزل منتقل شدند و بر اثر همان سکته به رحمت خدا پیوستند. (اگر مراد از حمله انگلستان به کانال سوئز، بحران سوئز در سال ۱۹۵۶ م. (۶۲ سال پیش) باشد و سال رحلت مرحوم فاضل تونی ۱۳۳۹ ش. (۵۶ سال پیش) همزمانی این دو رویداد محل تأمل است، مگر این که مراد سالگرد حمله انگلیس باشد.)

نقل از کانال استاد محسن الویری


@sibawayhis
Forwarded From محسن الویری
#گردش_تاریخی_در_بغداد ـ #بخش_اول

با پایان یافتن حضور در کربلا فرصتی دست داد که افزون بر زیارت قبر امام کاظم و امام جواد علیهما السلام و نیز علمای بزرگ مدفون در این حرم قدسی مانند شیخ مفید (درگذشته ۴۱۳ ق.) و ابن‌قولویه رازی (درگذشته ۳۶۹ ق.) و خاندان صدر، از برخی اماکن تاریخی بغداد بازدید شود.

این بازدیدها به لطف و همت و همراهی آقای احمد هاتف طاهر المفرجی صورت گرفت. ایشان به تازگی پایان نامه ارشد خود را با عنوان "اخلاق البغدادیین الاجتماعیه من خلال کتاب تاریخ بغداد للخطیب البغدادی (۴۶۳ ق.)" دفاع کرده است. بنده داور این پایان نامه بودم.

همه شیعیانی که به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف می‌شوند در صورت امکان با زیارت مرقد مطهر امامان کاظم و جواد علیهما السلام این سفر معنوی خود را تکمیل می‌کنند. شهر کاظمین یا کاظمیه متصل به شهر بغداد است و بازدید از مراکز دینی و تاریخی شیعی و غیرشیعی شهر بغداد معمولا در برنامه کاروان‌ها و زایران ایرانی نیست. غیر از فضای عمومی شهر بغداد، اماکن بازدید شده چنین است:

الف. مسجد براثا
مسجد بُراثا اولین جایی بود که روز چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ از آن بازدید کردیم. بُراثا نام کسی است که پیش از اسلام در این مکان یک دیر (بر وزن خیر) برای مسیحیان بنا کرده بود. این مسجد در محله قدیم کرخ بغداد و محله عُطَیفیه در حال حاضر قرار دارد و فضایل زیادی برای آن برشمرده شده‌اند. محله کرخی بغداد و این مسجد کانون رویدادهای مهمی برای شیعیان بغداد به ویژه تا پیش از ورود سلاجقه به این شهر بوده است. دیواری که برای تأمین امنیت مسجد گردآن کشیده شده، مانع دیده شدن مسجد و در ورودی آن از خیابان است.
ظاهرا آخرین تعمیرات این مسجد مربوط به ۶۰ تا ۶۵ سال پیش است و هم اکنون بخش‌های مختلف ملحق به مسجد اصلی به صورت نیمه تمام به حال خود رها شده است. در چوبی ورودی مسجد تاریخ ساخت ۱۳۸۰ ق. و مأذنه‌ها تاریخ ۱۳۷۵ ق. دارد.
احترام ویژه‌ای که در عراق هنوز برای اصحاب عمائم قائلند و یادآور چند دهه پیش ایران است و البته توضیحات همراه عراقی بنده، سبب شد که ممانعتی از همراه بردن گوشی همراه برای عکس‌برداری صورت نگیرد.
فضای کنونی مسجد که حدود پنج هزار متر مربع است؛ در بردارنده چند شبستان، کتابخانه، وضوخانه و دیگر اجزای متعارف مساجد بزرگ است. در حیاط بین یکی از شبستان‌های دو طبقه و مسجد اصلی، قطعه سنگ سیاهی که سطح بالای آن گود است قرار دارد که مردم برای تبرک آبی را که خود در آن می‌ریزند، می‌نوشند. گفته می‌شود یکی از مهمترین کارکردهای این سنگ شفا دادن کودکانی است که دیر زبان به سخن گفتن می‌گشایند و لذا به آن الحجاره المُنطِقَه (سنگ به سخن‌آورنده) می‌گویند. آقای احمد هاتف هم از سر تفنن برای این که زودتر زبان فارسی را فرابگیرد از آن نوشید!
روبروی این تخته سنگ و متصل به سمت چپ مسجد اصلی، چاه سرپوشیده‌ای وجود دارد که طبق برخی گزارش‌های تاریخی با معجزه‌ای از امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مسیر بازگشت از جنگ نهروان به آب رسیده است. آب این چاه از طریق تلمبه به یک آبخوری در مجاورت مأذنه منتقل می‎‌شود و در دسترس مردم قرار می‌گیرد.
در فضای سرپوشیده متصل به مسجد اصلی هم قطعه سنگ سفیدی که نام اهل بیت علیهم السلام بر اطراف نقش بسته داخل یک ویترین قرار دارد که گفته می‌شود این سنگ در اصل مربوط به ایام کودکی حضرت عیسی علیه السلام است و حضرت مریم سلام الله علیها عیسی را روی آن قرار داده است.
کتیبه‌های داخلی مسجد اصلی به دلیل سیاه‌پوشی ایام محرم قابل مشاهده نبود.
@MohsenAlviri
Forwarded From حدیث‌پژوهی و مطالعات اسلامی
#معرفی_کتاب

📚خدا و انسان در اندیشه فیلسوفان مسلمان

✍ موسی ملایری.

قم: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث‏، 1396ش..
230ص.

#معرفی_اجمالی

در #بخش_اول این مجموعه در باب چیستی، روش و غایت فلسفه سخن گفته شده. در همین بخش نظامهای فلسفه اسلامی معرفی شده اند و به بیان علل افول یک نظام و طلوع نظام دیگر پرداخته است. در همین بخش از خاستگاه فلسفه اسلامی نیز سخن گفته شده و با تأکید بر اینکه فلسفه اسلامی خاستگاه بیرونی نیز داشته است، اما نباید از خاستگاه درونی آن، یعنی اندیشه های برخاسته از بطن فرهنگ اسلامی غفلت کرد، بلکه آنچه علل بقا و استمرار و شکوفایی فلسفه اسلامی را فراهم کرده، خرد شخصی مسلمین و تفکر خودجوش آنها بوده است.

#بخش_دوم به مباحث خداشناسی می پردازد. نخست به اثبات ذات و سپس به بررسی صفات پرداخته شده. نظریه های مرتبط با معنی شناسی صفات که در نوع منابع فلسفی مطرح نمی شوند، در این مجموعه به نحو مبسوط مورد بررسی قرار گرفته اند. و در جای جای بحث، آنگونه که متناسب با مذاق دانشجویان کلام باشد، تطبيق های مؤثری صورت گرفته است.

#بخش_سوم سراسر به مباحث انسان شناسی پرداخته است. سرنوشت نفس انسانی از آغاز تکون تا ورد به عالم آخرت در این بخش بررسی شده است.

🆔 @ae_quran_tehran
Forwarded From کتابخانه مجازی
📚#کتاب_صوتی
📖 #بیندیشید_و_ثروتمند_شوید
#ناپلئون_هیل
#بخش_اول

🌐 Telegram.me/ketabkhaneh2015