Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: رونوشت سؤالیه و استعلامیه از معمرین دربارة موقوفات مدرسة روحیة بابل واقع در لاله¬آباد، مورخ 1260 ق.»

نمره 1307، مورخة 9 برج اسد پیچی¬ئیل سنه 1338 ق. وقف¬نامة 49-م

بر ضمایر صافیة ارباب دین و قلوب غیرمعیوب اصحاب بیان و بینش مخفی و مستور نیست که مساحت چهل و پنج جریب و پنج قفیز شلتوک¬زار/ محدود به حدود که واقع و کائن است در بلوک #لالاآباد و غیره من توابع بارفروش

قطـعه:
واقعه در مزرعة تالارسر #مرزکنار لالاآباد ، ده جریب در یک قطعه محدود به حدود ذیل
شرقیاً بعضی شورش قدیم و بعضی ورثة حاجی عبدالرحیم زرگر، غربیاً خونی قدیم، جنوبیاً ورثة علی نجار، شمالیاً ایضاً

قطعه
ایضاً مرزکنار چهار جریب در دو قطعه محدود
قطعه اول سه جریب: شرقیاً مرز قدیم، غربیاً حاجی عبدالرحیم و شرکا، شمالیاً کالجنوبی، جنوبیاً حاجی عبدالرحیم زرگر
قطعه دوم: یکجریب، شرقیاً کیله قدیم، غربیاً موقوفة مدرسه مزبوره، شمالیاً حاجی علی بیکا، جنوبیاً وقف امام رضا(ع)

قطـــعه
ایضاً سه جریب محدود به حدود ذیل
شرقیاً کوچه قدیم، غربیاً محمدباقر بصری، جنوبیاً وقف مسجد، شمالیاً سید مختار باصرکلائی

قطـــــــــعه
ایضاً مساحت دو جریب و پنج قفیز محدود به حدود
شرقیاً خونی قدیم، غربیاً ورثه چلانگر، جنوبیاً خونی قدیم، شمالیاً ورثة چلانگر

قطعه
ایضاً مساحت دو جریب و پنج قفیز محدود به حدود
شرقیاً خونی قدیم، غربیاً کیله قدیم، جنوبیاً حاجی محمدکاظم چلانگر، شمالیاً

قطعه
شرقیاً خشکة قدیم، غربیاً شورش قدیم، جنوبیاً حاجی عبدالرحیم زرگر، شمالیاً کالجنوبی
اراضی موقوفة واقعه در قریة #مرزبان‌کلا لالاآباد چهارده جریب و نه قفیز به تفصیل ذیل در مزرعة

قطــــعه
دو جریب محدود به حدود
شرقیاً میرمعصوم رکاج، غربیاً کیله قدیم، جنوبیاً عبدالباقی بهاءالدوله، شمالیاً کالشرقی

قطــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعه
یک جریب و هشت قفیز محدود به حدود
شرقیاً ورثة محمدحسین نجار، غربیاً سیدرود قدیم، جنوبیاً حاجی محمدهادی، شمالیاً حاجی علی

قطعه
چهار جریب محدود به حدود است
شرقیاً سیدرود قدیم، غربیاً خونی قدیم، جنوبیاً ورثة میرزا محمداسماعیل، شمالیاً ورثة حاجی محمدهادی

قطعه
دو جریب و پنج قفیز محدود به حدود است
شرقیاً ورثة حاجی شاهک بهاءالدوله، غربیاً سیدرود، جنوبیاً حاجی محمدطاهر الحسینی، شمالیاً کالغربی

قطـعه
چهار جریب و شش قفیز در دو قطعه
قطعه اول: شرقیاً ورثة شاهک، غربیاً سیدرود قدیم، جنوبیاً حاجی میرزا ...، شمالیاً کالغربی
ثانیه: شرقیاً کیله، غربیاً رودخانه، جنوبیاً ورثة حاجی عبدالحمید گالشی، شمالیاً علیرضا رستمدار

قطعه
اراضی واقعه در خاصه بابلکان که موقوفة مدرسة مزبوره است سه جریب و دو قفیز در اوجاکی؟ دشت در سه

قطعه در خاصه #بابلکان

قطعه
اولی یک جریب و دو قفیز
شرقیاً ورثة سید حسام کوسه، غربیاً خشکة غله¬زار قاهه، جنوبیاً ورثة حاجی گرشاسب، شمالیاً ورثة سید حسام کوسه
ثانیه پنج قفیز: شرقیاً ورثة حاجی گرشاسب، غربیاً کالشرقی، جنوبیاً ورثة میرحسام، شمالیاً ورثة جهان¬بخش ایرج
ثالثه یک¬جریب و پنج قفیز که محدود به حدود:
شرقیاً ورثة شاهمیر گیل، غربیاً ورثة حاجی گرشاسب، جنوبیاً کالشرقی، شمالیاً کالغربی

قطـــــــــعه
در ناصرآباد بلوک بیشه پنج جریب و نه قفیز که محدود است به حدود ذیل
شرقیاً [ناخوانا]، غربیاً کیله قدیم، جنوبیاً عزیز گاوزن، شمایاً کالجنوب

قطــــــــــعه
در #کروکلای لالاآباد محدود به حدود دو جریب
شرقیاً رودخانه، غربیاً لالک، جنوبیاً لالک، شمالیاً سید محمد کرو
[افتادگی] و روحیه است که واقع است در شهر بارفروش مازندران که بایست از منافع و مدخل آن وقف تعمیر خرابی مدرسة مزبوره شده و صرف سوخت و سوز / و مدد معاش طلاب و محصلین و سرمایه ... ارباب ایمان و مروجان دین مبین و ساکنین درون مدرسة شریفه/ می¬باشد، گردد و حال چندی است که ید تصرف متولی و موقوف علیهم از آن کوتاه آمده است، دست تعدی و بی¬حساب در آن دارد و منع صرف موقوفه به مصارف آن نموده¬اند و مدرسة معموره، ویران و مخروبه گشته و جمعیتش متفرق و پراکنده گردیده؛ لهذا بر زمرة مؤمنین اهل مازندران از علما و فضلا و فقهاکثرالله امثالهم و پیرمردان و ریش¬سفیدان استطلاع و استعلام می¬رود که هر که علیم و خبیر باشد بر مضمون مستور در این صحیفه اشعار نموده و به نام نامی امهار گرامی خود وریقه مزین فرمایند که این خانة خراب شریعت¬آباد و بنیاد منهدم ز کنه ایمان به عمارت و آبادانی پیوندد. فطوبی لمن خاف لو کان شره مستطیرا و اطاع ربه الکریم و فاز بروح و ریحان و جنه نعیم. والسلام علی من التبع الهدی 1260.

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
______________________

کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 نام و جایِ تعدادی از روستاهای قدیم #لاله_آباد که امروزه وجود ندارند یا تغییر نام داده اند.

1_ #مرزبان_کلا
در سندی از اواخر دورهء صفویه نام این روستا را دیده ام که حدود دویست هکتار زمینِ آن وقف امامزاده جعفر ع (؟) بوده است. با جستجوهایی که تاکنون انجام دادم، هیچ نشان دیگری از این روستا پیدا نشد.

2_ #مزدیانکلا یا #خردیان_کلا
در سندی از سال 1199 هجری آقا محمدخان قاجار فرمانِ واگذاریِ تیول این روستا را به یکی از بزرگان دماوند به نام اشرف خان دماوندی صادر کرد.
(رضا فراستی؛ رقم های آقا محمدخان قاجار)
متأسفانه نام این روستا دقیقا مشخص نیست و به دو صورت #مزدیانکلا و #خردیانکلا خوانده شده است. تاکنون جستجوی نگارنده در یافتن این روستا نتیجه نداشته است. چنان چه #خردیانکلا صحیح باشد بعید نیست که اشاره به روستای #خردون_کلا ی امروزی باشد!

3_ #باصرکلا
روستایی در جنوبِ #کروکلا که از طرف شرق محدود به #داودکلا و از جنوب و غرب به #اندی_کلا و دشت های این روستا محدود بوده است. تا اوایل دههء 30 شمسی در آن سکونت داشته اند اما از سال 30 شمسی آخرین خانواده به #کروکلا نقل مکان کردند. عده ای نیز پیش تر به #اندی_کلا و روستاهای اطراف منتقل شدند.
به نظر می رسد این روستا یکی از قدیم ترین روستاهای اطراف بوده و دارای دژی بوده که به #بانسر مشهور بود.

4_ #گیله_کلا
روستایی در قسمت شمالیِ #نوایی_کلا در کنار رودخانهء #تاج_رود. در فرهنگ جغرافیایی ایران و اسناد مختلف از دورهء صفویه تا دهه های اخیر نام #گیله_کلا آمده است. این روستا نیز از دههء 30 شمسی خالی از سکنه شده و به شالیزار تبدیل شده است.
اغلب اهالی اصیل این روستا که امروزه در روستاهای اطراف سکونت دارند دارای پسوند شناسنامه ایِ #گلی هستند.
این روستا نیز از روستاهای بسیار قدیمیِ #لاله_آباد است.

5_ #مرزکنار
در تعدادی از سندها و سفرنامه های 150 سال اخیر نام این روستا به چشم می خورد. با تحقیقی میدانی که نگارنده انجام داده است، این روستا در بالادستِ روستای #قصاب_کلا قرار داشته است. روستایی کوچک که از همان ابتدا ساکنان اندکی داشته و بیشتر به هنگام کارِ کشاورزی در آن ساکن بودند. از آنجا که این املاک جزء املاک #مشیرالسلطنه (امیرمصطفی امیرسلیمانی) بود ساکنان آن از روستاهای #دونه_سر و #شیرسوار به صورت فصلی در آن ساکن بودند. پس از اصلاحات ارضی، دشت های اطراف #مرز_کنار و #مزار_کشان و #قصاب_کلای_مشیر در اختیار شالیکاران #شیر_سوار و #دونه_سر قرار گرفته است.

6_ #خورشید
در سفرنامهء رابینو به همراه نام روستای #طغان روستای #خورشید آمده است.
از طرفی نام متولیان امامزاده #شاه_عبدالله در دورهء صفوی با پسوند #خورشید همراه شده است. نگارنده در برخی از اسناد دوره قاجار نیز نام این روستا را دیده است. به نظر می رسد این روستا در اطراف روستای #شاه_عبدالله بوده و یا ممکن است نام پیشینِ روستای #شاه_عبدالله باشد.(نظر علی کفشگر، پژوهشگر محترم #لاله_آبادی نیز چنین است.) به هر روی جستجوی میدانی دربارهء روستای #خورشید ادامه دارد.

در پایان از تمامی عزیزانی که اطلاعاتی در این زمینه دارند، درخواست کمک و همکاری دارم.

پی نوشت:
توضیح دهیار شاه عبدالله دربارهء نام روستا بدین شرح است: نام های قدیمی روستای ما #شاه_خورشید؛ #خورشیدکلا؛ #شرمله و شاه زاده عبداله بوده است.

*علی ایمانی ایمنی
*****************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: رونوشت سؤالیه و استعلامیه از معمرین دربارة موقوفات مدرسة روحیة بابل واقع در لاله¬آباد، مورخ 1260 ق.»

نمره 1307، مورخة 9 برج اسد پیچی¬ئیل سنه 1338 ق. وقف¬نامة 49-م

بر ضمایر صافیة ارباب دین و قلوب غیرمعیوب اصحاب بیان و بینش مخفی و مستور نیست که مساحت چهل و پنج جریب و پنج قفیز شلتوک¬زار/ محدود به حدود که واقع و کائن است در بلوک #لالاآباد و غیره من توابع بارفروش

قطـعه:
واقعه در مزرعة تالارسر #مرزکنار لالاآباد ، ده جریب در یک قطعه محدود به حدود ذیل
شرقیاً بعضی شورش قدیم و بعضی ورثة حاجی عبدالرحیم زرگر، غربیاً خونی قدیم، جنوبیاً ورثة علی نجار، شمالیاً ایضاً

قطعه
ایضاً مرزکنار چهار جریب در دو قطعه محدود
قطعه اول سه جریب: شرقیاً مرز قدیم، غربیاً حاجی عبدالرحیم و شرکا، شمالیاً کالجنوبی، جنوبیاً حاجی عبدالرحیم زرگر
قطعه دوم: یکجریب، شرقیاً کیله قدیم، غربیاً موقوفة مدرسه مزبوره، شمالیاً حاجی علی بیکا، جنوبیاً وقف امام رضا(ع)

قطـــعه
ایضاً سه جریب محدود به حدود ذیل
شرقیاً کوچه قدیم، غربیاً محمدباقر بصری، جنوبیاً وقف مسجد، شمالیاً سید مختار باصرکلائی

قطـــــــــعه
ایضاً مساحت دو جریب و پنج قفیز محدود به حدود
شرقیاً خونی قدیم، غربیاً ورثه چلانگر، جنوبیاً خونی قدیم، شمالیاً ورثة چلانگر

قطعه
ایضاً مساحت دو جریب و پنج قفیز محدود به حدود
شرقیاً خونی قدیم، غربیاً کیله قدیم، جنوبیاً حاجی محمدکاظم چلانگر، شمالیاً

قطعه
شرقیاً خشکة قدیم، غربیاً شورش قدیم، جنوبیاً حاجی عبدالرحیم زرگر، شمالیاً کالجنوبی
اراضی موقوفة واقعه در قریة #مرزبان‌کلا لالاآباد چهارده جریب و نه قفیز به تفصیل ذیل در مزرعة

قطــــعه
دو جریب محدود به حدود
شرقیاً میرمعصوم رکاج، غربیاً کیله قدیم، جنوبیاً عبدالباقی بهاءالدوله، شمالیاً کالشرقی

قطــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعه
یک جریب و هشت قفیز محدود به حدود
شرقیاً ورثة محمدحسین نجار، غربیاً سیدرود قدیم، جنوبیاً حاجی محمدهادی، شمالیاً حاجی علی

قطعه
چهار جریب محدود به حدود است
شرقیاً سیدرود قدیم، غربیاً خونی قدیم، جنوبیاً ورثة میرزا محمداسماعیل، شمالیاً ورثة حاجی محمدهادی

قطعه
دو جریب و پنج قفیز محدود به حدود است
شرقیاً ورثة حاجی شاهک بهاءالدوله، غربیاً سیدرود، جنوبیاً حاجی محمدطاهر الحسینی، شمالیاً کالغربی

قطـعه
چهار جریب و شش قفیز در دو قطعه
قطعه اول: شرقیاً ورثة شاهک، غربیاً سیدرود قدیم، جنوبیاً حاجی میرزا ...، شمالیاً کالغربی
ثانیه: شرقیاً کیله، غربیاً رودخانه، جنوبیاً ورثة حاجی عبدالحمید گالشی، شمالیاً علیرضا رستمدار

قطعه
اراضی واقعه در خاصه بابلکان که موقوفة مدرسة مزبوره است سه جریب و دو قفیز در اوجاکی؟ دشت در سه

قطعه در خاصه #بابلکان

قطعه
اولی یک جریب و دو قفیز
شرقیاً ورثة سید حسام کوسه، غربیاً خشکة غله¬زار قاهه، جنوبیاً ورثة حاجی گرشاسب، شمالیاً ورثة سید حسام کوسه
ثانیه پنج قفیز: شرقیاً ورثة حاجی گرشاسب، غربیاً کالشرقی، جنوبیاً ورثة میرحسام، شمالیاً ورثة جهان¬بخش ایرج
ثالثه یک¬جریب و پنج قفیز که محدود به حدود:
شرقیاً ورثة شاهمیر گیل، غربیاً ورثة حاجی گرشاسب، جنوبیاً کالشرقی، شمالیاً کالغربی

قطـــــــــعه
در ناصرآباد بلوک بیشه پنج جریب و نه قفیز که محدود است به حدود ذیل
شرقیاً [ناخوانا]، غربیاً کیله قدیم، جنوبیاً عزیز گاوزن، شمایاً کالجنوب

قطــــــــــعه
در #کروکلای لالاآباد محدود به حدود دو جریب
شرقیاً رودخانه، غربیاً لالک، جنوبیاً لالک، شمالیاً سید محمد کرو
[افتادگی] و روحیه است که واقع است در شهر بارفروش مازندران که بایست از منافع و مدخل آن وقف تعمیر خرابی مدرسة مزبوره شده و صرف سوخت و سوز / و مدد معاش طلاب و محصلین و سرمایه ... ارباب ایمان و مروجان دین مبین و ساکنین درون مدرسة شریفه/ می¬باشد، گردد و حال چندی است که ید تصرف متولی و موقوف علیهم از آن کوتاه آمده است، دست تعدی و بی¬حساب در آن دارد و منع صرف موقوفه به مصارف آن نموده¬اند و مدرسة معموره، ویران و مخروبه گشته و جمعیتش متفرق و پراکنده گردیده؛ لهذا بر زمرة مؤمنین اهل مازندران از علما و فضلا و فقهاکثرالله امثالهم و پیرمردان و ریش¬سفیدان استطلاع و استعلام می¬رود که هر که علیم و خبیر باشد بر مضمون مستور در این صحیفه اشعار نموده و به نام نامی امهار گرامی خود وریقه مزین فرمایند که این خانة خراب شریعت¬آباد و بنیاد منهدم ز کنه ایمان به عمارت و آبادانی پیوندد. فطوبی لمن خاف لو کان شره مستطیرا و اطاع ربه الکریم و فاز بروح و ریحان و جنه نعیم. والسلام علی من التبع الهدی 1260.

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
__________________
@lalevashenasi