Forwarded From unknown
#مسجد #طراز #اسلامی

🔗https://telegram.me/joinchat/DFpalT95D_vT2WQ4NQTH7Q
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
👤معاونت فرهنگی اجتماعی بسیج حزب الله شاهرود
Forwarded From اتچ بات
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: وقفنامه ٢٣۵ ساله مسجد(جامع) #ایمن_آباد


هوالواقف علی الضمائر
بعد از مبنای حمد و ثنا و تمهید بساط مدح و دعا بر واقفانِ مواقف احوال و امور، و عارفان اوضاع و دهور، مخفی و مستور نماناد، که سعادتِ دارین و صلاح نشأتین موقوف است به تحصیل حسنات و تکمیل فواضل و خیرات، و نظر به منطوق صدق رقیمة «ماسبقوا الخیرات اینما تکونوا یأت بکم الله جمیعا»[1] مسارعت و مسابقت در این امر عظیم بر قاطبة انسان به قدر امکان واجب و لازم، و تهاون و تقاعد جز ندامت و خسران حاصلی مترتب نیست.  پر ظاهر است که آدمی بی­چاره که از پابند علائق دنیویه رهایی یافته، مرحله­پیمای­ نشیب و فراز و بادیه ­فرسای دور و دراز عرصات گردد؛ سراج­ المنیری جهت ظلمت­سرای قبر و سرمایة ایمانی برای معاملات روز حشر و زادالمعادی جهت حیات جاودان، و مفتاح­ الفلاحی برای ابواب ­الجنان ضرور و ناچار است؛ که محاسبانِ ملاءِ اعلی و مستوفیانِ عالمِ بالا به مصداق « من جاء بالحسنه فله عشر امثالها »[2] افعال و اعمال عباد را به حلی و حُلل حسنات و خیرات آراسته، خالصاً لوجه الله الکریم بوده باشد، دست(؟) نموده از مفردة عدل وضع و منها، و فاضل آن­ را به خازنین خُلد برات خواهند فرمود؛ و نظر به کریمة «و ماتقدموا لانفسکم من خیر تجدوه عندالله»[3] آدمی چیزی را که پیش­­نهاد همت فردا و آخرت خود ساخته البته از جانب ملک­ الملوک به آن مستفیض و سرافراز خواهند شد. نعم ماقال عارف شیرازی: برگِ عیشی به گور خویش فرست/ کس نیارد ز پس تو پیش فرست.[4] بناء علی هذا، چون در این ایام به مددکاری تأییدات جناب ربانی و رهنمایی حضرت سبحانی، عالی­حضرت، رفیع ­منزلت[5]، نجابت ­فطرت، سیادت­ منقبت، توفیق­ شعاری #کربلایی_میررفیع_کرو_ایمن_­آبادی محض ابتقای وجه کریم ذوالجلال و استرضای ایزد متعال، خالیاً من الاغراض الدنیویه، و مستجلباً لفوائد­الاخرویه، طالباً لرفع الدرجات فی جنته عرضها السموات، دیدة دل حقیقت­ منزلِ خود را به جواهر سرمة مضمون بلاغت مشحون «سارعوا الی مغفره من ربکم»[6] کامل ­الضیاء و سراجة ضمیر خود را به ازاهیر[7] عدیم­ النظیر[8] عملوا بالخیر، روشنای فردوس اعلی ساخته، مساحت یک­ جریب زمین آبی شلتوک­زاری خاصه از عین مال خود را که واقعه و کائنه در قریة  #ایمن­_آباد من قراء #بابلکان_لاله­_آباد را که محدود به حدود اربعة ذیل است :

شرقیاً املاک عالی­شأن آقامیرهاشما                           جنوبی املاک ورثة میرعظیماکرو
غربی رودخانه فاضل­آب                                  شمالی زمین واقف مشارٌالیه

وقف صحیح مخلد ملکی شرعی و حبس صریح موبد ملی از برای #مسجدی که در آن قریة مزبوره است نموده، که منافع آن را هر ساله صرف اخراجات #مسجد مزبوره از قبیل سوخت و حصیر و تعمیرات کلی و جزئی شود. وقفاً خاصاً صحیحاً شرعیاً [...] و لایباع و لایوهب «فَمَن بَدَّلَهُ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى الَّذِینَ یُبَدِّلُونَهُ ...»[9] و ثواب وقف اولاً به ارواح چهادره معصوم صلوات الله علیهم واصل و از برکات ایشان ثانیاً کام و زبان خود را شیرین و از سعادت آن مشام جان را عنبرین نموده، مثوبات آن روزگار فرخنده آثار واقف مزبور و والدین مع زوجة او واصل شود؛ نسائم مشکین روایح گل­های خیرات وقف در یو­م­ النشور، «یوم لاینفع مال و لابنون»[10] استشمام مشام واقف گشته، در ساعت وقوف به موقف عرصات باعث احتاط و ابطال ماثم و سیئات در روز بازار سنجیدن اعمال شایسته موجب علو درجات عالیات او گردد؛ تولیت آن را به ولد اکبر و ارشد خود عالی­حضرت سیادت ­مرتبت #میرمحسنا تفویض نموده و بعد از انقضای عمر طبیعی به قاطبة اولاد ذکور او مفوض و مرجوع و کذا بطنا بعد بطن و بعدالمعقب ماتعاقبوا و تناسلوا و بعدانقراضهم عیاذبالله به اعلم علما واگذار شد. التماس و استدعا واقف مزبور آن است که بنا به خواطر اجداد محمد مصطفی صلی الله علیه و آله  و علی المرتضی و باقی حضرات ائمه معصومین علیهم الف تحیات و الثناء احدی از مباشرین امور دیوانی دخلی و تصرفی در املاک موقوفه مزبوره نکند. لعنه الله علی غاصبیها و ظالمیها. و جری صیغه الوقف المزبور به وکالت عن الواقف بالعربیه و الفارسیه و کان ذلک فی عشره شهر ذی­حجه­الحرام من شهور سنه 1203 و تحریر هذه الورقه که از اصل وقف­نامه استنتاخ و استکتاب شد. روز شنبه دهم شهر شعبان المعظم من شهور 1258 [ه.ق].
ادامه👇
Forwarded From دكتر هادى انصارى
مسجد امیرچخماق {یزد؛ دومین #مسجد مهم یزد

این مسجد که امروزه در ضلع جنوبی میدان
#امیرچخماق واقع شده، در دوره قاجاریه خارج از حصار شهر قرار داشته است و سال اتمام آن هم در کتیبه مسجد که به خط «محمد حکیم» از برجسته‌ترین ثلث نویسان قرن ۹ هـ.ش نوشته شده، سال ۸۴۱ هـ.ق (۸۱۶ هـ.ش) ثبت گردیده است.
مسجد امیرچخماق یزد ازنظر زیبایی، وسعت و اهمیت؛ دومین مسجد پس از مسجد جامع یزد به شمار می‌رود.

داستان ساخت مسجد امیرچخماق، چنین ذكر شده است: «امیر جلال‌الدین چخماق» حاكم #یزد در دوره تیموری، در دومین سفر خود به یزد با همت همسرش «ستی فاطمه خاتون» بنای این مسجد را پایه‌ریزی کرده و ساخت آن را استادان، کاشی‌سازان و ثلث‌نویسان در طول ۲۰ سال با رنج و مشقت زیاد تمام کرده‌اند. جالب است بدانید که بخشی از مخارج مسجد و دیگر بناهای مجموعه امیرچخماق، از موقوفات رشیدی _قدیمی‌ترین موقوفه ثبت‌شده استان یزد_ تأمین شده است.

مسجد امیرچخماق یزد (مسجدجامع نو) دارای دو #شبستان زمستانی و تابستانی است که در قسمت تابستانی آن (بالای #محراب)، یک بادگیر بسیار زیبا قرار دارد. شبستان زمستانی مسجد هم در سوی دالان ورودی ساخته شده که نور آن، با سنگ مرمر تأمین می‌شود. مسجد، همچنین یک مأذنه مستطیل شکل آجری نیز دارد که بر ورودی ضلع شرقی مسجد مشرف می‌باشد.
یکی از ویژگی‌های مهم معماری مسجد، فقدان #مناره می‌باشد که درباره علت آن، دو نوع روایت بیان شده است: به نظر برخی، مساجدی که در قدیم توسط #بانوان ساخته می‌شده، مناره نداشته و بعضی دیگر، آن را نشانه وحدت دانسته‌اند تا دو مذهب شیعه و سنی بتوانند از این مسجد استفاده کنند؛ چراکه مساجد اهل سنت تک مناره و مساجد شیعیان دو مناره می‌باشد.
اين مسجد هفتاد سال پيش از زوران #صفويان و در دوران امير شاهرخ تيمورى بنا گرديده است.

بخشی از سردر ایوان مسجد، مزین به کاشی معرق است و کتیبه‌هایی در کاشی‌های معرق از سمت راست و چپ آن وجود دارد.
محراب مسجد، پوشیده از نقوش معرق و مقرنس است و در وسط آن، یک سنگ #مرمر بسیار زیبا وجود دارد كه شکوه هنر کاشی‌کاری اسلامى _ ایرانى را به نمایش گذاشته است؛ این شکوه، در گنبد مسجد امیرچخماق که با کاشی‌های سبز مزین به خط زیبای كوفى پوشیده شده، بیشتر نمایان می‌شود.
ويژگى هاى بسيارى در اين مسجد گرد آمده است كه همه نشان از قدرت و هنرنمايى هنرمندان ايرانى در قرن هستم هجرى است.
شما را به بازديد از اين گنجينه هنر دعوت مى نمايم.


___________
@drhadiansarii
Forwarded From Hadi Ansari
زادگاه #أمير المومنين ع در #كعبه ، جايگاه نماز #پيامبر ص

پيامبر در #يوم الفتح هنگامى كه به #مسجد الحرام قدم نهادند، دستور دادند كه شيبى، كليد دار #كعبه كه در طول تاريخ و از پيش از اسلام كليد كعبه دست اين خاندان بوده و حضرت نيز همچنان در آن هنگام كليد را به آنان بازگردانيد و تاكنون در دست شيبيان قرار دارد، درب كعبه را باز كرده و حضرت به درون كعبه مشرف شده و تنها ٢ ركعت نماز در #ركن يمانى از درون بجاى آوردند.
جالب اينجاست كه در تاريخ از بيان حضرت #فاطمه بنت اسد مادر امير المومنين (ع) چنين روايت مى‌كند كه هنگامى كه به درون كعبه از ركن يمانى وارد شدم، در نزديكى آن در درون، حضرت #على (ع) را به دنيا آوردم. و زيبا اين است كه پيامبر تنها يك بار به درون كعبه گام نهاده و تنها ٢ ركعت نماز در آن بجا آورده‌اند كه دقيقا در مكانى است كه امير المومنين (ع) بدنيا آمده است.
چه زيبا كه حضرت مى‌دانستند كه اين جايگاه، چه مكانى در آسمان‌ها دارد.
هم اكنون جاى ياد شده را به عنوان جايگاه نماز پيامبر به شكل خاصى در آورده و همانطور كه در عكس ملاحظه مى‌كنيد، به اندازه جاى نماز يك نفر تعبيه شده است.

اطلاعات بيشتر از درون كعبه و اين جايگاه را مى توانيد از مقاله اينجانب ( درون كعبه در دو ديدار ) كه روايت دو بار تشرف اينجانب در سالهاى ١٤١٦ و ١٤١٨ هجرى به درون كعبه است را مطالعه نماييد.
گفتنى است كه اين مقاله نخستين نوشتارى كامل در طول تاريخ از درون كعبه پيش از سال ١٤١٦ ، و پس از بزرگترين ترميم و بازسازى آن در سال ١٤١٨ هجرى بشمار مى آيد.
شما مى توانيد نام مقاله را در #گوگل سرچ كرده و مطالعه نماييد.


___________
@drhadiansarii
Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
#مسجد سفینة‌النجاة
در
#اندونزی
مسجد #شيعی "#سفينة_النجاة" در جزيره جاوى در 600 كيلومتری شرق #جاكارتا، پایتخت اندونزی واقع شده است
این مسجد به دلیل معماری خاص، که شبیه به یک کشتی بنا شده است، شهرت #جهانی پیدا کرده است
این بنا به مسجدِ "#کاپال" در میان اهالی بومی شهرت دارد.
آثاری که از قبور #مسلمین در این سرزمین برجای مانده، نشانگر این حقیقت است که حداقل از قرن چهارم هجری، تشیع در آنجا وجود داشته است.
طلاب اعزامی به آنجا، در ترویج #مذهب و تربیت و تدریس تعالیم #اهل_بیت(علیهم السلام) به #شیعیان و آشنانمودن #اهل_سنت به این تعالیم نقش به‌سزایی داشته است
86 درصد از جمیعت 255 میلیونی کشور اندونزی #مسلمان هستند و #اقلیتی قریب به 5 میلیون نفر از آنان را #شیعیان تشکیل می دهند
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
مسجد کوبه (به ژاپنی: 神戸モスク)، واقع در کوبه اولین مسجد ساخته شده در #ژاپن است.

این مسجد در سال ۱۹۲۸ در ناکایاماته دوری، چو-کو ساخته شده است. کوبه به معنی #دروازه_خدا است.
.
این مسجد به سبک هندی سنتی و به دست «یان یوزف اشواگرا» (Jan Josef Švagr) ساخته شده است.
حمله اتمی آمریکا به دو شهر #ناگازاکی و #هیروشیما باعث شد منطقه #کوبه نیز طی این حملات آسیب شدیدی دید و تا حد زیادی ویران شد.

در حالی که ساختمان‌های اطراف مسجد کوبه تقریبا با خاک یکسان شدند، این #مسجد مستحکم و پابرجا ماند، و تنها ترک‌هایی روی دیوارهای بیرونی اش ایجاد شد و شیشه‌های آن شکست. نمای بیرونی مسجد بر اثر بمباران سیاه شد. سربازان ژاپنی که در زیرزمین این مسجد پناه گرفتند از خطر بمباران جان سالم به در بردند. این مسجد به پناهگاهی برای قربانیان جنگ تبدیل شد. پس از اتمام جنگ، برخی دولت‌های اسلامی هزینه تعمیر و نوسازی مسجد را بر عهده گرفتند.

این مسجد در یک حادثه دیگر نیز استحکام خود را ثابت کرده است. زلزله‌ای که در ساعت ۵:۴۶ روز ۱۷ ژانویه ۱۹۹۵ با نام زلزله «هانشین» رخ داد، تنها ۲۰ ثانیه به طول کشید، اما حدود ۶۴۳۳ نفر ژاپنی را به کام مرگ کشاند، که اکثرشان ساکنان شهر کوبه بودند. اما مسجد کوبه در این زلزله نيز ویران نشد.
Forwarded From دكتر هادى انصارى
سنگ نوشته #قدمگاه _فراشاه صحیفه میثاق #شیعیان در ابتدای #غیبت کبری است. قدمگاه فراشاه در نزدیکی #تفت است. قدمگاه فراشاه ، كه مسجد #مشهد بنام علي بن موسي الرضا (ع) بنا گرديده است ، مجموعه بنايي است در كنار جاده تفت به دهشير و در مركزفراشاه واقع شده است . سنگ محراب قدمگاه فراشاه متعلق به سال ۵۱۲ هجری قمری است. بر این #کتیبه آیات مهم عقیده #تشیع، آیه #مودت، آیه #ولایت و آیه #تطهیر نقش بسته است. محراب توسط «گرشاسب بن علی» از امرای کاکویه دیلمی در سال ۵۱۲ هجری بنا شده است.

این بنا بدلیل کوفی نگاری های منحصر بفرد خود شهرت دارد.

در حال حاضر این "قدمگاه" بعنوان #مسجد مورد استفاده قرار می گیرد.

قدمگاه فراشاه مربوط به قرن۶ ه.ق است که در روستای فراشاه شهرستان تفت (جاده تفت به
#شیراز) واقع شده است.

______________
@drhadiansarii
Forwarded From به دل نشسته‌ ها
خیال زلف او کردیم شب، صبح از پریشانی...

به مسجد باده خوردیم و به میخانه دعا کردیم...

#محمد_سهرابی 🌹🌹

#زلف #مسجد #میکده #باده #خیال_محبوب #پریشانی
@be_del_neshasteha 💝
Forwarded From فطرس مدیا
#اَشکِلون نام #عِبری شهر بندریِ #عسقلان در کنار دریای #مدیترانه و در استان جنوبی #فلسطین اشغالی است
بعضی #مورِّخان معتقدند که سرِمقدس #امام‌_حسین(ع) به دستور «المقتدر باللهِ عباسی» به منظورجلوگیری از #زیارت شیعیان، از #مسجد جامع #دمشق به اینجا منتقل و مدفون شد
پس از آن، #شیعیان در آنجا بنای باشکوهی ساختند که به «مشهد نبی حسین» شهرت یافت
این مکان که امروزه با نام «مسجد المشهد الحسین» شناخته می شود، تا نیمۀ قرن بیستم میلادی محل زیارت شیعیان بوده است
اما پس از اشغال فلسطین، این مکان، توسط رژیم #صهیونیستی ، در سال ۱۹۴۸ کاملا منهدم و نابود شد
چندین سال بعد «داعی محمد برهان‌الدین» پیشوای پنجاه‌ و دوم #اسماعیلیۀ بُهره(هندی)، این محل را در شهر اَشکِلون شناسایی کرد
این محل اکنون به صورت سکویی در صحن بیمارستانی مشخص شده است
خبرگزاری هایی بزرگی چون #رویترز ، #هاآرتز و #فرانس 24 در گزارش هایی به موضوع این عبادتگاه پرداخته اند.

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
#فطرس #فطرس_مدیا #فلسطین #کربلا #مستند #مستندساز