Forwarded From جوادهاشمی"تربت"
☘یادآوری☘
👆مهمان امروز #فرات، ذاکر و شاعر اهل بیت علیهم‌السّلام جناب آقای حاج #مهدی_آصفی است.

🔹ایشان متولّد ۱۲ شهریور سال ۱۳۲۳ ش در شهر تهران است که غیر از ذاکری و شاعری در عرصه‌ی تحقیق و تألیف شعر ولایی‌ هم، موفّق به نشر آثار متعدّدی شده‌اند:
📕۱.دیوان جودی خراسانی
📘۲.دیوان ریاضی یزدی
📓۳.دیوان حاجب شیرازی
📙۴.دیوان مونس شیرازی
📔۵.دیوان وفایی شوشتری
📗۶.دیوان چاووش اصفهانی
📕۷.نوادر یا سفینه‌ی شمشیری
📒۸.دیوان عبرت نایینی
📘۹.دیوان ناصرالدّین شاه قاجار
📓۱۰.دیوان مظهر خویی
📙۱۱.دیوان میرزا جواد تجلّی
📕۱۲.دیوان محرم یزدی
📔۱۳.دیوان فانی تهرانی
📙۱۴.دیوان عمّان سامانی، دیوان وحدت کرمانشاهی، سفینه‌ی آصفی (در یک مجلّد)
📗۱۵.دهه‌ی عاشورا (خوشدل)
📔۱۶.مراثی خوشدل
📒۱۷. بهترین اشعار خوشدل تهرانی
📘۱۸.غدیر در آیینه‌ی شعر فارسی
📕۱۹. غزل در آیینه‌ی عرفان
📙۲۰.«سفینه‌ی آصفی» که شامل اشعار خودشان است.

🖌یک #رباعی از ایشان:
ما عشق تو انتخاب کردیم، حسین!
عکس تو به سینه قاب کردیم، حسین!
با یاد لب تو سوختیم، آب شدیم
هر گاه نظر به آب کردیم، حسین!

#مهدی_آصفی
#فرات
#جواد_هاشمی_تربت

@javadhashemi_torbat
Forwarded From unknown
🔎《#فرات۱۵۰》🔍

⬆️تصاویر و ⬇️محتوا
🔗🔗🔗🔗🔗

❇️صحبت‌های استاد #سید_مهدی_حسینی_رکن‌آبادی در باب تفاوت شعر و شعار.

❇️صحبت‌های استاد #محمدکاظم_نیک‌نام در باب احترام به مادر.

💠مقطع غزل آقا #محمدحسن_بیات‌لو:
بی عشق، بوی مرگ، جهان را گرفته است
باید برای هر نفس خود بهانه داشت

✳️مقطع غزل آقا #رضا_آرن با ردیف محال:
دوباره آمدنت آنقدر محال شده است
که بازگشتن رودی به کوهسار، محال

⚛قصیده‌ای خوب هم در مدح حضرت رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌واله آقا #حمیدرضا_قربانی از آقا #محمدعلی_کردی خواندند:

ز رأفت با گدایانش چنان گرم است رفتارش
که فرق شاه و مسکین را نمی‌یابی به دربارش

شکسته‌نفسی‌اش از لفظ "انّی مثلُكُم" یعنی
بخوانش عبد و از معبود هم کم‌تر مپندارش

به تشریف جنابش عرشیان گم کرده دست و پا
که چون مجلس بیارایند تا باشد سزاوارش.....

✴️طنز آقای #حسن_ملکان هم جالب توجّه بود.

💎آخرین جلسه‌ی #فرات در سال جاری، دو هفته‌ی بعد، شهر قم، هتل #صادقیه.

❤️نذر فرج، صلوات❤️

#فرات
#جواد_هاشمی_تربت

@javadhashemi_torbat
Forwarded From دارالولایه | مهدی نعلبندی
👈 #به_یاد_سعدی_زمان
🔸
#سيدرضا_حسيني شاعر و روحانی تبریزی ملقب به #سعدي_زمان ابتدا به شغل خرازي مشغول بود و سپس كارمند اداره ثبت اسناد شد. پس از بازنشستگي در خيابان #منجم دفترخانه ثبتي داير نمود و ساكن محله #ويجويه تبريز گشت. بعدها به تهران #مهاجرت كرد و در سال ۱۳۶۵ شمسي دار فاني را وداع گفت.
از ويژگي هاي اشعارحسيني، مي‌توان پاي بندي او به #مقاتل و #روايات ائمه معصومين - عليهم السلام - را برشمرد و اينكه او در نقل منظوم سيره و حيات #چهارده_معصوم - عليهم السلام - تلاش وافر نموده است.

بو سؤز كي عرض ائديرم مقتلين عبارتي دور
صحيح دير خبري مجلسي روايتي دور
و يا:
بو سؤزكي شيعه لره چوخ بؤيوك بشارتدور
زبان حال دگول معتبر روايتدور
يازار صحيفه‌ي قيرخ بئش ده مجمع النورين
وئره‌ر محبلره سور قلب و قرهًْ العين ...

یکی از ماندگارترین سروده های حسيني سعدي زمان، منظومه ای بلند معروف به #مین_بيت است كه در بيان رشادت و شهادت حضرت #قمر_منير_بني_هاشم سروده شده است و داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است.

🔸 تاثيرپذيري شاعر از #شاهنامه_فردوسي بويژه در نيمه نخست منظومه كه روايتگر حالات جنگ #عباس_علمدار در روز عاشوراست مشهود بوده، لحن حماسي آن از زيبايي‌هاي اين ابيات است. با آهنگي مطنطن كه اجراي آهنگين آن را براي نوحه خوانان نيز آسان تر مي‌كند. رواست که این اثر را #شاهنامه_شعر_رثایی_آذربایجان نامید.

شاهي يالقيز گؤردي اولدي سينه تنگ
گلدي تا تحصيل ائده فرمان جنگ
بير طريق خاصيله تكريم ائدوب
شأنينه لايق شهه تعظيم ائدوب

🔸 ابيات مربوط به #رخصت_ميدان خواستن حضرت قمر منير بني هاشم از اباعبدالله الحسين، در عين زيبايي منحصر به‌فرد، بيت فارسي #مرحوم_نير را يادآور مي شود كه:

زين قفس برهان من دلگير را
تا به كي زنجير باشد شير را

و حسيني نيز اين چنين لب به بيان زبان‌حال گشوده است:

شيريوون يا آچگيلن زنجيريني
يا اليندن آل بوگون شمشيريني
بوندان آرتيق اولما راضي خوار اولا
بي لياقت فرض ائدورسن سال يولا
من مگر بو دشته بيجا گلميشم
ائتماغا جنگه تماشا گلميشم ...
سيدي وئرسن منه فرمان جنگ
شامده ويرّام يزيده پالهنگ
شام اميرين سالام ائيله ذلّته
قولاري باغلي گتورّم بيعته

🔸 شايد زيباترين تصويرسازي‌ شاعرانه را كه با خلق #تابلوهايي_پياپي سرشار از ايماژ شاعرانه است، در اين ابيات منطومه هزار بیت حسینی بتوان يافت:

داخل اولدي خيمه گاهه بي درنگ
ائيله سون آراسته اسباب جنگ
جنگه دارا پهلوان بي قرين
باشه قويدي طاسكلاه آهنين
جوشن داوود تك عالي زره
اگنينه گئيدي فلكدن گلدي زه
باغلادي شيراوژن روز ستيز
اؤز خم ابروسي تك بير تيغ تيز
... دسته ي خنجرده قيلدي استوار
زلف اكبر تك كمند تابدار
كتفينه سالدي مدوٌر بير سپر
پشت خورشيده سوار اولدي قمر
... گؤرجاق عباسي چو شير خشمگين
نُه فلكدن گلدي بانگ آفرين

🔸 شاعر در بيان حالات جنگ و فنون جنگاوري، نهايت دقت را به خرج داده و در به خدمت گرفتن #اصطلاحات_نظامي روز نهايت استادي را بروز داده است.

دشمنين يوز دؤندروب هر هنگينه
ووردي اول بير قيليج سرهنگينه
اؤلدي فرمانده پوزولدي نظم هنگ
عدّه يوز قويدي فراره بي درنگ
يا:
يوز گريزه قويدولار اشرر شام
قالدي نه افسر نه بير فرد نظام

🔸 مكالمه عباس نام آور با آب #فرات نیز در اوج شاعرانگی است:

پرچمين نهر اوسته ووردي شير جنگ
اولدي فورا داخل دريا نهنگ
موج آبي گؤردي تا شهلا گؤزي
چكدي ناله دولدي چون دريا گؤزي

🔸 توصيف
#مشك سقای تشنه لب توسط #حسینی بی شباهت به توصیف #عمان_سامانی نیست:

تا قیامت تشنه کامان صواب
می خورند از رشحه ان مشک، آب

و حسینی سعدی زمان:

مشك نه مشك عالم امكانه رشك
فخرائدر انهار جنّاته او مشك
تار و پودي تار عمر كاينات
عترت طاهايه امّيد نجات ...

🔸 حسيني در سه بيت از منظومه اش به استادي تمام عبارت "والله ان قطعتموا يميني انّي احامي ابداً عن ديني" را چنين #ترجمه كرده است:

اي جماعت گرچه كسدوز صاقيمي
ويرم اما باشه اؤز ميثاقيمي
ائيلرم صول الّي خدمت دينيمه
تا وارام قيلّام حمايت دينيمه
من ابوالفضلم آديم عباسدور
تيغيم آتش دشمنيم كرباسدور

بخشی از یک #یادداشت_بلند
#مهدی_نعلبندی / دارالولایه تبریز / ۱۵ تیر ۹۸

@mehdinalbandie


http://uupload.ir/files/doo8_76262.jpeg.jpg