🔸 〰 ⚜ 🌀 💠 🌀 ⚜ 〰 🔸

📝 - چرا عبدالرحمن جامی در نزد شیعیان جایگاهی ندارد⁉️🤔

۲۳ شعبان سال‌روز مرگ شاعر قرن نهم، عبدالرحمن جامی است. وی که در اصول دین، اشعری، در فروع دین، حنفی و در طریقت، صوفی نقشبندی بوده، از بزرگترین اقطاب فرقه صوفیه نقشبندیه می‌باشد؛ فرقه‌ای که برخلاف اغلب فرقه‌های صوفیه که سلسله طریقتی خود را به دروغ به #امیرالمؤمنین می‌رسانند، سلسله طریقتی خود را به غاصب اول، #ابوبکر می‌رساند.

وی هر چند شاعری پرآوازه، زبردست و توانا بوده است اما به‌علت دشمنی با امیرالمؤمنین و شیعیان، در میان محبین اهل بیت علیهم السلام که حب و بغضشان بر معیار قرآن و اهل بیت علیهم السلام می‌باشد، جایگاهی ندارد.

1⃣ - جامی و جهنمی‌دانستن پدر امیرالمؤمنین:

هرچند در اشعار جامی، سروده‌هایی در وصف امیرالمؤمنین و ائمه هدی علیهم السلام، دیده می‌شود اما او چهره واقعی خودش را با بدگویی به حضرت #ابوطالب علیه السلام آشکار کرده است. به باور او حضرت ابوطالب علیه السلام العیاذ بالله در جهنم، همسایه ابولهب می‌باشد! شعر پایین سروده جامی است:

بود بوطالب آن تهی ز طلب ‼️
مر نبی را عم و علی را اب
خویش نزدیک بود با ایشان
نسبت دین نیافت با خویشان ‼️
هیچ سودی نداشت آن نسبش
شد مقر در سقر چو بولهبش ‼️

این در حالی است‌که هر شخص منصفی با اندک مطالعه‌ای در تاریخ صدر اسلام و زندگی حضرت ابوطالب علیه السلام و فداکاری‌های ایشان در راه اعتلای اسلام، ذره‌ای در ایمان آن بزرگ حامی پیامبر و مسلمانان، شک نخواهد کرد. در وضوح و آشکاری این امر همین بس که حضرت #امام_رضا علیه السلام، سرانجام کسی که در ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام شک داشته باشد را جهنم دانسته‌اند.

دشمنی جامی با امیرالمؤمنین علیه السلام به قدری زیاد بوده است که قاضی نورالله شوشتری، جامی را هم‌پایه ابن ملجم مرادی لعنت الله علیه معرفی می‌کند:

آن امام به حق ولیّ خدا
اسد الله غالبش نامی
دو کس او را به جان بیازردند
یکی از ابلهی، یکی از خامی
هر دورا نام عبدالرحمانست
این یکی ملجم، آن دگر جامی

وی درباره مردم قم و کاشان که در زمان او مهم‌ترین شهرهای شیعیان ایران بودند، گفته است:

سگ کاشی به از اکابر قم
با وجود این که سگ به از کاشی است‼️

2⃣ - صوفی‌بودن جامی

اگر جامی هیچ مشکلی نداشت مگر صوفی‌بودن، همین امر برای عدم مقبولیتش در نزد شیعیان کافی بود. چرا که این از ضروریات مذهب تشیع است که این فرقه و پیروان آن، از نظر ائمه علیهم السلام ضال و مضل هستند. با وجود این‌که اثری از صوفیه در صدر اسلام وجود نداشته اما خطر آن‌ها برای اسلام به‌اندازه‌ای زیاد بوده که پيامبر صلی الله علیه و آله نسبت به پديد‌آمدن اين گروه در آینده هشدار داده و از آن‌ها بیزاری جسته است:

"روز قيامت بر امتم بر پا نشود تا آن‌که قومی از امّت من به نام #صوفيه برخيزند. آن‌ها از من نيستند و بهره‌ای از دين ندارند. آن‌ها برای ذکر، دور هم حلقه می‌زنند و صداهای خود را بلند می‌کنند، به گمان اين‌که بر طريقت و راه من هستند؛ در حالی که آنان از کافران نيز گمراه‌تر و اهل آتش‌اند و صدایی دارند مانند عرعر الاغ".

📙 - سفينة‌البحار محدث قمی، ج۲، ص۵۸.

و یا حضرت #امام_هادی علیه السلام درباره #صوفیان فرموده‌اند:

"صوفيان، همه مخالف ما و راه روش آنان، متفاوت با راه و روش ماست".

📘 - حدیقة‌الشیعه مقدس اردبیلی

📝 - برای آگاهی بیشتر در زمینه تصوف و دیدگاه ائمه هدی علیهم السلام درباره این فرقه ضاله به دو مقاله پایین مراجعه کنید:

۱. مقاله مفصل

۲. مقاله
ک#نقد_تصو](https://www.adyannet.com/fa/news/174" rel="nofollow" target="_blank">وتاه