عقد الجمان في تاريخ أهل الزمان في (العصر الأيوبي)

#بدر الدين محمود العيني
تحقيق ودراسه
#محمود رزق محمود
##مطبعه دار الكتب والوثائق القوميه بالقاهره
عقد الجمان في تاريخ أهل الزمان
(عصر سلاطين المماليك)

#بدر الدين محمود العيني
تحقيق
#محمد محمد أمين
#الهيئة المصرية العامة للكتاب
Forwarded From اتچ بات
#شبهات_محرم
#یزید در منابع مخالفین (۵۶)

⚠️ پاسخ کوبنده به شبهه ی معاندین: آیا یزید بن معاویه دستور قتل امام حسین علیه السلام را نداده و راضی به این امر نبوده ؟!

┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄

قسمت چهارم
https://t.me/borrhan/49611


#قسمت_پنجم :

✍ از جمله اسناد معتبر و جالب توجه برای اثبات مجرم بودن یزید در شهادت امام حسین علیه السلام، وصیت پدرش و اشعاریست که بعد از مشاهده ی راس اباعبدالله علیه السلام تراوش میکند! که کاملا گویای اینست که وی قصد انتقام جویی داشته و از رسیدن به هدف شومش خرسند است!

اسناد را بخوانیم:

📃 گزارش ابن اعثم کوفی:

✍ یزید میگوید؛ #معاويه با من عهدى بست و مرا جانشين خود ساخت و به من سفارش كرد كه به كمک خاندان ابوسفيان، با خاندان على (ع) بجنگم...

#متن_عربی: و قَد كانَ عَهِدَ إلَيَّ عَهدا وجَعَلَني لَهُ خَليفَةً مِن بَعدِهِ ، و أوصاني أن اُحارِبَ آلَ أبي تُرابٍ بِآلِ أبي سُفيانَ

📒نام کتاب: مقتل الحسین علیه السلام (خوارزمی)، جلد1 صفحه 262
🌐https://b2n.ir/069487
(ر.ک: تصویر الحاقی)

🔆 این واقعیت ماجراست. آن ملعون وصیت و ماموریت پنهانی از معاویه فاسد دریافت کرده بود ...

هر چند یزید بن معاویه میتوانست همانند پدرِ مکار و فاسدش، مکارانه تر عمل کند برای تبرئه خود از واقعه عاشورا 👈 ولی دچار چند #گاف بزرگ شد که هر انسان عاقل و تیزهوشی، به راحتی به واقعیت قضیه و مجرم بودن پسر معاویه پی برده و خواهد برد!

✍ اگر یزید، خلیفه ی ملعون و ابنه ای، فرد باهوشی بود، هنگامی که با راس اباعبدالله علیه السلام روبرو شد نمیبایست فورا ابراز شادمانی میکرد و با چوبدستی جسارت و الفاظ قبیحی از او تراوش میشد!
اما اشعاری که بعد از مشاهده سر مبارک سیدالشهداء علیه السلام از دهان نجس او خارج میشود ( انتقام کشته شدگان جنگ بدر ! ) کاملا برای انسان های تیزهوش و حق طلب واضح است که یزید دستور قتل را داده و کفر و نفاقش را هم عیان کرده است؛
تمام مدارک علیه اوست. (از لحاظ علمی گفته میشود که دخالت یزید در واقعه عاشورا، علاوه بر امر مستقیم او، متواتر معنوی نیز است). اسناد را بخوانیم:

===================

👳‍♂ابن جریر طبری نقل میکند:

🔅 يزيد به مردم، اجازه داد و آنان وارد شدند. سر، پيشِ رويش بود و با سرِ چوب دستى اش بر دندان هاى پيشينِ حسين عليه السلام مى‌نواخت. سپس گفت: اين و ما، مِصداق همان هستيم كه حُصَين بن حُمام مُرّى گفته است: سرهاى مردانى را شكافتند كه محبوب ما بودند؛ ولى آنان، نافرمان ترين و ستمكارترين بودند!

#متن_عربی: أذِنَ [يَزيدُ] لِلنّاسِ فَدَخَلوا وَالرَّأسُ بَينَ يَدَيهِ، و مَعَ يَزيدَ قَضيبٌ فَهُوَ يَنكُتُ بِهِ في ثَغرِهِ، ثُمَّ قالَ : إنَّ هذا وإيّانا كَما قالَ الحُصَينُ بنُ الحُمامِ المُرِّيُّ : يُفَلِّقنَ هاما مِن رِجالٍ أحِبَّةٍ إلَينا و هُم كانوا أعَقَّ و أظلَما

📒نام کتاب: تاريخ طبری جلد 5 صفحه 465
🌐 https://b2n.ir/976876



📃 گزارش امام سبط ابن جوزی حنفی:

✍ آنچه در همه نقل ها مشهور است، اين است كه چون سر [حسين عليه السلام ] را پيشِ روى يزيد نهادند، همه شاميان را گِرد آورد و با چوب خيزران (نى)، بر او مینواخت و اشعار ابن زِبَعرى را مى خواند: .. كاش پدرانم در بدر ، اكنون حاضر بودند و زخم خزرج را از تيزىِ سلاح مى ديدند ... ما بزرگِ بزرگانشان را كشتيم و با كشتار #بدر ، سنجديم و برابر شد ... قاضى ابو يَعلى، در كتاب الوجهين و الروايتين ، از احمد بن حنبل نقل كرده كه گفته است : اگر اين گزارش درست باشد ، يزيد ، فاسق شده است. شَعبى مى گوید : يزيد، بر اين بيت ها افزوده و گفته است: ... هاشميان ، با فرمان روايى، بازى كردند، و گر نه نه خبرى آمده و نه وحيى نازل شده است ... من از خِندِف نيستم، اگر انتقامِ آنچه را خاندان محمّد كرده اند، از ايشان نگيرم. مجاهد گفته است: يزيد، منافق شده است. 

«1⃣»
Forwarded From اتچ بات
#متن_عربی : أمَّا المَشهورُ عَن يَزيدَ في جَميعِ الرِّواياتِ : أنَّهُ لَمّا حَضَرَ الرَّأسُ بَينَ يَدَيهِ جَمَعَ أهلَ الشّامِ وجَعَلَ يَنكُتُ عَلَيهِ بِالخَيزُرانِ ، ويَقولُ أبياتَ ابنِ الزِّبَعرى : .. لَيتَ أشياخي بِبَدرٍ شَهِدوا وَقعَةَ الخَزرَجِ مِن وَقعِ الأَسَل ... قَد قَتَلنَا القَرنَ مِن ساداتِهِم وعَدَلنا قَتلَ بَدرٍ فَاعتَدَل ... حَكَى القاضي أبويَعلى عَن أحمَدَ بنِ حَنبَلٍ في كِتابِ الوجهين و الروايتين أنَّهُ قالَ : إن صَحَّ ذلِكَ عَن يَزيدَ فَقَد فَسَقَ . قالَ الشَّعبِيُّ : وزادَ فيها يَزيدُ فَقالَ : .. لَعِبَت هاشِمُ بِالمُلكِ فَلا خَبَرٌ جاءَ ولا وَحيٌ نَزَل .. لَستُ مِن خِندِفَ إن لَم أنتَقِم مِن بَني أحمَدَ ما كانَ فَعَل .. قالَ مُجاهِدٌ : نافق

📒 نام کتاب: تذكرة الخواص نویسنده: سبط بن الجوزی ج 1 ص 235
🌐 https://b2n.ir/442174
(ر.ک : تصویر الحاقی)

📃 گزارش ابن اعثم کوفی :

✍ يزيد به اشعار عبداللّه بن زِبَعرى تمثّل جست و چنين خواند : .. كاش پدرانم در #بدر ، اكنون حاضر بودند و زخم خزرج را از تيزى سلاح مى ديدند .. و هلهله مى كردند و فرياد شادى مى كشيدند و سپس مى گفتند: اى يزيد ! پاينده و سربلند باشى! ... هنگامى كه نيزه ها ، بر سينه هاشان فرود آمد و كشتار ، ميان [قبيله] عبدِ اَشَل ، بالا گرفت ... سزاى آنان را در برابر بدر داديم و واقعه اى مانند بدر را برپا داشتيم و برابر شد .. آن گاه اين شعر را از خود افزود و گفت :.. من از نسل عُتبه نيستم ، اگر انتقام آنچه را خاندان محمّد كردند ، از آنان نگيرم.

#متن_عربی: جَعَلَ يَزيدُ يَتَمَثَّلُ بِأَبياتِ عَبدِاللّه ِ بنِ الزِّبَعْرى و هُوَ يَقولُ : لَيتَ أشياخي بِبَدرٍ شَهِدوا وَقعَةَ الخَزرَجِ مِن وَقعِ الأَسَل .. لأََهَلّوا وَاستَهَلّوا فَرَحا ثُمَّ قالوا يا يَزيدُ لا تُسَل .. حينَ ألقَت بِقَناةٍ بَركَها وَاستَحَرَّ القَتلُ في عَبدِ الأَشَل .. فَجَزَيناهُم بِبَدرٍ مِثلَها وأقمَنا مِثلَ بَدرٍ فَاعتَدَل .. ثُمَّ زادَ فيها هذَا البَيتَ مِن نَفسِهِ فَقالَ : .. لَستُ مِن عُتبَةَ إن لَم أنتَقِم مِن بَني أحمَدَ ما كانَ فَعَل

📒 نام کتاب : الفتوح لابن اعثم ج5 ص129
🌐 https://b2n.ir/316178


⚠️ حال چگونه عده ای دروغ پرداز با وجود چنین نصوص واضحی میخواهند یزید جنایتکار را مبرا بدانند ؟! درحالیکه در بادی امر، هیچ تعجب و پریشانی از وی سر نزد که هیچ! بلکه آن رفتارهای ناشایستی انجام داد که گواه بلاشکی از رسیدن به اهدافش بوده است! آیا جای شک برای هر انسان عاقلی باقی میماند ؟!

〰〰〰〰〰〰

✍ یک گزارش جالب دیگر وجود دارد که رسوایی یزید را نمایان میکند.... ماجرا از این قرار است که پس از افشاگری هایی که حضرت زینب (س) و امام سجاد علیه‌السلام انجام دادند، یزید راهی نداشت جز اینکه جنایت را تماما به گردن ابن مرجانه بیاندازد اما توسط حصین ابن نمیر از فرماندهان لشگرش در کربلا بی آبرو شد! گزارش را بخونیم:

👳‍♂ ابواسحاق ابراهیم بن محمد اسفراینی شافعی (متوفی 418 هجری قمری) نقل میکند:

🔅 یزید گفت شما گمان ميكنيد من حسين را كشتم، خدا قاتلش را لعنت كند، قاتل او ابن زياد نماينده من در بصره است. سپس دستور داد تا كسانی را كه همراه سرهای بريده آمده بودند احضار كنند، به شَبَث بن رِبعي گفت: وای بر تو آيا من حسين را كشتم؟ گفت: نه، خدا قاتلش را لعنت كند، پس از او از تک تک افراد پرسيد، تا نوبت به حصين بن نُمَير رسيد، او در جواب گفت: آيا دوست داری تا قاتلش را معرفی كنم؟ گفت: آری گفت: در امانم؟ گفت: آری، در امانی. سپس (حصین بن نمیر) گفت بدان ای امیر، کسی که اموالی برای این کار قرار داد و سپاه را حاضر و نامه ها فرستاد و وعده ها داد، او همان کسی است که قاتل حسین است. یزید گفت: چه کسی این کار را کرده است، او پاسخ داد: قاتل حسين تو هستی !

#متن_عربی: فلعن الله من قتله انما قتله عبيد الله بن زياد عاملي على البصرة پ، ثم امر باحضار من اتى براس الحسين ومن معها ليسا لهم كيف كان قتله فحضروا بين يديه فقال لابن ربعي ويلك انا امرتك بقتل الحسين ، فقال لا : لعن الله قاتله ولم يزالوا كذلك الى ان وصل السؤال الى الحصين بن نمير فقال مقالتهم ثم قل اتريد ان اخبرک بمن قتله ؟ فقال نعم فقال اعطنی الامان فقال لك الامان فقال اعلم ايها الامير فقال لك الامان فقال اعلم ايهاالامير ان الذي عقد الرايات ووضع الاموال وجيش الجيوش وارسل الكتب واوعد وعد وهو الذي قتله فقال من فعل ذلك ؟ فقال انت

📒نام کتاب: نورالعين فی مشهد الحسين (ع) ج1 ص 70
🌐 https://b2n.ir/570372

🔚 مطابق همان تلاش مذبوحانه ای که یزید برای مبرا دانستن خود از فاجعه کربلا انجام داد و موفق نشد، تلاش فرزندان و اعوانِ فعلی اش است که بار حماقت یزید را به دوش کشیده اند هم رسوا شد!

➖➖➖➖
@borrhan
Forwarded From کانال برهان
#از_سقیفه_تا_کربلا (۱۶)
#ادعیه
#تبری_نشانه_ی_کمال_دین

✅✅ امام حسین علیه السلام در روز سقیفه کشته شد!

〰〰〰〰〰〰〰▪️▪️

🔻دعایی از امام رضا علیه السلام که حضرت بانیان ظلم به اهل‌بیت را معرفی و لعنت میکنند، این دعا شباهت زیادی به دعای صنمی قریش دارد اما حاوی عباراتی است که دعای صنمی قریش آنها را ندارد
باکمی تامل در این دعا متوجه خواهیم شد که بانیان ظلم به اهل بیت و حادثه کربلا و شهادت امام حسین علیه السلام ریشه اش سقیفه است؛
نکته مهم دیگر هم این است سند این دعا کاملا صحیح است :::

✍ سید بن طاووس علیه الرحمة می‌نویسد: به اسناد خود از کتاب فضل الدعای سعد بن عبد الله روایت کردیم که او از ابو جعفر (احمد بن محمد بن عیسی) از محمد بن إسماعيل بن بزیع و از بکیر بن صالح (بکر بن صالح) از سلیمان بن جعفر که گفتند:
روزی به خدمت امام رضا علیه السلام رفتیم. حضرت را در سجده شکر یافتیم. ایشان سجده را بسیار طول داد و چون سر برداشت فرمود:
هر که این دعا را در سجده شکر بخواند چنانست که در جنگ #بدر در خدمت حضرت رسول صلی الله و آله با کافران جنگ کرده باشد و تیر بر لشگر ایشان انداخته باشد. گفتیم: آیا رخصت می‌فرمایید تا بنویسیم؟ فرمود: بنویسید. چون به سجده روی بگو:
👈🏻خدایا، لعنت کن آن دو نفری (ابو بكر و عمر) که دین تو را عوض کردندو نعمتت را تغییر دادند و به پیغمبرت تهمت زدند و با آئینت مخالفت کردند و راهت را بستند و به نعمت‌هایت کافر شدند و کلام تو را نپذیرفتند👉🏻 و رسولت را به سخره گرفتند و پسر پیغمبرت (حضرت محسن علیه السلام) را کشتند ، و کتابت را تحریف (معنوی) کردند و نشانه‌های تو را انکار کردند و امامت را به استهزاء گرفتند،
و از عبادت تو سرپیچی کردند و دوستانت را كشتند، و در جایگاهی نشستند که حق آن‌ها نبود و مردم را بر دوش آل محمد صلوات الله علیهم قرار دادند (یعنی مردم را به دشمنی آل محمد صلوات الله علیهم تحریک کردند).
بار الها، آن دو را لعنتی کن که یکی بعد از دیگری باشد و جمع کن آن دو و پیروانشان را در جهنم با چشمانی که از وحشت به کبودی مایل شده است.
👈🏽 معبودا، لعنت کن آنانی که امیر المومنین و حسین بن علی پسر دختر پیغمبرت صلوات الله علیهم را کشتند👉🏽. بار خدایا، عذاب آن‌ها را دوچندان کن، به عذابی بالای عذاب و به خواری بیش از هر خواری و ذلت بالای ذلت و گرفتاری بیش از هر گرفتاری.
آفریدگارا، با قهر و تندی آن دو را به طرف آتش ببر و آن‌ها را در شدیدترین عذابت سرنگون کن. خداوندا، جمعشان را پراکنده، کارشان را پریشان، سخنانشان را مخالف با هم و جماعتشان را متفرق گردان. رهبرانشان را لعنت، سران و اربابان و بزرگانشان را نابود کن و روسایشان را معذب، و پرچمشان را بشکن و به اختلاف و پراکندگی عذابشان کن و فردی از آنها را باقی مگذار. بار خدایا، لعنت کن ابو جهل و ابو بکر و عمر و ولید را به لعنتی یکی بعد از دیگری و پیوسته به هم.
معبودا، لعنت کن آن دو را به لعنتی که هر ملک مقرب و هر پیغمبر مرسل و مومن ممتحنی آن دو را لعنت می‌کنند. بار الها، لعنت کن آن دو را به لعنتی که اهل آتش از عذاب ایشان به خدا پناه برند. آفریدگارا، لعنت کن آن دو را به لعنتی که به اندیشه هیچ کس نرسیده باشد. خداوندا، لعنت کن آن دو را در باطن سر و ظاهر آشکارت و عذاب کن آنان را به عذابی در تقدیر و بالاتر از تقدیر و در عذاب آن دو نفر، دو دخترشان (عايشه و حفصه) و پیروان آن دو را و دوستان و پیروان آن دو را نیز شریک کن، همانا تو اجابت کننده دعایی.

📗📔 نام کتاب: مهج الدعوات و منهج العبادات نویسنده: سید بن طاووس جلد: 1 صفحه: 307

▫️اسکن روایت:
🌐
https://bit.ly/2kwkVPH

📗📔نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 83  صفحه : 223

▫️اسکن روایت:
https://bit.ly/2kfEVFV
▫️متن عربی روایت ش۴۴:
https://bit.ly/2lV33xZ

〰〰〰〰〰〰〰〰
@borrhan
المحرر في الحديث وبحاشيتة زوائد بلوغ العمدة

#بدر بن نايف الرغيان
علم أسباب ورود الحديث الشريف

#بدر عبد الحميد هميسه
الحجة للقراء السبعة
أئمة الأمصار والحجاز والعراق والشام الذين ذكرهم أبو بكر بن مجاهد 
أبو علي الفارسي
تحقيق #بدر الدين قهوجي
#بشير حويجاتي
#دار المأمون للتارث
الحجة للقراء السبعة
أئمة الأمصار والحجاز والعراق والشام الذين ذكرهم أبو بكر بن مجاهد 
أبو علي الفارسي
تحقيق #بدر الدين قهوجي
#بشير حويجاتي
#دار المأمون للتارث