Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: شرایط مصرف عایدات یک موقوفه (زمین شالیزاری) در #لاله_آباد؛ سال 1315 ه.ق

اولاً دهة اول محرم هر روز صبح در همین بیرونی موقوفه حسینیه تعزیه¬داری بنمایند و سه نفر روضه¬خوان/ بخوانند؛ اگر به اقتضای اوقات در اعصار دائر زمان سه نفر را کم می¬دانند یا نقصی از این بابت در عمل تعزیه¬داری روی شد و محل ایراد می¬شود، تا پنج نفر/ هم عیبی ندارد و در سایر مصارف از قبیل قند و چای و تنباکو به اقتضای عهود اعتبار عمل نموده قناعت به اقل واجب بنمایند. هر قدر از ... و مصارف که ذکر شد/ و منافع موقوفه کفایت می¬کند به نحو خویش و اَتَم و اکمل صرف نمایند ... که مثلا ده تومان موقوفه را بیست مجلس تعزیه¬داری نکنند و نگویند خوب/ از پیش برویم بلکه مقصود واقف سلمه¬الله تعالی این است که ده تومان مثلا در پنج مجلس صرف نمایند و قند و چای و تنباکو خوب صرف کنند/ و هم¬چنین در اطعام باید برنج و روغن و سایر لوازمات همه خوب باشد که محل عیب و ایراد اهل مجلس نشود، ثانیاً ده شب از قرار تفصیل/ ذیل هر شبی بیست مجموعه اطعام بنمایند، تا ممکن است چلوی صالح بدهند در صورت عدم امکان متولی مختار است نه با ... که همین عبارت را/ از برای خود وسیله ساخته بگوید امکان ندارد [به] تفصیلی که ذکر شد این است که پنج شب از این ده شب در دهة اول محرم باشد که یک شب/ در میان اطعام نمایند، و پنج شب دیگر هم از قرار تفصیل شب سیزدهم محرم و شب شانزدهم و شب بیست و چهارم و شب اربعین و شب بیست و هشتم/ صفر؛ متولی در میان اقامة مجالس روز و شب مختار است، هر یک از شب و روز که انجام این اعمال بهتر و خو¬ش¬تر و مرغوب¬تر می¬شود/ در همان وقت عمل نماید. ثالثاً از بابت بیست مجموعه که ذکر شد نه ... حتم و لزوم است که باید حکماً بیست مجموعه باشد و علاوه/ نباشد، بلکه مقصود این است که علاوه باشد و در صورت امکان کمتر از بیست مجموعه نباشد. رابعاً در لیالی رمضان¬المبارک/ هر شب را پنج مجموعه افطار به ارحام و به مؤمنین و فقرا و طلاب و اهل محل و همسایه¬ها بدهند و در لیالی قدر هر سه شب، شبی پنج مجموعه سحر به اشخاص مفصله مذکوره/ بدهند. خامساً در هر یک از این شب¬ها شبی پنج¬هزار اقلاً به فقرا و ضعفا و مستحقین بدهند و صورت وفور(؟) منافع موقوفه زیاده بدهند./ سادساً در سه تکیة ...کلا و یک تکیة ... در شب عاشورا اطعام نمایند. سابعاً در دهة عاشورا در هر تکیه از تکایای شهر ده من تبریز برنج بدهند./ ثامناً در سال اول از منافع موقوفه مایحتاج مجالس تعزیه از قبیل مس¬آلات و سماور و ظروف و فروش و چراغ و سایر لوازمات/ مجلس تعزیه خریده، اگر منافع زیاده از مخارج شد، زیاده در مصارف تعزیه به قدری که می¬شود مصروف دارند. تاسعاً اگر منافع همین موقوفه/ در هر سالی زیاد می¬آید آن زیاده و فاضل را به ایتام و مساکین و ابناءالسبیل و مخارج کفن و دفن اشخاصی که قادر بر این نباشند. عاشراً/ در ایام عزا یک نفر دومی قرار گردد که آب قلیان¬ها را عوض کند و هر شبانه¬روزی ده شاهی به او اجرت بدهند. حادی¬عشر مس¬آلات/ و ظروف و سماور موقوفه را در هر جا که مجلس عروسی و عزا دارند بدهند ببرند، مضایقه و رد ننمایند. ثانی¬عشر در جمیع مراتب مفصلة مرقومه/ متولی مختار است با... که ترجیح روز بر شب و عدة روضه¬خوان و تعیین عدد مجموعه و افطار و سحر و سایر مذکورات که به حسب¬الایام/ و اعصار و اوقات آن¬چه را که در آن عهد ایام مرغوب و و پسندیده است و مصلحت و صلاح و صرفة وقف در آن است/ از آن قرار عمل نمایند.

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
*********************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: رونوشت سؤالیه و استعلامیه از معمرین دربارة موقوفات مدرسة روحیة بابل واقع در لاله¬آباد، مورخ 1260 ق.»

نمره 1307، مورخة 9 برج اسد پیچی¬ئیل سنه 1338 ق. وقف¬نامة 49-م

بر ضمایر صافیة ارباب دین و قلوب غیرمعیوب اصحاب بیان و بینش مخفی و مستور نیست که مساحت چهل و پنج جریب و پنج قفیز شلتوک¬زار/ محدود به حدود که واقع و کائن است در بلوک #لالاآباد و غیره من توابع بارفروش

قطـعه:
واقعه در مزرعة تالارسر #مرزکنار لالاآباد ، ده جریب در یک قطعه محدود به حدود ذیل
شرقیاً بعضی شورش قدیم و بعضی ورثة حاجی عبدالرحیم زرگر، غربیاً خونی قدیم، جنوبیاً ورثة علی نجار، شمالیاً ایضاً

قطعه
ایضاً مرزکنار چهار جریب در دو قطعه محدود
قطعه اول سه جریب: شرقیاً مرز قدیم، غربیاً حاجی عبدالرحیم و شرکا، شمالیاً کالجنوبی، جنوبیاً حاجی عبدالرحیم زرگر
قطعه دوم: یکجریب، شرقیاً کیله قدیم، غربیاً موقوفة مدرسه مزبوره، شمالیاً حاجی علی بیکا، جنوبیاً وقف امام رضا(ع)

قطـــعه
ایضاً سه جریب محدود به حدود ذیل
شرقیاً کوچه قدیم، غربیاً محمدباقر بصری، جنوبیاً وقف مسجد، شمالیاً سید مختار باصرکلائی

قطـــــــــعه
ایضاً مساحت دو جریب و پنج قفیز محدود به حدود
شرقیاً خونی قدیم، غربیاً ورثه چلانگر، جنوبیاً خونی قدیم، شمالیاً ورثة چلانگر

قطعه
ایضاً مساحت دو جریب و پنج قفیز محدود به حدود
شرقیاً خونی قدیم، غربیاً کیله قدیم، جنوبیاً حاجی محمدکاظم چلانگر، شمالیاً

قطعه
شرقیاً خشکة قدیم، غربیاً شورش قدیم، جنوبیاً حاجی عبدالرحیم زرگر، شمالیاً کالجنوبی
اراضی موقوفة واقعه در قریة #مرزبان‌کلا لالاآباد چهارده جریب و نه قفیز به تفصیل ذیل در مزرعة

قطــــعه
دو جریب محدود به حدود
شرقیاً میرمعصوم رکاج، غربیاً کیله قدیم، جنوبیاً عبدالباقی بهاءالدوله، شمالیاً کالشرقی

قطــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعه
یک جریب و هشت قفیز محدود به حدود
شرقیاً ورثة محمدحسین نجار، غربیاً سیدرود قدیم، جنوبیاً حاجی محمدهادی، شمالیاً حاجی علی

قطعه
چهار جریب محدود به حدود است
شرقیاً سیدرود قدیم، غربیاً خونی قدیم، جنوبیاً ورثة میرزا محمداسماعیل، شمالیاً ورثة حاجی محمدهادی

قطعه
دو جریب و پنج قفیز محدود به حدود است
شرقیاً ورثة حاجی شاهک بهاءالدوله، غربیاً سیدرود، جنوبیاً حاجی محمدطاهر الحسینی، شمالیاً کالغربی

قطـعه
چهار جریب و شش قفیز در دو قطعه
قطعه اول: شرقیاً ورثة شاهک، غربیاً سیدرود قدیم، جنوبیاً حاجی میرزا ...، شمالیاً کالغربی
ثانیه: شرقیاً کیله، غربیاً رودخانه، جنوبیاً ورثة حاجی عبدالحمید گالشی، شمالیاً علیرضا رستمدار

قطعه
اراضی واقعه در خاصه بابلکان که موقوفة مدرسة مزبوره است سه جریب و دو قفیز در اوجاکی؟ دشت در سه

قطعه در خاصه #بابلکان

قطعه
اولی یک جریب و دو قفیز
شرقیاً ورثة سید حسام کوسه، غربیاً خشکة غله¬زار قاهه، جنوبیاً ورثة حاجی گرشاسب، شمالیاً ورثة سید حسام کوسه
ثانیه پنج قفیز: شرقیاً ورثة حاجی گرشاسب، غربیاً کالشرقی، جنوبیاً ورثة میرحسام، شمالیاً ورثة جهان¬بخش ایرج
ثالثه یک¬جریب و پنج قفیز که محدود به حدود:
شرقیاً ورثة شاهمیر گیل، غربیاً ورثة حاجی گرشاسب، جنوبیاً کالشرقی، شمالیاً کالغربی

قطـــــــــعه
در ناصرآباد بلوک بیشه پنج جریب و نه قفیز که محدود است به حدود ذیل
شرقیاً [ناخوانا]، غربیاً کیله قدیم، جنوبیاً عزیز گاوزن، شمایاً کالجنوب

قطــــــــــعه
در #کروکلای لالاآباد محدود به حدود دو جریب
شرقیاً رودخانه، غربیاً لالک، جنوبیاً لالک، شمالیاً سید محمد کرو
[افتادگی] و روحیه است که واقع است در شهر بارفروش مازندران که بایست از منافع و مدخل آن وقف تعمیر خرابی مدرسة مزبوره شده و صرف سوخت و سوز / و مدد معاش طلاب و محصلین و سرمایه ... ارباب ایمان و مروجان دین مبین و ساکنین درون مدرسة شریفه/ می¬باشد، گردد و حال چندی است که ید تصرف متولی و موقوف علیهم از آن کوتاه آمده است، دست تعدی و بی¬حساب در آن دارد و منع صرف موقوفه به مصارف آن نموده¬اند و مدرسة معموره، ویران و مخروبه گشته و جمعیتش متفرق و پراکنده گردیده؛ لهذا بر زمرة مؤمنین اهل مازندران از علما و فضلا و فقهاکثرالله امثالهم و پیرمردان و ریش¬سفیدان استطلاع و استعلام می¬رود که هر که علیم و خبیر باشد بر مضمون مستور در این صحیفه اشعار نموده و به نام نامی امهار گرامی خود وریقه مزین فرمایند که این خانة خراب شریعت¬آباد و بنیاد منهدم ز کنه ایمان به عمارت و آبادانی پیوندد. فطوبی لمن خاف لو کان شره مستطیرا و اطاع ربه الکریم و فاز بروح و ریحان و جنه نعیم. والسلام علی من التبع الهدی 1260.

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
______________________

کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: شرایط مصرف عایدات یک موقوفه (زمین شالیزاری) در #لاله_آباد؛ سال 1315 ه.ق

اولاً دهة اول محرم هر روز صبح در همین بیرونی موقوفه حسینیه تعزیه¬داری بنمایند و سه نفر روضه¬خوان/ بخوانند؛ اگر به اقتضای اوقات در اعصار دائر زمان سه نفر را کم می¬دانند یا نقصی از این بابت در عمل تعزیه¬داری روی شد و محل ایراد می¬شود، تا پنج نفر/ هم عیبی ندارد و در سایر مصارف از قبیل قند و چای و تنباکو به اقتضای عهود اعتبار عمل نموده قناعت به اقل واجب بنمایند. هر قدر از ... و مصارف که ذکر شد/ و منافع موقوفه کفایت می¬کند به نحو خویش و اَتَم و اکمل صرف نمایند ... که مثلا ده تومان موقوفه را بیست مجلس تعزیه¬داری نکنند و نگویند خوب/ از پیش برویم بلکه مقصود واقف سلمه¬الله تعالی این است که ده تومان مثلا در پنج مجلس صرف نمایند و قند و چای و تنباکو خوب صرف کنند/ و هم¬چنین در اطعام باید برنج و روغن و سایر لوازمات همه خوب باشد که محل عیب و ایراد اهل مجلس نشود، ثانیاً ده شب از قرار تفصیل/ ذیل هر شبی بیست مجموعه اطعام بنمایند، تا ممکن است چلوی صالح بدهند در صورت عدم امکان متولی مختار است نه با ... که همین عبارت را/ از برای خود وسیله ساخته بگوید امکان ندارد [به] تفصیلی که ذکر شد این است که پنج شب از این ده شب در دهة اول محرم باشد که یک شب/ در میان اطعام نمایند، و پنج شب دیگر هم از قرار تفصیل شب سیزدهم محرم و شب شانزدهم و شب بیست و چهارم و شب اربعین و شب بیست و هشتم/ صفر؛ متولی در میان اقامة مجالس روز و شب مختار است، هر یک از شب و روز که انجام این اعمال بهتر و خو¬ش¬تر و مرغوب¬تر می¬شود/ در همان وقت عمل نماید. ثالثاً از بابت بیست مجموعه که ذکر شد نه ... حتم و لزوم است که باید حکماً بیست مجموعه باشد و علاوه/ نباشد، بلکه مقصود این است که علاوه باشد و در صورت امکان کمتر از بیست مجموعه نباشد. رابعاً در لیالی رمضان¬المبارک/ هر شب را پنج مجموعه افطار به ارحام و به مؤمنین و فقرا و طلاب و اهل محل و همسایه¬ها بدهند و در لیالی قدر هر سه شب، شبی پنج مجموعه سحر به اشخاص مفصله مذکوره/ بدهند. خامساً در هر یک از این شب¬ها شبی پنج¬هزار اقلاً به فقرا و ضعفا و مستحقین بدهند و صورت وفور(؟) منافع موقوفه زیاده بدهند./ سادساً در سه تکیة ...کلا و یک تکیة ... در شب عاشورا اطعام نمایند. سابعاً در دهة عاشورا در هر تکیه از تکایای شهر ده من تبریز برنج بدهند./ ثامناً در سال اول از منافع موقوفه مایحتاج مجالس تعزیه از قبیل مس¬آلات و سماور و ظروف و فروش و چراغ و سایر لوازمات/ مجلس تعزیه خریده، اگر منافع زیاده از مخارج شد، زیاده در مصارف تعزیه به قدری که می¬شود مصروف دارند. تاسعاً اگر منافع همین موقوفه/ در هر سالی زیاد می¬آید آن زیاده و فاضل را به ایتام و مساکین و ابناءالسبیل و مخارج کفن و دفن اشخاصی که قادر بر این نباشند. عاشراً/ در ایام عزا یک نفر دومی قرار گردد که آب قلیان¬ها را عوض کند و هر شبانه¬روزی ده شاهی به او اجرت بدهند. حادی¬عشر مس¬آلات/ و ظروف و سماور موقوفه را در هر جا که مجلس عروسی و عزا دارند بدهند ببرند، مضایقه و رد ننمایند. ثانی¬عشر در جمیع مراتب مفصلة مرقومه/ متولی مختار است با... که ترجیح روز بر شب و عدة روضه¬خوان و تعیین عدد مجموعه و افطار و سحر و سایر مذکورات که به حسب¬الایام/ و اعصار و اوقات آن¬چه را که در آن عهد ایام مرغوب و و پسندیده است و مصلحت و صلاح و صرفة وقف در آن است/ از آن قرار عمل نمایند.

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
*********************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: شرایط مصرف عایدات یک موقوفه (زمین شالیزاری) در #لاله_آباد؛ سال 1315 ه.ق

اولاً دهة اول محرم هر روز صبح در همین بیرونی موقوفه حسینیه تعزیه¬داری بنمایند و سه نفر روضه¬خوان/ بخوانند؛ اگر به اقتضای اوقات در اعصار دائر زمان سه نفر را کم می¬دانند یا نقصی از این بابت در عمل تعزیه¬داری روی شد و محل ایراد می¬شود، تا پنج نفر/ هم عیبی ندارد و در سایر مصارف از قبیل قند و چای و تنباکو به اقتضای عهود اعتبار عمل نموده قناعت به اقل واجب بنمایند. هر قدر از ... و مصارف که ذکر شد/ و منافع موقوفه کفایت می¬کند به نحو خویش و اَتَم و اکمل صرف نمایند ... که مثلا ده تومان موقوفه را بیست مجلس تعزیه¬داری نکنند و نگویند خوب/ از پیش برویم بلکه مقصود واقف سلمه¬الله تعالی این است که ده تومان مثلا در پنج مجلس صرف نمایند و قند و چای و تنباکو خوب صرف کنند/ و هم¬چنین در اطعام باید برنج و روغن و سایر لوازمات همه خوب باشد که محل عیب و ایراد اهل مجلس نشود، ثانیاً ده شب از قرار تفصیل/ ذیل هر شبی بیست مجموعه اطعام بنمایند، تا ممکن است چلوی صالح بدهند در صورت عدم امکان متولی مختار است نه با ... که همین عبارت را/ از برای خود وسیله ساخته بگوید امکان ندارد [به] تفصیلی که ذکر شد این است که پنج شب از این ده شب در دهة اول محرم باشد که یک شب/ در میان اطعام نمایند، و پنج شب دیگر هم از قرار تفصیل شب سیزدهم محرم و شب شانزدهم و شب بیست و چهارم و شب اربعین و شب بیست و هشتم/ صفر؛ متولی در میان اقامة مجالس روز و شب مختار است، هر یک از شب و روز که انجام این اعمال بهتر و خو¬ش¬تر و مرغوب¬تر می¬شود/ در همان وقت عمل نماید. ثالثاً از بابت بیست مجموعه که ذکر شد نه ... حتم و لزوم است که باید حکماً بیست مجموعه باشد و علاوه/ نباشد، بلکه مقصود این است که علاوه باشد و در صورت امکان کمتر از بیست مجموعه نباشد. رابعاً در لیالی رمضان¬المبارک/ هر شب را پنج مجموعه افطار به ارحام و به مؤمنین و فقرا و طلاب و اهل محل و همسایه¬ها بدهند و در لیالی قدر هر سه شب، شبی پنج مجموعه سحر به اشخاص مفصله مذکوره/ بدهند. خامساً در هر یک از این شب¬ها شبی پنج¬هزار اقلاً به فقرا و ضعفا و مستحقین بدهند و صورت وفور(؟) منافع موقوفه زیاده بدهند./ سادساً در سه تکیة ...کلا و یک تکیة ... در شب عاشورا اطعام نمایند. سابعاً در دهة عاشورا در هر تکیه از تکایای شهر ده من تبریز برنج بدهند./ ثامناً در سال اول از منافع موقوفه مایحتاج مجالس تعزیه از قبیل مس¬آلات و سماور و ظروف و فروش و چراغ و سایر لوازمات/ مجلس تعزیه خریده، اگر منافع زیاده از مخارج شد، زیاده در مصارف تعزیه به قدری که می¬شود مصروف دارند. تاسعاً اگر منافع همین موقوفه/ در هر سالی زیاد می¬آید آن زیاده و فاضل را به ایتام و مساکین و ابناءالسبیل و مخارج کفن و دفن اشخاصی که قادر بر این نباشند. عاشراً/ در ایام عزا یک نفر دومی قرار گردد که آب قلیان¬ها را عوض کند و هر شبانه¬روزی ده شاهی به او اجرت بدهند. حادی¬عشر مس¬آلات/ و ظروف و سماور موقوفه را در هر جا که مجلس عروسی و عزا دارند بدهند ببرند، مضایقه و رد ننمایند. ثانی¬عشر در جمیع مراتب مفصلة مرقومه/ متولی مختار است با... که ترجیح روز بر شب و عدة روضه¬خوان و تعیین عدد مجموعه و افطار و سحر و سایر مذکورات که به حسب¬الایام/ و اعصار و اوقات آن¬چه را که در آن عهد ایام مرغوب و و پسندیده است و مصلحت و صلاح و صرفة وقف در آن است/ از آن قرار عمل نمایند.

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
*********************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From اتچ بات
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: وقفنامه ٢٣۵ ساله مسجد(جامع) #ایمن_آباد


هوالواقف علی الضمائر
بعد از مبنای حمد و ثنا و تمهید بساط مدح و دعا بر واقفانِ مواقف احوال و امور، و عارفان اوضاع و دهور، مخفی و مستور نماناد، که سعادتِ دارین و صلاح نشأتین موقوف است به تحصیل حسنات و تکمیل فواضل و خیرات، و نظر به منطوق صدق رقیمة «ماسبقوا الخیرات اینما تکونوا یأت بکم الله جمیعا»[1] مسارعت و مسابقت در این امر عظیم بر قاطبة انسان به قدر امکان واجب و لازم، و تهاون و تقاعد جز ندامت و خسران حاصلی مترتب نیست.  پر ظاهر است که آدمی بی­چاره که از پابند علائق دنیویه رهایی یافته، مرحله­پیمای­ نشیب و فراز و بادیه ­فرسای دور و دراز عرصات گردد؛ سراج­ المنیری جهت ظلمت­سرای قبر و سرمایة ایمانی برای معاملات روز حشر و زادالمعادی جهت حیات جاودان، و مفتاح­ الفلاحی برای ابواب ­الجنان ضرور و ناچار است؛ که محاسبانِ ملاءِ اعلی و مستوفیانِ عالمِ بالا به مصداق « من جاء بالحسنه فله عشر امثالها »[2] افعال و اعمال عباد را به حلی و حُلل حسنات و خیرات آراسته، خالصاً لوجه الله الکریم بوده باشد، دست(؟) نموده از مفردة عدل وضع و منها، و فاضل آن­ را به خازنین خُلد برات خواهند فرمود؛ و نظر به کریمة «و ماتقدموا لانفسکم من خیر تجدوه عندالله»[3] آدمی چیزی را که پیش­­نهاد همت فردا و آخرت خود ساخته البته از جانب ملک­ الملوک به آن مستفیض و سرافراز خواهند شد. نعم ماقال عارف شیرازی: برگِ عیشی به گور خویش فرست/ کس نیارد ز پس تو پیش فرست.[4] بناء علی هذا، چون در این ایام به مددکاری تأییدات جناب ربانی و رهنمایی حضرت سبحانی، عالی­حضرت، رفیع ­منزلت[5]، نجابت ­فطرت، سیادت­ منقبت، توفیق­ شعاری #کربلایی_میررفیع_کرو_ایمن_­آبادی محض ابتقای وجه کریم ذوالجلال و استرضای ایزد متعال، خالیاً من الاغراض الدنیویه، و مستجلباً لفوائد­الاخرویه، طالباً لرفع الدرجات فی جنته عرضها السموات، دیدة دل حقیقت­ منزلِ خود را به جواهر سرمة مضمون بلاغت مشحون «سارعوا الی مغفره من ربکم»[6] کامل ­الضیاء و سراجة ضمیر خود را به ازاهیر[7] عدیم­ النظیر[8] عملوا بالخیر، روشنای فردوس اعلی ساخته، مساحت یک­ جریب زمین آبی شلتوک­زاری خاصه از عین مال خود را که واقعه و کائنه در قریة  #ایمن­_آباد من قراء #بابلکان_لاله­_آباد را که محدود به حدود اربعة ذیل است :

شرقیاً املاک عالی­شأن آقامیرهاشما                           جنوبی املاک ورثة میرعظیماکرو
غربی رودخانه فاضل­آب                                  شمالی زمین واقف مشارٌالیه

وقف صحیح مخلد ملکی شرعی و حبس صریح موبد ملی از برای #مسجدی که در آن قریة مزبوره است نموده، که منافع آن را هر ساله صرف اخراجات #مسجد مزبوره از قبیل سوخت و حصیر و تعمیرات کلی و جزئی شود. وقفاً خاصاً صحیحاً شرعیاً [...] و لایباع و لایوهب «فَمَن بَدَّلَهُ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى الَّذِینَ یُبَدِّلُونَهُ ...»[9] و ثواب وقف اولاً به ارواح چهادره معصوم صلوات الله علیهم واصل و از برکات ایشان ثانیاً کام و زبان خود را شیرین و از سعادت آن مشام جان را عنبرین نموده، مثوبات آن روزگار فرخنده آثار واقف مزبور و والدین مع زوجة او واصل شود؛ نسائم مشکین روایح گل­های خیرات وقف در یو­م­ النشور، «یوم لاینفع مال و لابنون»[10] استشمام مشام واقف گشته، در ساعت وقوف به موقف عرصات باعث احتاط و ابطال ماثم و سیئات در روز بازار سنجیدن اعمال شایسته موجب علو درجات عالیات او گردد؛ تولیت آن را به ولد اکبر و ارشد خود عالی­حضرت سیادت ­مرتبت #میرمحسنا تفویض نموده و بعد از انقضای عمر طبیعی به قاطبة اولاد ذکور او مفوض و مرجوع و کذا بطنا بعد بطن و بعدالمعقب ماتعاقبوا و تناسلوا و بعدانقراضهم عیاذبالله به اعلم علما واگذار شد. التماس و استدعا واقف مزبور آن است که بنا به خواطر اجداد محمد مصطفی صلی الله علیه و آله  و علی المرتضی و باقی حضرات ائمه معصومین علیهم الف تحیات و الثناء احدی از مباشرین امور دیوانی دخلی و تصرفی در املاک موقوفه مزبوره نکند. لعنه الله علی غاصبیها و ظالمیها. و جری صیغه الوقف المزبور به وکالت عن الواقف بالعربیه و الفارسیه و کان ذلک فی عشره شهر ذی­حجه­الحرام من شهور سنه 1203 و تحریر هذه الورقه که از اصل وقف­نامه استنتاخ و استکتاب شد. روز شنبه دهم شهر شعبان المعظم من شهور 1258 [ه.ق].
ادامه👇
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: حاشیه نویسی #آقا_میرمحمدعلی_ایمن_آبادی از تولد فرزندان و وفات والدین خود بر نسخ خطی

🌕حاشیه کتاب «شرح لمعه دمشقی»

طالع اسد است.
بسم الله تعالی شأنَهُ العزیز
تولد نور چشمی #سیّد_عبدالرّزاق بعد از ظهر روز پنج شنبه سلخ شهر محرم الحرام 1291 موافق سی اُم مهرماه قدیم، سال یازدهم ترکیه که مسمّی است به ایت ئیل [سال سگ] در زمانی که قمر در چهارده درجه [و] پنجاه و نه دقیقه از برج حَمَل و شمس در بیست و هشت درجه [و] سی و شش دقیقه از برج حوت، زُحل در ده درجه و پنجاه و دو دقیقه از برج دلو و مشتری در بیست [و] شش درجه و چهل و هفت دقیقه از برج عقرب و مریخ در بیست [و] هشت درجه و بیست و یک دقیقه از برج حَمَل و زهره در چهار درجه [و] سی و نه دقیقه از برج حمل بودند، سنه هزار و دویست و نود و یک ناقصه از هجرت نبویّه علی هاجِرُها اَلفَ الفَ الثَّناءَ و التَّحیَّه 1291 [هجری].

🌕حاشیه کتاب «انوار التنزیل و اسرار التاویل»

وفات والد مرحوم [میرزا حسن حسینی ایمن آبادی] شب یکشنبه بیست و دوم جمادی الثانیه من شهور 1271 [هجری]
وفات والده مرحومه من [سکینه خاتون] در روز سه شنبه چهارم شهر رجب المرجب من شهور 1275 [هجری]

🌕حاشیه کتاب «شرح لُمعه دمشقی»

تولد نور چشمی #سید_احمد در شب جمعه سیزدهم شعبان 1275 [هجری] و تولد نور چشمی و آقا #سیدصالح در روز پنج شنبه دو ساعت قبل از ظهر بیست و چهارم ماه رمضان 1275 [هجری].

منابع:
۱_صدرایی خویی، علی؛ طیار مراغی، محمود؛ حافظیان بابلی، ابوالفضل، فهرست نسخه های خطی مدرسه صدر بابل، تهران، وزیری، 1376.

٢_ایمانی ایمنی، علی، ابنوا-کروکلا، ساری، شلفین، 1394.

*علی ایمانی ایمنی
***************************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: «نامه حاج میرمسیح کرویی جهت دریافت ویزای اعزام به عتبات»

3/7/1347
ریاست محترم شهربانی استان مازندران
محترماً به عرض عالی می¬رسانم این¬جانب سید مسیح¬اله هاشمی کروئی فرزند سید ذبیح¬اله دارای شناسنامه/ شماره 152 ساکن کروکلا لاله¬آباد بابل با عیال خودم عازم به عتبات عالیات هستم/ و در آنجا به دعاگویی ذات اقدس ملوکانه و آن ریاست محترم باشم. استدعای عاجزانه/ امر دستور فرمایید نسبت به صدور گذرنامه و پروانة خروج اقدام فرمایید. با تقدیم احترامات/ فائقه. امضاء: مسیح

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
***********************

کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 نام و جایِ تعدادی از روستاهای قدیم #لاله_آباد که امروزه وجود ندارند یا تغییر نام داده اند.

1_ #مرزبان_کلا
در سندی از اواخر دورهء صفویه نام این روستا را دیده ام که حدود دویست هکتار زمینِ آن وقف امامزاده جعفر ع (؟) بوده است. با جستجوهایی که تاکنون انجام دادم، هیچ نشان دیگری از این روستا پیدا نشد.

2_ #مزدیانکلا یا #خردیان_کلا
در سندی از سال 1199 هجری آقا محمدخان قاجار فرمانِ واگذاریِ تیول این روستا را به یکی از بزرگان دماوند به نام اشرف خان دماوندی صادر کرد.
(رضا فراستی؛ رقم های آقا محمدخان قاجار)
متأسفانه نام این روستا دقیقا مشخص نیست و به دو صورت #مزدیانکلا و #خردیانکلا خوانده شده است. تاکنون جستجوی نگارنده در یافتن این روستا نتیجه نداشته است. چنان چه #خردیانکلا صحیح باشد بعید نیست که اشاره به روستای #خردون_کلا ی امروزی باشد!

3_ #باصرکلا
روستایی در جنوبِ #کروکلا که از طرف شرق محدود به #داودکلا و از جنوب و غرب به #اندی_کلا و دشت های این روستا محدود بوده است. تا اوایل دههء 30 شمسی در آن سکونت داشته اند اما از سال 30 شمسی آخرین خانواده به #کروکلا نقل مکان کردند. عده ای نیز پیش تر به #اندی_کلا و روستاهای اطراف منتقل شدند.
به نظر می رسد این روستا یکی از قدیم ترین روستاهای اطراف بوده و دارای دژی بوده که به #بانسر مشهور بود.

4_ #گیله_کلا
روستایی در قسمت شمالیِ #نوایی_کلا در کنار رودخانهء #تاج_رود. در فرهنگ جغرافیایی ایران و اسناد مختلف از دورهء صفویه تا دهه های اخیر نام #گیله_کلا آمده است. این روستا نیز از دههء 30 شمسی خالی از سکنه شده و به شالیزار تبدیل شده است.
اغلب اهالی اصیل این روستا که امروزه در روستاهای اطراف سکونت دارند دارای پسوند شناسنامه ایِ #گلی هستند.
این روستا نیز از روستاهای بسیار قدیمیِ #لاله_آباد است.

5_ #مرزکنار
در تعدادی از سندها و سفرنامه های 150 سال اخیر نام این روستا به چشم می خورد. با تحقیقی میدانی که نگارنده انجام داده است، این روستا در بالادستِ روستای #قصاب_کلا قرار داشته است. روستایی کوچک که از همان ابتدا ساکنان اندکی داشته و بیشتر به هنگام کارِ کشاورزی در آن ساکن بودند. از آنجا که این املاک جزء املاک #مشیرالسلطنه (امیرمصطفی امیرسلیمانی) بود ساکنان آن از روستاهای #دونه_سر و #شیرسوار به صورت فصلی در آن ساکن بودند. پس از اصلاحات ارضی، دشت های اطراف #مرز_کنار و #مزار_کشان و #قصاب_کلای_مشیر در اختیار شالیکاران #شیر_سوار و #دونه_سر قرار گرفته است.

6_ #خورشید
در سفرنامهء رابینو به همراه نام روستای #طغان روستای #خورشید آمده است.
از طرفی نام متولیان امامزاده #شاه_عبدالله در دورهء صفوی با پسوند #خورشید همراه شده است. نگارنده در برخی از اسناد دوره قاجار نیز نام این روستا را دیده است. به نظر می رسد این روستا در اطراف روستای #شاه_عبدالله بوده و یا ممکن است نام پیشینِ روستای #شاه_عبدالله باشد.(نظر علی کفشگر، پژوهشگر محترم #لاله_آبادی نیز چنین است.) به هر روی جستجوی میدانی دربارهء روستای #خورشید ادامه دارد.

در پایان از تمامی عزیزانی که اطلاعاتی در این زمینه دارند، درخواست کمک و همکاری دارم.

پی نوشت:
توضیح دهیار شاه عبدالله دربارهء نام روستا بدین شرح است: نام های قدیمی روستای ما #شاه_خورشید؛ #خورشیدکلا؛ #شرمله و شاه زاده عبداله بوده است.

*علی ایمانی ایمنی
*****************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: صلح نامه روستاهای مرزون آباد، تلیکران و بیجی کلا در سال ۱٣۱٢ هجری قمری

خاندان حمزه یکی از طایفه های صاحب نفوذ بابل در دوره ی قاجار بوده اند. از بزرگان این خاندان می توان به ملا محمدحمزه شریعتمدار اشاره نمود. سکونت این طایفه ، روستای حمزه کلای بابل بوده که امروزه جزء محلات شهر بابل است. خاندان حمزه از طایفه های ملاک بوده و بسیاری از روستاهای لاله آباد و جلال ازرک بابل از جمله مرزون آباد، تلیکران، بیجی کلا، میان دسته، گردن بری، حمزه کلای شش پل، نودهک در اختیار ایشان بود. در این نوبت بازخوانی صلح نامه ای از خاندان حمزه  از سال 1312 قمری تقدیم علاقه مندان می شود:

مصالحة صحیحة شرعیّة طوعیّه نمود عالی­جاه رفیع­ جایگاه، مجدت نجدت[1]­همراه، افتخارالا... و الاقران، نتیجه الاعاظم و الاعیان آقا میرزا عبداله حمزه/ منافع همگی و تمامی شش­دانگ قریة #بیجی­_کلا و قریة #سیدعزیز معروف به #تلیکران و شش­دانگ قریة #مرزون­_آباد[2] من قرّاء بلوک #جلال_­ازرک/ که هر یک در مقام اشتهار غنی از تحدید و توصیف ­اند، با جمیع توابع و لواحق و منضمات و مضافات از مزارع خشکه و آبی و مراتع و آهار و انهار/ و اشجار و توت و تلیوار و جناگل و استخر[3] و میاه[4] و مجاری ­المیاه، دائراً و بائراً و کلّما یتعلق به قرّاء مزبورها مفصله بلااستثناء شیء و افزار الّا لاکمه سر/ و زیارِ[5] مرزون­ آباد که به جمیع حدودها و حقوقها منافع آن خارج از صلح است، به جناب مستطاب محامد آداب، عمده ­الاعیان و الاعاظم آقا ملاآقا/ از ابتداء تحویل حمل آتیة قوی­ئیل[6] الی مدت سه سال شمسی که رفع سه محصول بوده باشد به مال­ المعاوضه و مصالحة مبلغ ده هزار و هشت­صد تومان/ وجه رایج رواجی فضی ناصرالدین شاهی ریال 24 نخودی جدیدالضرب ده عدد یک­تومان که هر سالی مبلغ سه هزار و هشت­صد تومان وجه موصوف به مال ­الالباب/ بوده باشد که هر ساله مال ­المصالحه را از این قرار کارسازی نمایند، که اوّلاً جمیع مخارج ولایتی و زراعتی از تنقیه رودخانه و بستن/ آبندان تماماً در عهدة عالی­جاه مصالح است، ولی به موجب قبض جناب مصطلح معظم از مال ­الصلح کارسازی نمایند و کذا/ تمامی مالیات و رسومات و عوارضات دیوانی در عهدة عالی­جاه مصالح معزی ­الیه است که جناب مصطلح معظم ایضاً به موجب قبض از بابت/ مال المصالحه بدهند؛ و کذا هر ماهی جناب مصطلح معظم مبلغ یک­صد تومان از بابت مخارج عالی­جاه مصالح معظم به موجب قبض کارسازی/ نمایند و تتمّة مال ­المصالحه را جناب مصطلح از اول قوس هر سنه تا آخر جدی در ظرف این دو ماه به موجب قبض و حوالة عالی­جاه/ مصالح معظم به طلب­کاران ایشان کارسازی نمایند. در هر سنه از این سه سنه مزبورها صیغة مصالحة صحیحة شرعیه به نحو مرقوم مشتملتاً/  علی­ الایجاب و القبول به توکیل حضوری طرفین با استجماع جمیع شرایط و ارکان بالعربیه و الفارسیه واقع و ج اری گردید و کان/ وقوع ذلک و تحریرالورقه فی عشرالثانی فی شهرالثانی من الجمادی فی سنه یونت­ئیل[7] فی شهور هزار و سیصد و دوازده سنه 1312.

[سجلات]
در ضمن عقد خارج لازم شرعی شرط شرعی شد که هرگاه بابت قلّت آب و آفت سماوی نکثی[8] در زراعت داده شود، بالنسبه از مال­المصالحه کم و کسر شود. کان وقوع ذلک به تاریخ متن ورقه سنه 1312

[مهر بیضی]: عبده عبدالله.
[مهر بیضی]:مهدی
 [مهر بیضی]: عبده محمدیوسف

پی نوشت ها:
[1]. به معنی شجاعت (فرهنگ فارسی معین).
[2]. این روستا امروزه از فهرست روستاهای دهستان جلال ­ازرک بخش لاله­ آباد خارج و به دهستان فیضیة بخش مرکزی بابل اضافه شده است.
[3]. در اصل سند به صورت «اسطرخ» آمده و به معنی آب­بندان است.
[4]. جمع «ماء» به معنی آب است.
[5]. میرظهیرالدین مرعشی به گذرگاه زیار در کنار بابل­رود و در اطراف شهر بابل اشاره کرده است. شاید اشارة وی به همین زیار مرزون­ آباد بوده است. (میرظهیرالدین مرعشی، تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، به کوشش محمدحسین تسبیحی،ص292).
[6]. سال گوسفند در برج دوازده­گانة ترکی است.
[7]. سال اسب در برج دوازده­گانة ترکی است.
[8] . به معنی به هم زدن معامله و شکستن عهد و پیمان است. (فرهنگ فارسی معین)

با سپاس از پژوهشگر ارجمند دکتر یوسف الهی که این سند را در اختیار ما قرار دادند.

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
***********************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://telegram.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎بازخوانی اسناد تاریخی #لاله_آباد

موضوع: درخواست تخفیف مالیات

تصدقت شویم، سرکار سپهسالار اعظم را قسم می دهیم به نمک پادشاه عالم پناه روحی فداه/ به درد این رعایای فقیر برسید؛ که در این دو سه سال، دو هزار تومان مالیات ما را زیادکردند با این حالت دَه قریة معتبر را امنای دولت/ ابدمدت تیول دادند در سنة ماضیه را اقدس همایون شهریاری روحی و روح العالمین فداها فرمان مهرلمعان مرحمت و التفات فرمودند که بعد از وضع تیول خاقان/ خلدآشیان اسکنه الله تعالی فی الدار السرور و الرضوان، احدی تیول در قراء #لالاباد نبرند تا قراء معموره و مخموره از عهدة مالیات خودشان برآیند. مع ذالک سنة آتیه را/ از قرار تفصیل ذیل قراء معموره را تیول بردند و بعضی قراء مخروبه باقی ماند. این کمترین جان نثاران و درماندگان از عهدة مالیات نمی توانیم/ برآییم، یا قراء مزبور را ردّ بفرمایید که از عهدة مالیات و خدمت دیوانی برآییم یا دو هزار تومان اضافة جمع را تخفیف مرحمت و التفات بفرمایید/ که مرفه الحال و آسوده خاطر به شغل دعا و ثنا اشتغال داشته، در ثنا و دعا مهمل نمانیم. [.............] و دولت و عزت مستدام باد.[.................] و بمحمد و آله الاطهار.

[نام ده قریه در گوشه راست عریضه]:

ایمن آباد اله شاه مرزکنار/ اسبوکلا داودکلا زاهدکلا للوک/ اندیکلا چناربن پایین بازیار


بازخوانی: علی ایمانی ایمنی

کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://telegram.me/eflalhabad