Forwarded From دكتر هادى انصارى
سلام عليكم
چه #زيباست كه در اين #بامداد روز #جمعه ، شما را به كنار خانه #كعبه برده و دستهايتان را بر روى #جامه آن وكعبه بنهيد ودعا كنيد!
خداوندا ! ما را از اين بيمارى برهان!
بحق خاندانى كه والاترين ونزديكترين جايگاه را در عرش تو دارند !
يعنى #محمد رسولت ص وخاندان گرامش!ع
آمين 🤲🤲🤲


__________
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
ركن #يمانى ، جايگاهى كه به يُمن زاده شده أمير كونين ، يعسوب الدين ، قائد غرً المحجًلين ، #أمير المومنين ، #على بن أبيطالب شكاف برداشته و مادر والا گهرش ، #فاطمه بنت أسد از شكاف ، گام به درون نهاده و اين نوزاد مبارك را در نزديكى ركن يمانى در درون #كعبه به دنيا آورد.

زاد روز حضرتش بر همه مبارك باد 🌹🌹

سرچشمه عشق با علی آمده است
گل کرده بهشت تا علی آمده است
شد کعبه حرمخانه میلاد علی(ع)
کز کعبه صدای یا علی آمده است


____________
@drhsdiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
استلام #ركن يمانى ! از زيباترين لحظات زندگى من 🔹🔹
علامه عبدالحسين #اميني در كتاب #الغدير روايات مختلفي را نسبت به مولاي متقيان #اميرالمومنين حضرت علي (عليه السلام) نقل مي‌كند كه مادر او #فاطمه بنت اسد هنگامي كه حامله بود، به #طواف خانه خدا آمد و در آن حال دچار درد زايمان شد. او از پروردگار كعبه ياري خواست. ناگهان ديوار كعبه شكافت و وي به درون خانه خدا داخل شد و در آن جا «علي بن ابي طالب» را به دنيا آورد.

ركن يماني كه نشانه‌اي از محل و چگونگي ولادت حضرت علي (عليه السلام) است، در زاويه جنوبى خانه و تقريباً مقابل كشور «#يمن» و قبل از ركن #حجرالاسود مى ‏باشد. فاصله آن تا ركن اسود ۵۲/۱۱ متر است. حضرت #ابراهيم عليه السلام هنگامى كه كعبه را بنا كرد، دو ركن بر آن قرار داد؛ نخست «ركن حجرالأسود» و ديگر «ركن‏ يمانى‏» و ديوار كعبه از سوى حجر اسماعيل را به صورت نيم دايره‏اى ساخت، بطورى‏كه زاويه ‏اى بر آن قرار نداد.
از ميان چهار ركن كعبه، فضيلت ركن يمانى و ركن اسود از دو ركن ديگر بيشتر است؛ چنان‏كه روايات زيادى از شيعه و سنّى درباره فضيلت و اهميت اين دو ركن نقل شده است. پيامبرصلى الله عليه و آله همواره ركن‏ يمانى‏ را استلام مى ‏كردند و قبل از هجرت به مدينه، و در زماني كه مسجدالاقصي قبله مسلمانان بود هنگامى ‏كه رو به سوى بيت المقدس مى ‏ايستاد، بين ركن حجرالأسود و ركن‏ يمانى‏ قرار مى ‏گرفت و در اين حال كعبه در مقابل آن حضرت و بين #بيت ‏المقدس و ايشان واقع مى ‏شد و بدين سان هم #كعبه و هم بيت المقدس را، همزمان استقبال مى ‏نمودند.

ركن يمانى از اماكنى است كه دعا در آنجا به اجابت مى ‏رسد و ركن يمانى محل
#هبوط فرشتگان خداست، آن‏ها در آنجا حاضرند و ناظر و خشوع و تذلل بندگانى را مى ‏بينند كه خداوند به آن‏ها مباهات كرده است. ركن يمانى #باب بهشت است، از آنجا مى‏توان بهشت را نظاره كرد، از آن‏جا بوى بهشت مى ‏آيد، ركن يمانى اتصالى به اهل بيت عليهم السلام دارد، لذا فضيلت آن دو چندان مى ‏شود. ذكر گفتن، تواضع كردن، صلوات فرستادن، توبه كردن و با خدا سخن گفتن بى پاسخ نمى ‏ماند.
پيامبر اسلام از ميان اركان چهار گانه كعبه تنها دو ركن را استلام مى ‏فرمود؛ يكى ركن حجرالاسود و ديگرى ركن يمانى. از سوى ديگر رسول خداصلى الله عليه و آله با ركن يمانى چهار عمل انجام مى ‏داد: يكى اين‏كه آن را #استلام مى ‏فرمود، ديگر آنكه آن را مى ‏#بوسيد، سوم اين‏كه #دست خود را بعد از استلام مى ‏بوسيد و چهارم اين‏كه #صورت مبارك خويش را بر اين محل قرار مى ‏داد.



_____________
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
در #نماز جماعت صبح امروز مسجدالحرام پس از قریب دو سال صدای «وسدوا الخلل.. » توسط امام #جماعت به گوش رسید و نماز #صبح به صورت فشرده و معمولی در پيرامون #كعبه مكرمه برگزار شد.


________________
@drhadiansarii
Forwarded From Hadi Ansari
زادگاه #أمير المومنين ع در #كعبه ، جايگاه نماز #پيامبر ص

_________
@drhadiansarii
Forwarded From Hadi Ansari
زادگاه #أمير المومنين ع در #كعبه ، جايگاه نماز #پيامبر ص

پيامبر در #يوم الفتح هنگامى كه به #مسجد الحرام قدم نهادند، دستور دادند كه شيبى، كليد دار #كعبه كه در طول تاريخ و از پيش از اسلام كليد كعبه دست اين خاندان بوده و حضرت نيز همچنان در آن هنگام كليد را به آنان بازگردانيد و تاكنون در دست شيبيان قرار دارد، درب كعبه را باز كرده و حضرت به درون كعبه مشرف شده و تنها ٢ ركعت نماز در #ركن يمانى از درون بجاى آوردند.
جالب اينجاست كه در تاريخ از بيان حضرت #فاطمه بنت اسد مادر امير المومنين (ع) چنين روايت مى‌كند كه هنگامى كه به درون كعبه از ركن يمانى وارد شدم، در نزديكى آن در درون، حضرت #على (ع) را به دنيا آوردم. و زيبا اين است كه پيامبر تنها يك بار به درون كعبه گام نهاده و تنها ٢ ركعت نماز در آن بجا آورده‌اند كه دقيقا در مكانى است كه امير المومنين (ع) بدنيا آمده است.
چه زيبا كه حضرت مى‌دانستند كه اين جايگاه، چه مكانى در آسمان‌ها دارد.
هم اكنون جاى ياد شده را به عنوان جايگاه نماز پيامبر به شكل خاصى در آورده و همانطور كه در عكس ملاحظه مى‌كنيد، به اندازه جاى نماز يك نفر تعبيه شده است.

اطلاعات بيشتر از درون كعبه و اين جايگاه را مى توانيد از مقاله اينجانب ( درون كعبه در دو ديدار ) كه روايت دو بار تشرف اينجانب در سالهاى ١٤١٦ و ١٤١٨ هجرى به درون كعبه است را مطالعه نماييد.
گفتنى است كه اين مقاله نخستين نوشتارى كامل در طول تاريخ از درون كعبه پيش از سال ١٤١٦ ، و پس از بزرگترين ترميم و بازسازى آن در سال ١٤١٨ هجرى بشمار مى آيد.
شما مى توانيد نام مقاله را در #گوگل سرچ كرده و مطالعه نماييد.


___________
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
#سنًت زيباى #تعطير


صبح #جمعه بياد حرم حضرت با بخور #عود گام به درون حرم حضرت نهيم!
السلام عليك يا أبا عبد الله

گفتنى است كه #سنًت خوشبو كردن ،#قرن ها و پيش از #اسلام در فضاى پيرامون #كعبه معمول بود ، كه سپس به #مدينه و مسجد النبى نيز ورود نمود و قرن ها است كه اين سنت ، در اين دو مكان وجود دارد!
اخيرا و چند سالى است كه اين سنًت زيباى #تعطير ، يا خوشبو كردن با بخور #عود در اعتاب مقدسه #عراق و #ايران معمول گرديده است.
لازم به اشاره است كه خوشبو كردن فضا به وسيله سوزانيدن چوب عود و يا كُندُر در خانه ها و ديوانيه هاى كشورهايي عربى ، سنتى است كه ريشه اى به درازاى تاريخ دارد.

_________
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
Forwarded From دكتر هادى انصارى
سنت #احرام بستن جامه #كعبه در موسم #حجً

همه ساله بر اساس سنتی دیرینه در ایام ذی‌القعده و آغاز زمان حج تمتع، قسمت پایین پرده کعبه حدود سه متر بالا زده می‌شود و نزدیک به ۴۷ متر پارچه سفید کتان و پنبه‌ای را دور آن می‌بندند؛ به این کار در اصطلاح تشمیر یا احرام کعبه می‌گویند.

#هادی _انصاری؛ پژوهشگر و تاریخ شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا درباره احرام بستن خانه کعبه و دلایل تاریخی آن اظهار کرد: بر پایه سنتی تاریخی، در اواخر ذی‌القعده پرده خانه خدا از چهار سو حدود یک قامت و نیم بالا زده می‌شود؛ در این حال، لایه زیرین و سفید پوشش کعبه نمایان می‌شود و حالتی همانند حج گزاران احرام بسته پیدا می‌کند که در اصطلاح به آن «احرام کعبه» می‌گویند؛ البته از این حالت به تشمیر کعبه نیز تعبیر می‌شود.

وی با بیان اینکه، تاریخ این حرکت را به مامون عباسى نسبت مى‌دهد، خاطرنشان کرد: ابن جبیر، احرام کعبه را در روز 27 ذی قعده هم زمان با روز فتح مکه گزارش کرده است؛ البته فاسی هم سخن او را گزارش کرده و افزوده که پرده کعبه روز 25 ذی قعده بالا می‌رود و در 27 ذی قعده کارگزاران کعبه قسمتی از پرده کعبه را که بالا برده‌اند، افزون بر بخش‌هایی دیگر، تا روی در کعبه را قطع می‌کنند و در روز عید #قربان نیمه بالای پرده را تعویض می‌کنند.

این پژوهشگر و تاریخ شناس به نظرات فاسی اشاره کرد و افزود: البته فاسی احتمال داده که دلیل بریدن نیمی از پرده کعبه به دست کارگزاران کعبه، فروش زود هنگام آن به حاجیان #مصری و #شامی است که معمولاً در روزهای نخست ذی‌الحجه وارد #مکه می‌شدند؛ در گذشته شماری از حاجیان دیرتر به مکه می‌رسیدند و بی درنگ رهسپار #عرفات می‌شدند و خرید بخش‌هایی از پرده کعبه را به روزهای پس از اعمال وا می‌گذاشتند و با توجه به این که پرده در روز عید قربان عوض می‌شد، آن را خریداری می‌کردند.

انصاری اضافه کرد: بنابراین به‌نظر مى‌رسد که این اقدام، سنتى است که طى قرنهاى گذشته در این موقع به عنوان احرام بستن کعبه اقدام به این کار مى‌کرده وتاکنون نیز ادامه دارد.


_________
@drhadiansarii
Forwarded From
قدیمترین عکس موجود از خانه خدا


#كعبه



@ancientworld