Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: شرایط مصرف عایدات یک موقوفه (زمین شالیزاری) در #لاله_آباد؛ سال 1315 ه.ق

اولاً دهة اول محرم هر روز صبح در همین بیرونی موقوفه حسینیه تعزیه¬داری بنمایند و سه نفر روضه¬خوان/ بخوانند؛ اگر به اقتضای اوقات در اعصار دائر زمان سه نفر را کم می¬دانند یا نقصی از این بابت در عمل تعزیه¬داری روی شد و محل ایراد می¬شود، تا پنج نفر/ هم عیبی ندارد و در سایر مصارف از قبیل قند و چای و تنباکو به اقتضای عهود اعتبار عمل نموده قناعت به اقل واجب بنمایند. هر قدر از ... و مصارف که ذکر شد/ و منافع موقوفه کفایت می¬کند به نحو خویش و اَتَم و اکمل صرف نمایند ... که مثلا ده تومان موقوفه را بیست مجلس تعزیه¬داری نکنند و نگویند خوب/ از پیش برویم بلکه مقصود واقف سلمه¬الله تعالی این است که ده تومان مثلا در پنج مجلس صرف نمایند و قند و چای و تنباکو خوب صرف کنند/ و هم¬چنین در اطعام باید برنج و روغن و سایر لوازمات همه خوب باشد که محل عیب و ایراد اهل مجلس نشود، ثانیاً ده شب از قرار تفصیل/ ذیل هر شبی بیست مجموعه اطعام بنمایند، تا ممکن است چلوی صالح بدهند در صورت عدم امکان متولی مختار است نه با ... که همین عبارت را/ از برای خود وسیله ساخته بگوید امکان ندارد [به] تفصیلی که ذکر شد این است که پنج شب از این ده شب در دهة اول محرم باشد که یک شب/ در میان اطعام نمایند، و پنج شب دیگر هم از قرار تفصیل شب سیزدهم محرم و شب شانزدهم و شب بیست و چهارم و شب اربعین و شب بیست و هشتم/ صفر؛ متولی در میان اقامة مجالس روز و شب مختار است، هر یک از شب و روز که انجام این اعمال بهتر و خو¬ش¬تر و مرغوب¬تر می¬شود/ در همان وقت عمل نماید. ثالثاً از بابت بیست مجموعه که ذکر شد نه ... حتم و لزوم است که باید حکماً بیست مجموعه باشد و علاوه/ نباشد، بلکه مقصود این است که علاوه باشد و در صورت امکان کمتر از بیست مجموعه نباشد. رابعاً در لیالی رمضان¬المبارک/ هر شب را پنج مجموعه افطار به ارحام و به مؤمنین و فقرا و طلاب و اهل محل و همسایه¬ها بدهند و در لیالی قدر هر سه شب، شبی پنج مجموعه سحر به اشخاص مفصله مذکوره/ بدهند. خامساً در هر یک از این شب¬ها شبی پنج¬هزار اقلاً به فقرا و ضعفا و مستحقین بدهند و صورت وفور(؟) منافع موقوفه زیاده بدهند./ سادساً در سه تکیة ...کلا و یک تکیة ... در شب عاشورا اطعام نمایند. سابعاً در دهة عاشورا در هر تکیه از تکایای شهر ده من تبریز برنج بدهند./ ثامناً در سال اول از منافع موقوفه مایحتاج مجالس تعزیه از قبیل مس¬آلات و سماور و ظروف و فروش و چراغ و سایر لوازمات/ مجلس تعزیه خریده، اگر منافع زیاده از مخارج شد، زیاده در مصارف تعزیه به قدری که می¬شود مصروف دارند. تاسعاً اگر منافع همین موقوفه/ در هر سالی زیاد می¬آید آن زیاده و فاضل را به ایتام و مساکین و ابناءالسبیل و مخارج کفن و دفن اشخاصی که قادر بر این نباشند. عاشراً/ در ایام عزا یک نفر دومی قرار گردد که آب قلیان¬ها را عوض کند و هر شبانه¬روزی ده شاهی به او اجرت بدهند. حادی¬عشر مس¬آلات/ و ظروف و سماور موقوفه را در هر جا که مجلس عروسی و عزا دارند بدهند ببرند، مضایقه و رد ننمایند. ثانی¬عشر در جمیع مراتب مفصلة مرقومه/ متولی مختار است با... که ترجیح روز بر شب و عدة روضه¬خوان و تعیین عدد مجموعه و افطار و سحر و سایر مذکورات که به حسب¬الایام/ و اعصار و اوقات آن¬چه را که در آن عهد ایام مرغوب و و پسندیده است و مصلحت و صلاح و صرفة وقف در آن است/ از آن قرار عمل نمایند.

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
*********************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: شرایط مصرف عایدات یک موقوفه (زمین شالیزاری) در #لاله_آباد؛ سال 1315 ه.ق

اولاً دهة اول محرم هر روز صبح در همین بیرونی موقوفه حسینیه تعزیه¬داری بنمایند و سه نفر روضه¬خوان/ بخوانند؛ اگر به اقتضای اوقات در اعصار دائر زمان سه نفر را کم می¬دانند یا نقصی از این بابت در عمل تعزیه¬داری روی شد و محل ایراد می¬شود، تا پنج نفر/ هم عیبی ندارد و در سایر مصارف از قبیل قند و چای و تنباکو به اقتضای عهود اعتبار عمل نموده قناعت به اقل واجب بنمایند. هر قدر از ... و مصارف که ذکر شد/ و منافع موقوفه کفایت می¬کند به نحو خویش و اَتَم و اکمل صرف نمایند ... که مثلا ده تومان موقوفه را بیست مجلس تعزیه¬داری نکنند و نگویند خوب/ از پیش برویم بلکه مقصود واقف سلمه¬الله تعالی این است که ده تومان مثلا در پنج مجلس صرف نمایند و قند و چای و تنباکو خوب صرف کنند/ و هم¬چنین در اطعام باید برنج و روغن و سایر لوازمات همه خوب باشد که محل عیب و ایراد اهل مجلس نشود، ثانیاً ده شب از قرار تفصیل/ ذیل هر شبی بیست مجموعه اطعام بنمایند، تا ممکن است چلوی صالح بدهند در صورت عدم امکان متولی مختار است نه با ... که همین عبارت را/ از برای خود وسیله ساخته بگوید امکان ندارد [به] تفصیلی که ذکر شد این است که پنج شب از این ده شب در دهة اول محرم باشد که یک شب/ در میان اطعام نمایند، و پنج شب دیگر هم از قرار تفصیل شب سیزدهم محرم و شب شانزدهم و شب بیست و چهارم و شب اربعین و شب بیست و هشتم/ صفر؛ متولی در میان اقامة مجالس روز و شب مختار است، هر یک از شب و روز که انجام این اعمال بهتر و خو¬ش¬تر و مرغوب¬تر می¬شود/ در همان وقت عمل نماید. ثالثاً از بابت بیست مجموعه که ذکر شد نه ... حتم و لزوم است که باید حکماً بیست مجموعه باشد و علاوه/ نباشد، بلکه مقصود این است که علاوه باشد و در صورت امکان کمتر از بیست مجموعه نباشد. رابعاً در لیالی رمضان¬المبارک/ هر شب را پنج مجموعه افطار به ارحام و به مؤمنین و فقرا و طلاب و اهل محل و همسایه¬ها بدهند و در لیالی قدر هر سه شب، شبی پنج مجموعه سحر به اشخاص مفصله مذکوره/ بدهند. خامساً در هر یک از این شب¬ها شبی پنج¬هزار اقلاً به فقرا و ضعفا و مستحقین بدهند و صورت وفور(؟) منافع موقوفه زیاده بدهند./ سادساً در سه تکیة ...کلا و یک تکیة ... در شب عاشورا اطعام نمایند. سابعاً در دهة عاشورا در هر تکیه از تکایای شهر ده من تبریز برنج بدهند./ ثامناً در سال اول از منافع موقوفه مایحتاج مجالس تعزیه از قبیل مس¬آلات و سماور و ظروف و فروش و چراغ و سایر لوازمات/ مجلس تعزیه خریده، اگر منافع زیاده از مخارج شد، زیاده در مصارف تعزیه به قدری که می¬شود مصروف دارند. تاسعاً اگر منافع همین موقوفه/ در هر سالی زیاد می¬آید آن زیاده و فاضل را به ایتام و مساکین و ابناءالسبیل و مخارج کفن و دفن اشخاصی که قادر بر این نباشند. عاشراً/ در ایام عزا یک نفر دومی قرار گردد که آب قلیان¬ها را عوض کند و هر شبانه¬روزی ده شاهی به او اجرت بدهند. حادی¬عشر مس¬آلات/ و ظروف و سماور موقوفه را در هر جا که مجلس عروسی و عزا دارند بدهند ببرند، مضایقه و رد ننمایند. ثانی¬عشر در جمیع مراتب مفصلة مرقومه/ متولی مختار است با... که ترجیح روز بر شب و عدة روضه¬خوان و تعیین عدد مجموعه و افطار و سحر و سایر مذکورات که به حسب¬الایام/ و اعصار و اوقات آن¬چه را که در آن عهد ایام مرغوب و و پسندیده است و مصلحت و صلاح و صرفة وقف در آن است/ از آن قرار عمل نمایند.

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
*********************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: شرایط مصرف عایدات یک موقوفه (زمین شالیزاری) در #لاله_آباد؛ سال 1315 ه.ق

اولاً دهة اول محرم هر روز صبح در همین بیرونی موقوفه حسینیه تعزیه¬داری بنمایند و سه نفر روضه¬خوان/ بخوانند؛ اگر به اقتضای اوقات در اعصار دائر زمان سه نفر را کم می¬دانند یا نقصی از این بابت در عمل تعزیه¬داری روی شد و محل ایراد می¬شود، تا پنج نفر/ هم عیبی ندارد و در سایر مصارف از قبیل قند و چای و تنباکو به اقتضای عهود اعتبار عمل نموده قناعت به اقل واجب بنمایند. هر قدر از ... و مصارف که ذکر شد/ و منافع موقوفه کفایت می¬کند به نحو خویش و اَتَم و اکمل صرف نمایند ... که مثلا ده تومان موقوفه را بیست مجلس تعزیه¬داری نکنند و نگویند خوب/ از پیش برویم بلکه مقصود واقف سلمه¬الله تعالی این است که ده تومان مثلا در پنج مجلس صرف نمایند و قند و چای و تنباکو خوب صرف کنند/ و هم¬چنین در اطعام باید برنج و روغن و سایر لوازمات همه خوب باشد که محل عیب و ایراد اهل مجلس نشود، ثانیاً ده شب از قرار تفصیل/ ذیل هر شبی بیست مجموعه اطعام بنمایند، تا ممکن است چلوی صالح بدهند در صورت عدم امکان متولی مختار است نه با ... که همین عبارت را/ از برای خود وسیله ساخته بگوید امکان ندارد [به] تفصیلی که ذکر شد این است که پنج شب از این ده شب در دهة اول محرم باشد که یک شب/ در میان اطعام نمایند، و پنج شب دیگر هم از قرار تفصیل شب سیزدهم محرم و شب شانزدهم و شب بیست و چهارم و شب اربعین و شب بیست و هشتم/ صفر؛ متولی در میان اقامة مجالس روز و شب مختار است، هر یک از شب و روز که انجام این اعمال بهتر و خو¬ش¬تر و مرغوب¬تر می¬شود/ در همان وقت عمل نماید. ثالثاً از بابت بیست مجموعه که ذکر شد نه ... حتم و لزوم است که باید حکماً بیست مجموعه باشد و علاوه/ نباشد، بلکه مقصود این است که علاوه باشد و در صورت امکان کمتر از بیست مجموعه نباشد. رابعاً در لیالی رمضان¬المبارک/ هر شب را پنج مجموعه افطار به ارحام و به مؤمنین و فقرا و طلاب و اهل محل و همسایه¬ها بدهند و در لیالی قدر هر سه شب، شبی پنج مجموعه سحر به اشخاص مفصله مذکوره/ بدهند. خامساً در هر یک از این شب¬ها شبی پنج¬هزار اقلاً به فقرا و ضعفا و مستحقین بدهند و صورت وفور(؟) منافع موقوفه زیاده بدهند./ سادساً در سه تکیة ...کلا و یک تکیة ... در شب عاشورا اطعام نمایند. سابعاً در دهة عاشورا در هر تکیه از تکایای شهر ده من تبریز برنج بدهند./ ثامناً در سال اول از منافع موقوفه مایحتاج مجالس تعزیه از قبیل مس¬آلات و سماور و ظروف و فروش و چراغ و سایر لوازمات/ مجلس تعزیه خریده، اگر منافع زیاده از مخارج شد، زیاده در مصارف تعزیه به قدری که می¬شود مصروف دارند. تاسعاً اگر منافع همین موقوفه/ در هر سالی زیاد می¬آید آن زیاده و فاضل را به ایتام و مساکین و ابناءالسبیل و مخارج کفن و دفن اشخاصی که قادر بر این نباشند. عاشراً/ در ایام عزا یک نفر دومی قرار گردد که آب قلیان¬ها را عوض کند و هر شبانه¬روزی ده شاهی به او اجرت بدهند. حادی¬عشر مس¬آلات/ و ظروف و سماور موقوفه را در هر جا که مجلس عروسی و عزا دارند بدهند ببرند، مضایقه و رد ننمایند. ثانی¬عشر در جمیع مراتب مفصلة مرقومه/ متولی مختار است با... که ترجیح روز بر شب و عدة روضه¬خوان و تعیین عدد مجموعه و افطار و سحر و سایر مذکورات که به حسب¬الایام/ و اعصار و اوقات آن¬چه را که در آن عهد ایام مرغوب و و پسندیده است و مصلحت و صلاح و صرفة وقف در آن است/ از آن قرار عمل نمایند.

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
*********************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad