.
🕋 «دحو الارض»؛ بسطی در اعماق حقائق!

┈••✾•🍃🕋🍃•✾••┈

🍀 تمام موجودات به سردستۀ خود، حشر و جمع میشوند و آن سردسته به حلقۀ بالاتر. این حشر و جمع، میرسد به بشر که شرافت بر مخلوقات دارد و عوالِم، مسخّر اوست که قرآن میفرماید :

💎"أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَة"💎
آيا نديديد كه خدا آنچه را كه در آسمان‏ها و در زمين است مسخّر شما ساخته، و نعمت‏هاى آشكار و پنهان خود را بر شما كامل كرده است؟
(سورۀ لقمان علیه السلام، آیۀ 20)

و این سلسلۀ ترسیم و تجمیع موجودات به جنسِ بشر رسیده و جنسِ بشر، به انسان حقیقی که ائمۀ اطهار (ع) می‌باشند، تجمیع میگردد.

قرآن می‌فرماید:
💎"يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ"💎
روزى كه هر گروهى را با امامشان فرا مى‌خوانيم.
(سورۀ اسراء، آیۀ 71)

حضرات ائمۀ اطهار(ع)، آن واسطۀ مطلقه می‌باشند که از اطلاقِ خویش، خالق و مخلوق را فراگرفته‌اند. و از «#اطلاق»، اشرفِ مخلوقاتند. و عوالِم هستی، به حضرات، و توسّط حضرات، و برای حضرات، خلق شده است و دَم به دم، در حدوث و بقاء، جیره‌خورِ خوانِ کرَم آل الله (ع) هستند که در #حدیث_کساء می‌خوانیم که خداوند میفرماید:

🔻"اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِيَّةً وَلا اَرْضاً مَدْحِيَّةً وَلا قَمَراً مُنيراً وَلا شَمْساً مُضِيَّئَةً وَ لا فَلَكاً يَدُورُ وَ لا بَحْراً يَجْرى وَ لا فُلْكاً يَسْرى اِلاّ فى مَحَبَّةِ هؤُلاَّءِ الْخَمْسَةِ الَّذينَ هُمْ تَحْتَ الْكِساَّءِ "🔺

که حضرت رسول اکرم(ص) در مورد حضرت مولی امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند:

🔻"لولَاهُ مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ شَيْئاً مِمَّا خَلَق‏"🔺
اگر او (مولی امیرالمؤمنین ع) نبود، خداوند هیچ شیئی را خلق نمی‌کرد.
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏17، ص: 317

حضرت رسول اکرم (ص) می‌فرمایند:
🔷"أنا من‏ اللّه‏ و الكلّ منّي"🔷
من از خدا هستم و همه از من هستند.
📚مشارق الانوار، ص 44

به اینکه موجودات، صِرف الربطِ به ائمۀ اطهار(ع) هستند، حدوث و بقاء دارند و ترسیم و تجمیع ایشان به ائمۀ اطهار(ع) و به سویِ ایشان است که در جامعۀ کبیره می‌خوانیم :

🔹"إِيَابُ الْخَلْقِ إِلَيْكُم‏"🔹
بازگشتِ تمام مخلوقات به سوی شما آل الله (ع) است.
📚من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 612

هر موجودی، حظّی از #وجود دارد. و به قدرِ انقیاد خویش به حضرتِ وجود (عزّوجلّ)، موجود می‌باشد. حضرت باریتعالی، موجودِ مطلق و مطلقِ موجود است که از اسامی او "الموجود" است ("يَا مَوْجُودُ"/ 📚إقبال الأعمال، ط - القديمة، ج‏2، ص: 573). موجودِ سرمدی و ازلی و ابدی و مطلق، که هر موجودی، جلوه‌ای از جلواتِ اوست؛ حضرت باریتعالی است که در دعای عدیله حضرتش را "مَوْجُودٌ سَرْمَدِيٌّ" می‌خوانند (📚 زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص: 423).

و نقطۀ موجودیّتِ موجود، و بلکه نقطۀ مبدأ الوجود، حضرات نفس الله تعالی، ائمۀ اطهار علیهم السلام هستند که حضرت مولی(ع) ائمۀ هُدی(ع) را 🔹"مَبْدَأُ الْوُجُود"🔹 خواندند (بحار الأنوار،ط - بيروت، ج‏25، ص: 174).

(ان شاء الله که دقت و خضوع در معارف، مرام مُدام ما باشد.)


▫️ عده‌ای کلمۀ "انسان" از "نسیان" دانستند، و عده‌ای از "انس".

"انسان العَین و عَین الانسان" حضرات معصومین(ع) هستند که نسیانِ جلال، و اُنسِ جمالِ حضرت حقّ به خویشتنِ خویش می‌باشند. که این نسیان و اُنس؛ مطلقه است و نه حدّی. که حضرت حقّ، دائماً در حضورِ مطلقه، غیور است و نفیِ ماسوا دارد، و بلکه نفیِ خویش را به لُبّیت می‌نماید که 🔻"يَا مَنْ «لَا هُوَ» إِلَّا هُو"🔺 (📚التوحيد، للصدوق، ص: 89) . و در همان نقطۀ نسیانِ جلال، انسِ جمال با «خود» دارد که 🔻"هُوَ نَفْسُهُ وَ نَفْسُهُ هُوَ "🔺 (📚الكافي، ط - الإسلامية، ج‏1، ص: 113)

🕋
︻︻︻︻︻︻︻︻
.
Forwarded From Shiamedia رسانه شیعه
Forwarded From کانال کتاب (yortchi) pdf
نسخه ای خطی ارزشمند حدیث شریف کساء‌ (نسخه ی پرینستون)

#خطی
#حدیث_کساء
نسخه ای خطی ارزشمند حدیث شریف کساء‌ (نسخه ی پرینستون)

#خطی
#حدیث_کساء
🗓مراسم روز 5 آذر ماه سال 1401 :

#هیئت_علم_القرآن_جعفری
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#شرح_حدیث_کساء
#حدیث_کساء

📚موضوع سخنرانی :
#تاریخ_شهادت_حضرت_زهرا و اختلاف در قرائت
#اعراب_گذاری
#سند_حدیث_کساء
#جابر_بن_عبدالله_انصاری و میهمانی دادن به پیامبر صلی الله علیه و آله

🆔@dr_eftekharzadeh
Forwarded From اتچ بات
، ص16و17، التبصرة، الناشر: دار الکتب العلمیة، الطبعة: الأولى، 1406 هـ - 1986 م.


برادران، شما را به خدا قسم می‌دهم؛ چه کسی به یوسف اشکال می‌گیرد که چگونه به دیدار یعقوب برود؟


وقتی که عباس در روز بدر اسیر شد، پیامبر (صلی الله علیه و آله) ناله ی او را شنید و به همین سبب خوابش نبرد! چگونه بود اگر ناله حسین را می‌شنید؟!


وقتی که وحشی (قاتل حمزه) اسلام آورد  پیامبر (صلی الله علیه و آله) به او گفت: صورتت را از من بپوشان! این با آن وجود است که مسلمان را به خاطر کارهایی که در زمان کفر انجام داده است مورد مواخذه قرار نمی‌دهند! حال اگر پیامبر (صلی الله علیه و آله) قاتل حسین علیه السلام را می دید چه می‌کرد؟!


قَوْلُهُ تَعَالَى: {وَمَنْ قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا}


آنقدر به حسین ظلم کردند که بر هیچ کس دیگر چنین نشده بود!


و به او اجازه ندادند که با سایر کسانی که آب‌ نوشیدند آب بنوشد  و خاندان او را به اسارت گرفتند و فرزندانش را کشتند.این نشان اعتقاد خراب آنها است.آب از میان انگشتان جدش نوشید ولی به او اجازه ندادند یک قطره آب بنوشد.پیامبر (صلی الله علیه و آله) لب‌های او را می‌بوسید و او را روی دوش خود می‌گرفت و وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) روی منبر بود و حسین در حال کودکی در کنار او آمد، از منبر پایین آمد. حال اگر در این حال که بر پهلو روی زمین افتاده و شمشیرها او را تکه تکه می‌کند  و دشمنانش دور او را گرفته‌اند و اسب‌ها سینه‌اش را لگد مال کرده‌اند و او خود را با دست روی زمین کشید و خونش بر روی زمین مانند اشکش جاری شد،  پیامبر (صلی الله علیه و آله) او را می‌دید حضرت فریاد ناله بر می آورد و از این ماجرا استغاثه می‌کرد و برای او سنگین بود.


ای کربلا، تبدیل به بلا و مشکل شدی... خانواده ی پیامبر (صلی الله علیه و آله) در نزد تو چه دید


چه قدر هنگامی که به سختی بر زمین خوردند بر خاک تو خون ریخت و اشک جاری شد


ای رسول خدا، اگر تو ایشان را می دیدی در حالی که یا کشته شده اند و یا اسیرند ...


اسیرانی که از گرمای سوزان پاهایشان در حال سوزش است و از سایه منع می‌شوند، و نیز تشنگانی که با نیزه هایی هـمچون لوله، سیراب شده و به شهادت رسیده اند.


چشـمان تو از آنان منظره ای می دید که موجب غم و اندوه در دل انسان و خارو خاشاک در چشم بیـننده خواهد شد.


ای امت سرکش و ستمگر، این پاداش پیامبـر خدا نیست.


پیامبـر هـمچون کشاورزی است که در کاشتـن نیکی­ها برای آنان هیچ درنگ و کوتاهی ننمود، اما آن مردمان تلخی میوه و ثـمره را به اهل بیت پیامبـر (صلی الله علیه و آله) چشاندند.


نسل او را همچون قربانی سر بریدند سپس خاندانش را همچون کنیزکان راندند.


نفس زنان و با پای لغزان (با حالت انقطاع نفس و لغزش پا)  پیامبر خدا را صدا می زدند.


او را کشتند در حالی که می دانستند او پنجمین نفر اهل کِساست.


ای کوه های بزرگی و شرافت و بلندمرتبگی، و ای ماه های نورانی و درخشان زمیـن.


خداوند متعال آنچه را که برای شـما رخ داد باعث غم و اندوه و گریه طولانی مدت شـما قرار داد (یعنی یاد و نام شـما در طول تاریخ هـمواره با ناراحتی و اندوه و گریه هـمراه است).


نه غم و اندوه شـما از یاد می رود ونه مصیبت شـما ، هرچند که روزگار به طول بینجامد.


پاک و منزه است خدایی که جایگاه حسین را با شهادتش بالا برد و هر آن کس که با وی دشمنی کرد را پس از عزتش خوار ساخت.در هنگام شهادت رفتار دشمنان و قاتلانش با وی به او ضرری وارد نساخت چرا که خداوند در قرآن کریم می فرماید: {وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جعلنا لولیه سلطانا}.


منحرفان و معاندان هلاک گشتند گویی هرگز بر سرزمین های مختلف حکمرانی نکرده اند و لعن و نفرین به سوی خودشان بازگشت همانگونه که همواره به دشمن بر می گردد.یزید کجاست؟ زیاد کجاست؟ گویی اصلا این ها نبودند! {فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا}.


ایام کوتاهی بهره بردند و سپس بال های حکومتشان شکست و این سیره ی حسین بود که به عنوان برترین راه و روش باقی ماند و هر آن کس که سرنوشت و سیره اش عزتمند باشد گویی هرگز دچار خواری نشده است. {فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا}.

#عطش #حمزه #مرثیه‌خوانی
#حدیث_کساء #تفسیر_قرآن

〰〰〰〰〰〰〰

©کانال برهان و نقل نکات ناب از کتب مخالفین به #قاعده_الزام

@borrhan