Forwarded From 🌿 مطالب ناب در منبر..
#با_حسین_علیه_السلام
#مواسات_فداکاری
#مجالس_حسینی
#نکته_های_ناب
#با_محرم

◾️ #پیشینه_تاریخی_برگزاری_مراسم_روز_عاشورا_در_جوامع_شیعی

👈🏼👈🏼درباره زمان پیدایش و شکل‌گیری مراسم روز عاشورا در میان جوامع شیعی، با استناد به گزارش‌های مورخان معتبر عراقی همچون ابن جوزی (المنتظم، ج۱۴، ص۱۵۰) و ابن اثیر (الکامل فی التاریخ، ج۸، ص۵۴۹) مبنی بر عزاداری‌های شیعیان بغداد در روز عاشورا که در زمان معزّالدوله دیلمی (حکومت: ۳۳۴-۳۵۸ق) از سال ۳۵۲ق آغاز شد و در سال‌های بعد نیز ادامه یافت، دیدگاهی که میان بسیاری از اسلام‌شناسان و پژوهشگران تاریخ تشیع، از جمله علی‌اصغر فقیهی (تاریخ آل‌بویه، ص۳۰)، هاینس هالم (شیعه، ص۶۱)، حمزة الحسن (طقوس التشیّع، ص۴۴۰) و دیگران رواج یافته، آن است که این عزاداری‌ها، نخستین مراسم‌های رسمی و عمومی روز عاشورا در میان جوامع شیعی بوده و در واقع آل‌بویه نخستین حکومتی بوده‌اند که برپایی چنین مراسمی را حمایت کرده و به ترویج آن پرداخته‌اند. چنانکه گزارش‌های همان مورخان، حاکی از 👈🏻برپایی مراسم جشن و سرور روز غدیر👉🏻 پیش از مراسم سوگواری روز عاشورا، یعنی به فاصله زمانی کمتر از یک ماه از آن بوده است.

▪️سید صالح شهرستانی نیز در کتاب خود تاریخ النیاحة علی الامام الحسین علیه‌السلام (ج۱، ص۱۴۷ و ۱۴۹) توضیح داده است که:
آل بویه نخستین کسانی نبودند که سوگواری و عزاداری امام حسین (علیه‌السلام) را به وجود آوردند؛ بلکه آنها نخستین کسانی بودند که 📌عزاداری را از حالت برگزاری پنهانی و خصوصی آن در داخل خانه‌ها و مجالس شخصی📌 خارج کردند و به میان بازارها و خیابان‌ها آوردند.

➖ شواهد و گزارش‌هایی نیز وجود دارد که در سال‌های پیش از سال ۳۵۲ق، شیعیان بغداد به سوگواری امام حسین (علیه‌السلام) می‌پرداخته‌اند؛ اما این گزارش‌ها دلالتی ندارد بر آنکه این سوگواری‌ها به شکل مراسم رسمی و عمومی در روز عاشورا برگزار می‌شده است. همچنین در کنار گزارش‌های برپایی مراسم روز عاشورای بغداد در دوره آل بویه، گزارش‌هایی نیز از برپایی مراسم روز عاشورا (و نیز مراسم روز غدیر) در قاهره در دوره خلیفه فاطمی المعزّ لدین الله (حکومت: ۳۴۱-۳۶۵ق)، و به طور مشخص از سال ۳۶۳ق، یعنی کمتر از یک سال از ورود وی به مصر، در منابع تاریخی نقل شده است.

▪️با این حال، به نظر می‌رسد مراسم رسمی روز عاشورا، پیشینه کهن‌تری از آنچه تا کنون عموم پژوهشگران می‌پنداشته‌اند، داشته است. مستند این ادعا، گزارشی است که به واسطه نقل قولِ ارزشمند مقریزی (درگذشته ۸۴۵ق)، مورخ برجسته مصر در دوره مملوکی، از ابن زولاق (درگذشته ۳۸۷ق)، مورخ برجسته دیگر مصری که در سده چهارم هجری زیسته و دوره پیش و پس از ورود فاطمیان به مصر را درک کرده، به دست ما رسیده است. عبارتی که مقریزی از ابن زولاق ـ احتمالاً از کتاب مفقود وی سیرة المُعزّ لدین الله ـ نقل کرده، چنین است:
«وكانت مصر لا تخلو من الفتن في يوم عاشوراء عند قبر كلثم وقبر نفيسة بنت الحسن بن زيد بن الحسن بن علي بن أبي طالب في الأيام الإخشيدية والكافورية، وكان سودان كافور يتعصبون على الشيعة، ويتعلّق السودان في الطرق بالناس، ويقولون للرجل: مَن خالك؟ فإن قال معاوية أكرموه، وإن سكت لقي المكروه، وأُخذت ثيابه وما معه، حتى كان كافور يوكل بأبواب الصحراء، ويمنع الناس من الخروج.»
📚 بنگرید: مقریزی، الخطط المقریزیة، ج۲، ص۲۱۲؛ اتعاظ الحنفاء بأخبار الائمة الفاطمیّین الخلفاء، ج۱، ص۱۴۶

▪️از این گزارش چنین برمی‌آید که در دوره حاکمیت بنی‌اخشید (۳۲۳-۳۵۸ق)، در نیمه نخست سده چهارم، شیعیان مصر در روز عاشورا در دو زیارتگاه نفیسه بنت حسن بن زید بن امام حسن (علیه‌السلام)، همسر اسحاق بن امام جعفر صادق (علیه‌السلام)، که تا به امروز از زیارتگاه‌های برجسته و مشهور اهل بیت در مصر به شمار می‌آید، و نیز در مزار کلثم یا کلثوم دختر قاسم بن محمد بن امام جعفر صادق (علیه‌السلام)، به سوگواری می‌پرداختند و البته در دوره کافور، غلام اخشید (حکومت: ۳۵۵-۳۵۷ق)، با تعصّب و سخت‌گیری وی و عواملش مواجه می‌شدند. در واقع با استناد به این گزارش می‌توان گفت: مراسم روز عاشورا پیش از دوره آل بویه و خلفای فاطمی مصر پیشینه داشته و با توجه به گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، لااقل از نیمه اول سده چهارم، در میان جامعه شیعی مصر جریان داشته است.

🔆 کانال #مطالب‌ناب‌درمنبر
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#با_حسین_علیه_السلام
#نکته_های_ناب
#روضه_توسل
#ماه_محرم

◾️ #نصیحتی_عالمانه_و_روایتی_به_خطبا_و_واعظان_از_لسان_شیخ_عباس_قمی
(قسمت اول)

👈🏼 مرحوم #آشیخ_عباس_قمی می‌نویسد:
🍃شایسته است:
سلسله جلیله اهل منبر و ذاکرین که عَلمِ عزای امام حسین علیه‌السلام را به دوش گرفته‌اند، مراقب باشند که از این طریق دنبال جاه و مال نباشند و اخلاص را از دست ندهند.

🍃غِنا نخوانند و به نوجوان نیز چنین خواندنی نیاموزند.
🍃دروغ نگویند و بر خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز دروغ نبندند.
🍃بدونِ اذن گرفتن از بانی مجلس روی منبر نروند.

🍃نالایقان و نااهلان را دعا و مدح نکنند.
افرادی از اهل مجلس را که نمی‌توانند گریه کنند طعن نزنند.
به بزرگان مذهب توهین نکنند.

🍃ترک تقیه نکنند.
تفرقه نیندازند.
فاسقین و مجرمین را تقویت نکنند.

🍃جعل حدیث نکنند.
تفسیر به رأی از قرآن نکنند.
احادیث را با مضامین باطل تأویل نکند.
🍃برای داغ شدن مجلس غُلو نکنند و کفر نگویند.

🍃حکایات مضحکه و اشعار فسق و فجور و زبانِ‌حالِ دروغ نخوانند.
🍃مجلس را بی‌جهت طول ندهند.

📚 منتهی‌الامال، نشر دلیل ما، ج۲، ص۱۰۸۰

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#با_حسین_علیه_السلام
#نکته_های_ناب
#روضه_توسل
#ماه_محرم

◾️ #نصیحتی_عالمانه_و_روایتی_به_خطبا_و_واعظان_از_لسان_شیخ_عباس_قمی
(قسمت اول)

👈🏼 مرحوم #آشیخ_عباس_قمی می‌نویسد:
🍃شایسته است:
سلسله جلیله اهل منبر و ذاکرین که عَلمِ عزای امام حسین علیه‌السلام را به دوش گرفته‌اند، مراقب باشند که از این طریق دنبال جاه و مال نباشند و اخلاص را از دست ندهند.

🍃غِنا نخوانند و به نوجوان نیز چنین خواندنی نیاموزند.
🍃دروغ نگویند و بر خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز دروغ نبندند.
🍃بدونِ اذن گرفتن از بانی مجلس روی منبر نروند.

🍃نالایقان و نااهلان را دعا و مدح نکنند.
افرادی از اهل مجلس را که نمی‌توانند گریه کنند طعن نزنند.
به بزرگان مذهب توهین نکنند.

🍃ترک تقیه نکنند.
تفرقه نیندازند.
فاسقین و مجرمین را تقویت نکنند.

🍃جعل حدیث نکنند.
تفسیر به رأی از قرآن نکنند.
احادیث را با مضامین باطل تأویل نکند.
🍃برای داغ شدن مجلس غُلو نکنند و کفر نگویند.

🍃حکایات مضحکه و اشعار فسق و فجور و زبانِ‌حالِ دروغ نخوانند.
🍃مجلس را بی‌جهت طول ندهند.

📚 منتهی‌الامال، نشر دلیل ما، ج۲، ص۱۰۸۰

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#با_حسین_علیه_السلام
#نکته_های_ناب
#روضه_توسل
#ماه_محرم

◾️ #نصیحتی_عالمانه_و_روایتی_به_خطبا_و_واعظان_از_لسان_شیخ_عباس_قمی
(قسمت دوم)

👈🏼امّا تكليف ديگران كه از واعظ ومرثیه‌خوان بهره‌‏مند شوند وبه فيوضات بى‏‌حدّ وشماره رسند، چه صاحب مجلس وچه غيراوازحاضرين ومستمعين،
اعانت ورعايت وتوقير واكرام واحسان وانعام است به واعظ ومرثیه‌خوان، بامال وزبان وسايرجوارح بقدرآنچه ازقوه برآيد وازعهده تواند درآيد وآنچه بااو كنندهرگزوفا بحقّى كه دراين عمل برايشان پيداكرده نخواهدكرد

🍃چه آنچه بااوكنند وباودهند ازمتاع دنيا، تمام به يك تارِ جامهٔ بهشتى كه هزارها ازآن توسط آن روضه‏‌خوان به آن‏ها رسيده مقابله نخواهدكرد؛ پس هرچه دهند كم دادندوهرچه كنندكم كردند.

🍃لَختى رجوع به احاديث وآثاركن ببين حضرت امام زين العابدين ع چگونه عطاها فرمود به فرزدقِ شاعرپس ازآنكه قصيده معروفه راخواند
وملاحظه كن عطاى حضرت صادق ع را به اشجع سلمى پس ازآنكه بعيادت آن حضرت آمد ودوبيت خواند ونزد حضرت ۴۰۰درهم بودکه بوى عطا فرمود واو نیز شُكركنان گرفت وبرفت
حضرت اوراطلبيد وانگشترى باوعطا كرد كه ده هزاردرهم قيمت داشت‏
📚منتهی‌الامال،ج۲ص۱۰۸۰
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From 🌿 مطالب ناب در منبر..
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#با_حسین_علیه_السلام
#نکته_های_ناب
#ماه_محرم

◾️ #آیا_شیعیان_امام_حسین_علیه_السلام_را_کشتند؟

✳️ بیان اعتقادات شیعه ، از زبان عالم مشهور اهل سنت، #دکتر_عدنان_ابراهیم :
۱. یزید ملعون قاتل امام حسین (علیه‌السلام) است_ در جواب به وهابیت که او را مبرا میدانند.
۲. قاتل امام حسین (علیه‌السلام) از نواصب بودند و نه شیعیان، فرض که اینطور باشد آنها سالها جبران کرده و بنی امیه را ساقط کردند.
۳. خلافت یزید مشروع نبود و علاوه بر امام حسین (علیه‌السلام)، صحابه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) هم در مدینه علیه او قیام کردند.
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#نکته_های_ناب
#نقد_وهابیت
#مقاله_علمی

🔷🔶 #شناخت_تعصبات_مذهبی_ابن‌_کثیر_دمشقی_در_کتابش_البدایة_و_النهایة
(قسمت اول)

👈🏼👈🏼مقاله‌ای زیبا وخواندی باعنوان: #ابن_کثیر_دمشقی_و_تعصب_مذهبی_در_کتاب_البدایة_و_النهایة، به‌قلمِ: مصطفی معلمی، در مجله تاریخ اسلام۱۳۸۶ شماره۳۱ چاپ شده، که در اینجا عیناً درج می‌شود..

🍃بسیاری از علما و محققان، در گذشته و حال تلاش کرده‌اند تا ابوالفدا اسماعیل بن‌عمربن کثیر دمشقی را مورخی راستگو و عاری از تعصب معرفی کنند، اما محتوای کتاب البدایة والنهایة نشان دهنده تعصب شدید مذهبی اوست که وی را به سوی کتمان و تحریف حقایق و نیز دوری از ادب نویسندگی و اخلاق اسلامی و حتی تناقض گویی سوق داده است. احتمال آن می‌رود پیروی او از ابن تیمیه و علاقه زاید الوصف به اندیشه‌هایش موجب شد تا چون ابن تیمیه در مخالفت با تشیع به ویژه امامیه منصفانه برخورد نکند و راه تحکم و استبداد رأی را در آثار خویش بپیماید. وحدت امت اسلامی در برابر چنین تندروی‌ها بسیار آسیب‌پذیر بوده و هست، از این رو شناخت قضاوت‌های غیر منصفانه تاریخی می‌تواند به پرهیز از موارد مشابه در آینده کمک کند.

✅ مقدمه
ابوالفدا اسماعیل‌بن کثیر دمشقی (774 ق) در مَجْدَل از نواحی شهر بُصْری به سال (701ق) زاده شد. پدرش خطیب مجدل بود. پس از مرگ پدر به دمشق آمد و در آن جا نزد کسانی چون شیخ برهان الدین فزاری (729ق) و ابن شحنه (730ق) شاگردی کرد[1].
او در حدیث، تفسیر و تاریخ صاحب نظر شد و در این علوم آثاری از خود بر جای نهاد. وی معاصر و نیز شاگرد کسانی چون شمس الدین ذهبی (748ق)، ابوالحجاج یوسف مزّی (742ق)، شیخ تقی الدین ابن تیمیّه (728ق) و علم الدین برزالی (739ق) بوده است[2].

🍃علما و محققان گذشته و معاصر اهل‌سنت درباره ابن کثیر دیدگاه‌های مثبتی دارند، از جمله:
شمس الدین ذهبی در وصف شاگردش ابن کثیر آورده است: «او امام، فقیه، مفتی و محدّثی برجسته و دارای فضایل است»[3].
ابن حبیب حلبی (779ق) درباره او گفته است: «امامٌ ذوی التسبیح والتهلیل وزَعیمُ أربابِ التأویل... وانتهتْ إلیه رئاسة العلم فی التاریخ والحدیث والتفسیر»[4].

🍃محققان معاصر نیز که درباره ابن‌کثیر و آثار او به ویژه البدایة و النهایة تحقیق کرده‌اند، وی را ستوده‌اند. آزاد اندیشی، صراحت لهجه، پرهیز از تعصب و نیز دقت نظر از جمله ویژگی‌هایی است که آنان درباره او ابراز داشته‌اند. مسعودالرحمان خان ندوی، از محققان معاصر هند، در رساله دکتری خویش با عنوان «دراسة لأبن کثیر کمؤرَّخ فی ضَوء کتابه البدایة والنهایة»، درباره ابن کثیر می‌نویسد:
وقد اتصف ابن کثیر بتحری الصدق والتزم التثُّبت من الحقیقة وأجْتَنَبَ التحُیُّز والمیل مع الهوی[5].

🍃و همچنین درباره تاریخ ابن کثیر نوشته است:
وکانَ ابنُ کثیر فی تاریخه قویَّ الملاحظة، دَقیقَ الرَبطِ بَیْنَ أجْزاء الحوادثِ ولو تباعد ایامها، فلم یترک شاردة ولاواردة إلّا أحْصاها[6].

🍃مصطفی عبدالواحد نیز درباره ابن کثیر نوشته است:
فَقَدْ کان ابنُ کثیر کَأستاذه ابن تیمیة یَنْفُرُ من الخرافاتِ ویمیل الی الرجوع الی السنة ویعتمد علی التحقیق والتدقیق[7].

🍃احمد شرباصی درباره البدایة والنهایة می‌نویسد:
وهذا الکتاب مرجع جلیل لکل باحث فی تاریخ العرب والمسلمین وقد استفاد منه الکثیرون قدیماً وحدیثاً[8].

ادامه دارد....... ⤵️⤵️⤵️⤵️⤵️

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From 🌿 مطالب ناب در منبر..
🌲🌸🌲🌸🌲🌸🌲🌸🌲


#نکته_های_ناب

🌲🌲 دوستی با دشمنان و دشمنی با دوستان اهل‌بیت علیهم‌السلام..


🌴🌴 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى الْمُتَوَكِّلُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْخَزَّازِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ‏ إِنَّ مِمَّنْ يَتَّخِذُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لَمَنْ هُوَ أَشَدُّ لَعْنَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنَ الدَّجَّالِ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِمَا ذَا قَالَ بِمُوَالاةِ أَعْدَائِنَا وَ مُعَادَاةِ أَوْلِيَائِنَا إِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ اخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ وَ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ فَلَمْ يُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ.

☘حسن خزّاز میگوید: از امام رضا عليه‌السّلام شنيدم كه فرمود:
بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
حسن عرض كردم: اى پسر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم به چه علّت؟
فرمود: به خاطر دوستی شان با دشمنان ما و دشمنی ‏شان با دوستان ما.
و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.


📚صفات الشيعة، ترجمه توحيدى، ص:۳۵



☘💐☘💐☘💐☘💐☘
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#اولین_بار_در_تلگرام
#نکته_های_ناب
#مقتل_شناسی
#علوم_حدیث

🔷🔶 #معرفی_چند_کتاب_خوب_در_باب_مقتل_و_موعظه_و_احکام_و_احادیث

👈🏼👈🏼 مرحوم آیت‌الله #سید_محمود_موسوی_امامی در کتاب #ثمرات_الحیات می‌نویسد:

🍃 اگر کسی بخواهد شرایط منبر رفتن و موعظه و خطابه را کاملا بداند و عمل کند، [باید] رجوع کند به:
کتاب #کبریت_احمر،
و #انوار_البهیة،
و #لؤلؤ_و_مرجان حاجی نوری.
که [البته] عمده شرطی که همه [علما در باب خطابه] ذکر کرده‌اند، #صدق_و_راستگویی می‌باشد.

🍃 حال هر که می‌خواهد از #دروغ_و_افترا و #کم_و_زیاد_کردن در منبر [و روضه‌خوانی] اجتناب کند:
اگر سواد عربی دارد و عبارت عربی را می‌فهمد، رجوع کند به:
جلد عاشر بحار _که بیشترین اخبارش از کتب معتبره نقل شده، مثل #امالی_شیخ‌_صدوق، و #ارشاد_شیخ_مفید، و لهوف و #مثیرالاحزان و غیر ذلك_،
و #مقتل_عوالم که به عینه مقتل عاشر بحار است.
و از همه جامع‌تر #الدمعة_الساکبة، و #تظلم_الزهرا، و #ریاض_المصائب، و #منتخب_طریحی، و #مقتل_ابومخنف، و غیر اینها [می‌باشد].

🍃 [و اگر سواد عربی ندارد و عبارت عربی را نمی‌فهمد،] از [میان] کتاب[های] فارسی [در مقتل]:
اول: #جلاء_العیون مجلسی،
دوم: #مخزن_البکاء،
سوم: #مهیج_الاحزان،
و مقتل #ناسخ_التواریخ،
و #منتهی_الامال،
و #ذخیرة_المعاد، سید یزدی [است].

🍃 و اگر کسی بخواهد موعظه کند و اخبار و احادیث و احکام بگوید، برای اهل عربیت،
اول: بحار مجلسی، به خصوص مجلد هفدهم جامع جمیع مواعظ خدا و انبیا و اولیا حکما است،
و #جامع_الأخبار، و #أنوار_النعمانية، و #معالم_الزلفی و #اثنی_عشریة و #لئالی_الأخبار [است].
و اگر کتاب‌های فارسی را بخواهد:
اول: #حیات_القلوب،
و #عین_الحیات،
و #حق_الیقین،
و #حلية_المتقین،
و کتاب #وقایع_الایام، که الحق متین و معتبر تعریف شده،
و هم #کفایت_الموحدین_در_اصول_دین بسیار بسیار متین تعریف شده،
و جامع جمیع کتب مذکور، کتاب #ثمرات_الحیات تألیف این أحقر و أفقر عبادالله #محمود_عبدالعلی_الموسوی_الامامی_الاصفهانی است که مشتمل بر ۳ مجلد می‌باشد.

📚 ثمرات الحیات، سیدمحمود موسوی‌امامی، (چاپ انتشارات قائم آل محمد علیهم‌السلام، ۱۳۸۷ش)، ج۱، ص۳۲۱

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110