Forwarded From unknown
#صبر
#صدقه
#صراط
#صفات_ناجیة
#صلوات
#صله_رحم
#صوت_امیرالمومنین
#ضعف
#طالب_علم
#طب
#طب_اسلامی
#طبایع_اربع
#طلوع_فجر
#طوبی
#طینة
#طینت
#ظرفیت
#ظهور
#عاق_والدین
#عاقبت_بخیری
#عاقل
#عالم
#عبادت
#عبودیة
#عجب
#عجم
#عدل
#عذاب_دنیوی
#عذاب_قبر
#عذاب
#عرضه_اعمال
#عزاداری
#عصای_موسی_ع
#عصمت_انبیا
#عطسه
#عطر
#عفت
#عقل
#عقیقه
#علم
#علم_الکتاب
#علم_خدا
#علی_بن_ابی_حمزه
#عمر
#عمل_به_علم
#عمل_بیفائده
#عمل_بی_خاصیت
#عمل_صالح
#عیادت_مریض
#غربال
#غذا_داغ
#غسل_جنابت
#غناء
#غنی
#فاطمه_بنت_اسد
#فایده_مخلوقات
#فحش
#فرزند
#فرزند_صالح
#فرقه_ناجیه
#فضل_عالم
#فضایل_امیرالمومنین
#فطرت
#فقر
#فقیه
#فهم_حدیث
#قائم_ع
#قابیل
#قساوت_قلب
#قراءة_علی_ع
#قرآن
#قصر_یاقوتی
#قضاء_حاجت_مومن
#قضاوت
#قم
#قناعت
#قول_بدون_علم
#قیامت
#قیاس
#کتمان
#کشتی_نجات
#کلمات
#کنز
#کوثر
#گرفتن_ناخن
#گریه
#گناه
#گناه_کبیرة
#گمشده
#گوشت_و_شیر
#لیلة_المبیت
#مال_حرام
#ماه_رمضان
#مباهله
#محاسبه
#محبت_اهل_بیت
#محدثه
#محرم
#مجلس_علم
#مجلس_مذاکره_علم
#مدارا
#مداهنة
#مرض
#مرگ
#مرگ_جاهلیت
#مزاح
#مسجد_کوفه
#مستضعف
#مسخ
#مشاهده_اعمال
#مصافحه
#مصلحت
#مصیبت
#مظلومیت_اهل_بیت
#معاد_جسمانی
#معجزه
#معجزه_پیامبر_ص
#معرفت
#معراج
#معلی_بن_خنیس
#معدن_علم
#معنای_ید
#مقام_امیرالمومنین
#مقام_اهل_بیت
#مقام_شیعة
#ملائکة
#ملک_الموت
#ملایکة_کاتب
#منزلت
#منع_از_مومن
#مودة_فی_القربی
#موسیقی
#موعظه
#مواعظ
#مومن
#مومن_مسرف
#میثاق
#میزان
#ناامیدی
#ناصبی
#نام_محمد
#نامه_عمل
#ندبه
#نصیحت
#نظافت
#نعمت
#نفی_رویت
#نقل_حدیث
#نماز
#نماز_شب
#نماز_میت
#نمک
#نور
#نوزاد
#نوشتن_حدیث
#نیت
#نیمه_شعبان
#وادی_السلام
#والدین
#ورع
#وسیله
#وضو
#ولایت
#ولد_صالح
#هادی
#هابیل_قابیل
#هدف_خلقت
#هدایت
#هدایت_کردن
#هلاکت
#همت
#همسایه
#همنشین
#هوای_نفس
#یاد_مرگ
#یاد_اهل_بیت_ع
#یوم_الست
Forwarded From مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌺 «اخلاص در نیت» و بحث فقهی در باب «نیت وضو»

در فرض آنکه وضو گیرنده نیتی غیر از وضو داشته باشد چهار صورت متصور است:

«اول: آن است که قصد وضو گرفتن دارد، منتهی این است که با آب سرد وضو می‌گیرد که خنک هم شده باشد. عیب ندارد؛ چون قصد خنک شدن بالتبع است والّا مقصود اصلی‌اش وضو گرفتن است و آن هم آلودگی ندارد.

دوم: آن است که قصد خنک شدن دارد و مقصود اصلی‌اش از شستن دست و رو همان خنک شدن است؛ ولی در نظر می‌گیرد که همان دست و رو شستن را به خرج وضو هم بگذارد. مثلا به خود بگوید: «من که آب به دست و رو خواهم زد، خوب است قصد وضو هم بکنم.» این وضو باطل است. برای این‌که مقصود اولی‌اش وضو گرفتن نبوده ، بلکه خنک شدن بوده. به حیث که اگر خنک شدن نبود وضو نمی‌گرفت. پس قصد وضویش بالتبع و آلوده به چیز دیگر است.

سیم: آن است که هیچ کدام از وضو گرفتن و خنک شدن به تنهایی او را وارد عمل نکرده باشد؛ بلکه مجموع آن‌ها داعی بر آن شده باشد؛ به این معنا که اگر وضو گرفتن نبود، برای خنک شدن آب بر سر و صورت نمی‌زد و اگر خنک شدن نبود، وضو نمی‌گرفت. پس این دو غرض، دست به دست داده و او را وادار به عمل کرده‌اند. در این صورت نیز وضو باطل است؛ چون آلوده به قصد دیگر شده است.

چهارم: آن است که هر یک از وضو گرفتن و خنک شدن، داعی مستقلّ باشد. به این معنی که بنا داشت وضو بگیرد، ولو این‌که خنک شدن در بین نبود؛ و هم‌چنین بنا داشت که دست و رویش را بشوید و لو وضو گرفتن در بین نبود. دور نیست که وضو صحیح باشد؛ چون قصد امتثال امر مولی را دارد و در این قصد، چیزی دخیل نیست؛ منتهی قصد خنک شدن هم دارد و آن، منافات با قصد امتثال ندارد. ولی نوعا حکم بر بطلان می‌کنند. می‌فرمایند قصد خنک شدن منافات با اخلاص دارد؛ لکن منافی بودن آن با اخلاص به نظر نمی‌آید. چون قصد وضو مستقلا داعی است و در داعی بودن، خالص هم هست. منتها داعی دیگری هم هست ولی آن داعی، نه، بودنش تحریک او را زیاد می‌کند و نه نبودنش از تحریک او کم می‌کند. و لذا ممکن است حکم به کفایت کردن همان داعی قربی در صحّت. مع ذلک، مطلب خالی از اشکال نیست و در بعضی از عبادات مهمّه هم تحصیل اخلاص سهل نیست و شاید به همین ملاحظه افضل عبادت شده باشد.»

👈منبع: «اربعینیّات»، از آثار «فقیه ربّانی مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سید احمد زنجانی»، ص 28

کتاب اربعینیات به همّت مرکز فقهی امام محمّد باقر(علیه السلام) منتشر شده است. درباره این کتاب بیشتر بخوانید:
https://goo.gl/n1iIoh

#اربعینیات #نیت #وضو #اخلاص
______________________

🔍 مقالات و اخبار بیشتر در کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»:
👉https://telegram.me/joinchat/BODHgj6mACyXBok11LkYWA