Forwarded From دكتر هادى انصارى
فیلمی #نادر و بسیار قدیمی از مراسم #حجً در سال ١٩٣٨ ميلادى كه در آن عبد العزيز #آل سعود ، ونيز پادشاه #بحرين در آن حضور دارند.


______________

@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
تغییرات تازه در #مسجد الحرام وباز سازی #چاه _زمزم?

طرح بازسازی #زمزم و بخشی از صحن #مسجد_الحرام که سالها قبل ، از راه پله های زیر زمین و مدخل زمزم بود و بعدها روی آن را پوشاندند ،که دقیقا ضلع مقابل حجر الاسود قرار دارد.
این بازسازی که تقریبا یک پنجم صحن حرم و تا حدود ۱۰ متری #مقام _ابراهیم را در بر گرفته، موجب گردیده است ‌که فضای مطاف بسیار محدود شود، از این رو دایره #مطاف را با گذاشتن دیواره های پلاستیکی ، که تا حدود ۱۰ متری از مقام ابراهیم ،کاملا محصور گردیده و در این شرایط، تنها کسانیکه مُحرم هستند ، می توانند به فضای مطاف وارد شوند.
البته افراد محرم، تنها می توانند از درب مسجدالحرام ،وارد مطاف شوند.
بدین ترتیب ،هیچ فرد غیر مُحرمی امکان طواف ندارد. با این مقررات موقت ، دست اندرکاران مسجد الحرام ،نظم نسبی ایجاد نموده اند.
گرچه گفته می شود این بازسازی تا ماه #رمضان ، به پایان برده می شود.
گفتنی است که شرایط مسجد الحرام به گونه ای در ماه مبارک #رمضان ، بسیار شلوغ تر از ایام #حجً بشمار آمده ، زیرا که تعداد فراوانی از #معتمرین ، در این ایان دست به #اعتکاف در مسجد الحرام زده وشبها و اقامه نماز #تراویح ، برای آنان بسیار مهم تلقی می گردد.

…………………………
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
سنت #احرام بستن جامه #كعبه در موسم #حجً

همه ساله بر اساس سنتی دیرینه در ایام ذی‌القعده و آغاز زمان حج تمتع، قسمت پایین پرده کعبه حدود سه متر بالا زده می‌شود و نزدیک به ۴۷ متر پارچه سفید کتان و پنبه‌ای را دور آن می‌بندند؛ به این کار در اصطلاح تشمیر یا احرام کعبه می‌گویند.

#هادی _انصاری؛ پژوهشگر و تاریخ شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا درباره احرام بستن خانه کعبه و دلایل تاریخی آن اظهار کرد: بر پایه سنتی تاریخی، در اواخر ذی‌القعده پرده خانه خدا از چهار سو حدود یک قامت و نیم بالا زده می‌شود؛ در این حال، لایه زیرین و سفید پوشش کعبه نمایان می‌شود و حالتی همانند حج گزاران احرام بسته پیدا می‌کند که در اصطلاح به آن «احرام کعبه» می‌گویند؛ البته از این حالت به تشمیر کعبه نیز تعبیر می‌شود.

وی با بیان اینکه، تاریخ این حرکت را به مامون عباسى نسبت مى‌دهد، خاطرنشان کرد: ابن جبیر، احرام کعبه را در روز 27 ذی قعده هم زمان با روز فتح مکه گزارش کرده است؛ البته فاسی هم سخن او را گزارش کرده و افزوده که پرده کعبه روز 25 ذی قعده بالا می‌رود و در 27 ذی قعده کارگزاران کعبه قسمتی از پرده کعبه را که بالا برده‌اند، افزون بر بخش‌هایی دیگر، تا روی در کعبه را قطع می‌کنند و در روز عید #قربان نیمه بالای پرده را تعویض می‌کنند.

این پژوهشگر و تاریخ شناس به نظرات فاسی اشاره کرد و افزود: البته فاسی احتمال داده که دلیل بریدن نیمی از پرده کعبه به دست کارگزاران کعبه، فروش زود هنگام آن به حاجیان #مصری و #شامی است که معمولاً در روزهای نخست ذی‌الحجه وارد #مکه می‌شدند؛ در گذشته شماری از حاجیان دیرتر به مکه می‌رسیدند و بی درنگ رهسپار #عرفات می‌شدند و خرید بخش‌هایی از پرده کعبه را به روزهای پس از اعمال وا می‌گذاشتند و با توجه به این که پرده در روز عید قربان عوض می‌شد، آن را خریداری می‌کردند.

انصاری اضافه کرد: بنابراین به‌نظر مى‌رسد که این اقدام، سنتى است که طى قرنهاى گذشته در این موقع به عنوان احرام بستن کعبه اقدام به این کار مى‌کرده وتاکنون نیز ادامه دارد.


_________
@drhadiansarii