Forwarded From کانال برهان
#اربعین
#سیرهء علمای اهل تسنن در نقل حقایق تاریخی (۱۵)
#شعائر_مقدسه_ی_حسینی


❕❗️علمای اهل تسنن کم کم به #زیارت سیدالشهداء سلام الله علیه رنگ‌ طایفه‌ای دادند!!

✅ کنیز متوکل و #زیارت کربلا

✅ قدمت زیارت سیدالشهداء سلام الله علیه

〰〰〰〰〰〰▪️▪️▪️

جالب است بدانید از روزگار پیشین، زیارت سیدالشهداء سلام الله علیه نه تنها رنگ طایفه‌ای نداشته،
بلکه رنگ اجتماع شیعه و سنی داشته و تمام مسلمین به آن همت می‌گماردند، و همین امر، سبب خشم متوکل عباسی شد، و راه چاره ندید جز اینکه خودش دستور دهد تمام کربلاء را تخریب کنند!


تمام کتب تاریخ اهل سنت پر شده است از واقعه سال ۲۳۶ هجری که متوکل دستور داد کربلاء را به آب بستند!

⬇️ خیلی واضح است که اگر فقط شیعیان به زیارت میرفتند، راه عقلائی این بود که از سنی‌ها کمک بگیرد برای جلوگیری از زیارت رفتن شیعیان، نه اینکه به دستور مستقیم خودش،
کربلاء را تخریب کند، و کتب تاریخ پر شود از شعرها و هجویات شیعه و سني در مذمت او که قبر پسر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را خراب کرده است!

👤 سیوطی در تاریخ الخلفاء میگوید ::

#تألّم_المسلمون یعنی #همه_مسلمانها از کار او ناراحت شدند و بر در و دیوار مساجد و خانه‌ها فحش برایش نوشتند و شعراء مذمتش کردند:

تاريخ الخلفاء(ص: 253)وفي سنة ست وثلاثين أمر بهدم قبر الحسين، وهدم ما حوله من الدور، وأن يعمل مزارع، ومنع الناس من زيارته، وخرّب، وبقى صحراء، وكان المتوكل معروفًا بالتعصبفتألم المسلمون من ذلك، وكتب أهل بغداد شتمه على الحيطان والمساجد، وهجاه الشعراء...


⁉️⁉️ اما چرا متوکل غضب کرد و چنین دستوری داد؟

جواب را ابن تغری حنفي (متوفى ۸۷۴) در کتاب: النجوم الزاهرة في ملوک مصر و القاهرة(2/ 283)، می‌دهد،

او نقل میکند که متوکل متوجه شد أمّ الفضل، محبوبة و مسامرش، از سامرا، برای زیارت نجف و کربلاء، رفته است!

🌐 در این لینک میتوانید تمام مطلب را از سایت رسمی اهل سنت مطالعه کنید:
http://shamela.ws/browse.php/book-11988#page-667


🌐 و همچنین در همین سایت میتوانید قضیه را از نقل ابوالفرج در کتاب معروف مقاتل الطالبیین (ص: 478) ببیند:
http://shamela.ws/browse.php/book-12404#page-469


ابن تغري نقل میکند که پس از چند روز که دنبال کنیزش گشت: ثم بعد أيّام حضرت وفى وجهها أثر شمس!! 
وقتی برگشت دید صورتش آفتاب خورده است! گفت کجا بودی؟ جواب داد: به #حج رفته بودم!
گفت:ويحك! هذا ليس من أيام الحجّ!
حال که زمان حج نیست!،

و ابوالفرج نقل میکند که ماه شعبان بوده است، فقال لها: أين كنتم؟ قالت: خرجت مولاتي إلى الحج وأخرجتنا معها، وكان ذلك في شعبان. فقال: إلى أين حججتم في شعبان؟قالت: إلى قبر الحسين،

میگوید: متوکل از او پرسید چگونه در ماه شعبان حج به جا میاوردید؟! و پاسخ داد به زیارت قبر حضرت امام حسین علیه السلام رفته بودیم!

_______________

هم اکنون هم
#نیمه_شعبان در عراق هنگامه میشود از #پیاده‌روی به سوی کربلای معلّی،
و در ملحق تاریخ طبری در حوادث سال ۳۳۵ نقل میکند که در نیمه شعبان، #تمام عامة مردم برای زیارت قبر ابی عبد الله علیه السلام خارج شدند:

http://shamela.ws/browse.php/book-9783#page-6146
(تاريخ‏ الطبري،ج‏11،ص:365)

(سنه 335) .... و في النصف من شعبان من هذه السنه، خرجت العامه لزيارة قبر الحسين عليه السلام و عقدت القباب بباب الطاق.

______________

خیلی جالب است که سال ۳۳۵ هنوز حدود ۱۵ سال مانده است تا بغداد به دست آل بویه بیفتد! میگوید عامهء مردم برای زیارت خارج شدند

👈👈 پس معلوم میشود که علمای اهل سنت رفته رفته به زیارت حضرت سید الشهداء رنگ طایفه‌ای دادند، و اهل سنت را از زیارت کربلاء باز داشتند.


و در کتاب کامل الزیارات، تصریح شده است که در زمان معصومین علیهم السلام اهل تسنن مفصل به زیارت حضرت میرفتند؛
و لذا راوی میگوید: شیعه و غیر شیعه و زنها به زیارت میروند، و این سبب شهرت شده است، و چون شهرت شده من خوش ندارم بروم چه میفرمایید؟
پس از مدتی سکوت،
جواب فرمودند:
ای عراقي اگر آنها خود را مشهور کردند تو به #زیارت برو ولی خودت را مشهور نکن! پس قسم به خدا هر کس به زیارت حسین علیه السلام برود در حالیکه #عارف به حق او باشد، خدا گناهان آینده دور و نزدیک او را می‌آمرزد.

كامل الزيارات ص: 140 ...فقلت له جعلت فداك إن الحسين ع قد زاره الناس من يعرف هذا الأمر و من ينكره و ركبت إليه النساء و وقع حال الشهرة- و قد انقبضت منه لما رأيت من الشهرة قال فمكث مليا لا يجيبني ثم أقبل علي فقال يا عراقي إن شهروا أنفسهم فلا تشهر أنت نفسك فو الله ما أتى الحسين ع آت عارفا بحقه إلا غفر الله له ما تقدم من ذنبه و ما تأخر.

〰〰〰〰〰〰
@borrhan
Forwarded From کانال برهان
#اربعین
#سیرهء علمای اهل تسنن در نقل حقایق تاریخی (۱۵)
#شعائر_مقدسه_ی_حسینی


❕❗️علمای اهل تسنن کم کم به #زیارت سیدالشهداء سلام الله علیه رنگ‌ طایفه‌ای دادند!!

✅ کنیز متوکل و #زیارت کربلا

✅ قدمت زیارت سیدالشهداء سلام الله علیه

〰〰〰〰〰〰▪️▪️▪️

جالب است بدانید از روزگار پیشین، زیارت سیدالشهداء سلام الله علیه نه تنها رنگ طایفه‌ای نداشته،
بلکه رنگ اجتماع شیعه و سنی داشته و تمام مسلمین به آن همت می‌گماردند، و همین امر، سبب خشم متوکل عباسی شد، و راه چاره ندید جز اینکه خودش دستور دهد تمام کربلاء را تخریب کنند!


تمام کتب تاریخ اهل سنت پر شده است از واقعه سال ۲۳۶ هجری که متوکل دستور داد کربلاء را به آب بستند!

⬇️ خیلی واضح است که اگر فقط شیعیان به زیارت میرفتند، راه عقلائی این بود که از سنی‌ها کمک بگیرد برای جلوگیری از زیارت رفتن شیعیان، نه اینکه به دستور مستقیم خودش،
کربلاء را تخریب کند، و کتب تاریخ پر شود از شعرها و هجویات شیعه و سني در مذمت او که قبر پسر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را خراب کرده است!

👤 سیوطی در تاریخ الخلفاء میگوید ::

#تألّم_المسلمون یعنی #همه_مسلمانها از کار او ناراحت شدند و بر در و دیوار مساجد و خانه‌ها فحش برایش نوشتند و شعراء مذمتش کردند:

تاريخ الخلفاء(ص: 253)وفي سنة ست وثلاثين أمر بهدم قبر الحسين، وهدم ما حوله من الدور، وأن يعمل مزارع، ومنع الناس من زيارته، وخرّب، وبقى صحراء، وكان المتوكل معروفًا بالتعصبفتألم المسلمون من ذلك، وكتب أهل بغداد شتمه على الحيطان والمساجد، وهجاه الشعراء...


⁉️⁉️ اما چرا متوکل غضب کرد و چنین دستوری داد؟

جواب را ابن تغری حنفي (متوفى ۸۷۴) در کتاب: النجوم الزاهرة في ملوک مصر و القاهرة(2/ 283)، می‌دهد،

او نقل میکند که متوکل متوجه شد أمّ الفضل، محبوبة و مسامرش، از سامرا، برای زیارت نجف و کربلاء، رفته است!

🌐 در این لینک میتوانید تمام مطلب را از سایت رسمی اهل سنت مطالعه کنید:
http://shamela.ws/browse.php/book-11988#page-667


🌐 و همچنین در همین سایت میتوانید قضیه را از نقل ابوالفرج در کتاب معروف مقاتل الطالبیین (ص: 478) ببیند:
http://shamela.ws/browse.php/book-12404#page-469


ابن تغري نقل میکند که پس از چند روز که دنبال کنیزش گشت: ثم بعد أيّام حضرت وفى وجهها أثر شمس!! 
وقتی برگشت دید صورتش آفتاب خورده است! گفت کجا بودی؟ جواب داد: به #حج رفته بودم!
گفت:ويحك! هذا ليس من أيام الحجّ!
حال که زمان حج نیست!،

و ابوالفرج نقل میکند که ماه شعبان بوده است، فقال لها: أين كنتم؟ قالت: خرجت مولاتي إلى الحج وأخرجتنا معها، وكان ذلك في شعبان. فقال: إلى أين حججتم في شعبان؟قالت: إلى قبر الحسين،

میگوید: متوکل از او پرسید چگونه در ماه شعبان حج به جا میاوردید؟! و پاسخ داد به زیارت قبر حضرت امام حسین علیه السلام رفته بودیم!

_______________

هم اکنون هم
#نیمه_شعبان در عراق هنگامه میشود از #پیاده‌روی به سوی کربلای معلّی،
و در ملحق تاریخ طبری در حوادث سال ۳۳۵ نقل میکند که در نیمه شعبان، #تمام عامة مردم برای زیارت قبر ابی عبد الله علیه السلام خارج شدند:

http://shamela.ws/browse.php/book-9783#page-6146
(تاريخ‏ الطبري،ج‏11،ص:365)

(سنه 335) .... و في النصف من شعبان من هذه السنه، خرجت العامه لزيارة قبر الحسين عليه السلام و عقدت القباب بباب الطاق.

______________

خیلی جالب است که سال ۳۳۵ هنوز حدود ۱۵ سال مانده است تا بغداد به دست آل بویه بیفتد! میگوید عامهء مردم برای زیارت خارج شدند

👈👈 پس معلوم میشود که علمای اهل سنت رفته رفته به زیارت حضرت سید الشهداء رنگ طایفه‌ای دادند، و اهل سنت را از زیارت کربلاء باز داشتند.


و در کتاب کامل الزیارات، تصریح شده است که در زمان معصومین علیهم السلام اهل تسنن مفصل به زیارت حضرت میرفتند؛
و لذا راوی میگوید: شیعه و غیر شیعه و زنها به زیارت میروند، و این سبب شهرت شده است، و چون شهرت شده من خوش ندارم بروم چه میفرمایید؟
پس از مدتی سکوت،
جواب فرمودند:
ای عراقي اگر آنها خود را مشهور کردند تو به #زیارت برو ولی خودت را مشهور نکن! پس قسم به خدا هر کس به زیارت حسین علیه السلام برود در حالیکه #عارف به حق او باشد، خدا گناهان آینده دور و نزدیک او را می‌آمرزد.

كامل الزيارات ص: 140 ...فقلت له جعلت فداك إن الحسين ع قد زاره الناس من يعرف هذا الأمر و من ينكره و ركبت إليه النساء و وقع حال الشهرة- و قد انقبضت منه لما رأيت من الشهرة قال فمكث مليا لا يجيبني ثم أقبل علي فقال يا عراقي إن شهروا أنفسهم فلا تشهر أنت نفسك فو الله ما أتى الحسين ع آت عارفا بحقه إلا غفر الله له ما تقدم من ذنبه و ما تأخر.

〰〰〰〰〰〰
@borrhan
Forwarded From سنابرق
⚡️#پیاده_روی برای زیارت امام حسین #اصالت دارد و یکی از #مناسک مورد تاکید است.

🔻آن چه از روایات استفاده می شود آن است که اهل بیت (علیهم السلام) هم بر اصل زیارت سیدالشهدا و هم بر پیاده رویِ زیارت آن حضرت تاکید و تشویق فراوان نموده اند.

🔹#سنّت پیاده روی از زمان پیامبر اعظم در موضوع #حج مورد تاکید و اهتمام شارع و متشرعه بود تا جایی که اکثر افرادی که در خدمت پیامبر از مدینه به حج مشرف شدند پیاده بودند. (وَ لَقَدْ كَانَ أَكْثَرُ مَنْ حَجَّ مَعَ النَّبِيِّ ص مُشَاةً، تهذیب الاحکام، ج۵، ص۱۱)

🔸این سنت توسط اهل بیت به صورت جدی تر پیگیری شد.
#امام_مجتبی بیست سفر با پای پیاده در حالی که محامل در کنار ایشان بود، به حج مشرف شدند. (وَ حَجَّ [الحسن بن علی (علیه السلام)] عِشْرِينَ حَجَّةً مَاشِياً عَلَى قَدَمَيْهِ، تهذیب الاحکام، ج۵، ص۱۱. كَانَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع يَحُجُّ مَاشِياً وَ تُسَاقُ مَعَهُ الْمَحَامِلُ وَ الرِّحَالُ، الکافي، ج۴، ص۴۵۶) همچنین گزارشات مشابهی درباره سفر حج پیاده #امام_حسین و #امام_سجاد (علیهماالسلام) نیز نقل گردیده است. (وَ كَانَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع يَمْشِي إِلَى الْحَجِّ وَ دَابَّتُهُ تُقَادُ وَرَاءَهُ؛ المحاسن، ج۱، ص۷۰. حَجَّ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع مَاشِياً فَسَارَ عِشْرِينَ يَوْماً مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ، الإرشاد، ج۲، ص۱۴۴.)

🔹موضوع افضیلت حج پیاده بر سواره، از مسائلی مورد توجه متشرعه در آن زمان بود و اصحاب امام صادق مکرر از این موضوع می پرسیدند، و امام صادق نیز اصحاب را به حج پیاده تشویق می نمودند تا جایی که شیخ طوسی در این باره گوید: روایات بسیاری در تشویق به حج پیاده نقل گردیده است. (قَدْ رُوِيَتْ أَخْبَارٌ كَثِيرَةٌ فِي الْحَثِّ عَلَى الْحَجِّ مَاشِيا، تهذیب الاحکام، ج۵، ص۱۱)

🔸همچنین شیخ طوسی به #سند_صحیح از هشام بن سالم نقل می کنند که گوید: دَخَلْنَا عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَا وَ عَنْبَسَةُ بْنُ مُصْعَبٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِنَا فَقُلْنَا جَعَلَنَا اللَّهُ فِدَاكَ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ الْمَشْيُ أَوِ الرُّكُوبُ فَقَالَ مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الْمَشْيِ الْحَدِيثَ (تهذیب الاحکام، ج۵، ص۱۳)
هشام بن سالم گوید: من و عنبسه و عده ای از اصحاب بر امام صادق وارد شدیم و به حضرت گفتیم: خداوند ما را فدای شما قرار دهد، کدامیک فضلیت بیشتری دارد، (حج) پیاده یا سواره؟ امام صادق فرمود: خداوند با چيزى بهتر از پياده رفتن پرستش نشده است.

⬅️ در چنین #فضای_تاریخی که مساله پیاده روی برای حج خانه خدا مورد اهتمام اصحاب ائمه بوده، بعد از شهادت حسین بن علی (علیه السلام)، اهل بیت روایات بسیاری در باب #فضیلت پیاده روی برای زیارت امام حسین بیان نموده اند که به روشنی بر #ارزش_اصالی پیاده روی برای زیارت سید الشهداء ع دلالت دارد.
به عنوان شاهد این مدعا دو حدیث از احادیث فضیلت پیاده روی زیارت امام حسین علیه السلام ذکر می شود:

◾️حدیث اول: هر قدم هزار حسنه!

ابن قولویه قمی در کتاب #کامل_الزیارات از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمودند: مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ #مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ فَإِذَا أَتَيْتَ الْفُرَاتَ فَاغْتَسِلْ وَ عَلِّقْ نَعْلَيْكَ وَ امْشِ حَافِياً وَ امْشِ مَشْيَ الْعَبْدِ الذَّلِيلِ فَإِذَا أَتَيْتَ بَابَ الْحَائِرِ فَكَبِّرْ أَرْبَعاً ثُمَّ امْشِ قَلِيلًا ثُمَّ كَبِّرْ أَرْبَعاً ثُمَّ ائْتِ رَأْسَهُ فَقِفْ عَلَيْهِ فَكَبِّرْ أَرْبَعاً وَ صَلِّ عِنْدَهُ وَ سَلِ اللَّهَ حَاجَتَكَ ( كامل‏ الزيارات، ص۱۳۳)
ترجمه: كسى كه #پياده به #زيارت قبر حضرت امام حسين (عليه السّلام) برود خداوند متعال به هر قدمى كه بر میدارد هزار حسنه برايش ثبت و هزار گناه از وى محو میفرمايد و هزار درجه مرتبه‏ اش را بالا میبرد سپس فرمودند: وقتى به فرات وارد شدى ابتداء غسل كن و كفش‏هايت را آويزان نما و پاى برهنه راه برو و مانند بنده ذليل راه برو و وقتى به درب حائر رسيدى چهار مرتبه تكبير بگو سپس اندكى حركت كن باز چهار بار تكبير گفته بعد به طرف بالاى سر حضرت برو و در آنجا بايست و سپس چهار مرتبه تكبير بگو و نزد قبر نماز بخوان و از خداوند متعال حاجت خود را بخواه‏.

◽️حدیث دوم: ثواب آزاد كردن بنده‏ اى از اولاد حضرت اسماعيل!

ابن قولویه قمی در کتاب کامل الزیارات از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمودند: «مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ ع #مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ وَ بِكُلِّ قَدَمٍ يَرْفَعُهَا وَ يَضَعُهَا عِتْقَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ» (كامل الزيارات، ص134)
ترجمه: كسى كه پياده به زيارت قبر حضرت امام حسين (عليه السّلام) برود خداوند م
Forwarded From کانال برهان
#اربعین

💚 فلسفه زیارت اربعین (۱۶)

👈 حجت خدا ، پای پیاده به سوی معبود...

➖➖➖➖➖▪️▪️

▪️إِبْرَاهِيمُ الرَّافِعِيُّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ‌ رَأَيْتُ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ يَمْشِيَانِ إِلَى الْحَجِّ فَلَمْ يَمُرَّا بِرَاكِبٍ إِلَّا نَزَلَ يَمْشِي فَثَقُلَ ذَلِكَ عَلَى بَعْضِهِمْ فَقَالَ سَعْدُ بْنُ أَبِي وَقَّاصٍ لِلْحَسَنِ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ الْمَشْيَ قَدْ ثَقُلَ عَلَى جَمَاعَةٍ مِمَّنْ مَعَكَ مِنَ النَّاسِ إِذَا رَأَوْكُمَا تَمْشِيَانِ لَمْ تَطِبْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ يَرْكَبُوا فَلِمَ مَا رَكِبْتُمَا فَقَالَ الْحَسَنُ لَا نَرْكَبُ قَدْ جَعَلْنَا عَلَى أَنْفُسِنَا الْمَشْيَ إِلَى بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ عَلَى أَقْدَامِنَا وَ لَكِنَّا نَتَنَكَّبُ عَنْ الطَّرِيقِ فَأَخَذَا جَانِباً مِنَ النَّاسِ‌


🔶 ابراهيم بن رافعى از پدرش از جدش روايت كند كه گفت: امام حسن و امام حسين (علیهما السلام) را ديدم كه پياده به #حج ميرفتند، پس به‌ هيچ سوارى نميگذشتند جز اينكه(باحترام آن دو بزرگوار) #پياده ميشد،

پس كار به برخى از ايشان سخت شد(و از پياده روى به رنج افتادند) از اين رو بسعد بن أبى وقاص گفتند:
پياده روى بر ما دشوار است، و خوش نداريم با اينكه اين دو بزرگوار #پياده ميروند ما سوار شويم‌.

سعد بن أبى وقاص به امام حسن عليه السّلام عرض كرد:
اى ابا محمد پياده روى به گروهى از اين مردم كه با شما هستند دشوار شده،و مردم چون مى‌بينند شما را كه پياده ميرويد دلشان راضى نمى‌شود سوار شوند(از اين رو) اگر سوار شويد نيكو است‌.

♥️حضرت امام حسن عليه السّلام فرمود:ما سوار نمى‌شويم، زیرا با خود عهد كرده‌ايم كه با پاى پياده بسوى خانه خدا برويم،
ولى ما از كنار راه در بيراهه ميرويم ؛
پس از مردم كناره
گرفتند(كه هر كه ميخواهد سوار شود).


📒📙📗المناقب لابن شهرآشوب.ابن شهرآشوب ج:3ص:399

➖➖➖➖➖➖

☑️ کانال برهان

@borrhan
Forwarded From سرباز روح الله رضوی
باد بود و باران و برائت!
#کشمیر
#فلسطین
#حج
#حج۹۸
#جهان_وطن
Forwarded From دكتر هادى انصارى
طَواف به معنای هفت بار چرخیدن به دور #کعبه، یکی از اعمال واجب #حج و عمره است. هر دور از این چرخیدن «شَوط» نام دارد. تمام اقسام حج و عمره دارای دو طواف زیارت و طواف #نساء هستند به جز عمره تمتع که طواف نساء ندارد. در غیر حالت احرام نیز می‌توان طواف مستحبی انجام داد. پس از هر طواف، دو رکعت نماز طواف پشت مقام ابراهیم خوانده می‌شود.
سابقه تاریخی طواف به زمان حضرت #آدم باز می‌گردد، زمانی که وی از بهشت رانده شد نزد کعبه آمده و آن را همانند طواف ملائکه در عرش، طواف نمود.
طواف بیت الله الحرام، در طول تاریخ استمرار داشته و رکنی از ارکان #حج به شمار می‌رفته است. و حتی در زمان جاهلیت قبل از اسلام هر موقع فردی وارد حرم می‌شد یا قصد مسافرت داشت، اولین عملی که انجام می‌داد طواف بیت بود و این عمل از مهمترین راه‌های تقرب به خدایان به حساب می‌آمد. انجام این کار زمان و مکان خاصی نداشت و آنها هر موقع داخل معبدی می‌شدند که بت در آنجا بود هفت مرتبه به دور آن می‌چرخیدند؛ فقرا با پای برهنه و افراد ثروتمند با کفش بر پيرامون كعبه ، طواف مي كردند.
امشب با عزيزان همراه پس از نماز واستغاثه به درگاه الهى ، عكسي بيادگار گرفتيم. باشد كه كه اين لحظات زيبا وفراموش نشدني را با ديدن اين عكس ، زنده كنيم.
اللهم ارزقنا حجً بيتك الحرام في عامي هذا وفي كلً عام
از چپ به راست : آقايان دكتر
#كوكبى ، دكتر #صافى، #گشايشى ، دكتر #كاتبى ، #مرتضوى ، اينجانب ، صافى



________
@drhadiansarii
فرار به سوی خدا
🔹️ در بعضی از روایات ما ذیل این آیه كریمه ای كه ذات اقدس الهی در قرآن فرمود: ﴿فَفِرُّوْا إِلَی اللَّهِ﴾[۱] گفتند: منظور حج است. فرار كنید، سفر كنید به طرف خدا؛ این #سیر_الی_الله را همان حج دانستند.
گرچه هر جا #انسان خدا را می ‌تواند #زیارت كند و عبادت كند و «ضیف الرحمن» باشد، ولی ذات اقدس الهی بعضی از مكان ها را و بعضی از زمان ها را برای ضیافت و برای پذیرایی آماده كرده است و مشخص كرده است فرمود: ﴿فَفِرُّوْا إِلَی اللَّهِ﴾ كه در ذیل این كریمه آمده است یعنی سفر به حج[۲] قهراً فرار از غیر خداست به خدا.

📚 [۱] سوره مبارکه ذاریات، آیه شریفه ۵۰
[۲]. الكافی، ج ۴، ص ۲۵۶؛ «عن ابی‌ جعفر(علیه السلام) قال : ﴿فَفِرُّوْا إِلَی اللَّهِ إِنِّی لَكُم مِنْهُ نَذِیرٌ مُبِینٌ﴾ قال: حُجّوا الی الله عزّ وجلّ»

(سخنرانی مورخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۷)

#حج #سفر #کعبه #خانه_خدا #حاجی #فرار
#فرار_به_سوی_خدا #خدا #جوادی_آملی
#آیت_الله_جوادی_آملی
Forwarded From Saafi.com
📢 بیانات حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار رییس سازمان #حج و زیارت، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانواده های معظم شهدای #منا :

👇👇👇👇👇👇👇👇

http://saafi.com/news/5141
فايل اسرار الحج اسماعيل حقي 1127
Forwarded From کانال برهان
✅ بزرگترین اجتماع مسلمانان

ادیث سزانتو٬ استاد دانشگاه آلاباما امریکا:
در حال حاضر حج بزرگترین زیارت مسلمانان محسوب نمیشود ٬بلکه زیارت شیعیان از کربلا بزرگترین اجتماع مسلمانان است...

برای معرفی این اجتماع به جهان چه کردیم؟

#اربعین #حج
@borrhan