Forwarded From اتچ بات
#ابوتراب می گویند؟

🔺علامه سیدجعفر مرتضی در کتاب «الصحیح من سیرة الإمام #علی علیه السلام» پس از آن‌که روایات مجعول را در زمینه چرایی ملقب شدن #علی(ع) به #ابوتراب رد می‌کند(الصحیح من سیرة الإمام #علی علیه السلام، ج2، صص 241- 254)، روایتی را از بعضی کتب اهل سنت نقل می‌کند که علی(ع) بر روی خاک خوابیده بود که پیامبر(ص) سررسید و فرمود: «شایسته‌ترین نام‌های تو #ابوتراب است. تو ابوترابی».
🔺علامه در ادامه، سخنی را از ابن‌عباس می‌آورد و می‌گوید: او دلیل دقیق و ژرفی را برای این اسم‌گذاری مطرح کرده است. سخن ابن‌عباس این است:
[#علی(ع) ابوتراب نامیده شد] چراکه صاحب زمین و حجت خداوند بر روی آن بعد از او(پیامبر) می‌باشد و بقا و آرامش زمین به وجود اوست. از رسول خدا(ص) شنیدم که می‌فرمود: زمانی که قیامت می‌شود و کافر آنچه را که خداوند از ثواب و درجه و کرامت برای شیعه #علی آماده کرده است می‎‌بیند، می‌گوید: «یا لَیتَنی کُنتُ تُراباً»(نبأ/ 40)؛ یعنی: ای کاش از شیعه #علی بودم.

📚 الصحیح من سیرة الإمام علی علیه السلام، ج2، صص 254- 255. @hayatetaiebe
Forwarded From تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
📌 اماکن منسوب به اميرمؤمنان #علی(ع) در حجاز»،

مقاله ای از احمد خامه یار
میقات حج، شماره 100، تابستان 1396.

👇👇
🌻 @ahlolbit
Forwarded From تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
📌 اماکن منسوب به اميرمؤمنان #علی(ع) در حجاز»،

مقاله ای از احمد خامه یار
میقات حج، شماره 100، تابستان 1396.

👇👇
🌻 @ahlolbit
Forwarded From دكتر هادى انصارى
آستانه حسينى در #كربلا عمليات احداث صحن مطهر امام #حسن ع را در كنار صحن حضرت #زينب سلام الله عليها آغاز نمود.

پروژه ساخت صحن امام حسن(ع) در چارچوب طرح دوم #توسعه حرم مطهر امام #حسین(ع) پس از اجرای پروژه ساخت صحن حضرت زینب(س) است و هدف از آن افزودن فضاهای عبادی، خدماتی و فرهنگی برای پذیرایی بیشترین تعداد زائران کربلا است. صحن امام حسن(ع) در ضلع جنوب شرقی حرم مطهر ، در جهت باب القبله، خیابان جمهوری و منطقه بین‌الحرمین و خیابان امام #علی(ع) است.

مساحت پروژه یکصد هزار متر مربع و دو طبقه در زیر زمین است.

۷۰ درصد مساحت پروژه به فضای عبادی اختصاص دارد و باقى آن برای ساخت سرویس‌های بهداشتی و دفاتر اداری آستان مقدس حسینی و مکانی هم برای استقبال از مهمانان و مکان دیگری هم برای گم‌شدگان است و ان‌شا‌ءالله مراسم دسته مشهور #طویریج هم با عبور از این #صحن برگزار می‌شود.

این طرحی که آستان مقدس حسینی به اجرا گذاشته در نوع خود بی‌نظیر و نخستین طرح ، طی قرون گذشته و دستاوردی عالی برای اداره استان و همه مسئولان آن است.

صحن جدید مستقیماً از طریق زیرزمین‌ها با صحن حضرت زینب(س) و حرم امام حسین(ع) متصل می‌شود.


________
@drhadiansarii
📌 بررسی اخبار #محسن بن علی(ع) در منابع #فریقین.
📌 شهادت #محسن بن علی(ع)، #حقیقت یا #افسانه

1⃣آیا امیرالمؤمنین #علی(ع) و حضرت #زهرا(س) فرزندی به نام محسن داشته اند؟
2⃣زمان شهادت وی کی است؟
3⃣آیا شیعیان برای محسن اقامه عزا کرده اند؟

📍پاسخ:
1⃣بر اساس گزارش تمامی منابع تاریخی، انساب و حدیث #شیعه و #سنی، علی(ع) و حضرت زهرا(س) فرزندی به نام محسن داشته اند که در زمان حمل توسط رسول خدا(ص) نامگذاری شده است.

2⃣زمان #شهادت محسن، ۵۰ روز بعد رحلت رسول خدا(ص) است. یعنی آن زمانی که شیعیان در خانه امیرالمؤمنین علی(ع) تحصن کردند تا حق ولایت الهی علی(ع) را غاصبان بگیرند.

📌 پس زمان شهادت محسن، اوائل #ربیع_الاول نیست. بلکه ۵۰ روز بعد از ۲۸ #صفر است.

3⃣ #خلفا با #هجوم⚔ به خانه امیرالمؤمنین #علی(ع) افزون بر ضربه زدن به پهلوی حضرت #زهرا(س) و #سقط کردن محسن، به درگیری⚔ با اصحاب علی(ع) پرداختند.

4⃣طبق گزارش قاضی #عبدالجبار سنی(قرن۴) در کتاب تثبیت النبوه، کثیری از شیعیان از جمله شیخ #مفید در #شام و شهرهای شیعه نشین برای محسن اقامه #عزا می کردند.

📌برای مطالعه بیشتر به 📚مقاله بررسی اخبار محسن بن علی (ع) اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر #جباری و #یاوری مراجعه کنید.

👇👇👇
🆔@ahlolbit
Forwarded From دكتر هادى انصارى
#فلسفه نصب #پرچم روی #گنبد ائمه اطهار و دلیل نبود پرچم بر گنبد امام #علی(ع) 🔹🔹


پرچم تنها یک #نماد است. در عرف مذهبی، #سبز بودن آن نشانه سیادت، #سرخ بودن آن نشانه #شهادت و #سیاه بودن آن نشانه #مصیبت است .
همانطور که در یکی از عکس هامشاهده میکنید، بر گنبد امام علی(ع) پرچمی نصب نشده است.
در #منابع دینی درباره رنگ پرچم و استفاده از آن توصیه‌ای دیده نشده است.
این پرچم می‌تواند به صورت دائمی و یا تنها در ایام خاص بر گنبدها نصب شود.
اما اینکه در شرایط عادی بر گنبد امیر المؤمنین(ع) پرچمی نصب نیست، گفته شده از آن‌جا که تقاص خون امام علی(ع) توسط امام حسن(ع) از ابن ملجم گرفته شده، پرچمی بر گنبد آن‌حضرت نصب نشده است، اما به این دلیل که هنوز تقاص خون دیگر امامان گرفته نشده، پرچم سرخ که نشانه انتقام است، بر بارگاه ایشان نصب شده است.
گفتنی است که پس از سقوط صدام در عراق ، مراسمی ویژه در شب اول محرم هرسال در کربلا برگزار شده وپرچم سرخ حسینی ، جای خود را به پرچم سیاه عزاداری می دهد که هزاران نفر با ندای #لبیک یا #حسین خود ، زمین وعرش الهی را به لرزه در می آورند.


……………………………………
@drafianari
Forwarded From Abode of Wisdom
📍Imam Ali (peace be with him's) attitude in caring for the people...

💠One day Imam Ali (peace be with him) observed an old blind man begging to be helped from the people. The Imam was hurt and sad by such a scene, and with astonishment (at how people left him begging) asked 'what is this! (Why is he not assisted and helped)?'

🔹People said, 'he is a Christian. He is old, retired, and blind, and is unable to work. And because he isn't a Muslim, therefore no one took the responsibility to support him'.

💠Imam, glanced at his surrounding and yelled upon them saying: 'up until he was young and strong and had the ability to produce, you worked with him and he worked with you, and now that he is unable, you have forgotten about him (this is now unfair)'.

💠Then he said, 'take money from the treasury designated for the the old man’s salary and help him'.

📚Tusi, "Tahzib al-Ahkam", vol.6, pg. 293

@AbodeofWisdom

📌 آداب #معاشرت مولا #علی(ع) با مردم...

🌞روزی امیرالمؤمنین علی(ع) در #کوفه به پیرمردی سالمند و نابینا برخورد کرد که دست دراز کرده بود تا مردم به او #کمک کنند.
آن حضرت وجود چنین منظری را ناپسند شمرد و با تعجب پرسید این چیست؟!
مردم گفتند:
این #مسیحی است. یعنی با اینکه پیر و نابینا شده و توان کارگری و تأمین مخارجش را ندارد؛ اما چون #مسلمان نیست، لذا کسی متکفلش نشده و مجبور است تکدّی کند.
علی(ع) #نهیبی به اطرافیان زده و فرمودند:
تا #نیرو داشت و می‌توانست کار کند، جوانی و توانش را به کار گرفتید و حال که #سالمند و از کار افتاده شده، رهایش کرده‌اید و آبرومندانه مخارجش را تأمین نمی‌کنید!!
سپس فرمود:
از #بیت_المال برایش "ماهیانه"💰💰 مقرر کنید.

📚 طوسی، تهذيب الأحکام، ج٦، ص٢٩٣، ح١٨.

👇👇
🌻 @ahlolbit
🌻@AbodeofWisdom
Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
بزرگداشت #مباهله
در کلیسای #برلین
به اراده جمعی از فعالان #شیعه، همزمان با ایام روز مباهله #پیامبر(ص) با #مسیحیان در سال 10 هجرت،
مراسمی با هدف ایجاد ارتباط بین #ادیان، در #کلیسای «پاسیون» منطقه «نئوکلنِ» برلین برگزار شد
در این مراسم گروه‌های متنوعی از #مسلمانان و مسیحیان مقیم آلمان و همچنین شخصیت‏‌های علمی و دانشگاهی حضور داشتند
محققین حاضر در این برنامه به تشریح دلایل و انگیزه‏‌های لازم برای معرفی میراث غنی #اسلامی با محوریت تأثیر عمیق #مذهب #تشیع بر فرهنگ و باورهای عمومی پرداختند
همچنین قطعه شعر جاویدان گفتگوی میان حضرت #زهرا(س) و حضرت #علی(ع) که توسط گوته، پدرِ ادبیاتِ معاصرِ #آلمان، سروده شده بود به صورت دکلمه اجرا شد
#گوته در این سروده، دیالوگی میان دو تن از عزیزانِ پیامبر اسلام(ص) را به زبانی فاخر توصیف می‌کند
در ادامه آقای دکتر محمد عامر اندیشمند #مصری از مرکز التراث اسلامی به ایراد سخنانی در رابطه با تاریخ حیات حضرت علی(ع) و جایگاه ایشان نزد مسیحیان پرداختند و عباراتی سودمند را در تشریح شرایط و ویژگی‏های دنیای تشیع ابراز داشتند
این مراسم به عکس‌هایی از مرقد شریف #امیرالمومنین(ع) در محراب کلیسای پاسیون مزین شده بود.

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From حدیث‌پژوهی و مطالعات اسلامی
💎 #سید_جعفر_مرتضی_عاملی مؤلف الصحیح من سیرة الامام علی(ع) و برنده کتاب سال جمهوری اسلامی:
اهل قلم برای معرفی #علی(ع) به میدان بیایند.

🆔 @ae_quran_tehran
Forwarded From دكتر هادى انصارى
#امامت ، هویت مذهب حقًه #تشیع 🔹🔹🔹

بخش چهارم 🔴

قول دوم این است که می گویند پیدایش تشیع به اواخر حکومت #عثمان باز می گردد. عثمان با شخصیتی به نام #عبدالله ابن سبا مواجه شد که عبدالله مورد تهمت است که می گویند #یهودی بود که مسلمان شد و برای انتقام گیری از #خیبر و جنگ هایی که مسلمین در صدر اسلام علیه یهودی ها کردند، او #مسلمان شد و بخشی از عقاید یهودیت و بخشی از عقاید اسلامی را با هم آمیخت و رهبری علی ابن ابی طالب ع را مطرح کرد تا بتوانند به اسلام ضربه بزنند. این یکی از تهمت های ناروایی است که به #شیعه می زنند.

می گویند که نظریه پرداز این قول کسی است به نام #سیف ابن عمر. او شیعه را مولود افکار عبدالله #سبا قرار می دهد و می گوید او این فرقه و مذهب را تاسیس کرده است. ما اختلافات زیادی با #سباییه داریم و هرگز آنها نمی توانند مبداء و مظهر شیعه باشند.

علامه #عسکری در رابطه با ناقل این روایت که شیعه به عبدالله سبا باز می گردد، می گوید این روایت را سیف ابن عمر نقل کرده است. او اولاً #زندیق است.
دوم اینکه در بین رجال متهم است که در جعل حدیث قهار است. لذا قابل اعتماد نیست. #طه حسین در کتاب #علی و #بنون می گوید بعد از بررسی داستان مربوط به عبدالله سبا، او فردی است خیالی. لذا موجودیت او زیر سوال است.

بنابراین نظر دوم در مورد پیدایش شیعه این بود.

اما نظریه سوم
می گوید پیدایش #تشیع اعتقادی به حادثه #فتنه _الدار برمی گردد. خلیفه سوم کشته می شود و به تحریک دو نفر از اشخاصی که اسمشان در تاریخ هست به قصد خونخواهی عثمان جنگی بزرگ در مقابل امیرالمومنین ع راه می اندازند. نوک پیکان این قضیه #طلحه و #زبیر هستند. می گویند آنهایی که در جنگ #جمل در رکاب امیرالمومنین ع بودند، شیعه علی ابن ابی طالب ع هستند. پس می گویند #شیعه در #جنگ جمل پیدا شده است.

نظریه بعدی که وجود دارد این است که می گویند پیدایش شیعیان اعتقادی به مسئله #حکمیت باز می گردد. جنگ #علی(ع) با #معاویه در جنگ #صفین است. در این #جنگ وقتی کار در حال اتمام است با دسیسه #قران به سر نیزه زدن باعث شد که یک عده که دارای یک جمود فکری بودند و الان هم عده ای از آنها هستند، اینها دست از جنگ برداشتند و امیرالمومنین ع را تهدید کردند که اگر بخواهی #جنگ را ادامه دهی خودت را می کشیم. لذا حضرت را وادار کردند که از جنگ دست بردارد.

طرفین توافق کردند که حکمیت برقرار شود. امیرالمومنین ع #مالک را می خواست نماینده خود کند، آنها امیرالمومنین ع را وادار کردند که ابوموسی #اشعری باشد. امیرالمومنین ع در چهار سال حکومت خود نیز مبسوط الید نبود و نمی توانست خیلی از کارها را انجام دهد. #شریح قاضی را که حضرت برکنار کردند، تحت فشار مجبور شدند او را بازگردانند. اتفاق حکمیت زاینده جنگ دیگری بود به نام #جنگ _نهروان.

لذا این نظریه می گوید که شیعه #اعتقادی از زمانی شکل گرفت که علی(ع) در تقابل با #نهروانیان قرار گرفت.

یکی از علائم #شیعه این است که می گویند #انگشتر در دست راست باشد. دلیل این مسئله چیست؟ دلیل همین قصه حکمیت است. چون #عمروعاص انگشتر را از دست راست گرفت و به دست چپ کرد و یکی از علامت های مومن این است که انگشتر در دست راست داشته باشد که تقابل با قضیه #حکمیت داشته باشد.

نظریه پنجم تاریخی در پیدایش تشیع است که می گویند در پی شهادت #سیدالشهدا و عدم همیاری #امت با ایشان بعد از ندامت انها، گروهی به خونخواهی سیدالشهدا ع در مقابل حکومت #شام ایستادگی کردند که #توابین و گروه دیگری به رهبری #مختار بودند. می گویند تشیع همه آنهایی بودند که در رکاب مختار به قصد خونخواهی حضرت سیدالشهدا ع با حکومت شام تقابل کردند و تمام قاتلان # کربلا را به هلاکت رساندند.

اما حرف ما چیز دیگری است که به استناد روایات وقتی آیه شریفه در سوره مبارکه شعری آیه ۲۱۴ نازل شد، «وَأَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ» ای #پیامبر اول رسالت خود را به قوم و خویش خود ابلاغ کن. این یعنی در سال سوم #بعثت. در آن دعوت جملات زیبایی بیان می کنند که فرمودند هیچ کس به اندازه من برای خویش و قوم اش خیرخواه نبوده است. من پیامبر خدا هستم و رسالت خود را بیان کردند.

بعد فرمودند چه کسی حاضر است به من کمک کند تا بعد از من #وارث و #برادر و #وزیر و #وصی و #خلیفه من باشد؟ آنها همه بزرگان #قریش بودند و قبول نداشتند. امیرالمومنین ع بلند شدند و ایستادند. سه بار این اتفاق افتاد و آنگاه که امیرالمومنین ع برای بار سوم اعلام آمادگی کردند، پیامبر فرمود «إِنَّ هَذَا #أَخِی وَ #وَصِیی وَ #خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِیعُوا» یعنی این برادر، وصی و جانشین من در میان شماست. سخن او را بشنوید و از او اطاعت کنید.

این روایت در سیره #ابن هشام، #تاریخ بیهقی، #تاریخ طبری و #ابن اثیر آمده است. یعنی در سال سوم #بعثت بحث تشیع مطرح بوده است.


……………………………………
@drhadian