Forwarded From دكتر هادى انصارى
انا لله و انا الیه راجعون

بزرگ مردی از اساطین #فقه و فقاهت و از ارکان #حوزه علمیه #قم به دیدار معبود شتافت.
همواره در سفرهايم به قم سعى در ديدار مراجع و رموز #شيعه داشته و دارم و بارها خدمت اين بزرگ مرد و مرجع متواضع رسيده و از محضرش كسب فيض مى نمودم.
چندى پيش خدمت اين فقيه وارسته رسيده و #تربت مزار مطهر حضرت آبا عبد الله الحسين ع را تقديم محضرشان نمودم.
رحمت الهى شامل روح پر فتوح وى باد!
🤲🤲🤲


___________
@drhadiansarii
#تازه‌های_نشر

💢از فقه‌الحدیث تا انسان‌شناسی فرهنگی: قرائتی مردم‌شناختی از احادیث تربت و بازسازی یک گفتمان هویتی در تشیع نخستین

✍️سید محمدهادی گرامی، فائقه السادات میرمحمدحسینی فشمی

✅حدیث پژوهی، شماره 24، پاییز و زمستان ۱۳۹۹، صص۳۱۳-۳۳۸

🔹چکیده: ماجرای کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانشان یکی از وقایع تاریخی بود که نقش اصلی را در شکل‌دهی هویت جمعی شیعه در سدۀ نخست هجری ایفا کرد. بی‌تردید پس از این حادثۀ تاریخی، هر امر مربوط به آن به‌مثابۀ یادمان و نمادی هویتی گرامی داشته می‌شد. شاید در این میان یادمان‌های زیارتی و مادی(آبجکتیو= Objective) نقشی محوری داشت. در فرایند احیای یاد و جایگاه حضرت حسین(ع)، تربت و خاک مزار ایشان، جایگاهی برجسته یافت و امامان شیعه تلاش کردند آن را ابزاری برای احیای جنبه‌های جسمانی و روحانی شیعیان مطرح کنند. با اینکه حضرت علی بن الحسین(ع) در انعکاس و برجسته‌سازی واقعۀ کربلا جایگاهی متمایز داشت، کهن‌ترین گزارش‌ها در خصوص تربت مزار حضرت حسین(ع) مربوط به عصر پس از ایشان بود. گزارش‌های متعددی حاکی از شکل‌گیری گفتمان «تربه الحسین» در نیمۀ اول سدۀ دوم هجری است که در آن‌ها، احادیث صادقین(ع) مهم‌ترین جایگاه را دارد. این گزارش‌ها از نظر محتوا و تعداد، به شکلی است که بر اساس آن، با ظن بسیار قوی می‌توان شکل‌گیری گفتمان «تربه الحسین» را در نیمۀ اول سدۀ دوم هجری تاریخ‌گذاری کرد. علاوه بر آن، جایگاه این گفتمان و مؤلفه‌های آن حاکی از یک گفتمان مردم‌شناختی ناشناختۀ شیعی در قرون متقدم است. این پژوهش نشان خواهد داد چگونه فقه‌الحدیث می‌تواند با استفاده از نگاه‌های مردم‌شناختی گسترش یابد و درک بهتری از متن‌ها و فرامتن‌های یک حدیث ارائه کند. این پژوهش با مطالعۀ گروه احادیث تربت نشان خواهد داد که فقه‌الحدیث در صورت ورود به عرصۀ انسان‌شناسی فرهنگی، علاوه بر فهم متن در سطوح ادبی و واژگانی می‌تواند به کشف و معرفی گفتمان‌های انسان‌شناختی در دورۀ صدور این گزارش‌ها نیز مبادرت ورزد. این مقاله با تفقه در احادیث تربت از زاویۀ دید انسان‌شناختی، گفتمان تربه الحسین در نخستین سده‌های اسلامی را به‌مثابۀ یکی از مؤلفه‌های هویتی تشیع نخستین، بازسازی و بازشناسی خواهد کرد.

#دانلود_مقاله #تربت #امام_حسین #تشیع_نخستین #هویت_تشیع #هادی_گرامی

🔰برای دانلود مقاله به این لینک مراجعه کنید:

👉http://s-hadith.kashanu.ac.ir/article-1-1360-fa.html

🆔 @khanishha
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا در منابع مخالفین (۵)

رویای ام فضل و گریه رسول خدا صلی الله علیه و آله و اشاره به #تربت سرخ سالار شهیدان علیه‌السلام

بیشتر بخوانید:
https://t.me/borrhan/28447

@borrhan
Forwarded From آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
▪️ حمله وهابى‌‏ها به كربلا و ماجرای برداشتن تربت توسط صاحب ریاض

❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی:

📝... در سال 1216ق وهابى‌‏ها به كربلا حمله مى‏‌كنند و مردم آنجا را قتل عام مى‏‌كنند. به نجف هم حمله مى‌‏كنند، ولى چون قبلاً خبردار مى‏‌شوند، آمادگى پيدا مى‌‏كنند و آنها نمى‌‏توانند كارى بكنند، اما كربلايى‌‏ها غافل‏گير مى‌‏شوند. از جمله به منزل صاحب رياض مى‏‌ريزند تا او را بكشند. در آن موقع، رئيس روحانیت كربلا، مرحوم صاحب رياض بود. خانواده‏‌اش با عجله از آنجا خارج مى‌‏شوند، ولى خود صاحب رياض با طفل شیرخواری زير يك سبد مى‌‏مانند و نمى‌‏توانند خارج بشوند. آنها داخل خانه صاحب رياض مى‌‏ريزند كه صاحب رياض را بكشند ولى او را پيدا نمى‌‏كنند.
عجيب اين است كه در تمام آن مدتی که مشغولِ گشتنِ خانه بودند آن طفل شيرخواره هيچ گريه نمى‌‏كند و اين معجزه بود. وهابى‌‏ها يك روز در كربلا قتل عام مى‌‏كنند و بعد هم به قصد نجف از شهر خارج مى‌‏شوند.
❖ــــــــــــــ❖
يكى از بيوتى كه در زنجان رياست داشتند، بيت آميرزا ابوالقاسم بود. آميرزا ابوالقاسم مؤسّس ميرزايى‌‏هاى زنجان است. پدرش (آقا سيد كاظم) شاگردِ صاحب رياض و ساکن نجف بود. وقتى مطلع مى‌‏شود كه وهابى‌‏ها به منزل صاحب رياض حمله كرده‏‌اند، مى‏‌گويد زودتر برويم استادمان را نجات بدهيم. به منزل صاحب رياض مى‏‌روند و ايشان را با آن طفل شيرخواره از زير سبد نجات مى‏‌دهند. نفس‏هاى آخرشان بوده و اگر دير مى‏‌آمدند، تلف مى‌‏شدند. بعد مى‏‌گويند برويم حرم را زيارت كنيم. غسل مى‌‏كنند و به حرم مى‌‏روند.

وقتى به حرم مى‏‌روند، مى‏‌بينند كه وهابى‏‌ها ضريح مطهر را برداشته‏‌اند و سوزانده‏‌اند و با آن قهوه درست كرده‏‌اند! با آنكه قهوه را حرام مى‏‌دانستند. مى‏‌بينند كه گوشه‏‌اى از قبر شكاف برداشته است. آسيد كاظم نگاه مى‏‌كند و مى‏‌گويد: من قطعه‏‌اى از بدن شریف را حس مى‏‌كنم. صاحب رياض هم نگاه مى‌‏كند و مى‌‏گويد: نظر من هم همين است. (البته الآن ترديد دارم كدام تقدّم داشت)
سپس آسيد كاظم مى‏‌گويد: الآن وقت تربت برداشتن است. ايشان دستمال سفيدى داشت. با دست مقدارى از تربت را برداشت و در دستمال گذاشت. دستمال قرمز شد. مقدارى از آن تربت را خودش برداشت و مقدارى هم به صاحب رياض داد. وقتى آسيد كاظم از دنيا رفت، برادرش ميركريم كه فرد ساده‌‏اى بود، آن تربت را برداشت و تبديل به مهر كرد و بين اين و آن تقسيم نمود. آميرزا ابوالقاسم كه در آن وقت سيزده ـ چهارده ساله بود، وقتى از جريان مطّلع مى‌‏شود، خيلى به اين طرف و آن طرف مى‌‏زند و بالأخره يكى از آن مهرها را بدست مى‌‏آورد و اين مهر پيوسته در بيت آميرزا ابوالقاسم بود. وی به پسرانش سفارش مى‏‌كند كه قدر اين تربت را بدانيد كه چنين ويژگيهايى دارد.

📚جرعه ای از دریا، ج2، ص333
#تربت #امام_حسین (ع) #کربلا #صاحب_ریاض
@shobeiryzanJani
Forwarded From اتچ بات
#تربت

سجده بر تربت سیدالشهدا علیه السلام از مسلمات شرعی
https://t.me/borrhan/28694

تربت سیدالشهداء و برطرف کردن حجاب‌های هفتگانه
https://t.me/borrhan/28695

#تحریف و دروغگویی عالم وهابی در هنگام نقل روایت فضیلت خواندن نماز با تربت!!
https://t.me/borrhan/28697

شفا گرفتن عالم اهل تسنن به برکت #تبرک به تربت سالار شهیدان
https://t.me/borrhan/28698

اعتراف یکی از علمای عربستان:
استفاده از مُهر تربت سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله است
https://t.me/borrhan/34145

اشاره ابوریحان بیرونی به زیارت شیعیان از تربت سالار شهیدان
https://t.me/borrhan/29641

جبرئیل و خبر شهادت سیدالشهداء علیه‌السلام و دیدار رسول خدا از سرزمین کربلا و برداشتن تربت آن حضرت ( #پیشگویی ) از مصادر شیعی
https://t.me/borrhan/29568

اشاره به تربت خاص سیدالشهداء علیه‌السلام در منابع عامه
https://t.me/borrhan/28923
https://t.me/borrhan/28924
https://t.me/borrhan/36209
https://t.me/borrhan/36035
https://t.me/borrhan/29254
https://t.me/borrhan/29169
https://t.me/borrhan/29136
https://t.me/borrhan/29078
https://t.me/borrhan/29018
https://t.me/borrhan/28995
https://t.me/borrhan/28920
https://t.me/borrhan/29555
https://t.me/borrhan/29428

〰〰〰〰
@borrhan
@borrhan2
Forwarded From اتچ بات
‍ ‍ ‍ 👤ابوریحان بیرونی ، دانشمند بزرگ و دقیق ایرانی ، متوفای سال 440 هجری قمری که 400 سال قبل از صفویه میزیسته است ، درباره وقایع محرم و گرامیداشت عاشورا در بلاد اسلامی چنین مینویسد:

✍.... محرم-روز اول آن مورد تعظیم مسلمانان است زیرا آغاز سال است و روز نهم آن تاسوعا نام دارد بر وزن عاشورا و در این روز پارسایان شیعه روزه می‌گیرند و روز دهم آن عاشوراست و فضیلت این روز مشهور می باشد و از پیغمبر روایت کرده اند که فرمود «ايها الناس سارعوا الى الخيرات في هذا اليوم فانه يوم عظيم مبارك قد بارك الله فيه على آدم ، ملت اسلام همواره این روز را معظم میدانستند
👈تا آنکه قتل حسین بن علی بن ابی طالب در این روز اتفاق افتاد و او و یارانش را از راه بستن آب بر آنان ، گذراندن از دم شمشیر ، آتش در خیام حرم، بر نیزه کردن سرها ، اسب دوانیدن بر اجساد ، که در هیچ امتی با اشرار خلق نیز چنین نکرده اند

از میان بردند و از این تاریخ مسلمانان عاشورا را شوم دانستند 👈👈ولی بنی امیه در این روز لباس نو پوشیدند و زیب و زیور کردند و سرمه بچشم خود کشیدند و این روز را عید گرفتند و عطرها استعمال کردند و مهمانیها و ولیمه ها دادند و تا زمانی که ایشان بودند این رسم در توده مردم پایدار بود. (١)👉👉
👈👈حتی اینکه پس از انقراض ایشان باز هم این رسم باقی ماند👉👉 ولی شیعیان از راه تأسف و سوگواری به قتل سیدالشهدا در مدينة السلام و بغداد و شهرهای دیگر #گریه و #نوحه_سرایی می کنند و #تربت مسعود حسین را در کربلا در این روز زیارت می نمایند....الخ


1- این است که در
#زیارت_عاشورا ذکر شده انه يوم قد تبرکت به بنوامیه


📕كتاب : آثار الباقية عن القرون الخالية (ترجمه فارسى) تأليف : محمد بن احمد ، ابو ريحان بيرونى ،632-440ق
ترجمه : اكبر دانا سرشت
نوبت چاپ : پنجم 1386
صفحه : 524

http://yon.ir/STUOi

‍ ‍
▪️سابقه عزاداری شیعیان و نحوهء اقامه عزا براى سيدالشهدا علیه‌السلام در بلاد اسلامی ، منجمله در بغداد در سال 352 هـ.ق (10 سال پیش از تولد ابوریحان بیرونی) را هم بخوانید::

قال ثابت: ألزم معزّ الدولة الناسَ بغلْق الأسواق ومنْع الهّراسين والطبّاخين من الطبيخ، ونصبوا القباب في الأسواق وعلّقوا عليها المُسُوح، وأخرجوا نساءً منشَّرات الشعور مضجّات يلطمن في الشوارع ويُقِمْن المآتمَ على الحسين عليه السلام، وهذا أول يوم نِيح عليه ببغداد.


👈👈 معز الدوله مردم را به بستن بازارها امر كرد و آسيابانها را از آرد كردن و طباخ ها را از طبخ منع كرد، و عَلم هاى عزا را در بازارها برافراشتند.
و زنها در حاليكه بر سر و صورت خود ميزدند و مو پريشان كرده بودند به كوچه و خيابان ريختند و بر مصيبت حسين(علیه‌السلام) #عزادارى كردند و #نوحه خوانى نمودند و اين اولين نوحه سرايى بود كه در بغداد برگزار ميشد.

📕نام کتاب : تاريخ الإسلام - ت تدمري نویسنده : الذهبي، شمس الدين جلد : 26 ‌ صفحه : 11

https://t.me/borrhan/36226

http://yon.ir/Q6EXX
http://lib.efatwa.ir/40071/26/11


#عطش
#لطمه
➖➖➖➖➖

©کانال برهان و پاسخگویی قاطع به تضعیف کنندگان شعائر حسینیه

@borrhan
Forwarded From کانال برهان
#کمی_تأمل
#عطش

✅ اشاره به عدم مبارک بودن روز عاشورا بعد از جنایت کربلا در كلام ابوريحان بيرونى؛
و مبارک دانستن و زیور کردن در این روز توسط بنى اميّه
〰〰〰〰〰🔹▪️🔹

👤ابوریحان بیرونی مینویسد

محرم-روز اول آن مورد تعظیم مسلمانان
است زیرا آغاز سال است و روز نهم آن تاسوعا نام دارد بر وزن عاشورا و در این روز پارسایان
شیعه روزه می گیرند و روز دهم آن عاشوراست و فضیلت این روز مشهور می باشد و از پیغمبر روایت کرده اند که فرمود «ايها الناس سارعوا الى الخيرات في هذا اليوم فانه يوم عظيم مبارك قد بارك الله فيه على آدم ، ملت اسلام همواره این روز را معظم میدانستند
👈تا آنکه قتل حسین بن علی بن ابی طالب در این روز اتفاق افتاد و او و یارانش را از راه بستن آب بر آنان ، گذراندن از دم شمشیر ، آتش در خیام حرم، بر نیزه کردن سرها ، اسب دوانیدن بر اجساد ، که در هیچ امتی با اشرار خلق نیز چنین نکرده اند از میان بردند و از این تاریخ مسلمانان عاشورا را شوم دانستند 👈👈ولی بنی امیه در این روز لباس نو پوشیدند و زیب و زیور کردند و سرمه بچشم خود کشیدند و این روز را عید گرفتند و عطرها استعمال کردند و مهمانیها و ولیمه ها دادند و تا زمانی که ایشان بودند این رسم در توده مردم پایدار بود. (١)👉👉
👈👈حتی اینکه پس از انقراض ایشان باز هم این رسم باقی ماند👉👉 ولی شیعیان از راه تأسف و سوگواری به قتل سیدالشهدا در مدينة السلام و بغداد و شهرهای دیگر #گریه و #نوحه_سرایی می کنند و #تربت مسعود حسین را در کربلا در این روز زیارت می نمایند....الخ


1- این است که در زیارت عاشورا ذکر شده انه يوم قد تبرکت به بنوامیه

_____________________

📕كتاب : آثار الباقية عن القرون الخالية (ترجمه فارسى)
تأليف : محمد بن احمد ، ابو ريحان بيرونى ،632-440ق
ترجمه : اكبر دانا سرشت
نوبت چاپ : پنجم 1386
صفحه : 524

📸اسكن كتاب:
http://yon.ir/STUOi

➖➖➖➖➖

💠 کانال برهان و نقل نکات ناب از کتب تاریخی
@borrhan
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا در منابع مخالفین (۲۶)

رسول خدا صلی الله علیه و آله و شدت محبت به سیدالشهدا علیه السلام و خبر فرشته الهی بر شهادت امام حسین علیه السلام و اشاره به #تربت خاص

بیشتر بخوانید:
https://t.me/borrhan/28995

@borrhan
Forwarded From دكتر هادى انصارى
بازدید از #طرح ساخت #سرداب باب الرأس در #صحن مطهر حسینی🔴


امروز دوشنبه ۱۳۹۷/۹/۱۲ ، پس از نماز ظهر وعصر ، توفیق یار گردید که به بازدید از یکی از طرح ها وپروژه های بسیار مهم در #عتبات که از سوی آستان حسینی آغاز گردیده است ، پرداخته واز بخش های مختلف آن که هم اکنون در بخش جنوبی صحن مطهر ، یا #قبله در جریان است ، بپردازم.
از آنجا که نزدیک به بیش از یک قرن است که در آستان حسینی وپس از سقوط #صدام ، توسعه ای صورت نگرفته است ونیاز به توسعه حرم امام #حسین(ع) بیش از پیش حس می‌شود که به همت آستان حسینی واز سوی شرکتهای عراقی طرح ساخت #سرداب _باب الراس ، پس از پایان ساخت دو سرداب ( #الحجًة) و ( #الشهداء ) درحرم امام حسین(ع) ، آغاز گردیده ومراحل نسبتا خوبی را به پیش برده است. .

همچنین متولیان حرم امام حسین(ع) برای کاهش ازدحام جمعیت در کنار #ضریح امام حسین(ع) و زیر #قبه که بنا بر حدیثی از پیامبر اعظم(ص) «اجابت دعا نزد قبر امام حسین (ع) است»، اقدام به توسعه پیرامون ضریح مطهر در حرم ، کرده اند که مراحل پایانی خود را سپری می نماید.

دو سرداب «الحجه»، و «شهدا» در حرم امام حسین(ع) در صحن حسینی آماده شده ومورد بهره برداری قرار گرفته است واکنون ، به احداث این سرداب در بخش جنوبی وبرای مردان ، اقدام نموده اند.
هدف از ساخت این سه #سرداب افزایش فضای باز برای حضور زائران و پراکندگی جمعیت در اطراف ضریح و همچنین صحن و شبستان‌های حرم سیدالشهدا(ع) است.

سرداب‌های در حال ساخت حرم امام حسین(ع) با بهترین تجهیزات گرمایشی و سرمایشی تجهیز می‌ گردد تا زائران بتوانند به راحتی از این فضای #مقدس استفاده کنند که به گفته مسؤولان این دو سرداب تا پایان سال افتتاح می‌شود.

این سرداب دارای هشتصد متر مربع فضا بوده وبخشی از ضریح پیشین مرقد حسینی ساخته بهره های هند در سال ۱۳۶۰ هجری را در این سرداب ودر برابر مرقد مطهر قرار می دهند.
کاری که در بخش #بانوان انجام شده وفضایی بس روحانی در آن بوجود آمده است.
عمق سردابها ، در حدود هفت متر از سطح صحن مطهر می باشد که تربتهای اصیلی که از این بخش ها بدست می آید ، در ظرفهای مخصوصی به امبار ویژه #تربت حضرت منتقل می گردد .



…………………………
@drhadiansarii
Forwarded From الحـــــدیـــث الشـــــریـــف
۵۱:

#اهمیت_تربت_قبور_اهل_بیت_علیهم_السلام_در_بقیع

✨أبي حمزة الثمالي عن أبي عبد الله علیه السلام قال كنت بمكة وذكر في حديثه قلت جعلت فداك إني رأيت أصحابنا يأخذون من طين الحائر ليستشفون به هل في ذلك شيءمما يقولون من الشفاء؟ قال قال يستشفي بما بينه و بين القبر علي رأس أربعة أميال وكذلك قبر جدي رسول الله صلی الله علیه و آله وكذلك طين قبر الحسن و علي و محمد فخذ منها فإنها شفاء من كل سقم و جنة مما تخاف و لايعدلها شيء من الأشياء التي يستشفي بها إلاالدعاء ....

🔅ترجمه:

✨از ابو حمزه ثمالى و او از حضرت ابى عبد اللّه عليه السّلام نقل كرده، وى گفت: من در مكّه بودم (... در اثناء حديثش گفت):فدايت شوم مى بينم اصحابمان را كه
#تربت حائر را براى استشفاء اخذ مى كنند، آيا اينكه مى گويند در اين تربت شفاء هست درست است؟وى گفت: امام عليه السّلام فرمودند:استشفاء مى جويند به تربتى كه از قبر تا رأس چهار ميلى قرار گرفته و شفاء حاصل مى شود و همچنين است قبر جدّم رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و نيز همين طور است #تربت_قبر_حضرت_امام_حسن_و_على_بن_الحسين_و_محمّد_بن_علي_علیهم_السّلام، پس از تربت اين قبور مطهّره اخذ كن كه #شفاء است براى هر دردى و محافظ است از هر آنچه که خوف و هراسى دارى و هيچ داروئى معادل آن نبوده مگر دعاء.

📚کامل الزیارات ،باب ۹۳ ، حدیث۵

@alhadith