اشرف افغان بر تختگاه اصفهان
ویلم فلور
#تاریخ_ایران
#صفویه
Forwarded From دكتر هادى انصارى
قاپى شاه #نجف

مسجد #عماد الدوله در شهر #کرمانشاه،یکی از باشکوه ترین مساجد #قاجاریه است که در سال۱۲۸۵ هجری قمری توسط امام قلی میرزا عماد الدوله در بازار #زرگرها ساخته شد. پس از ساخت این مسجد، بانی آن یکی از در های حرم حضرت #علی(ع)را به کرمانشاه آورد و دراین مسجد نصب نمود وبه جای آن در نقره ای دیگری را وقف آستانه ی علوی نمود. درگاه

امروزه درمدخل مسجد و بازار زرگرها قرار دارد و به قاپی شاه نجف معروف است. این درگاه چوبی متعلق به دوران #صفویه است.
این مسجد دارای #سردر، #صحن، #ایوان، #شبستان #ستون‌دار و #حجره‌های زیاد است و معماری زیبای آن تصویری دلنشین برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند.

گفته می‌شود پس از ساخت این مسجد، بانی آن یکی از درهای حرم حضرت علی (ع ) را به کرمانشاه آورد و در این مسجد نصب کرد و به‌جای آن در نقره‌ای دیگری را وقف آستانه

علوی کرد.

این درگاه امروزه در مدخل مسجد و بازار زرگرها قرار دارد و به "قاپی شاه نجف" معروف و متعلق به دوره صفویه است.

گفتنی است، بازاری که این مسجد در آن قرار دارد در بین کرمانشاهیان به "تاریکه بازار" معروف است


________
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
#امامت ، هویت مذهب حقًه #تشیع???
بخش اول ?


امامت اساساً هویت مذهب حقه تشیع است. مهمترین تفاوت #شیعه و سایر فرق اسلامی، #امامت است. از نظر شیعه امامت، استمرار #نبوت و جانشینی پیامبر است. #پیامبر اسلام شارع و آورنده دین هستند و امامان ما حافظان #دین هستند و این حفاظت در استمرار نبوت اتفاق می افتد.

دیگران راجع به امامت بحث #خلافت و حکومت سیاسی دارند و از نظر آنها امام کسی است که حاکم امت باشد. بنابراین بحث ما حکومت نیست و امامت مترادف با حکومت نیست. حکومت شأنی از شئون امام است.

امام #حسین تا امام #عسکری شرایط با آنها همراه نبود که به حکومت برسند ولی امامت آنها به قوت خود باقی است.

برای اینکه در این مورد صحبت کنیم باید اول در مورد تشیع صحبت کنیم. مراد از تشیع چیست و این تشیع از چه زمانی پیدا شده است. دیگران هم که وقتی قلم می زنند و کتاب می نویسند مطالبی را بیان می کنند که با اصول تاریخی منافات دارد. مثلا شیعه را مولود #صفویه یا #آل بویه عنوان می کنند. کسی که این افتخار برایش حاصل شده که شیعه #علی ابن ابی طالب باشد باید بداند که تاریخچه پیدایش شیعه از چه زمانی بوده است.

بحث را از اینجا شروع می کنیم که در بحث های کلامی و تاریخی شیعه را به سه شکل معرفی کرده اند. یک شیعه #سیاسی داریم، یک تشیع #ولایی داریم و یکی هم تشیع #اعتقادی داریم. بروز و ظهور تشیع در صحنه اجتماع به سه شکل است.

الف - تشیع سیاسی به کسانی می گویند که به مبانی فکری شیعه اعتقادی ندارند و اصلاً از آن مطلع هم نیستند ولی در یک جهت گیری سیاسی دم از #رهبری اهل بیت می زنند. چون رویکرد آنها سیاسی است اسم آنها را تشیع سیاسی می گذاریم. اینها نه به عنوان اینکه امامان از طرف خدا منصوب اند و اصلاً نصب الهی را اعتقاد ندارند فقط رهبری این گروه را پذیرفته اند چون اینها دارند با بنیاد ظلم مبارزه می کنند.

از بین ائمه هم با کسانی میانه دارند که قائم به #سیف بوده اند. یعنی در وجود امیرالمومنین ع ، امام حسن مجتبی ع و سیدالشهدا ع . آنها در وجود امام #سجاد ع به عنوان پذیرش امام توقف می کنند. بعد از ایشان، #زید ابن علی فرزند امام #زین العابدین ع را به عنوان امام قبول می کنند و ۴ امامی اند و به آنها #زیدیه می گویند. مبنای تفکر آنها سیاسی است و از نظر اعتقادی و کلامی طرفدار #معتزله هستند و از نظر فقهی تابع فقه #ابوحنیفه اند. گرایش آنها به اهل بیت صرفاً پذیرش آنها به عنوان رهبری در مبارزه با ظلم است. والا نه اعتقاد و نه دین خود را از اهل بیت نگرفته اند.

زید ابن علی ، ادعایی برای امامت نداشتند و دیگران خود را به این شخصیت بزرگوار منسوب کردند. در بین تمام مبارزات سیاسی مبارزات جناب #زید مورد تایید ائمه ما هم بوده است


…………………………
@drhadiansarii
Forwarded From اتچ بات
‍ ‍ #شبهات_محرم

✅ سابقه گرامیداشت عاشورا و #غدیر در ایران

⁉️⁉️ آیا صفویه، تشیع را در ایران نهادینه کرد و رسمیت داد؟

~▪️~~~~~

📝 پاسخ:

قبل از صفویه هم مردم ایران استعداد پذیرش آموزه‌ های شیعی را داشتند؛

بنابراین مذهب تشیع #به_تدریج گسترش یافت تا جایی که منجر به تشکیل دولت های محلی و دولت های رسمی مختلفی در ایران شد،

كه در زیر به دولت‌ های رسمی شیعی تشكیل شده در ایران اشاره می‌کنیم:

1️⃣ دولت طبرستان:

👈 از سال 244 تا سال 306 شمسی، به مدت 62 سال
👈 حکومت در منطقه ی طبرستان (استان های گيلان، مازندران و گلستان فعلی)
👈 از جمله اقدامات مهم آن ها ساخت بنا در #نجف بر #قبر_امیرالمومنین علی و #امام_حسین علیهما السلام بود.
👈 سرنگونی: توسط حکومت بنی عباس

2️⃣ دولت آل بویه:

👈 از سال 310 تا سال 434 شمسی، به مدت 124 سال
👈 حکومت در ایران و عراق
👈 4 سال بعد از سرنگونی دولت طبرستان به دست بنی عباس، پسران بویه ی ماهی ‌گیر (از اهالی طبرستان) علیه حکومت بنی عباس قیام کرده و در مناطق مختلف ایران حاکمیت پیدا کردند. آنان پس از استقرار در شهرهای ری، اصفهان و شیراز به سوی بغداد، مرکز حکومت عباسی حرکت کردند و خلافت و شخص خلیفه را در اختیار گرفتند.

👈 از جمله اقدامات مهم آن ها:
برگزاری مراسم عید #غدیر و #عاشورای_حسینی در شهرهای مختلف بود که سال ها توسط حکومت های اهل سنت ممنوع بود.
👈 در طی حکومت 124 ساله ی آل بویه بر ایران و عراق، عقاید شیعی به شیوه‌ های مختلف رواج پیدا کرد و علمای بزرگ شیعه مانند ثقه الاسلام #کلینی، شیخ #صدوق و #شیخ_مفید با استفاده از شرایط به وجود آمده به تبلیغ مذهب تشیع پرداختند.

3️⃣ حکومت ایلخانیان مغول:

👈 از سال 634 تا سال 713 شمسی، به مدت 79 سال
👈 پس از سقوط آل‌ بویه، حاكمان سنی مذهب بر ایران حكومت می ‌كردند و در این دوره تشیع به وسیله ی عالمان شیعی رواج داده می ‌شد؛ تا جايی كه خلیفه ی عباسی نیز وزیری شیعه داشت.
👈با حمله ی مغولان به رهبری هلاکوخان به بغداد در سال 656، خلافت عباسی سقوط کرد.
با گذشت زمان، حاکمان ایلخانی با فرهنگ اسلام آشنا شدند و اسلام را پذیرفتند ولی سعی کردند موضع میانه ‌ای نسبت به دو گرایش شیعه و اهل ‌سنت داشته باشند.
👈 غازان خان که از سال 673 تا 688 حکومت مغولان را در اختیار داشت شيعه شد و #مذهب_تشیع را به عنوان #مذهب_رسمی اعلام کرد.
👈 پس از غازان خان، برادرش «الجایتو» معروف به سلطان محمد خدابنده به ریاست حکومت ایلخانان مغول رسید.
شیعه شدن #سلطان_محمد_خدابنده، نقطه ی عطفی در تاریخ تشیع ایران بود و موجب استحکام و رونق بيش از پيش تشیع در ایران شد.
👈 او دانشمندان زیادی را از کشورهای اطراف به ایران دعوت کرد و همچنین مناظره‌ های زيادی بين علمای شيعه به رهبری #علامه_حلی با علمای اهل سنت برقرار كرد كه با پيروزی ‌های علامه ی حلی همراه بود و باعث شيعه شدن تعداد زيادی از مردم ايران شد.
👈 در نهايت با #حكم_رسمی_حكومتی، از اهل ‌سنت دعوت كرد كه #مذهب_تشيع را انتخاب كنند كه در بعضی از مناطق با مخالفت شديد آن ‌ها مواجه شد.
👈 شیعه به صورت قابل توجهی در زمان حکومت سلطان محمد خدابنده در ایران و عراق گسترش یافت و #دین_رسمی بود.
(📸 اسکن آن پیوست خواهد شد)

🔗 بیشتر بخوانید ::
https://t.me/borrhan/37943

4️⃣ حکومت سربداران:

👈 از سال 710 تا سال 764 شمسی، به مدت 54 سال
👈 حکومت بر نواحی وسيعی از شرق، شمال و مركز ايران شامل استان‌های خراسان، سمنان،
تهران، گلستان، گيلان و يزد


5️⃣ حکومت قراقویونلوها:

👈 از سال 753 تا سال 846 شمسی، به مدت 93 سال
👈 در محدوده ی مکانی آذربایجان، كردستان، فارس و عراق
👈 دولت #صفویه در #امتداد این حکومت مقتدر شیعی تشکیل و فراگیر
شد.

=============

برای مطالعه ی بیشتر می توانید به کتاب های زیر مراجعه کنید:

📕 تاریخ تشیع در ایران، رسول جعفریان
📕 تاریخ طبرستان، بهاءالدین محمد
📕 تاریخ سیاسی شیعیان در ایران، پروین ترکمنی آذر
📕 تشیع و گسترش آن در ایران، علی شیرخانی
📕 تاریخ الجایتو، قاشانی

《1》
Forwarded From ادب و فرهنگ📙📘📕📒📓
دستنویس مجموعه‌ای تقدیم می‌شود که در بردارنده شاهنامه قاسمی از محمد قاسم گنابادی و تمرنامه هاتفی است. این نسخه در تمامی صفحات دارای تذهیب و آرایش است و براساس نوع کتاب‌آرایی احتمالا در سده 10-11ق کتابت و تزئین شده است.
نمونه خوبی برای تحقیق و بررسی علاقمندان هنر و نسخه‌آرایی است.
@aaadab1397farhang
#دستنویس
#مخطوطات
نسخه_خطی
#نسخه_آرایی
#کتاب_آرایی
#شاهنامه_قاسمی
#تمرنامه
#صفویه
#تیموریان
هفته گذشته مجموعه سه جلدی "تراژدی جهان اسلام؛ عزاداری شیعیان ایران به روایت سفرنامه‌نویسان، مستشرقان و ایران‌شناسان از صفویه تا جمهوری اسلامی" نوشته‌ی آقای محسن حسام مظاهری به لطف نشر آرما به همراه دو جلد دیگر از کتاب‌های تازه نشر یافته این ناشر دریافت شد. این کتاب در شمار مجموعه کتاب‌های سرو است که با رویکردی فرهنگی تشیع را به مثابه "دین زیسته" از منظرهای مختلف جامعه‌شناختی، انسان‌شناختی، مردم‌شناختی و جز آن مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب سه جلدی که ۱۷۵۰ صفحه و ۷۳۱ منبع فارسی، عربی و زبانهای اروپایی دارد، ۲۹۰ گزارش و سند را در باره آیین #عزاداری #شیعیان در هشت برش زمانی از #صفویه تا جمهوری اسلامی به صورت روش‌مند و همراه با ارائه نمودارهای مختلف مورد بررسی قرار داده است. نام کتاب برگرفته از جمله یک نویسنده انگلیسی زبان در نیمه دوم قرن نوزدهم است که معتقد است هیچ تراژدی در جهان اسلام بر تراژدی (امام)#حسن و (امام)#حسین (علیهما السلام) پیشی نگرفته است.

در باره روش پژوهش این کتاب و گستره منابع و یافته‌های آن باید بیشتر سخن گفت و امیدوارم نشست‌های گوناگونی برای بررسی این اثر ارزشمند و بدیع برگزار شود. آن چه در این نوشتار کوتاه می‌توان گفت و یا دریغ است که گفته نشود این است که انتشار این کتاب از دو نظر شایسته توجه است:

نخست ـ تقویت مطالعات برون‌دینی جامعه‌شناختی و فرهنگ‌شناختی زیست اجتماعی و تاریخی #شیعیان که از بایسته‌های گریزناپذیر کنونی ماست،  هم از آن روی که دیگران ما را آنگونه که خود می‌پسندند و یا می‌توانند می‌شناسند و می‌شناسانند و سزاوار نیست ما در برابر آن تنها به تماشا بایستیم و دیگری آن که ما برای بازشناخت کیستی کنونی‌مان سخت نیازمند این گونه بررسی‌ها هستیم. چنین برمی‌آید که نهادهای رسمی #شیعه‌پژوهی به ویژه در مراکز سنتی نشر آموزه‌های شیعی هنوز به این باور نرسیده‌اند و این اثر سودمند می‌تواند اهمیت این سنخ بررسی‌ها را به خوبی نشان دهد.

دویم ـ به رخ کشاندن آورده‌های اراده‌های بزرگ که اهمیت این موضوع برای بنده از بند نخست بیشتر است. در دهه اخیر گروهی از پژوهشگران جوان این مرز و بوم که نه شانس پشتیبانی از بودجه‌های فرهنگی نهادهای خاص و عام را داشته‌اند و نه تلخی روزگار آن‌ها را از راهی که برگزیده بودند بازداشته است کارهایی چشمگیر انجام داده‌اند که تردید ندارم زمینه‌ها، چگونگی و دستاوردهای فعالیت‌های این گروه در آینده موضوع پژوهش قرار خواهد گرفت. اینان هم شمع امید را در دل دوستداران این سرزمین روشن نگاه داشته‌اند و هم این درس را به خوبی فرا داده‌اند که چگونه با امکانات اندک و دور از هیاهو می‌توان کارهای بزرگ و ماندگار انجام داد.

بی‌تردید برادر عزیز و خلیق آقای محسن حسام مظاهری با این اثر که عرضه کرده است، اکنون در شمار پیشتازان این عرصه است. خدایش حفظ کناد و جامعه علمی و فرهنگی و دینی را به ارزش او و این اثر ماندگارش آگاه کناد.
@MohsenAlviri
Forwarded From درس و عبرت
📻 صوت گزیده| #صفویه دوره انحطاط فرهنگ نبود! ۷۷/۲/۲۲
❌نقد آیت‌الله خامنه‌ای بر تحلیلی از #جلال آل احمد درباره دوران صفویه

telegram.me/joinchat/BVJQOTwbUhLKSt1vZAu9yg
Forwarded From unknown
🔘 درسال۹۴۸ق.سيدشجاع الدين محمود الرضوى النقيب به سمت #تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(ع) منصوب وجانشين پدرخويش رشيدالاسلام الرضوى میشود.
#صفویه #مناصب #فرمان
#مرکزاسناد #سند

@astanqom_asnad 📲پیوستن
Forwarded From سلیس: ادب پژوهی شیعی
جلسۀ دفاع دکتری
تاریخ انجمن‌ها و محافل ادبی در ایران از دورۀ #صفویه تا پایان دورۀ #قاجار
http://www.salis110.ir/content-site/context/ArtMID/499/ArticleID/2709
Forwarded From محسن الویری
🔸(ادامه) بازدید از برخی مناطق طبیعی و تاریخی رشت ـ #بخش_دوم

• مسجد صفی
#مسجد_صفی یا مسجد سفید یا مسجد شهیدیه قدیم‌ترین مسجد شهر رشت است که در خیابان بحر العلوم حوالی بازار سنتی در قلب شهر قرار دارد و قدمت بنای کنونی آن به عهد صفویه می‌رسد. در باره وجه تسمیه این مسجد، چند قول وجود دارد، یکی از مشهورترین این اقوال ساخت این مسجد به عنوان عبادتگاه از سوی شیخ صفی ‎الدین اردبیلی برای #شیخ_زاهد_گیلانی است، شاید هم پیش از آن، همین مسجد به نام مسجد سفید وجود داشته و با توجه به حفر چاه مجاور آن (چاه امام زمان سلام الله علیه) از سوی صفی الدین اردبیلی برای شیخ زاهد به مسجد صفی تغییر نام داده است. کشته شدن صفی میرزا پسر شاه عباس اول در این منطقه، توجیهی دیگر برای این نام‌گذاری است که برخی بدان اشاره کرده‌اند. شواهد متعددی نشان دهنده تعمیر و توسعه و حتی بازسازی کامل مسجد در دوره‌های مختلف وجود دارد. به استناد گزارشی که ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی انعکاس یافت، نشانه‌هایی از وجود بنای این مسجد پیش از عهد #صفویه در عهد #ایلخانی و یا حتی پیش از آن در عهد #سلاجقه به دست آمده است. کتیبه‌ی سراسری که بخش‌هایی از آن در حجاب گچکاری پنهان شده، سر ستون‌های زیبا و محرابی مزین به نوار برق سبزرنگ از جمله بخش‌های قابل توجه داخل مسجد است. بناها و مغازه‌های اطراف مسجد هم سایه سنگین غیرقابل تحمل خود را بر این بنای تاریخی افکنده‌اند. این مسجد یکی از کانون‌های مبارزه در ایام پیروزی انقلاب بوده است.

امامت این مسجد بر عهده آیت‌الله سیدمجتبی #رودباری (متولد ۱۳۱۲ ش.) است. یک بار حضور در مسجد و شرکت در نماز ایشان برای آگاهی از محبوبیت ویژه ایشان نزد نمازگزاران بسنده است و خوانده‌ها و شنیده‌ها نیز گواهی‌های فراوانی از معنویت، علم، زهد، مردم‌داری، فروتنی و ساده‌زیستی این عالم بزرگوار و نمونه علمای بلاد در بردارد. ایشان پس از رحلت پدرشان مرحوم آیت‌الله سیدحسین رودباری که در محوطه بیرونی مسجد به خاک سپرده شده‌اند، رسما امامت این مسجد را از سال ۱۳۶۳ ش. بر عهده گرفته‌اند.

نامه‌ای به تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۴۴ از ایشان خطاب به آیت‌الله ضیابری در باره ورود #امام_خمینی از #کاظمین به #نجف در دسترس است که تصویر آن در کتاب نهضت امام خمینی (ج ۲، ص ۱۷۹) آمده است. تصویر مربوط به حضور آیت الله رودباری در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته زیر باران شدید خبرساز بود.
@MohsenAlviri