💠48_دانلود مقاله تاریخ علم صرف و نحو

مقاله
#تاریخ_ادبیات

این مقاله مفید را که به زبان فارسی است، مطالعه کنید

دانلود

🔽🔽


@yortchi_bosjin_pdf
Forwarded From unknown
ورقِ دوروی | #رجال ۲ #تاریخ_ادبیات | تاریخ نشر ۹۶/۱۰/۴

میرزا علیخان ترجمان؛ پرکارترین حماسه‌سرای دینی | رحیم فرج‌اللهی

سرایندگان شعر دینی (شیعی) معمولاً افرادی گمنام یا کمتر شناخته شده با پایهٔ ادبی کم ارجی هستند که بیشتر در اندیشه به نظم درآوردن موضوعات دینی-تاریخی بوده‌اند تا ارائهٔ آن موضوعات در زبانی سخته و‌ هنری. در این میان البته استثناهایی همچون حسن کاشی٬ ابن حسام خوسفی٬ نظام استرآبادی و تنی چند انگشت شمار نیز به چشم می‌خورند.
میرزا علیخان ترجمان (۱۲۹۰-۱۳۷۹ق) با تخلص خاموش یکی از این سرایندگان کمتر شناخته شده است که به شهادت آثارش می‌توان وی را پرکارترین شاعر شیعی در زمینه حماسه‌سرایی دینی به شمار آورد.
خاموش از کودکی و نوجوانی در کربلا و طُوَیْریج (هندیّه) به سر برد و بیشتر عمر خود را در نجف گذراند و در هشتم محرم سال ۱۳۷۹ق در همان شهر درگذشت. وی به مدت ۶۵ سال (گویا از نوجوانی) کارمند کنسولگری‌های نجف، کربلا، بغداد و عمراه بود. خاموش آثارش را بدون پاک‌نویسی و به خط خود(نستعلیق ناخوش) می‌نوشت و صحافی می‌کرد. به زبانهای فارسی، عربی، ترکی، هندی و کردی شعر می‌سرود و با زبان فرانسه نیز آشنایی داشت. از آثار او که همگی به نظم هستند برمی‌آید که علاقه و‌ ولع خاصی به منظومه‌سرایی داشته و چندان هم در بند زبان و بیان سروده‌های خود نبوده است.
آثار خاموش به وصیت خودش از سوی فرزندش -عباس ترجمان- به کتابخانه آستان قدس رضوی پیشکش شده است.
وی سراینده شش منظومه حماسی دینی-تاریخی در وزن متقارب است که به ترتیب تاریخ سرایش عبارت‌اند از:
۱. شهنشاهنامه حسینی (۵۷۴۹۰ بیت) در زندگانی امام حسین (ع)
۲.خلافت نامه حیدری (۲۴۰۰۰بیت) در روزگار خلافت و جنگ‌های حضرت علی (ع)
۳. مختارنامه (که گویا تکمیل اثر شاعر دیگری است)
۴. خلافة الحسنیة (مجتبانامه) (۱۸۹۶۲ بیت)
۵. قریب الفرج (۲۵۳۳۵بیت) در زندگی و حالات حضرت ولی‌عصر.
۶. فاطمی نامه (۱۰۶۱۹ بیت) در زندگی و حالات حضرت زهرا.

از دیگر آثار این سراینده دینی ترجمه منظوم دعای عرفه (در پایان جلد دوم شهنشاهنامه حسینی)، بهجة الاحباب (مجموعه قصاید) و انجمن‌نامه خسروی است که اثر اخیر درباره رویدادهای روزگار مشروطه و تلگراف‌هایی است که میان تهران و نجف رد و بدل می‌شده است. همچنین نظم مسایل تقلید و طهارت از کتاب مجمع المسایل مطابق با فتوای آیة الله سید محمد کاظم یزدی (م۱۳۳۷ق).
خاموش در منظومه‌های خود از منابع مختلف شیعی و سنی درباره تاریخ ائمه بهره برده است. از جمله: مجالس شیخ مفید، امالی شیخ صدوق، عبقری الحسان (نهاوندی)، نجم الثاقب (میرزا حسین نوری)، علل الشرایع، شرح الموقف، مصباح [؟]، مناقب ابن شهرآشوب، طرائف سید ابن طاووس، تفسیر علی بن ابراهیم قمی، ناسخ التواریخ، زبدة الفکرة، جامع ترمذی، امالی ابن شریح، ذریعة النجاح، نامه اربعین [؟] و آثار علامه مجلسی و شیخ طوسی و سمعانی -بدون ذکر نام اثر- (نک: فاطمی نامه/گ ۲۰ و گ۶۳).
در کتب تراجم و تذکره‌ها نامی از خاموش نیامده و تنها در ذریعه (۴/ ۳۹۰)از او یاد شده است که خود نیز به آن اشاره کرده است (نک: الخلافة الحسنیة /گ۱۲۱). نام و نسبش در ذریعه این‌گونه آمده است: میرزا علی بن حسین بن علی اکبر بن شیخ ملک المیبدی الیزدی.

منابع:
۱. فهرست کتب خطی آستان قدس رضوی٬ نجیب مایل هروی و سید علی اردلان جوان ٬ مشهد٬ ۱۳۶۱.
۲. مقدمه جلد دوم شهنشاهنامه حسینی به قلم عباس ترجمان، محفوظ در کتابخانه آستان قدس رضوی
۳. الذریعه الی تصانیف الشیعه٬ حاج شیخ آقابزرگ تهرانی.
۴. فاطمی نامه٬ نسخه خطی محفوظ در کتابخانه آستان قدس رضوی.
۵. الخلافة الحسنیة٬ نسخه خطی محفوظ در کتابخانه آستان قدس رضوی.

ورقِ دوروی؛ جریده تلگرامی
@Varagh2Rooy
Forwarded From unknown
ورقِ دوروی | #رجال ۲ #تاریخ_ادبیات | تاریخ نشر ۹۶/۱۰/۴

میرزا علیخان ترجمان؛ پرکارترین حماسه‌سرای دینی | رحیم فرج‌اللهی

سرایندگان شعر دینی (شیعی) معمولاً افرادی گمنام یا کمتر شناخته شده با پایهٔ ادبی کم ارجی هستند که بیشتر در اندیشه به نظم درآوردن موضوعات دینی-تاریخی بوده‌اند تا ارائهٔ آن موضوعات در زبانی سخته و‌ هنری. در این میان البته استثناهایی همچون حسن کاشی٬ ابن حسام خوسفی٬ نظام استرآبادی و تنی چند انگشت شمار نیز به چشم می‌خورند.
میرزا علیخان ترجمان (۱۲۹۰-۱۳۷۹ق) با تخلص خاموش یکی از این سرایندگان کمتر شناخته شده است که به شهادت آثارش می‌توان وی را پرکارترین شاعر شیعی در زمینه حماسه‌سرایی دینی به شمار آورد.
خاموش از کودکی و نوجوانی در کربلا و طُوَیْریج (هندیّه) به سر برد و بیشتر عمر خود را در نجف گذراند و در هشتم محرم سال ۱۳۷۹ق در همان شهر درگذشت. وی به مدت ۶۵ سال (گویا از نوجوانی) کارمند کنسولگری‌های نجف، کربلا، بغداد و عمراه بود. خاموش آثارش را بدون پاک‌نویسی و به خط خود(نستعلیق ناخوش) می‌نوشت و صحافی می‌کرد. به زبانهای فارسی، عربی، ترکی، هندی و کردی شعر می‌سرود و با زبان فرانسه نیز آشنایی داشت. از آثار او که همگی به نظم هستند برمی‌آید که علاقه و‌ ولع خاصی به منظومه‌سرایی داشته و چندان هم در بند زبان و بیان سروده‌های خود نبوده است.
آثار خاموش به وصیت خودش از سوی فرزندش -عباس ترجمان- به کتابخانه آستان قدس رضوی پیشکش شده است.
وی سراینده شش منظومه حماسی دینی-تاریخی در وزن متقارب است که به ترتیب تاریخ سرایش عبارت‌اند از:
۱. شهنشاهنامه حسینی (۵۷۴۹۰ بیت) در زندگانی امام حسین (ع)
۲.خلافت نامه حیدری (۲۴۰۰۰بیت) در روزگار خلافت و جنگ‌های حضرت علی (ع)
۳. مختارنامه (که گویا تکمیل اثر شاعر دیگری است)
۴. خلافة الحسنیة (مجتبانامه) (۱۸۹۶۲ بیت)
۵. قریب الفرج (۲۵۳۳۵بیت) در زندگی و حالات حضرت ولی‌عصر.
۶. فاطمی نامه (۱۰۶۱۹ بیت) در زندگی و حالات حضرت زهرا.

از دیگر آثار این سراینده دینی ترجمه منظوم دعای عرفه (در پایان جلد دوم شهنشاهنامه حسینی)، بهجة الاحباب (مجموعه قصاید) و انجمن‌نامه خسروی است که اثر اخیر درباره رویدادهای روزگار مشروطه و تلگراف‌هایی است که میان تهران و نجف رد و بدل می‌شده است. همچنین نظم مسایل تقلید و طهارت از کتاب مجمع المسایل مطابق با فتوای آیة الله سید محمد کاظم یزدی (م۱۳۳۷ق).
خاموش در منظومه‌های خود از منابع مختلف شیعی و سنی درباره تاریخ ائمه بهره برده است. از جمله: مجالس شیخ مفید، امالی شیخ صدوق، عبقری الحسان (نهاوندی)، نجم الثاقب (میرزا حسین نوری)، علل الشرایع، شرح الموقف، مصباح [؟]، مناقب ابن شهرآشوب، طرائف سید ابن طاووس، تفسیر علی بن ابراهیم قمی، ناسخ التواریخ، زبدة الفکرة، جامع ترمذی، امالی ابن شریح، ذریعة النجاح، نامه اربعین [؟] و آثار علامه مجلسی و شیخ طوسی و سمعانی -بدون ذکر نام اثر- (نک: فاطمی نامه/گ ۲۰ و گ۶۳).
در کتب تراجم و تذکره‌ها نامی از خاموش نیامده و تنها در ذریعه (۴/ ۳۹۰)از او یاد شده است که خود نیز به آن اشاره کرده است (نک: الخلافة الحسنیة /گ۱۲۱). نام و نسبش در ذریعه این‌گونه آمده است: میرزا علی بن حسین بن علی اکبر بن شیخ ملک المیبدی الیزدی.

منابع:
۱. فهرست کتب خطی آستان قدس رضوی٬ نجیب مایل هروی و سید علی اردلان جوان ٬ مشهد٬ ۱۳۶۱.
۲. مقدمه جلد دوم شهنشاهنامه حسینی به قلم عباس ترجمان، محفوظ در کتابخانه آستان قدس رضوی
۳. الذریعه الی تصانیف الشیعه٬ حاج شیخ آقابزرگ تهرانی.
۴. فاطمی نامه٬ نسخه خطی محفوظ در کتابخانه آستان قدس رضوی.
۵. الخلافة الحسنیة٬ نسخه خطی محفوظ در کتابخانه آستان قدس رضوی.

ورقِ دوروی؛ جریده تلگرامی
@Varagh2Rooy
Forwarded From فطرس مدیا
شیعه و تاریخ ادبیات فارسی | اختصار


تاریخ ادبیات ما را چه کسانی برای ما روایت کردند؟
یان ریپکا، هرمان اته، ادوارد براون، ذبیح‌الله صفا، احسان یارشاطر چه ستم‌هایی را به ادبیات شیعی کردند...
جایگاه تشیع در تاریخ ادبیات فارسی چیست؟
چند درصد از حجم ادبیات فارسی مربوط به تشیع است؟
رضا بیات برایمان روایت می‌کند.

با هم ببینیم....

@fotrosmediatv

.......................................................................

همچنین همزمان می‌توانید این قسمت از اختصار را با کیفیت بهتر در یوتیوب و همچنین سایت ما ملاحظه کنید...

برای ارسال خودکار محصولات فطرس‌مدیا نیز می‌توانید با پیام به واتساپ عضو سامانه واتساپ فطرس‌مدیا شوید:

📱 +989100110170

#ادبیات #تاریخ_ادبیات #اختصار #کلیات_تاریخ_ادبیات
Forwarded From اتچ بات
#کتاب #تاریخ_ادبیات

نور و ظلمت در تاریخ ادبیات ایران
میخائیل ای. زند
ترجمۀ ح. اسدپور پیرانفر


Telegram.me/sarapaf
⭕️⭕️


*معرفی اجمالی مکتب بصره


🔹معروفترين چهره نحو بصره كه به عنوان پيشواى اين دانش در آن ديار مطرح است، "‏خليل‏ بن احمد فراهيدى" مؤلف كتاب بى ‏همتاى "العين" است.

🔹 وى استاد سيبويه در نحو است و كسى است كه اين دانش را تهذيب كرد و آن را گسترش داد و به بيان علل آن پرداخت.

🔸سيبويه علم نحو را از وى آموخت و در تدوين كتاب جاودانه خويش از نظريات خليل بسيار بهره جست.

🔹ابن نديم معتقد است كه سيبويه نحو را از خليل گرفته و شاگردى او در محضر خليل كمك بسيار بزرگى در تدوين الكتاب بوده است. كتابى كه هيچ كس قبل از او و حتى بعد از او مانند آن را نتوانست ‏خلق كند.

🔸ابن انبارى مى ‏گويد كه خليل بزرگ اهل ادب و قطب اعظم در دانش نحو و تقوا است. وى كسى است كه در تصحيح قياس و استخراج مسائل نحوى گوى سبقت از همگان ربوده و در تحليل علم نحو از قدرتى خارق‏ العاده برخوردار بوده.

🔸سيبويه نيز نحو را از وى فراگرفته و در محضر وى شاگردى كرده است، و بيشتر نقل قولها را در الكتاب از زبان خليل آورده است، خليل اولين كسى است كه فرهنگ لغت نگاشته و اشعار عرب را جمع ‏آورى كرده است.

🔸ابن خلكان در وفيات الاعيان آورده كه «خليل امام و پيشواى علم لغت و نحو است وى بانى دانشى است كه از زمان خلقت تا به امروز هيچ كس را ياراى خلق آآنه نبوده.»

🔸سيوطى در اوايل تصريح كرده كه ضابط اول علم لغت‏، خليل بن احمد فراهيدى است.

#تاریخ_ادبیات
#معرفی_علماء

@yortchi_bosjin_pdf
💠 معرفی اجمالی مکتب كوفه.

🔹پيشواى نحو و لغت در مكتب كوفه "كسائى ابوالحسن على بن حمزه" است كه آگاهترين مردم آن ديار در اين دانش بوده است و در این زمينه، غريب يگانه روزگار خويش.

🔸سيوطى در بغية‏الوعاة چنين آورده: «ابن اعرابى مى ‏گويد كه كسائى دانشمندترين مردم در نحو است‏».

🔸خطيب را راى بر آن است كه كسائى در سنين بالاى عمر خويش نحو را فرا گرفت، و داستان آن چنين بود كه وى وارد بر گروهى شد و خواست كه شدت خستگى خود را ابراز دارد و گفت «عييت‏»

🔸آن قوم به وى گفتند كه بيا و با ما همنشينى كن كه در كلام و سخن اشتباه و لحن (خطاى نحوى) نداشته باشى اگر قصد دارى كه انقطاع حيله را بيان كنى بايد بگويى «عييت‏» اما اگر قصد ابراز خستگى دارى بگو «اعييت‏».
🔹و همين - باعث شد كه وى فورا به نزد م--عاذ الهراء بيايد و علم نحو را از وى فرا گيرد وچون از محضر معاذ استفاده وافر جست رحل اقامت ‏به بصره افكند و به شاگردى خليل رفته و به حلقه درس وى پيوست.

🔸آنگاه از خليل پرسيد كه اين دانش را چگونه و از كجا فراگرفتى؟ خليل نيز به وى پاسخ داد كه دانش خود را از ساكنان باديه‏ نشين حجاز و نجد و تهامه فراگرفته، لذا به باديه‏ نشينان پيوست و از زبان آنها بهره‏ ها جست.

🔸سپس به بصره مراجعت كرد و متوجه شد كه خليل بن احمد دارفانى را وداع نموده و يونس بن حبيب جانشين وى شده است.

🔸 آن گاه مسائل نحوى عديده ‏اى بين اين دو عالم در گرفت و نهايت امر يونس به اعلم بودن وى اعتراف كرد و مقام پيشوايى را به او واگذار نمود.

🔸 ب فراء گفته شد اختلاف تو و كسائى در چه بود در حالى ك در نحو مانند هم هستيد؟
🔹فراء پاسخ داد ك روحيه و علم كسائى همواره مرا ب شگفت مى ‏آورد. ما مانند دو نحوى با هم مناظره مى‏ كرديم اما نسبت من ب وى مثل پرنده ‏اى بود ك با منقار خود جرعه‏ اى از درياى بيكرانه علم او مى‏ نوشيد.

🔹كسائى و محمد بن‏ حسن شيبانى در يك‏ روز رخت از جهان فانى بربستند. رشيد در اين مورد گفته كه فقه و نحو در يك روز به خاك سپرده شدند.

#تاریخ_ادبیات
#معرفی_علماء


@yortchi_bosjin_pdf
Forwarded From Afghanistan Book (کتاب افغانستان)
میر غلام محمد غبار (۱۲۷۶، کابل ـ 1356 ش.)
#تاریخ_ادبیات #افغانستان #میرغلام_محمد_غبار #محمود_طرزی #عندلیب_طرزی #فیض_محمد
Afghanistan Book (کتاب افغانستان) https://t.me/AfgBookPdf
Forwarded From ورقِ دوروی | جریدهٔ تلگرامی
ورقِ دوروی | #رجال ۲ #تاریخ_ادبیات | تاریخ نشر ۹۶/۱۰/۴

میرزا علیخان ترجمان؛ پرکارترین حماسه‌سرای دینی | رحیم فرج‌اللهی

سرایندگان شعر دینی (شیعی) معمولاً افرادی گمنام یا کمتر شناخته شده با پایهٔ ادبی کم ارجی هستند که بیشتر در اندیشه به نظم درآوردن موضوعات دینی-تاریخی بوده‌اند تا ارائهٔ آن موضوعات در زبانی سخته و‌ هنری. در این میان البته استثناهایی همچون حسن کاشی٬ ابن حسام خوسفی٬ نظام استرآبادی و تنی چند انگشت شمار نیز به چشم می‌خورند.
میرزا علیخان ترجمان (۱۲۹۰-۱۳۷۹ق) با تخلص خاموش یکی از این سرایندگان کمتر شناخته شده است که به شهادت آثارش می‌توان وی را پرکارترین شاعر شیعی در زمینه حماسه‌سرایی دینی به شمار آورد.
خاموش از کودکی و نوجوانی در کربلا و طُوَیْریج (هندیّه) به سر برد و بیشتر عمر خود را در نجف گذراند و در هشتم محرم سال ۱۳۷۹ق در همان شهر درگذشت. وی به مدت ۶۵ سال (گویا از نوجوانی) کارمند کنسولگری‌های نجف، کربلا، بغداد و عمراه بود. خاموش آثارش را بدون پاک‌نویسی و به خط خود(نستعلیق ناخوش) می‌نوشت و صحافی می‌کرد. به زبانهای فارسی، عربی، ترکی، هندی و کردی شعر می‌سرود و با زبان فرانسه نیز آشنایی داشت. از آثار او که همگی به نظم هستند برمی‌آید که علاقه و‌ ولع خاصی به منظومه‌سرایی داشته و چندان هم در بند زبان و بیان سروده‌های خود نبوده است.
آثار خاموش به وصیت خودش از سوی فرزندش -عباس ترجمان- به کتابخانه آستان قدس رضوی پیشکش شده است.
وی سراینده شش منظومه حماسی دینی-تاریخی در وزن متقارب است که به ترتیب تاریخ سرایش عبارت‌اند از:
۱. شهنشاهنامه حسینی (۵۷۴۹۰ بیت) در زندگانی امام حسین (ع)
۲.خلافت نامه حیدری (۲۴۰۰۰بیت) در روزگار خلافت و جنگ‌های حضرت علی (ع)
۳. مختارنامه (که گویا تکمیل اثر شاعر دیگری است)
۴. خلافة الحسنیة (مجتبانامه) (۱۸۹۶۲ بیت)
۵. قریب الفرج (۲۵۳۳۵بیت) در زندگی و حالات حضرت ولی‌عصر.
۶. فاطمی نامه (۱۰۶۱۹ بیت) در زندگی و حالات حضرت زهرا.

از دیگر آثار این سراینده دینی ترجمه منظوم دعای عرفه (در پایان جلد دوم شهنشاهنامه حسینی)، بهجة الاحباب (مجموعه قصاید) و انجمن‌نامه خسروی است که اثر اخیر درباره رویدادهای روزگار مشروطه و تلگراف‌هایی است که میان تهران و نجف رد و بدل می‌شده است. همچنین نظم مسایل تقلید و طهارت از کتاب مجمع المسایل مطابق با فتوای آیة الله سید محمد کاظم یزدی (م۱۳۳۷ق).
خاموش در منظومه‌های خود از منابع مختلف شیعی و سنی درباره تاریخ ائمه بهره برده است. از جمله: مجالس شیخ مفید، امالی شیخ صدوق، عبقری الحسان (نهاوندی)، نجم الثاقب (میرزا حسین نوری)، علل الشرایع، شرح الموقف، مصباح [؟]، مناقب ابن شهرآشوب، طرائف سید ابن طاووس، تفسیر علی بن ابراهیم قمی، ناسخ التواریخ، زبدة الفکرة، جامع ترمذی، امالی ابن شریح، ذریعة النجاح، نامه اربعین [؟] و آثار علامه مجلسی و شیخ طوسی و سمعانی -بدون ذکر نام اثر- (نک: فاطمی نامه/گ ۲۰ و گ۶۳).
در کتب تراجم و تذکره‌ها نامی از خاموش نیامده و تنها در ذریعه (۴/ ۳۹۰)از او یاد شده است که خود نیز به آن اشاره کرده است (نک: الخلافة الحسنیة /گ۱۲۱). نام و نسبش در ذریعه این‌گونه آمده است: میرزا علی بن حسین بن علی اکبر بن شیخ ملک المیبدی الیزدی.

منابع:
۱. فهرست کتب خطی آستان قدس رضوی٬ نجیب مایل هروی و سید علی اردلان جوان ٬ مشهد٬ ۱۳۶۱.
۲. مقدمه جلد دوم شهنشاهنامه حسینی به قلم عباس ترجمان، محفوظ در کتابخانه آستان قدس رضوی
۳. الذریعه الی تصانیف الشیعه٬ حاج شیخ آقابزرگ تهرانی.
۴. فاطمی نامه٬ نسخه خطی محفوظ در کتابخانه آستان قدس رضوی.
۵. الخلافة الحسنیة٬ نسخه خطی محفوظ در کتابخانه آستان قدس رضوی.

ورقِ دوروی؛ جریده تلگرامی
@Varagh2Rooy