Forwarded From جامعه‏ و فرهنگ | پیمان اسحاقی
🎤 نهمین #وبینار از نشست‌های «حلقه‌ی شیعه‌پژوهی سرو»

«جامعه هیئتی»، سعید صراف

👈 چکیده سخنرانی:
«مدیریت به سبک هیئتی، فرهنگ هیئتی یا در سطحی کلان تر جامعه ای که هیئتی اداره می شود از تعابیری هستند که برای توصیف ناکارآمدی های مدیریتی در ایران به کار می روند. اما مطالعه اجتماعی هیئت های عزاداری نگاهی متفاوت به نقش هیئت ها در جامعه ایران می اندازد. تشکیل هیئات از دوره قاجار بدین سو موجب هویت یابی های صنفی، قومی و محلی شده و برای گروه های اجتماعی میراث مشترک مادی و معنوی ایجاد کرده است. صراف در این جلسه براساس تجربه مطالعه هیئت عزاداری در بازار تهران به نقش تکاملی ای که که هیئات در شکل دهی هویت های اجتماعی در شهر داشته اند می پردازد.»

🔹چهارشنبه سیزدهم بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱
به میزبانی سعید طاووسی مسرور

لینک لایو اینستاگرام سرو

#اسلام_شناسی #شیعه_شناسی

کانال جامعه و فرهنگ | پیمان اسحاقی
https://t.me/peymaneshaghi110
Forwarded From جامعه‏ و فرهنگ | پیمان اسحاقی
📄 #کانال_سودمند میراث اسلامی - ایرانی در روسیه

👈 میراث اسلامی - ایرانی در روسیه «کانالی برای معرفی ميراث فرهنگی و تمدنی اسلامی ـ ايرانی در موزه‌ها، کتابخانه‌ها، و مراکز علمی، فرهنگی، آرشيوی و اسنادی فدراسيون روسيه» است.

👈 روسیه، به عنوان همسایه شمالی ایران برای چند قرن، در زمینه #اسلام_شناسی و #ایران‌_شناسی فعالیت‌های بسیاری انجام داده است. به عنوان نمونه ده‌ها #مردم_نگاری از جماعت‌های مسلمان #آسیای_میانه و جنوب #روسیه و نیز نواحی مختلف #ایران، توسط انسان‌شناسان شوروی انجام شده است. این مردم‌نگاری‌ها اگرچه از غلبه ایدئولوژی مارکسیستی رنج می‌برند (سعی غیرعلمی دارند فرهنگ این مناطق را درون مراحل سیر تمدن‌ بشری از نظر مارکس جای دهند)، با این وجود، باید آنها را یکی از منابع مهم شناخت این فرهنگ‌ها در نظر گرفت که متاسفانه کمتر مورد توجه ماست. با این وجود خوشحالم که کانال مذکور ما را با بخشی از میراث مکتوب اسلامی - ایرانی در حوزه فرهنگی روسیه آشنا می‌کند.

👈 برای استفاده از این کانال می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

#ایران_شناسی

کانال جامعه و فرهنگ | پیمان اسحاقی
https://t.me/peymaneshaghi110
Forwarded From جامعه‏ و فرهنگ | پیمان اسحاقی
#وب‌سایت تمام متن نسخه‌های خطی زیدی در کتابخانه دانشگاه لایدن در هلند

👈 کتابخانه دانشگاه لایدن هلند حدود 150 نسخه خطی متعلق به قرن‌های شانزدهم تا بیستم میلادی را به صورت تمام متن در وب سایت خود قرار داده است. برای استفاده از این نسخه‌های خطی به این لینک مراجعه کنید.

#اسلام_شناسی

کانال جامعه و فرهنگ | پیمان اسحاقی
https://t.me/peymaneshaghi110
Forwarded From unknown
#روشنگری #اسلام_شناسی #طبری_خائن

💥سیّد مرتضیٰ عسکری(پژوهشگر تاریخ اسلام):

📝مگر نه این است که امروز همه کسانی که میخواهند زندگانی پیامبر(علیه و آله السلام) را بررسی کنند - از اروپاییِ مسیحی و یهودی تا مسلمان مصری و ایرانی - نخستین بار به «سیره إبن هشام» مراجعه میکنند؟! اما با کمال تأسف باید بگویم که من پس از سالیان دراز تحقیق و بررسی،معتقدم و این اعتقاد را بر زبان می آورم تا بماند که:
هنوز سیره نویسی،حقیقت پوش تر از «إبن هشام» نیامده است! مگر نه این است که امروز هر کس بخواهد تاریخ اسلام را ببیند یا تحقیق کند،به «تاریخ طبری» رجوع می نماید و بسیاری از بزرگان علمای مکتب خلفا،او را امام المُورّخین می دانند؟ اما من معتقدم که او در ترویج مجعولات،گوی سبقت از همه مُورّخان ربوده است!
اگر چنین کتابهایی،مصادر و مدارک دست اول تاریخ اسلام باشند،چگونه ممکن است اسلام فهمیده شود؟ نه،این بت ها که عظیم ترین سدّ راه فهم اسلامند،باید شکسته شوند!
از قلم این بنده،تاکنون چهار جلد کتاب طبع شده و در آنها «تاریخ طبری» مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. از این مرحمت خداوند مَنّان،شاکرم که به دست این بنده ضعیف خودش،این بُت بزرگ را شکسته است! با این کتابها،یعنی دو جلد «عبدالله بن سبا» و دو جلد «خمسون و مائة صحابی مختلق»، طبری در نظرِ حقیقت جویِ بی طرف،شکسته شده است!
🔺...ما تا بدآموزان تاریخ اسلام و جَعّالان و تحریف کنندگان را تشخیص ندهیم و تا «طبری» و «إبن هشام» و پیروانشان را معتبر بدانیم،نه شخصیت های مُثبت اسلام را خواهیم شناخت و نه شخصیت های منفی آن را ! تا این مجعولات در صحنه حديث معتبر اسلام و تاریخ آن جای دارند، نه خدای اسلام قابل شناخت است و نه پیامبر اسلام، نه علىِّ اسلام،نه خلافت و امامت و وصایت،و نه معاد اسلام!

📚نقش ائمه(ع) در إحیای دین؛ج۱ص۴۴۸-۴۴۷

@alidehghanipour110
Forwarded From جامعه‏ و فرهنگ | پیمان اسحاقی
🎤 هشتمین #وبینار از نشست‌های «حلقه‌ی شیعه‌پژوهی سرو»

مناسک بمبئی: مناسک جهان‌شهری، رضا مسعودی نژاد

👈 چکیده:
مراسم محرم در بمبئی در طی دو قرن گذشته دائما تغییر و بازابداع شده است.، مسعودی‌نژاد در این جلسه براساس پژوهش‌های آرشیوی و میدانی، این تحولات را به عنوان بخشی از روند جهانشهری مورد تدقیق قرار می‌دهد. در طی قرن نوزدهم بمبئی ناگهان از بندری کوچک بدل به جهانشهر شرق با جمعیت یک میلیون نفر شد. گروه‌های اجتماعی مختلف از تمام پهنه‌ی شبه‌قاره، فلات ایران و حوزه اقیانوس هند به سمت این بندر سرازیر ‌شدند و مراسم محرم که مهترین فستیوال سالانه‌ی بمبئی محسوب می‌شد، نقش کلیدی در روند مواجهه، تعامل و چانه‌زنی میان گروه‌های متکثری بود که به این شهر بندری سرازیر شده بودند. در این مسیر، گروه‌های متکثر اجتماعی مسلمان و غیرمسلمان برای بازتولید هویت خود در مقابل دیگران و تعیین جایگاه خود در سازمان اجتماعی این شهر نه تنها به مراسم محرم متوسل می‌شوند، ...

🔹چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ ـ ساعت ۱۹
به میزبانی جبار رحمانی

لینک لایو اینستاگرام سرو

#اسلام_شناسی #شیعه_شناسی

کانال جامعه و فرهنگ | پیمان اسحاقی
https://t.me/peymaneshaghi110
Forwarded From جامعه‏ و فرهنگ | پیمان اسحاقی
📄 #کانال_سودمند میراث اسلامی - ایرانی در روسیه

👈 میراث اسلامی - ایرانی در روسیه «کانالی برای معرفی ميراث فرهنگی و تمدنی اسلامی ـ ايرانی در موزه‌ها، کتابخانه‌ها، و مراکز علمی، فرهنگی، آرشيوی و اسنادی فدراسيون روسيه» است.

👈 روسیه، به عنوان همسایه شمالی ایران برای چند قرن، در زمینه #اسلام_شناسی و #ایران‌_شناسی فعالیت‌های بسیاری انجام داده است. به عنوان نمونه ده‌ها #مردم_نگاری از جماعت‌های مسلمان #آسیای_میانه و جنوب #روسیه و نیز نواحی مختلف #ایران، توسط انسان‌شناسان شوروی انجام شده است. این مردم‌نگاری‌ها اگرچه از غلبه ایدئولوژی مارکسیستی رنج می‌برند (سعی غیرعلمی دارند فرهنگ این مناطق را درون مراحل سیر تمدن‌ بشری از نظر مارکس جای دهند)، با این وجود، باید آنها را یکی از منابع مهم شناخت این فرهنگ‌ها در نظر گرفت که متاسفانه کمتر مورد توجه ماست. با این وجود خوشحالم که کانال مذکور ما را با بخشی از میراث مکتوب اسلامی - ایرانی در حوزه فرهنگی روسیه آشنا می‌کند.

👈 برای استفاده از این کانال می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

#ایران_شناسی

کانال جامعه و فرهنگ | پیمان اسحاقی
https://t.me/peymaneshaghi110
Forwarded From خوانش‌ها | سیدمحمدهادی‌ گرامی
#دانلود_پایان‌نامه

💢عنوان :«ساختار اجتماع روایت: آناتومی شبکه نقل حدیث610-1505م»

👈 این پایان‌نامه توسط رجب شنتورک نوشته و در سال 1995 م./ 1377 خورشیدی به عنوان پایان نامه دکترای جامعه‌شناسی در دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک آمریکا دفاع شده است.

👈 این پایان نامه ده سال بعد به صورت کتاب توسط انتشارات دانشگاه استنفورد در آمریکا منتشر شد.

👈 پایان‌نامه حاضر نمونه‌ای از پژوهش‌های دانشگاهی امروزین با رویکرد اجتماعی و با استفاده از نظریه‌های اجتماعی درباره موضوعات کهن اسلامی است.

#اسلام_شناسی
#حدیث
#مطالعات_حدیثی


🔰منبع: کانال جامعه و فرهنگ | پیمان اسحاقی

🆔 @peymaneshaghi110
🆔 @khanishsha
Forwarded From جامعه‏ و فرهنگ | پیمان اسحاقی
📖 «حرکت» نسخه‌های خطی: رویکردی جدید در پژوهش‌ها درباره مسائل کهن

👈 پیشتر در فرسته «موضوعات «داغ» علوم انسانی در آکادمیای فعلی جهان و بی‌اطلاعی»، درباره می‌توانید یک نمونه حرکت نسخه‌ای خطی از موصل به قبرس و سپس پاریس را دنبال کنید.

👈 مسئله حرکت نسخه‌های خطی مهم، اشارات و بلاغات موجود در آنها، شواهدی که دلالت بر استفاده کم یا زیاد از آنها دارد و همه مسائل مربوط به #فرهنگ_مادی تنها یک نسخه خطی، می‌تواند موضوع یک #پایان_نامه مستقل و برتر باشد؛ رویه که کمتر در انتخاب و نگارش پایان‌نامه‌های کشور ما مورد اهتمام است.

کانال جامعه و فرهنگ | پیمان اسحاقی
https://t.me/peymaneshaghi110
Forwarded From مطالعات شیعه در غرب
#مصاحبه

✳️ #اسلام_شناسی در محافل آکادمیک غربی

🔹حجة الاسلام سید سلمان صفوی

🔸مولوی شناس و رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن

✅ عضویت در 👇👇👇

#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia