#تبلیغ_بین_المللی_اسلام
#الگوهای_موفق
@Allah4all
✳️ شیوه های تبلیغی آیت الله موسوی لاری ره / بخش دوم
🔹روش شناسی و آسیب شناسی تبلیغ بر پایه آموزه های قرآن
تبلیغ یکی از راه های رسانیدن پیغام های دینی است لذا شناسایی آسیب های آن برای تاثیرگذاری تبلیغات و دستیابی به نتایج آن امری ضروری به نظر می رسد. با توجه به آن که یکی از وظایف و مسئولیت های پیامبران تبلیغ و رسانیدن پیام الهی به مردمان است: فهل علی الرسل الا البلاغ المبین و نیز: ما علی الرسول الا البلاغ. قرآن افزون بر تبیین اهداف و اهمیت تبلیغ به شناسایی و تبیین آسیب های تبلیغ نیز پرداخته است لذا تا حد امکان مفهوم تبلیغ در آموزه های قرآنی بیان و سپس آسیب ها و آفات تبلیغ شناسایی، تحلیل و تبیین میگردد.
🔹گستره مفهومی تبلیغ
زمانى، تبلیغ در حدّ برانگیختن احساسات و عواطف و آماده سازى آنان براى پذیرش اندیشه، علایق، سلایق و اتخاذ روش خاصى از زندگى انجام مىشد؛ اما امروزه تبلیغى که با هدف خاص و براى قشر یا گروه خاصى (گروه هدف) و با هدف خاصى (افزایش دایره مخاطبان و جذب آنان) صورت مىگیرد، از محدوده ارتباط یک سویه و تلقینى فراتر رفته و به فرآیند دو سویه و تعاملى، میان گیرنده و فرستنده پیام تبدیل شده است؛ تا آنجا که مقوله تبلیغ، متأثر از رویکردهاى نوین، در پهنه فنآورى، ارتباطات، روانشناسى، جامعهشناسى، مردمشناسى، دیگر علوم گسترده شده و کارکرد خود را توسعه داده است.
حال آنکه تبلیغ، فرآیندى است که محتوا، روش، ابزار و چیستى و چگونگى آن در تعامل با دو قطب سیال گوینده(پیام رسان) و شنونده(گیرنده پیام) تعیین مىشود. در چنین تعامل پیچیده و چند جانبهاى دست کم پنج عامل به صورت فعال دخالت دارند که عبارتند از: چه کسى، چه چیزی را، به چه کسى، از چه طریقى، و در چه موقعیتى تبلیغ مىکند؟
🔸عوامل مؤثر در تبلیغ:
۱. #شخصیت_گوینده: پایگاه، جایگاه و نشان و خاستگاه اجتماعى او در چه حدّ و اندازه ای است.
در آیات قرآن پیامبرانی که به سوی قوم خویش ماموریت می یافتند همه از کسانی بودند که از نظر اجتماعی و شخصیتی در جایگاه معتبری بوده و مردمان ایشان را افرادی دارای جایگاه اجتماعی می شناختند.
@Allah4all
۲. دومین عنصر، قشر #مخاطب و گروه هدف است که گیرنده و شنونده پیام از نظر سن، جنس، قشر و طبقه اجتماعى و فرهنگى چه کسانى هستند و چگونهاند؟
به سخن دیگر، موقعیت گوینده و شنونده چگونه است؟ زیرا وضعیت روحى و روانى و شرایط عاطفى و احساسى مخاطب و فضاى میدانى ذهنی و خارجى هر دو طرف تبلیغ تأثیر شگرفى در انتقال پیام و تأثیر گذارى آن دارد.
پیامبران با توجه به این عنصر، روش های مختلفی چون قصه و تمثیل و موعظه و پند و برهان و منطق استفاه می کردند؛ زیرا نوجوانان بیش تر در پی شناخت از راه تمثیل هستند و گروه های سنی تحصیل کرده بیش تر پیام های منطقی و عقلانی را مورد توجه قرار می دهند. از این روست که قرآن با توجه به کارکردهای چندگانه از پیامبران می خواهد که هم با توجه به شرایط سنی و هم استعداد و قابلیت های مخاطبان و گیرندگان پیام از روش های مختلفی چون برهان و جدل و موعظه و مانند آن بهره گیرند.
۳. #محتوا و ماهیت پیام و نیز جذابیت و کارکرد موضوع و مضمون از عناصر اصلى جلب مخاطب است لذا قرآن ویژگی هایی چون دعوت به خوبی و بینش و نگرش خوب و نیکو را بیان میدارد.
۴. #روشهاى پیام رسانى به عنوان عامل اصلى و تأثیر گذار نقش مهمى را ایفا مىکنند؛ به دلیل تفاوت محتوا و پیام ها، روش هایی چون سخنوری و گفتارهای همراه با نرمی و سلاست و روانی و روشنی، شعر و نظم، ابزارها و فنآوری روز مانند منادیان و جارچیان در گذشته و ماهواره و اینترنت و پیامک در زمان امروز[۱۲] و نامه های در اشکال مختلف آن[۱۳] از ابزارهایی است که قرآن بر آن تاکید دارد. http://telegram.me/bayeganitabligh/892
🔸هر یک از مؤلفههاى پیش گفته را مىتوان بر حسب ساختار عناصر فعالیتهاى تبلیغى جهت مخاطبان به گونههاى زیر بیان کرد.
۱. مخاطبشناسى (شناخت ویژگىهاى گیرنده و شنونده پیام)
۲. نیازشناسى (شناخت نیازها، رغبتها و علایق مخاطب)
۳. روششناسى (شناخت گزینش روشهاى مؤثر و کار آمد)
۴. موقعیتشناسى (شناخت فضاى روحى و روانى مخاطب و محیط وى)
۵. زبانشناسى و واژه گزینى (آشنایی با زبان و آگاهى و هوشیارى بر ادبیات و گفتمان روز)
۶. زمانشناسى (زمان آگاهى و توجه به ضرورتها و مقتضیات زمان)
۷. پیامدشناسى (ارزش یابى، بازخوردگیرى، ارزیابى اثر بخشى فرآیند تبلیغ)
🔺استاد خلیل منصوری، مدرس و پژوهشگر حوزه
#ادامه_دارد
مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all
#الگوهای_موفق
@Allah4all
✳️ شیوه های تبلیغی آیت الله موسوی لاری ره / بخش دوم
🔹روش شناسی و آسیب شناسی تبلیغ بر پایه آموزه های قرآن
تبلیغ یکی از راه های رسانیدن پیغام های دینی است لذا شناسایی آسیب های آن برای تاثیرگذاری تبلیغات و دستیابی به نتایج آن امری ضروری به نظر می رسد. با توجه به آن که یکی از وظایف و مسئولیت های پیامبران تبلیغ و رسانیدن پیام الهی به مردمان است: فهل علی الرسل الا البلاغ المبین و نیز: ما علی الرسول الا البلاغ. قرآن افزون بر تبیین اهداف و اهمیت تبلیغ به شناسایی و تبیین آسیب های تبلیغ نیز پرداخته است لذا تا حد امکان مفهوم تبلیغ در آموزه های قرآنی بیان و سپس آسیب ها و آفات تبلیغ شناسایی، تحلیل و تبیین میگردد.
🔹گستره مفهومی تبلیغ
زمانى، تبلیغ در حدّ برانگیختن احساسات و عواطف و آماده سازى آنان براى پذیرش اندیشه، علایق، سلایق و اتخاذ روش خاصى از زندگى انجام مىشد؛ اما امروزه تبلیغى که با هدف خاص و براى قشر یا گروه خاصى (گروه هدف) و با هدف خاصى (افزایش دایره مخاطبان و جذب آنان) صورت مىگیرد، از محدوده ارتباط یک سویه و تلقینى فراتر رفته و به فرآیند دو سویه و تعاملى، میان گیرنده و فرستنده پیام تبدیل شده است؛ تا آنجا که مقوله تبلیغ، متأثر از رویکردهاى نوین، در پهنه فنآورى، ارتباطات، روانشناسى، جامعهشناسى، مردمشناسى، دیگر علوم گسترده شده و کارکرد خود را توسعه داده است.
حال آنکه تبلیغ، فرآیندى است که محتوا، روش، ابزار و چیستى و چگونگى آن در تعامل با دو قطب سیال گوینده(پیام رسان) و شنونده(گیرنده پیام) تعیین مىشود. در چنین تعامل پیچیده و چند جانبهاى دست کم پنج عامل به صورت فعال دخالت دارند که عبارتند از: چه کسى، چه چیزی را، به چه کسى، از چه طریقى، و در چه موقعیتى تبلیغ مىکند؟
🔸عوامل مؤثر در تبلیغ:
۱. #شخصیت_گوینده: پایگاه، جایگاه و نشان و خاستگاه اجتماعى او در چه حدّ و اندازه ای است.
در آیات قرآن پیامبرانی که به سوی قوم خویش ماموریت می یافتند همه از کسانی بودند که از نظر اجتماعی و شخصیتی در جایگاه معتبری بوده و مردمان ایشان را افرادی دارای جایگاه اجتماعی می شناختند.
@Allah4all
۲. دومین عنصر، قشر #مخاطب و گروه هدف است که گیرنده و شنونده پیام از نظر سن، جنس، قشر و طبقه اجتماعى و فرهنگى چه کسانى هستند و چگونهاند؟
به سخن دیگر، موقعیت گوینده و شنونده چگونه است؟ زیرا وضعیت روحى و روانى و شرایط عاطفى و احساسى مخاطب و فضاى میدانى ذهنی و خارجى هر دو طرف تبلیغ تأثیر شگرفى در انتقال پیام و تأثیر گذارى آن دارد.
پیامبران با توجه به این عنصر، روش های مختلفی چون قصه و تمثیل و موعظه و پند و برهان و منطق استفاه می کردند؛ زیرا نوجوانان بیش تر در پی شناخت از راه تمثیل هستند و گروه های سنی تحصیل کرده بیش تر پیام های منطقی و عقلانی را مورد توجه قرار می دهند. از این روست که قرآن با توجه به کارکردهای چندگانه از پیامبران می خواهد که هم با توجه به شرایط سنی و هم استعداد و قابلیت های مخاطبان و گیرندگان پیام از روش های مختلفی چون برهان و جدل و موعظه و مانند آن بهره گیرند.
۳. #محتوا و ماهیت پیام و نیز جذابیت و کارکرد موضوع و مضمون از عناصر اصلى جلب مخاطب است لذا قرآن ویژگی هایی چون دعوت به خوبی و بینش و نگرش خوب و نیکو را بیان میدارد.
۴. #روشهاى پیام رسانى به عنوان عامل اصلى و تأثیر گذار نقش مهمى را ایفا مىکنند؛ به دلیل تفاوت محتوا و پیام ها، روش هایی چون سخنوری و گفتارهای همراه با نرمی و سلاست و روانی و روشنی، شعر و نظم، ابزارها و فنآوری روز مانند منادیان و جارچیان در گذشته و ماهواره و اینترنت و پیامک در زمان امروز[۱۲] و نامه های در اشکال مختلف آن[۱۳] از ابزارهایی است که قرآن بر آن تاکید دارد. http://telegram.me/bayeganitabligh/892
🔸هر یک از مؤلفههاى پیش گفته را مىتوان بر حسب ساختار عناصر فعالیتهاى تبلیغى جهت مخاطبان به گونههاى زیر بیان کرد.
۱. مخاطبشناسى (شناخت ویژگىهاى گیرنده و شنونده پیام)
۲. نیازشناسى (شناخت نیازها، رغبتها و علایق مخاطب)
۳. روششناسى (شناخت گزینش روشهاى مؤثر و کار آمد)
۴. موقعیتشناسى (شناخت فضاى روحى و روانى مخاطب و محیط وى)
۵. زبانشناسى و واژه گزینى (آشنایی با زبان و آگاهى و هوشیارى بر ادبیات و گفتمان روز)
۶. زمانشناسى (زمان آگاهى و توجه به ضرورتها و مقتضیات زمان)
۷. پیامدشناسى (ارزش یابى، بازخوردگیرى، ارزیابى اثر بخشى فرآیند تبلیغ)
🔺استاد خلیل منصوری، مدرس و پژوهشگر حوزه
#ادامه_دارد
مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all