⭕️⭕️
معرفی علما
🔸 عالم ربّانی آقا نورالدین اراکی و تفسیر القرآن والعقل
🔹 آیة الله العظمی شیخ محمد علی اراکی بسیار زحمت کشید تا نسخه خطی تفسیر آقا نورالدین اراکی را پیدا کرد.
🔸 سه جلد نسخه خطی تفسیر آقا نورالدین را خدمت آیة الله العظمی حاج سید احمد خوانساری بردم.
قدری از آن را برای ایشان خواندم، با این که آقای خوانساری به هیچ وجه حتی اسمی از فلسفه نمی بردند دیدم رنگ صورتش دارد برافروخته می شود.
🔹 سؤال کردم نظرتان چیست؟
🔸فرمودند: این تفسیر نظیر ندارد، حتی علامه طباطبائی هم مثل آن را ننوشته اند.
🔹 تفسیر را به آقای خوانساری دادم و چهار ماه دست ایشان بود.
🔸 گفتند: نه شیعه نه سنّی هیچ کس چنین تفسیری ندارد؛ من تاکنون به کوشان پور تلفن نکرده ام ولی الآن تلفن می کنم.
(کوشان پور که مؤسسه کوشان متعلق به او بود ثلث مالش را وقف مؤسسه کرده بود و کتابی را چاپ می کرد که دو مرجع تقلید بنویسند آن کتاب برای شیعه نافع است).
🔹 ایشان به کوشان پور تلفن کرد و گفت فردا صبح شروع کن به چاپ تفسیر آقا نورالدین. او هم قبول کرد و روز بعد چاپ تفسیر را شروع کرد.
(خاطرات سید حسین موسوی کرمانی ص 57 - 56).
🔸 آقا نورالدین اعجوبه بود. مردم او را می پرستیدند.
🔹 آیة الله العظمی اراکی می فرمود: آقا نورالدین تمام سحرها دو ساعت با خدا راز و نیاز می کرد گریه می کرد و نعره می زد.
🔸 آقا نورالدین در جنگ جهانی اول فتوای جهاد داد و همراه ده هزار نفر از سلطان آباد حرکت کرد. به کرمانشاه که می رسند 500 نفر باقی می مانند. از کرمانشاه به کرکوک و موصل می روند.
🔹 36 ماه در بیابان ها می جنگیدند. این تفسیر را در همین مدت نوشته بود و هنگام تالیف کتابی جز معالم الدین که آن را به فرزندش درس می داد نزد او نبود.
🔸 خود ایشان نوشته است که هنگام نوشتن تفسیر مدام گلوله از کنار گوشم عبور می کرد.
🔹 حدیث معراج را که سه چهار صفحه است از حفظ در تفسیر نوشته بود. بنده و آقای شیخ علی پناه از روی کتاب، حدیث معراج را با تفسیر آقا نورالدین تطابق دادیم، یک الف کم و زیاد نبود.
خاطرات سید حسین موسوی کرمانی ص 56 و 158.
#معرفی_علما
@yortchi_bosjin_pdf
معرفی علما
🔸 عالم ربّانی آقا نورالدین اراکی و تفسیر القرآن والعقل
🔹 آیة الله العظمی شیخ محمد علی اراکی بسیار زحمت کشید تا نسخه خطی تفسیر آقا نورالدین اراکی را پیدا کرد.
🔸 سه جلد نسخه خطی تفسیر آقا نورالدین را خدمت آیة الله العظمی حاج سید احمد خوانساری بردم.
قدری از آن را برای ایشان خواندم، با این که آقای خوانساری به هیچ وجه حتی اسمی از فلسفه نمی بردند دیدم رنگ صورتش دارد برافروخته می شود.
🔹 سؤال کردم نظرتان چیست؟
🔸فرمودند: این تفسیر نظیر ندارد، حتی علامه طباطبائی هم مثل آن را ننوشته اند.
🔹 تفسیر را به آقای خوانساری دادم و چهار ماه دست ایشان بود.
🔸 گفتند: نه شیعه نه سنّی هیچ کس چنین تفسیری ندارد؛ من تاکنون به کوشان پور تلفن نکرده ام ولی الآن تلفن می کنم.
(کوشان پور که مؤسسه کوشان متعلق به او بود ثلث مالش را وقف مؤسسه کرده بود و کتابی را چاپ می کرد که دو مرجع تقلید بنویسند آن کتاب برای شیعه نافع است).
🔹 ایشان به کوشان پور تلفن کرد و گفت فردا صبح شروع کن به چاپ تفسیر آقا نورالدین. او هم قبول کرد و روز بعد چاپ تفسیر را شروع کرد.
(خاطرات سید حسین موسوی کرمانی ص 57 - 56).
🔸 آقا نورالدین اعجوبه بود. مردم او را می پرستیدند.
🔹 آیة الله العظمی اراکی می فرمود: آقا نورالدین تمام سحرها دو ساعت با خدا راز و نیاز می کرد گریه می کرد و نعره می زد.
🔸 آقا نورالدین در جنگ جهانی اول فتوای جهاد داد و همراه ده هزار نفر از سلطان آباد حرکت کرد. به کرمانشاه که می رسند 500 نفر باقی می مانند. از کرمانشاه به کرکوک و موصل می روند.
🔹 36 ماه در بیابان ها می جنگیدند. این تفسیر را در همین مدت نوشته بود و هنگام تالیف کتابی جز معالم الدین که آن را به فرزندش درس می داد نزد او نبود.
🔸 خود ایشان نوشته است که هنگام نوشتن تفسیر مدام گلوله از کنار گوشم عبور می کرد.
🔹 حدیث معراج را که سه چهار صفحه است از حفظ در تفسیر نوشته بود. بنده و آقای شیخ علی پناه از روی کتاب، حدیث معراج را با تفسیر آقا نورالدین تطابق دادیم، یک الف کم و زیاد نبود.
خاطرات سید حسین موسوی کرمانی ص 56 و 158.
#معرفی_علما
@yortchi_bosjin_pdf