ترویج تصوف در مدارس شیعه

کافی است فقط این صوت ۲۰ دقیقه را استماع کنید تا ببینید چگونه در دبیرستان های ما نه خانقاه ها آموزه های صوفیانه را در ذهن جوانان می ریزند و آنان را به سوی تصوف سوق می دهند.

🎙سخنران:دکتر محمد امین (عزیز)میکائیلی (عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی)
موضوع:نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی

❌در کتب درسی ادبیات فارسی نام ۳۱ نفر از صوفیه برده شده است اما از میان بزرگان و علما شیعه، فقط نام ۶ نفر ذکر شده است آن هم برای تایید آموزه های صوفیانه❗️

⚠️از هر نوجوان دبیرستانی که بپرسی آیا حلاج را می شناسی، صرفا بر اساس تعلیمات کتب درسی اش، او را عارفی پاکباخته می داند اما از ادعای مهدویت و الوهیت و ساحری او اطلاعی ندارد

❌چون حلاج در کتب درسی اینگونه معرفی می شود
▫️آن قتیل الله فی سبیل الله
▫️آن شیر بیشه تحقیق
▫️آن شجاع صفدر صدیق
▫️آن غرقه دریای مواج
▫️آن صاحب فصاحت وبلاغت بی نظیر

⚠️وقتی دانش آموز، چنین توصیفاتی را در کتاب درسی اش از حلاج می خواند، طبیعی است که نگاه مثبتی به او پیدا می کند.
#عرفان_تصوف
#ترویج_تصوف
#مولوی_بلخی
#حلاج
@sonnat_voice
وظیفه شیعه در روز عاشورا

۱-از امام باقر علیه السلام در ضمن اعمال روز عاشورا روایت شده: «هرکس امام حسین علیه السلام را در روز عاشورا زیارت کند به طوری که گریان باشد در روز قیامت خداوند را ملاقات میکند در حالیکه ثواب هزارهزار حج به او می دهند. در آن روز برای امام حسین علیه السلام نوحه سرایی و گریه کند و به کسانی که در خانه او هستند نیز دستور دهد که گریه کنند، در خانه اش عزا به پا کنند و بر آن حضرت بی تابی نمایند با گریه به ملاقات یکدیگر در خانه ها روند و یکدیگر را در مصیبت امام حسین علیه السلام تسلیت دهند. گفتم چگونه یکدیگر را در عزا تسلیت دهند فرمود بگویند: خدا پاداش عظیم به ما عنایت کند در مصیبت امام حسین»

[
۲-عبدالله سنان میگوید: روز عاشورا خدمت امام صادق عليه السلام رسیدم، دیدم رنگ آن حضرت پریده، حزن و اندوه در او آشکار است و از چشمان آن حضرت مانند لؤلؤ اشک می بارد. عرض کردم ای پسر پیامبر صلی الله علیه و آله چرا گریه میکنی؟ خدا نکند چشمانت گریان شود. حضرت فرمودند: آیا غافلی؟ نمیدانی روز شهادت حسین بن على علیه السلام است.
سپس آنقدر گریست که محاسن مبارکش از اشک چشمانش پر شد....فرمود:با فضیلت ترین کار در روز عاشورا این است که لباس پاک بپوشی و تسلب کنی گفتم تسلب یعنی چه؟ دکمه های (لباس) را باز کنیم آرنج و ساعد را آشکار کنی [آستین را بالا بزنی]مانند صاحبان مصیبت... چهار رکعت نماز بخوانی و بر تو حزن و اندوه در آن روز لازم است»](http://noo.rs/hMBpV)

#محرم_صفر
#عرفان_تصوف
#لا_یوم_کیومک_یا_اباعبدالله
#صوفیه_عاشورا
#نقدی_بر_تصوف_حوزوی
@sonnat_voice
Forwarded From مدعیان عرفان و تصوف
به مناسبت نهم صفر سالروز درگذشت آقای سید محمد حسین لاله زاری(طهرانی)

فایل پی دی اف «نگاهی به ادعاهای آقای سید محمد حسین طهرانی»

شامل مباحث:
👈🏻علامه خودخوانده
👈🏻انسان کامل یا مقام خدایی
👈🏻نتیجه مریدپروری
👈🏻اجتهاد در طی هفت سال
👈🏻و..
#عرفان_تصوف
#محمد_حسین_طهرانی
#محمد_حسن_وکیلی
#تزویر_در_عرفان
#اختصاصی_کانال
@sonnat_voice
Forwarded From مدعیان عرفان و تصوف
تحریف به زیادت در ذیل دعای عرفه

در قسمت آخر این دعای شریف بعد از ذکر و تکرار: یا رب، یا رب.. یک سلسله کلماتی ممتد و طولانی به اصل سیاق کلام دعا اضافه شده، و از این جمله آغاز میشود «إلهي انا الفقیر فی غنای...»تا پایان آنچه در مفاتیح الجنان آمده است.

این موضوع قابل توجه است از اینکه این اضافات از بیانات امام عليه السلام باشد اعتبار آن ضعیف است و به دلائلی که در این مختصر از اقوال بزرگان ذکر می شود.

جهت سندی:
۱-شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان در پایان اصل دعای روز عرفه امام حسین علیه السلام چنین آورده است:
امام عليه السلام پس از تکرار بسیار از ذکر یا رب، کسانی که در اطراف آن حضرت بودند و همه به دعای آن بزرگوار متوجه بودند و آمین می گفتند و صداهای آنان به گریستن بلند بود تا غروب کرد آفتاب و به جانب مشعرالحرام روانه شدند.

👈🏻اکنون از این بیان که مرحوم شیخ در پایان اصل این دعا آورده معلوم می شود که پایان این دعا تا همین ذکر یا رب در همان غروب روز عرفه بوده و کاروان بعد از خواندن اصل دعا هنگام غروب به سوی مشعرالحرام رهسپار شدند. و دیگر مجالی برای خواندن این سلسله ممتد از اضافات نبوده است.
اما مرحوم شیخ گویا علت اینکه این اضافات را در پیرو این دعا آورده چنین یادآور شده که تنها استناد به کتاب شریف اقبال کرده است که آنهم از قول علامه مجلسی رد شده است، و چنین می فرماید که در نسخه اصلی کتاب اقبال چنین اضافاتی نیامده و در چاپهای بعد این اضافات پیوست داده شده.

۲-علامه مجلسی نیز می فرماید: در «بلد الأمين» از کفعمی و ابن طاوس (در مصباح الزائر) این دعای شریف را نقل کرده اند و لكن قسمتی که از جمله: إلهي أنا الفقير في غنای تا پایان اضافات ذکر کرده اند در بعضی از نسخه های قدیمی اقبال یافت نشده است و عبارات آن موافق بیان معصومین علیهم السلام نیست، و همچنین این عبارات بر وفق مذاق صوفیه است که بعضی از مشایخ آنها بر این دعا اضافه کرده اند و با دخالت آنرا به اصل دعا ملحق نموده اند.
بنابراین معلوم گردید نه اینکه (سید ابن طاوس) این اضافات را خود در کتاب خود آورده، بلکه بعد که بعضی نسخ آن تجدید چاپ شده افرادی با نظر خصوصی و بدون مسئولیت که رعایت اصول اخلاقی و وجدانی نداشته اند این اضافات را به اصل دعا پیوست داده اند.1️⃣

۳-جلال الدین همایی(تصوف پژوه و مفسر مثنوی)در کتاب مولوی نامه خود در پاورقی می نویسد:
«تمام اين فقرات را عينا و بى‏ كم ‏و زياد در نسخه قديم كتاب «الحكم العطائية» ديده ‏ام شامل دعوات و مقامات عرفانى «ابن عطاء الله اسكندرانى شاذلى» تاج الدين ابو الفضل احمد بن محمد صوفى عارف معروف سده هفتم هجرى كه وفات او را در ۷۰۹ ه. ق نوشته ‏اند؛»2️⃣

👈🏻نکته:با مراجعه به نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی مشخص شده که نسخه ای که به تاریخ ۹۵۷ ه ق نوشته شده این ذیل را ندارد
آقای جواد قیومی اصفهانی نیز در مقدمه کتاب اقبال می نویسد:نسخه فوق اقدم نسخ موجود است.3️⃣

۴-آیت الله شبیری زنجانی می فرمایند:«ذیل متن دعای شریف برگرفته از عبارات ابن عطا الله اسکندرانی از اکابر صوفیه در کتاب «الحكم العطائية» است.4⃣

۵-آقای محمد حسین طهرانی نیز با قبول این که این فقرات مورد بحث متعلق به مناجات تاج الدین ابن عطاء الله اسکندرانی(سنی مالکی) است، عبارات وی را نشانه توحید محض نویسنده می داند5⃣

حال سوال از ایشان این است که چگونه می شود فردی به توحید محض دست پیدا کند ولی ولایت مولای متقیان علیه السلام،عدالت خدا و.. را قبول نداشته باشد در نتیجه باید به این توحید شک کرد!

جهت متنی:
قسمت «إلهي تَرَدُّدي في الآثارِ يُوجِبُ بُعدَ المَزارِ» وبعد آن دارای اضطراب و دوگانگی در متن است بدین صورت که:
در ابتداء می گوید:«خدای من تامل و رفت وآمد من در آثار الله موجب بعد و دوری من از تو می شود»
و در انتهاء می گوید:«خدایا تو امر کردی مراجعه به آثار و آیات را»
بنابراین خداوند امر کرده به آنچه که موجب بعد و دوری از خودش می شود و این امر معقول نیست چون معقول نیست که خدا امر کند به کاری که باعث دوری عبد از او شود و این بعد و دوری با روایاتی که دلالت بر انحصار معرفت الله در آثار و آن آیات(آل عمران:۱۹۰) و روایاتی که خلق را ترغیب به تفکر در آیات می کند معارضه دارد.

📚منابع:
1️⃣بحارالانوار ج۹۵ ص۲۲۷-۲۲۸/محمد باقر مجلسی/ناشر:دار احیاءِ التراث العربی/بیروت
2️⃣مولوی نامه مقدمه ج۲ص۱۸/جلال الدین همایی/ناشر:نشر هما/تهران
3️⃣الاقبال بالاعمال ج۱ ص۲۱/علی بن موسی بن طاووس/مصحح:جواد قیومی اصفهانی/مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی/قم۱۳۷۶
4⃣جرعه ای از دریا ج۳ ۲۵۶/سید موسی شبیری زنجانی/ناشر:موسسه کتاب شناسی شیعه
5⃣الله شناسی ج۱ ص۲۵۳/محمد حسین طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/مشهد
#امام_حسین_علیه_السلام
#دعای_عرفه
#توحید_اهل_بیت_علیهم_السلام
#عرفان_تصوف
#محمد_حسین_طهرانی
#تزویر_در_عرفان
@sonnat_voice
Forwarded From مدعیان عرفان و تصوف
📝فایل پی دی اف «جایگاه صوفیه در روایات شیعه»

در این مقاله به ادعای بی اساس محمد حسن وکیلی نسبت به نفی ذم تصوف در روایات شیعه پرداخته و جواب داده می شود
#عرفان_تصوف
#محمد_حسن_وکیلی
#اختصاصی_کانال
@sonnat_voice
Forwarded From مدعیان عرفان و تصوف
📚نقدی بر تصوف حوزوی
(تصحیح شده)

تألیف :حجة الاسلام و المسلمین استاد سيد محمود هاشمی نسب

همان طور که در چهار پست قبل قولش را داده بودیم فایل پی دی اف #نقدی_بر_تصوف_حوزوی برای شما همراهان گرامی بارگذاری گردید امید است با انتشار آن حوزویان و مومنین بیشتر با تفکرات خطرناک این فرقه آشنا شوند.

شامل: نقد نظرات آقای محمد حسن وکیلی در کتاب های
۱-معرفت شناسی
۲-خداشناسی
۳-انسان شناسی جهان شناسی
۴-راهنما شناسی
۵-معاد شناسی
و نیز نقد نظریه تقسیم تصوف به مثبت ومنفی
و نقد مقاله «احادیث صریح در وحدت وجود»
ونقد مقاله «عاشورا روز حزن یا سرورسید الشهدا»
#عرفان_تصوف
#محمد_حسین_طهرانی
#محمد_حسن_وکیلی
#تزویر_در_عرفان
#دروغ_پراکنی_شاخصه_عرفان_فقاهتی
#نشر_حداکثری
@sonnat_voice
📗سرچشمه تصوف در ایران
📝مولف:سعید نفیسی
زبان:فارسی
تعداد صفحات:۲۷۹
#عرفان_تصوف
@shia_lib
Forwarded From مدعیان عرفان و تصوف
نقد و بررسی حجیت مکاشفات صوفیه
#عرفان_تصوف
#ابن_عربی
#کشف_شهود
#وحدت_شخصی_وجود
@shiayan_page
📗داوری های متضاد درباره ابن عربی
📝داوود الهامی
زبان:فارسی
تعداد صفحات:۲۲۷
#عرفان_تصوف
@shia_lib
Forwarded From مدعیان عرفان و تصوف
‍‍ ✅مذمت صوفیه در کلام امام هادی علیه السلام

امام هادی علیه‌السلام فرمودند:
هرکس به زیارت یکی از صوفیه، چه زنده و چه مرده‌ آنها برود، چنان است که گویی به زیارت شیطان و عبادت بُتان رفته است؛
و هرکس یکی از ایشان را یاری کند، چنان است که گویی یزید و معاویه و ابوسفیان (لعنهم الله) را یاری کرده است.

📚منابع:
1️⃣الانوار النعمانیة ج۲ ص۲۰۳/سید نعمت الله جزایری/ناشر:دارالقاری/بیروت۱۴۲۹
2️⃣سفینة البحار و مدینة الحکم ج۵ ص۱۹۹/شیخ عباس قمی/ناشر:انتشارات اسوه/قم
#احادیث_امام_هادی_علیه_السلام
#عرفان_تصوف
#صوفیه_من_مخالفینا
@sonnat_voice