Forwarded From درست راه
🔹 〰 🌀⚜ 📅 ⚜🌀 〰 🔹

📅 - ۴ محرم سالروز سخنرانی عبیدالله بن زیاد لعنت الله علیهما در مسجد کوفه در سال ۶۱ ه . ق

در چنین روزی ﺍﺑﻦ ﺯﻳﺎﺩ ، ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﻛﻮﻓﻪ ﺧﻄﺒﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ برای حرکت به سوی کربلا و ﻛﺸﺘﻦ #امام_حسين علیه السلام ، ﺗشویق و تحریک ﻛﺮﺩ .

در برخی از کتب آمده است که ابن زیاد با استناد به فتوای شریح قاضی ⚖ ، مردم را به جنگ حضرت سیدالشهداء علیه السلام تشویق کرد .

شریح بن حارث کندی مشهور به شریح قاضی از علماي درباري بود که به دستور #عمر بن خطاب 🔥 ، قاضی کوفه شد و عمر هنگامی که شریح را به منصب قضاوت کوفه ‌فرستاد ، نامه ‌ای به او نوشت و نحوه قضاوت اسلامی را به او تعلیم داد ‼️ . عثمان 🔥 هم منصب قضای او را تثبیت کرد اما تنفیذ منصب قضاوت شریح از طرف #امیرالمومنین علیه السلام ، مشروط به نظارت حضرت بر نحوه قضاوت او بود و سرانجام به دلیل بعضی قضاوت ‌های نادرست توسط حضرت ، تبعید شد .

از مهم‌ترین قضایایی که در آن ، رفتار و عملکرد شریح توسط امیرالمومنین ، نکوهش شد تا جایی که امام با نوشتن نامه ‌ای به او از کار اشتباهش انتقاد نمود ، موضوع خرید خانه ‌ای مجلل به قیمت ۸۰ دینار در دوران تصدی مقام قضاوت بوده است که شرح آن ، همراه با نامه امام در نهج البلاغه آمده است .

معاویه پس از به دست گرفتن حکومت ، شریح قاضی را بر مسند قضای کوفه نشاند .

برخی فتوی او را از عوامل اصلی در بسیج مردم کوفه و شام علیه حضرت سیدالشهداء علیه السلام می ‌دانند و برخی در مقابل صدور چنین فتوایی از سوی شریح را به صورت کلی تکذیب کرده اند .

#تقویم_شیعه
goo.gl/Y97fyk
Forwarded From درست راه
📅 - ۳ رمضان سالروز وفات بزرگ عالم جهان تشیع ، محمد بن محمد بن نعمان ملقب به شيخ مفيد در سال ۴۱۳ ه . ق در سن ۷۷ سالگی در بغداد

#تقویم_شیعه
.
Forwarded From درست راه
📅 - ۹ ذی الحجه سالروز وفات مرجع عالیقدر جهان تشیع ، آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی در سال ۱۳۶۵ ه . ق در سن ۸۱ سالگی

#تقویم_شیعه
Forwarded From درست راه
📅 - ۲۵ ذی الحجه سالروز نزول سوره انسان ( هل اتی ) در شأن #امیرالمومنین و #سیدة_النساء_العالمین فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین علیهم السلام

#تقویم_شیعه
.
.
📝 - اعمال شب نیمه شعبان

#تقویم_شیعه
@dorostrah
.
Forwarded From درست راه
.
📜 - به مناسبت ۲۷ رمضان سالروز وفات علامه محمد باقر مجلسی رحمت الله علیه در سال ۱۱۱۰ ه . ق

«پس از عصر ائمّه عليهم‌ السّلام، همواره حاملان حديث بودند که مي ‌توانستند سره را از ناسره و بدعت را از سنّت تشخيص دهند و مردم را از گمراهی ‌هايي که در نتيجه غور در فلسفه و گرايش به عرفان مصطلح و مکتب ‌هاي الحادي مطرح مي‌ گرديد نجات دهند و بالاخره تا اين اواخر، يعني عصر صفويّه - که در آن رسميت تشيّع تجديد گرديد - اعلان می ‌شد به واسطه عوامل خاصّي که بعد از سلطنت شاه طهماسب اوّل پيش آمد، رفته رفته گرايش به فلسفه، و افکار صوفيانه و مشارب غير شرعي قوّت گرفت، تا حدي که در اصفهان، خانقاه ‌ها برپا شده و مثل عالم جليل آقا حسين خوانساري را به جاي القاب اسلامي، به عقل حادی ‌عشر (عقل یازدهم، اشاره به عقول دهگانه مورد قبول برخی از فلاسفه) می ‌خواندند و نهايت ظهور علوم اهل بيت عليهم ‌السّلام آن بود که محقّق داماد در قالب اصطلاحات فلسفي، مطرح می ‌کرد و خلاصه، زبان اهل بيت عليهم‌السّلام و احاديث آنها، در غربت افتاده بود، که به إذن الله تعالی شخصيتي، مثل علّامه مجلسي قدّس سره ظاهر شد و حديث را دوباره چنان احيا و مطرح کرد که احاديث اهل بيت عليهم ‌السّلام را نه فقط در مدارس و در معرض توجّه و دقّت علما قرار داد، بلکه شايد خانه ‌ای در بلاد ايران نماند که از خواندن کتاب بهره داشته باشد، مگر آنکه احاديث اهل بيت عليهم‌ السّلام به صورتی و زير عنوانی، در آن وارد شد.

خانقاه ‌هاي اصفهان، همه تعطيل شد و افکار صوفيانه از ميان رفت و زبان حديث و استدلال به ظواهر قرآن و احاديث و زبان ائمّه معصومين عليهم ‌السّلام، زبان علما و حوزه ‌ها شد.

بدون شکّ، بايد گفت: ظهور علّامه مجلسی در آن عصر، موجب بازگشت تشيّع به عصر ائمّه عليهم ‌السّلام و اصحاب آنها، امثال زرارة بن أعين ‌ها و محمّد بن مسلم ‌ها و صاحبان اصول گرديد. نمی ‌خواهم بگويم عصر قبل از آن، همانند عصر ائمّه عليهم ‌السّلام نبود، ولي اين را هم نمی ‌توانم بگويم که همانند عصر آنان بود، زيرا اصطلاحات و الفاظ اسلامي کم و بيش عوض شده بود و بحث درس و تأليف و تصنيف چنانکه بايد، بر محور کتاب و سنّت و احاديث اهل بيت ‌عليهم ‌السلام دور نمی ‌زد.

هر طور بود و هر گونه بود، به ظاهر اگر مجلسي رحمة ‌الله علیه ظهور نکرده بود و وضع حوزه ‌ها به آن‌گونه که داشت، جلو می ‌رفت، شريعت ارسطوئي و اسلام ابن سينائي و صدرايي و ابن ‌عربي پابرجا می ‌شد و خدا می ‌داند که باب تأويل و توجيه آيات و احاديث و حمل آنها با تکلّف بر بياني خاصّ تا کجا گسترده می ‌گشت!

اين علّامه مجلسي بود که حوزه ‌ها را به معارف اصيل دين و تشيّع بازگرداند و قرآن و سنّت را مافوق همه مکتب ‌ها قرار داد».

📝 - آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی

#تقویم_شیعه
t.me/dorostrah
Forwarded From درست راه
🔸 〰 ⚜ 🌀 📆 🌀 ⚜ 〰 🔸

📅 - ۲۰ شعبان سالروز وفات آیت الله سید محمد شیرازی معروف به سلطان الواعظین مولف کتاب گرانسنگ " شبهای پیشاور " در سال ۱۳۹۱ ه . ق

مرحوم « سيد محمدبن علي اکبر» مشهور به « سلطان الواعظين شيرازي » فرزند اشرف الواعظين حاج علي اکبر در حدود سال 1275 ه . ش ( 1314 ه . ق ) در تهران متولد شد و مقدمات دورس حوزوی را در تهران فرا گرفت .

سپس در 12 سالگي به همراه پدرش به عراق رفت و مدت دو سال در کربلا ، سطوح متوسطه را خواند سپس در خدمت پدر به کرمانشاه عزيمت نمود و به تبليغ شريعت پرداخت .

سيد محمد سپس براي تکميل علم و کمال خويش به کشورهاي عراق ، سوريه ، فلسطين ، اردن ، مصر و هندوستان مسافرت نمود و با گروه هاي بسياري از يهوديان ، مسيحيان ، برهمائيان و سنی ها و .... مناظرات ديني و مذهبي داشت .

علاوه بر آن ، آثار گرانبهايي از وي به جاي مانده که صد مقاله سلطاني در رد بر يهود و نصارا و نيز گروه رستگاران يا فرقه ناجيه در دو جلد از آن جمله اند .

مرحوم سلطان الواعظين ، در ربيع الاول سال 1345 هجري قمري درحالي که بيش از سي سال نداشت ، بعد از تشرف به حج از طريق دريا ، به کراچي و ديگر شهرهاي مهم هند و پاکستان رفته و بنا به درخواست دوستان خود و با توجه به شهرتي که داشته ، جلسات مناظره متعددي با علماي هندو و ساير مذاهب اسلامي برگزار مي کند .

از جمله آن ها جلسه اي بوده که در حضور گاندي برگزار شده و با پيروزي او به اتمام رسيده است و در جرايد آن روزگار هند چاپ مي شود . در شعبان همان سال هم به دعوت « سيد عنايت عليشاه نقوي » ( مدير هفته نامه در نجف ) و « محمد سرور خان » ( از با نفوذترين خاندان قزلباش پاکستان ) براي اجراي تنها برنامه سخنراني عمومي خود به زبان فارسي در هند ، « سيالکوت » و از آنجا به « پيشاور » پاکستان که در مرز افغانستان واقع شده مي رود .

جلسات سخنراني ، عصرها در امام باره (حسينه) مرحوم « عادل بيک رسالدار» با موضوع « اثبات امامت» برگزار مي شد و گاهي تا سه ساعت به طول مي انجاميد ! . روزي دو نفر از روحانيان سنی به نام هاي « حافظ محمد رشيد » و « شيخ عبدالسلام » که اهل ملتان کابل بودند ، به ملاقات ايشان آمده و تا ده شب مشغول مناظره مي شوند . اين جلسات که در منزل شخصي به نام « ميرزا يعقوب علي » برگزار مي شد و تا شش ساعت و گاه تا طلوع فجر ادامه مي يافت ، با حضور چهار نفر خبرنگار و حدود دويست مستمع شيعه و سني اهميتي يافته و گزارش آن هر روز صبح در جرايد منتشر مي گردد . بعدها خود سلطان الواعظين از روي گزارشات چاپ شده در جرايد ، اين مناظرات را در کتابي به نام « شب هاي پيشاور » مرتب و چاپ کرد .

مرحوم سلطان الواعظين شيرازي سرانجام در هجدهم مهر 1350 ه . ش برابر با بيستم شعبان 1319 ه . ق در 75 سالگي در تهران درگذشت و با تشييع با شکوهي در مقبره ابوحسين به خاک سپرده شد .

#تقویم_شیعه

🔹🔶🔷 @dorostrah 🔷🔶🔹

https://telegram.me/dorostrah
Forwarded From درست راه
📅 - هشتم صفر ، سالروز وفات بزرگ مرجع جهان تشیع ، حضرت آیت الله سید ابوالقاسم خوئی رحمت الله علیه در سال ۱۴۱۳ ه . ق

#تقویم_شیعه
.
Forwarded From درست راه
.
📅 - ۲۴ صفر ، سالروز " #رزیه_یوم_الخمیس " ، پس از اینکه #پیامبر_خدا برای نوشتن وصیتی که مانع گمراهی امت شود ، طلب کاغذ و قلم کردند ، #عمر با برهم زدن جلسه و نسبت دادن هذیان گوئی به پیامبری که #قرآن در وصف ایشان فرموده : " ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی " مانع نوشته شدن وصیت شد .

📖 - مدرک این واقعه از کتب عامه :

۱ • روز پنجشنبه و چه روزی بود آن روز

ابن عباس گریه کرد 😩 به گونه ای که اشک چشمش 💦 سنگریزه ها را خیس کرد ، سپس گفت : روز پنجشنبه ، درد رسول خدا شدید شد ، فرمود : کاغذی 📜 بیاورید تا برای شما چیزی بنویسم ✏️ که هرگز گمراه نشوید ، حاضران نزاع کردند در حالیکه چنین عملی در حضور پیامبر خدا شایسته و سزاوار نبود ، گفتند : او بیمار است و هذیان می گوید .

📕 - صحیح بخاری سنی ، ج ۳ ، ص ۱۱۱۱ ، ح ۲۸۸۸

۲ • عمر بن خطاب به ابن عباس گفت :

#پيامبر_خدا در بيماری خود قصد داشت به نام علی تصريح کند ، من او را از اين کار منع کردم .

📝 - ولقد أراد فى مرضه أن يصرّح باسمه فمنعت من ذلک

📙 - شرح نهج البلاغة ابن أبي الحديد معتزلی سنی ، ج ۱۲، ص ۱۳

#تقویم_شیعه
goo.gl/cZtfiO
Forwarded From درست راه
.
🖼 - گلچینی از #آیات_مهدوی - ۱

شناخت #مهدی_موعود از قرآن کریم

دوستان بزرگوار به هر شکلی که می‌توانید این تصاویر زیبا را منتشر کنید.

#تقویم_شیعه
#حدیث
.