Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
بزرگداشت #مباهله
در کلیسای #برلین
به اراده جمعی از فعالان #شیعه، همزمان با ایام روز مباهله #پیامبر(ص) با #مسیحیان در سال 10 هجرت،
مراسمی با هدف ایجاد ارتباط بین #ادیان، در #کلیسای «پاسیون» منطقه «نئوکلنِ» برلین برگزار شد
در این مراسم گروه‌های متنوعی از #مسلمانان و مسیحیان مقیم آلمان و همچنین شخصیت‏‌های علمی و دانشگاهی حضور داشتند
محققین حاضر در این برنامه به تشریح دلایل و انگیزه‏‌های لازم برای معرفی میراث غنی #اسلامی با محوریت تأثیر عمیق #مذهب #تشیع بر فرهنگ و باورهای عمومی پرداختند
همچنین قطعه شعر جاویدان گفتگوی میان حضرت #زهرا(س) و حضرت #علی(ع) که توسط گوته، پدرِ ادبیاتِ معاصرِ #آلمان، سروده شده بود به صورت دکلمه اجرا شد
#گوته در این سروده، دیالوگی میان دو تن از عزیزانِ پیامبر اسلام(ص) را به زبانی فاخر توصیف می‌کند
در ادامه آقای دکتر محمد عامر اندیشمند #مصری از مرکز التراث اسلامی به ایراد سخنانی در رابطه با تاریخ حیات حضرت علی(ع) و جایگاه ایشان نزد مسیحیان پرداختند و عباراتی سودمند را در تشریح شرایط و ویژگی‏های دنیای تشیع ابراز داشتند
این مراسم به عکس‌هایی از مرقد شریف #امیرالمومنین(ع) در محراب کلیسای پاسیون مزین شده بود.

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From دكتر هادى انصارى
سنت #احرام بستن جامه #كعبه در موسم #حجً

همه ساله بر اساس سنتی دیرینه در ایام ذی‌القعده و آغاز زمان حج تمتع، قسمت پایین پرده کعبه حدود سه متر بالا زده می‌شود و نزدیک به ۴۷ متر پارچه سفید کتان و پنبه‌ای را دور آن می‌بندند؛ به این کار در اصطلاح تشمیر یا احرام کعبه می‌گویند.

#هادی _انصاری؛ پژوهشگر و تاریخ شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا درباره احرام بستن خانه کعبه و دلایل تاریخی آن اظهار کرد: بر پایه سنتی تاریخی، در اواخر ذی‌القعده پرده خانه خدا از چهار سو حدود یک قامت و نیم بالا زده می‌شود؛ در این حال، لایه زیرین و سفید پوشش کعبه نمایان می‌شود و حالتی همانند حج گزاران احرام بسته پیدا می‌کند که در اصطلاح به آن «احرام کعبه» می‌گویند؛ البته از این حالت به تشمیر کعبه نیز تعبیر می‌شود.

وی با بیان اینکه، تاریخ این حرکت را به مامون عباسى نسبت مى‌دهد، خاطرنشان کرد: ابن جبیر، احرام کعبه را در روز 27 ذی قعده هم زمان با روز فتح مکه گزارش کرده است؛ البته فاسی هم سخن او را گزارش کرده و افزوده که پرده کعبه روز 25 ذی قعده بالا می‌رود و در 27 ذی قعده کارگزاران کعبه قسمتی از پرده کعبه را که بالا برده‌اند، افزون بر بخش‌هایی دیگر، تا روی در کعبه را قطع می‌کنند و در روز عید #قربان نیمه بالای پرده را تعویض می‌کنند.

این پژوهشگر و تاریخ شناس به نظرات فاسی اشاره کرد و افزود: البته فاسی احتمال داده که دلیل بریدن نیمی از پرده کعبه به دست کارگزاران کعبه، فروش زود هنگام آن به حاجیان #مصری و #شامی است که معمولاً در روزهای نخست ذی‌الحجه وارد #مکه می‌شدند؛ در گذشته شماری از حاجیان دیرتر به مکه می‌رسیدند و بی درنگ رهسپار #عرفات می‌شدند و خرید بخش‌هایی از پرده کعبه را به روزهای پس از اعمال وا می‌گذاشتند و با توجه به این که پرده در روز عید قربان عوض می‌شد، آن را خریداری می‌کردند.

انصاری اضافه کرد: بنابراین به‌نظر مى‌رسد که این اقدام، سنتى است که طى قرنهاى گذشته در این موقع به عنوان احرام بستن کعبه اقدام به این کار مى‌کرده وتاکنون نیز ادامه دارد.


_________
@drhadiansarii
طرح #فرش #مصری
قرن 12-13قمری
نگاره ی زیبا از #کعبه مکرمه
#مصری
متعلق به 150 سال گذشته!
تابلو #فرش