Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد
موضوع: استشهادیه وقف کهنه حمام #میرصفی #کروکلا، ۱٣٢٢ هجری

خدمت علما و سادات و ریش¬سفیدان از اهالی #لالاباد و شهر بارفروش و توابع/ در باب حمام[ی] که مرحوم آقا #میرصفی_لالابادی در #کروکلا بنا کرد و بعد از ساختن آن به فاصلة یک¬سال که اکنون/ تقریباً بیست و پنج سال علاوه است، نصفة آن¬ را وقف بر حضرت سیدالشهداء و اصحاب علیهم آلاف¬التحیه و الثناء/ کرد و نصفة دیگر را وقف بر اولاد نموده بود. هر که علیم و خبیر است شهادت خود را در/ این ورقة صدق رقیمه ثبت و درج نماید که احقاق حق به عمل آید حول حمام ... عف بنائه؟/ ان¬شاء¬الله در نزد اجداد طاهرین روسفید خواهند بود. اللهم علی ... .../

[سجلات]
1- بسم¬الله و له الحمد. نظر به نوشتة جناب مستطاب سلاله¬الاطیاب و ... افتخارالعلماء آقا سیدمیرزا [احمد]/ و شهادت حضوری جمعی از ثقات و نیکان که محل اعتماد و اطمینان/ بودند، نصف منافع حمام مسطور در متن باید صرف در تعزیة حضرت سیدالشهداء/ علیه¬السلام شود به روشی که معمول بین شیعه است و نصف دیگر وقف است/ بر اولاد ذکور مرحوم #میرصفی. وقف¬نامة دیگر که تباین مضمونی/ دارد با این مطلب بی¬اعتبار و باطل و فاسد است/ عمل به او نباید بشود. هذا فاعتدی؟ فی پانزدهم شهر/ رجب¬المرجب سنه 1322. [مهر بیضی]: محمدحسن بن صفرعلی

2- لعنت خدای تعالی؟ و انبیاء او [و] ملائکة او و تمام جنّ و انس بر کسی باد که خلاف می¬گوید/ و خلاف واقع می¬نویسد و در احکامات شرعیه ملاحظه درهم و دینار و یا قوم [و] خویش/ و یا از روی تعصّب رفتار می¬نماید به خلاف واقع. امّا حکایت حمام میرصفی ... ... علیه/ بعد از بناء او نصف را وقف بر حضرت سیدالشهدا علیه¬السلام و نصفة دیگر وقف/ بر اولاد ذکور و تولیت با خودش بود و بعد با اولاد ذکور و صیغه را مرحوم جنت¬مکان/ حجت¬الاسلام (اشرفی) اعلی¬الله مقامه خواند و آن زمان که وقف می¬کرد #علی و #جلیل رشد نداشت، چون/ وقف¬نامه گم شد آن بی¬تکلیفی که داشت در سال قبل وقف دیگر کرد که/ متصرف و تولیت منافی با وقف اوّل است. اگر آن¬چه نوشتم خلاف واقع است پس/ شمشیری است که به روی امام زمان عجّل¬الله فرجه کشیدم و اگر مردم به هوای نفس/ و یا به طمع و تعصّب خلاف این را همراهی دارند فعلیهم لعنه الله و الملائکه / و الانبیاء النّاس اجمعین. [مهر بیضی]: عبده الراجی میرزا احمد الحسینی

3- بسم¬الله تعالی شأنه. بلی از مرحوم #میرصفی شنیدم که حمام نصفش/ را برای سیدالشهداء و نصفی برای اولاد/ ذکور در محضر مبارک حضرت حجه¬الاسلام/ اعلی¬الله مقامه وقف نمود ولیکن وقف¬نامه/ با خیلی از نوشتجات را به سرقت بردند/ وقف¬نامه جدید خلاف اوّل دست به نظر رسید/ سؤال.
[مهر بیضی]: عبدالغنی بن محمدعلی الحسینی.
[مهر بیضی]: عبده عبدالباقی الحسینی.

4- از خود آقا میرصفی شنیدم که نصف حمام وقف کردم. صیغة وقف را مرحوم آقای حجه¬الاسلام خواند.
[مهر بیضی]: ... الحسینی

5- این اقل دعاگویان شاهدیم که مرحوم میرصفی بعد از ساختن حمام در همان سال نصف را وقف بر سیدالشهداء کرد.
5-1- [مهر بیضی]: عبده محمدولی
5-2- [مهر مخروطی]: پیرو دین نبی کرم
5-3- [مهر بیضی]: عزیز بن حمید الحسینی
5-4- [مهر بیضی]: ابوطالب الحسینی
5-5- [مهر بیضی]: گل¬آقا الحسینی
5-6- [مهر مخروطی]: عبده امام¬قلی
5-7- [مهر بیضی]: آقا الحسینی
5-8- [مهر بیضی]: نصیرا الحسینی
5-9- [مهر بیضی]: عبده میرزا
5-10- [مهر چهارگوش]: رضا الحسینی
5-11- [مهر بیضی]: مهدی الحسینی

با سپاس از محقق ارجمند دکتر یوسف الهی که این سند را در اختیار ما قرار دادند.

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
***********************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 نام و جایِ تعدادی از روستاهای قدیم #لاله_آباد که امروزه وجود ندارند یا تغییر نام داده اند.

1_ #مرزبان_کلا
در سندی از اواخر دورهء صفویه نام این روستا را دیده ام که حدود دویست هکتار زمینِ آن وقف امامزاده جعفر ع (؟) بوده است. با جستجوهایی که تاکنون انجام دادم، هیچ نشان دیگری از این روستا پیدا نشد.

2_ #مزدیانکلا یا #خردیان_کلا
در سندی از سال 1199 هجری آقا محمدخان قاجار فرمانِ واگذاریِ تیول این روستا را به یکی از بزرگان دماوند به نام اشرف خان دماوندی صادر کرد.
(رضا فراستی؛ رقم های آقا محمدخان قاجار)
متأسفانه نام این روستا دقیقا مشخص نیست و به دو صورت #مزدیانکلا و #خردیانکلا خوانده شده است. تاکنون جستجوی نگارنده در یافتن این روستا نتیجه نداشته است. چنان چه #خردیانکلا صحیح باشد بعید نیست که اشاره به روستای #خردون_کلا ی امروزی باشد!

3_ #باصرکلا
روستایی در جنوبِ #کروکلا که از طرف شرق محدود به #داودکلا و از جنوب و غرب به #اندی_کلا و دشت های این روستا محدود بوده است. تا اوایل دههء 30 شمسی در آن سکونت داشته اند اما از سال 30 شمسی آخرین خانواده به #کروکلا نقل مکان کردند. عده ای نیز پیش تر به #اندی_کلا و روستاهای اطراف منتقل شدند.
به نظر می رسد این روستا یکی از قدیم ترین روستاهای اطراف بوده و دارای دژی بوده که به #بانسر مشهور بود.

4_ #گیله_کلا
روستایی در قسمت شمالیِ #نوایی_کلا در کنار رودخانهء #تاج_رود. در فرهنگ جغرافیایی ایران و اسناد مختلف از دورهء صفویه تا دهه های اخیر نام #گیله_کلا آمده است. این روستا نیز از دههء 30 شمسی خالی از سکنه شده و به شالیزار تبدیل شده است.
اغلب اهالی اصیل این روستا که امروزه در روستاهای اطراف سکونت دارند دارای پسوند شناسنامه ایِ #گلی هستند.
این روستا نیز از روستاهای بسیار قدیمیِ #لاله_آباد است.

5_ #مرزکنار
در تعدادی از سندها و سفرنامه های 150 سال اخیر نام این روستا به چشم می خورد. با تحقیقی میدانی که نگارنده انجام داده است، این روستا در بالادستِ روستای #قصاب_کلا قرار داشته است. روستایی کوچک که از همان ابتدا ساکنان اندکی داشته و بیشتر به هنگام کارِ کشاورزی در آن ساکن بودند. از آنجا که این املاک جزء املاک #مشیرالسلطنه (امیرمصطفی امیرسلیمانی) بود ساکنان آن از روستاهای #دونه_سر و #شیرسوار به صورت فصلی در آن ساکن بودند. پس از اصلاحات ارضی، دشت های اطراف #مرز_کنار و #مزار_کشان و #قصاب_کلای_مشیر در اختیار شالیکاران #شیر_سوار و #دونه_سر قرار گرفته است.

6_ #خورشید
در سفرنامهء رابینو به همراه نام روستای #طغان روستای #خورشید آمده است.
از طرفی نام متولیان امامزاده #شاه_عبدالله در دورهء صفوی با پسوند #خورشید همراه شده است. نگارنده در برخی از اسناد دوره قاجار نیز نام این روستا را دیده است. به نظر می رسد این روستا در اطراف روستای #شاه_عبدالله بوده و یا ممکن است نام پیشینِ روستای #شاه_عبدالله باشد.(نظر علی کفشگر، پژوهشگر محترم #لاله_آبادی نیز چنین است.) به هر روی جستجوی میدانی دربارهء روستای #خورشید ادامه دارد.

در پایان از تمامی عزیزانی که اطلاعاتی در این زمینه دارند، درخواست کمک و همکاری دارم.

پی نوشت:
توضیح دهیار شاه عبدالله دربارهء نام روستا بدین شرح است: نام های قدیمی روستای ما #شاه_خورشید؛ #خورشیدکلا؛ #شرمله و شاه زاده عبداله بوده است.

*علی ایمانی ایمنی
*****************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad