Forwarded From مهرورزان « من انقلابی ام »
.
🔴تندرو یا پیشرو ؟؟👉مسأله این است 🔴

مدتی است که در کشور ما لفظی رایج شده است با عنوان ❗️تندرو❗️. عده ای تندرو خطاب می شوند و با این برچسب به زاویه رانده می شوند.

🅾در این که در هر جامعه ای افراد تندرو وجود دارد و تندروی مذموم است و موجب خراب کاری می شود تردیدی نیست.
🅾اما نکته ای که در کشور ما مورد غفلت واقع شده است آن است که عده ای هستند که از لحاظ تفکر و اندیشه #پیشرو هستند و به طور مداوم در حال افزایش دانش و #بصیرت خود هستند و در مسیر تفکر و تعقل پیشرو ترین افراد زمان خود هستند.
🅾 این گروه را نمی توان #تندرو نامید بلکه اطلاق عنوان #پیشرو برای این گروه مناسب تر است.

🅾نکته ای که در زمان ما از آن غفلت شده این است که این گروه نیز جزو دسته ی تندرو ها تقسیم بندی می شوند و این تقسیم بندی و اسم گذاری موجب آن می شود که در خیلی از موارد افراد جامعه به سراغ شنیدن حرف ها و دلایل افراد #پیشرو نروند. با خود بگویند این ها هم جزو همان تندرو ها هستند و اهمیتی ندارد که چه می گویند و مواضع شان چیست.

🅾لذاست که در شرایط کنونی جریان شناسی این موضوع بسیار لازم به نظر می رسد و رایج کردن لفظ " پیشرو " و همچنین تفکیک #پیشرو از #تندرو امری حیاتی و ضروری است.

🅾در هر جامعه ای باید متفکران و دلسوزانی باشند و دائما اصول اساسی موفقیت، رشد و عزت جامعه را فریاد بزنند و نگذارند به دست فراموشی سپرده شود. این گروه باید جلوتر از مردمان زمان خود حرکت کنند و باید مدام اهل تعقل و فعالیت فکری باشند و سستی و سکون به خود راه ندهند.

🅾این حرکتِ جلوتر، نامش پیشرو بودن است و نه تندروی.
🅾این گروه پیشرو ممکن است در عصر خود درک نشوند و آیندگان، اندیشه های آنان را بازخوانی کنند و به اهمیت اندیشه های آنان پی ببرند. اینجاست که معلوم می شود این گروه پیشرو بوده اند و نه تندرو و اگر در زمان خود با لفظ تندرو به زاویه رانده نمی شدند چقدر برای پیشرفت کشور و جامعه می توانستند مفید باشند.


❌⭕️❌تفاوت و تمایز افراد #تندرو از #پیشرو؛
👇👇

🅾 انسان #تندرو از اندیشه و تفکر تهی است. هیجانات در او بر تعقل غلبه دارد. انسان #تندرو ممکن است اهداف و آرمان های بزرگ و درستی را فریاد بزند اما می خواهد یک شبه به آن برسد. در نتیجه به خشونت و تندی روی می آورد. اما انسان #پیشرو صبور است. چون می داند که رسیدن به اندیشه های مترقی و متعالی تلاش و مجاهدت خستگی ناپذیر و بلند مدت می طلبد. تندرو، پر سر و صدا و در عین حال تو خالی است. اما پیشرو، پر محتوا و متواضع است.

🅾تندرو شور دینی، ملی و انقلابی بسیار دارد اما از شعور تهی است. اما پیشرو تعادلی منطقی و مؤثر میان شور و شعور برقرار می کند. #تندرو ممکن است بسیار مدعی دفاع از دین باشد اما در حقیقت، سواد و شناخت درستی از دین و عقلانیت و اخلاق نهفته در دین ندارد. در کلام، مدام دم از اخلاق می زند اما در عمل، الفبای آن را نیز نمی شناسد. پیشرو دم از اخلاق نمی زند اما در عمل، اخلاق و منش او تحسین برانگیز، آموزنده و تأثیرگذار است.

🅾انسان #تندرو تمامی حرف ها و اندیشه های جریانات دیگر غیر از جریان خود را رد می کند و غلط تلقی می کند. اما انسان #پیشرو حتی اگر دشمنش حرف حقی بزند و اندیشه و طرز فکر صحیحی داشته باشد آن را قبول می کند. تندرو، #خود_محور است و پیشرو، #حق_محور.

🅾انسان تندرو، همه را
#باطل و خود را #حق می پندارد. اما انسان پیشرو می داند که درست است که حقیقت مطلق است اما بهره مندی ما انسان ها از حق #نسبی است. در ذیل عنوان حق و باطل مفاهیمی وجود دارد که این مفاهیم مطلق اند. اما ما انسان ها در بهره مندی از این مفاهیم #نسبی هستیم و بر اساس تلاش و همت و بصیرتمان می توانیم از #حق و #حقیقت بهره مند باشیم.
🅾لذا تشخیص و تفکیک جبهه ی #حق و #باطل بسیار پیچیدگی دارد و به تفکیک مسایل و موضوعات، یک گروه می تواند بعضی اعمالش متناسب با حق باشد و بعضی دیگر از اعمالش باطل باشد. در نتیجه نیاز به بررسی موردی وجود دارد و نمی توان تمام اعمال یک گروه را #مطلقاً_حق یا #مطلقاً_باطل دانست.
🅾انسان #پیشرو این نکات را می داند اما انسان تندرو، به این دست نکات بی توجه است.
🅾تندرو به احتمال زیاد در آینده مواضعش 180 درجه تغییر خواهد کرد و از آن افراط به تفریط می رسد اما پیشرو آهسته و پیوسته به حرکت خود ادامه می دهد چرا که می داند به کجا دارد می رود.
ادامه در پست بعد 👇👇
.
#تلنگر


" کُل یُومٍ عاشورا" به چه معنی است؟

هر روز که عاشورا نیست. پس منظور گوینده از این #سخن چیست؟

یعنی هر روز صحنه تقابل #حق و #باطل هست. همان طور که در #کربلا حق و باطل در مقابل هم قرار گرفتند، هر روز این عالم دارای حق و باطل است.

غیر از اینکه آدمها دارای حق و باطل هستند، خود انسان حق و باطل است. در هر آدمی حق و باطل هست. اصلا انسان ترکیبی است از حق و باطل؛ ترکیبی است از جنبه #رحمانی و #شیطانی . این تقابل هر روز و هر #لحظه هست.

#دکتر_دینانی
#از‌_ڪربـلا‌_تـا‌_شـهادتــღ
#مقاومت در #پنجشیر،
#جنگ میان #حق و #باطل است.

متأسفم برای حکومت های به ظاهر اسلامی که توانایی تشخیص حق و باطل را ندارند!!
Forwarded From
#موسوعه_الوسيط في شرح القانون المدني
#للدكتور عبد الرزاق السنهوري
#الجزء الثامن
#حق الملكيه
Forwarded From کشکول
اسلام‌شناس بریتانیایی دربارۀ ارزش انسانیِ ماجرای کربلا می‌گوید:
گفتن سخن #حق در برابر #ظالم همیشه از بزرگ‌ترین چالش‌‌های بشر بوده است...

#امام_حسین(ع)
🌐سایت #کریس_هیور:
https://www.chrishewer.org/
Forwarded From هیات متوسلین به امام زمان عجل الله فرجه
⚫️روضه حقانیت
➖➖➖

بارها در مجالس حسینی از زبان مادحین #روضه_های جانسوز #سیدالشهدا علیه السلام را شنیده ایم.

از #عبدالله_شیرخوار (علی اصغر) تا #رقیه_سه_ساله
از #عطش اهل حرم تا صدای #هل_من_معین سالار شهیدان
از همه جانسوز تر #طلب_آب اباعبدالله از شمر لعین در گودال #قتلگاه است.
فاسقنی شربة من الماء 😭😭😭
📙مقتل الحسین خوارزمی ج۲ ص۴۱
📘معالی السبطین ص ۷۰۶
📗بحارالانوار ج۴۵ ص۵۶

همه اینها یعنی #مظلومیت؛ مفهوم مخالفش می شود #ظالم؛ مظلوم بر #حق و ظالم #باطل است.

حقانیت مظلوم (بخوانید حسین بن علی بن ابیطالب) در کربلا یعنی حقانیت #مکتب_اهل بیت و مفهوم مخالفش بطلان ظالم یعنی #مکتب_خلفا

معمولا هیچ حادثه ای #یک_دفعه و بدون هیچ پیش زمینه اتفاق نمی افتد.
نیکوست در مورد پرسش های زیر اندکی تامل کنیم.

یزید #شرابخوار و #سگ_باز را چه کسی بر امت اسلامی حاکم کرد؟
اندکی تامل، #معاویه را چه کسی بر مسند #حکومت_شام گذاشت؟

چرا #خلیفه‌_دوم که پس از مدتی والیانش را عزل می کرد، اصلا و ابدا کاری به کار #معاویه و #ولایت_شام نداشت.
و چرا وقتی تجملات معاویه را در شام دید به او گفت تو #کسرای_عرب هستی؟
📙سیر اعلام النبلاء ج۳ ص۱۳۴

چه کسی با سناریوی خاص #عثمان و به تعبیری دیگر #بنی_امیه را بر جامعه اسلامی مسلط کرد؟
که بعد از آن همچو #ابوسفیان بر سر قبر #حمزه بگوید کجایی که ببینی تمام #حکومت به دست جوانان #بنی_امیه است.
📘تاریخ دمشق؛ ج۶؛ ص۴۰۹

آری، پاسخ ها روشن است؛ آری همچو #زینب باید هنگام مشاهده جسم تکه تکه شده برادر در روز ۱۱ محرم در گودال قتلگاه با دلی محزون بگوید: ای کشته روز #دوشنبه
📕لهوف ص۱۳۳
📔بحارالانوار ج۴۵ ص۵۹

با اینکه همه می دانیم عاشورا #جمعه یا #شنبه بوده است.
📓مناقب آل ابیطالب ج۳، ص۲۳۱
📒تاریخ موالید الائمه، ص۲۳

بله؛ حسین جان مظلوم؛ تو کشته #سقیفه ای هستی که در روز دوشنبه با #کودتا برپا شد و آن ظالمانِ به ظاهر زاهد را در کربلا با مظلومیتت رسوا کردی.

#جریان_شناسی_عاشورا


@motevasselin1378
Forwarded From unknown
▫️میزان،‌ علی‌ست !

﴿لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط﴾
سورۀ مبارکۀ حدید، آیۀ 25

[ما پیغمبران را فرستادیم با حجّت، بیّنه، معجزه، آیات و دلائلی که دلالت داشت ارتباط آنها را به عالم ملکوت؛ و با آنها کتاب و میزان (یعنی ترازو) فرستادیم برای اینکه مردم به قسط و عدالت رفتار کنند.]
💠 منظور از «میزان»:
میزان در لغت به معنای ترازو و آلتی‌ست برای سنجش.
💠 مقدمه:
الفاظ برای معانی عامه وضع شدند، مثلا چراغ در زمان قدیم به چراغی می گفتند که با روغن می سوخت، بعد در زمانی واقع شد که با نفت و اکنون با برق؛ به همۀ اینها چراغ می گویند.
با عوض شدن تکنولوژی اسم چراغ عوض نشد. چرا که چراغ برای معنای عامی وضع شده و آن روشن کردن و رفع نیاز در تاریکی ست.
«میزان» هم به همین شکل است که به معنای ترازو ست و معنای عامی دارد.
نه فقط وزن کردن اشیاء‌ بلکه به کنتور برق نیز «میزانیه» می‌گویند؛ «میزانیه» یعنی: آلت سنجش مقدار مصرف جریان برق.
هر چیزی که برای سنجش و اندازه گیری باشد را میزانیه گویند.
💠 همانطور که برای اشیاء‌ و جریانات برق و ... سنجش و میزان و ترازو داریم برای انسان هم ترازو و میزان هست؛ سنجش عفت، عبادت، شجاعت، قدرت،‌ ایثار، عقل، فهم و ...
💠 در تفاسیر داریم که منظور از «میزان» در آیات، امام و به طور خصوص امیرالمومنین علیه السلام است.(۱)
و همینطور داریم: ﴿و الوَزْنُ یَومَئِذٍ الحَقّ﴾ اعراف آیهٔ ۸، میزان و سنجش در قیامت حق است!
💠 نتیجه:
در آیه آمده:
انزلنا معهم الکتاب و المیزان:
با پیامبران کتاب فرستادیم که منظور تورات، انجیل، زبور و قرآن است و میزان، سنجش و ترازوی کتاب است در عالم خارج!
قرآن که نیاز به مفسر دارد، مفسر آن به حقیقت امام علیه السلام است.
امیرالمومنین میزان است. میزان هم حق است.
امیرالمومنین عین حق است.
در عفت، شجاعت، عبادت، اخلاق، ایثار و ... میزان و ترازو سنجش است.
اگر بخواهیم ببینیم چقدر بر حق هستیم باید خود را با امیرالمومنین علیه السلام بسنجیم!
هر چقدر به میزان (امیرالمومنین علیه السلام) نزدیک باشیم به حق نزدیکیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#حق #میزان #امیرالمومنین
برگرفته از سخنرانی حضرت علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس الله نفسه
📚۱. تفسیر قمی و البرهان ذیل آیه ۷ سورهٔ الرحمن.
📚مناقب اهل بیت علیهم السلام،‌ ص 171.
Forwarded From کانال برهان
2⃣ مساله ی دیگر آن است که ممکن است برخی از جهال به داستان #امان_نامه استناد کنند.

در برخی از منابع تاریخی آمده است که شمر اینگونه فرزندان حضرت ام البنین (سلام الله علیها) را خطاب کرده است :

🌐 وَ جَاءَ شِمْرٌ حَتَّى وَقَفَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ ع فَقَالَ أَیْنَ بَنُو أُخْتِنَا فَخَرَجَ إِلَیْهِ الْعَبَّاسُ وَ جَعْفَرٌ وَ عُثْمَانُ بَنُو عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فَقَالُوا مَا تُرِیدُ فَقَالَ أَنْتُمْ یَا بَنِی أُخْتِی آمِنُونَ فَقَالَتْ لَهُ الْفِتْیَةُ لَعَنَکَ اللَّهُ وَ لَعَنَ أَمَانَکَ أَ تُؤْمِنُنَا وَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ لَا أَمَانَ لَهُ.


📗📕الشیخ المفید، محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبی عبد الله العکبری البغدادی (متوفاى413 هـ)، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد،ج2، ص 89، تحقیق: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لتحقیق التراث، ناشر: کنگره شیخ مفید، الطبعة: الأولى، 1413هـ .


🔖 و شمر آمد تا برابر همراهان حسین علیه السّلام ایستاد و گفت: فرزندان خواهر ما کجایند؟ أبا الفضل العباس، و جعفر، و عبد اللَّه، و عثمان فرزندان على بن ابى طالب علیه السّلام بیرون آمده گفتند: چه می خواهى؟ گفت: شما اى خواهرزادگان در امانید، آن جوان مردان به او گفتند: خدا تو را و امانى که براى ما آورده‏اى لعنت کند، آیا به ما امان میدهى و فرزند رسول خدا امان ندارد؟

✍... برخی از جهال و افراد کم علم و اطلاع با استناد به این متن در پی اثبات دروغ خود هستند؛
اما نکته ی اساسی آن است که اساسا حتی تا به امروز در بین عرب (از جمله عزیزان عرب در کشور ایران) رسم است که افرادی که از یک قبیله باشند ، در بسیاری از موارد همدیگر را برادر و خواهر و یا فرزند برادر و خواهر خطاب می کنند و علت اصلی نیز آن است که از یک قبیله می باشند.
این دقیقا مانند حالتی است که حتی ما نیز در بین خودمان گاهی فردی را که عموی حقیقی یک کودک نیست عموی او خطاب می کنیم و خود آن شخص و خود آن کودک نین چنین می کنند و علت اصلی هم ایجاد حس علاقه و محبت و نزدیکی می باشد.


به همین دلیل در ترجمه ی محلاتی از کتاب الارشاد آمده است :

(مقصودش چهار پسر ام البنین برادران حضرت سید الشهداء بود که چون مادرشان ام البنین از قبیله بنى کلاب بود و شمر نیز از آن قبیله بود از این رو آنان را خواهر زاده خطاب کرد.)


📗📕الشیخ المفید، محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبی عبد الله العکبری البغدادی (متوفاى413 هـ)، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد،ج2، ص 89، تحقیق: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لتحقیق التراث، ناشر: کنگره شیخ مفید، الطبعة: الأولى، 1413هـ .


☑️☑️ بنا بر این ماجرای امان نامه نیز هیچ ارتباطی با نسبت فامیلی ندارد بلکه مرتبط با هم قبیله بودن حضرت ام البنین (صلوات الله علیها) و شمر لعنه الله می باشد و ما در بخش قبل ثابت کردیم که نه تنها بر خلاف ادعای دروغ پردازانی
همچون بهرام مشیری نسبت خواهری و برادری بین حضرت ام البنین (سلام الله علیها) و شمر لعنه الله برقرار نبوده است بلکه هیچ نسبت فامیلی نزدیک دیگری هم برقرار نبوده است و
در نتیجه ادعای باطل منافقان و کفار مبنی بر این که شمر لعنه الله دایی تنی حضرت عباس (علیه‌السلام) و دایی ناتنی امام حسین (علیه‌السلام) بوده از اساس دروغ و باطل است.

3⃣ در پایان لازم است به یک نکته ی مهم اشاره کنیم که اساسا وجود یا عدم وجود رابطه ی فامیلی ضرورتا
چیزی را ثابت یا رد نمی کند ،
و آن چه که مهم است « #حق » می‌باشد.
(به عنوان نمونه به داستان مشهور هابیل و قابیل دقت کنید)


حتی اگر بر فرض محال این ادعای دروغ صحیح می بود مساله ی خاصی رخ نمی‌داد و آن چه که ما باید همواره بر آن اصرار کنیم
پیروی از حق و دفاع از جبههء حق می‌باشد.
و هدف اساسی ما از نگارش این مطلب اثبات دروغ گویی اسلام ستیزانِ کذابی همچون بهرام مشیری بود.

➖➖➖➖➖➖

©کانال برهان و پاسخگویی مستدل و مستند به شبهات و سوالات
@borrhan
Forwarded From کانال کتاب (yortchi) pdf
🌸 حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام درحدیث زیبا وارزشمند میفرمایند:

☘ لا يعرف الحق بالرجال، بل يعرف الرجال بالحق

🌼 با اشخاص و چهره‌ها نمی شود حق رو شناخت
🌸 بلکه با حق میشه اشخاص رو سنجید و از اونا شناخت حاصل کرد.

الحکمت #حق

🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺


@yortchi_bosjin_pdf
🌸

ابواب کتاب #مقاصدالکلام

باب اول.
در بيان #خاص_الخاص.
خاص الخاص آن كس است كه به #حق مي رود، #فناء من لم يكن حاصل آيد و به #بقاء من لم يزل واصل گردد.

باب دوم.
خاص.
خاص آن است كه به راه #بهشت رود.

باب سيوم.
عام.
عام آن است كه او را از #دنيا نوايي باشد نه از #آخرت پروايي و نه از مولي خيالي ...