ان الله #خبا
💐


وَ قَالَ لاِبْنِهِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ اَللَّهَ #خَبَأَ ثَلاَثَةَ أَشْيَاءَ فِي ثَلاَثَةِ أَشْيَاءَ خَبَأَ رِضَاهُ فِي طَاعَتِهِ فَلاَ تُحَقِّرَنَّ مِنَ اَلطَّاعَةِ شَيْئاً فَلَعَلَّ رِضَاهُ فِيهِ وَ خَبَأَ سَخَطَهُ فِي مَعْصِيَتِهِ فَلاَ تُحَقِّرَنَّ مِنَ اَلْمَعْصِيَةِ شَيْئاً فَلَعَلَّ سَخَطَهُ فِيهِ وَ خَبَأَ أَوْلِيَاءَهُ فِي خَلْقِهِ فَلاَ تُحَقِّرَنَّ أَحَداً فَلَعَلَّهُ ذَلِكَ اَلْوَلِيُّ وَ اِجْتَمَعَ عِنْدَهُ نَاسٌ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ وَ غَيْرِهِمْ فَقَالَ اِتَّقُوا اَللَّهَ شِيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ كُونُوا اَلنُّمْرُقَةَ اَلْوُسْطَى يَرْجِعُ إِلَيْكُمُ اَلْغَالِي وَ يَلْحَقُ بِكُمُ اَلتَّالِي قَالُوا لَهُ وَ مَا اَلْغَالِي قَالَ اَلَّذِي يَقُولُ فِينَا مَا لاَ نَقُولُهُ فِي أَنْفُسِنَا قَالُوا فَمَا اَلتَّالِي قَالَ اَلَّذِي يَطْلُبُ اَلْخَيْرَ فَيُرِيدُ بِهِ خَيْراً وَ اَللَّهِ مَا بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اَللَّهِ قَرَابَةٌ وَ لاَ لَنَا عَلَى اَللَّهِ مِنْ حُجَّةٍ وَ لاَ نَتَقَرَّبُ إِلَيْهِ إِلاَّ بِالطَّاعَةِ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مُطِيعاً لِلَّهِ يَعْمَلُ بِطَاعَتِهِ نَفَعَتْهُ وَلاَيَتُنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ عَاصِياً لِلَّهِ يَعْمَلُ بِمَعَاصِيهِ لَمْ تَنْفَعْهُ وَيْحَكُمْ لاَ تَغْتَرُّوا ثَلاَثاً.

و ابى رحمه الله در كتاب #نثرالدرر آورده كه محمد بن على (عليه السّلام) فرمود به پسر خود #جعفر (عليه السّلام)

كه خداى تعالى پنهان گردانيده سه چيز را در سه چيز:

#پنهان كرده #رضاى خود را در #طاعت خود پس #تحقير مكن از طاعت چيزى را شايد كه رضاى او در آن باشد،

و #پنهان فرموده #غضب خود را در #معصيت او پس #تحقير مكن از معصيت چيزى را شايد غضب او در آن باشد

و #پنهان ساخته #اولياى خود را در #خلق خود پس #تحقير مكن هيچ كس را چه شايد كه او #ولى باشد.

روزى جمع بودند نزد آن حضرت بسيارى از بنى هاشم و غير ايشان فرمود كه:

#تقوا پیشه کنید
#شيعۀ آل محمد از خداى تعالى است
و مى‌بايد كه شما،

#النمرقة_الوسطي باشيد (يعني مانند ما #اهل_بيت، ساده و وسط و كوچک و مستقر و آماده و بدون هیاهو باشيد كه محل رجوع دیگران شوید)
رجوع كند بشما #غالى و ملحق گردد بشما #تالى، گفتند مر او را كه:

چه چيز است #غالى‌؟ فرمود:

آنكه گويند در بارۀ ما چيزى را كه ما آن را درباره ي خودمان نگوئيم

گفتند: پس #تالى چه چيز است‌؟
فرمود: آنكه كسى طلب #خير كند و خواهد بآن طلب خير را،

و به خدا كه نيست در ميان ما و ميان حق تعالى هيچ #قرابتى، و نيست ما را بر خداى عز و جل هيچ #حجتى،

و #تقرب او نمى‌باشد مگر بطاعت،

پس هر كه باشد از شما #مطيع مر خداى را پس او عمل كرده بطاعت او و نفع دهد ولايت ما او را كه #أهل البيتيم،

و هر كه باشد از شما #عاصى مر خداى را پس او عمل بمعاصى او نمود نفع ندهد ولايت ما او را،

واي بر شما #فريفته نشويد و سه بار اين فرمود.

💐

خدا می داند در طول يك شبانه روز، چند بار تالی و غالی می شوم
😔
Forwarded From unknown
‍ ⚫️ ۲۶رجب بنا بر نقلی، سالروز رحلت مؤمنِ قریش، #یار و #پشتیبان رسول‌خدا صلی الله علیه وآله و #پدر والامقام أمیرالمؤمنین علیه‌السلام، حضرت #ابوطالب سلام‌الله‌علیه است.

🔰 رتبه‌ی ایمان آن مرد بزرگ به حدی است که #امام_باقر علیه‌السلام در این باره فرمودند:
«والله إن ایمان أبی طالب لو وضع فی کفه میزان و ‍‍‍‍‍‍ إيمان هذا الخلق فی کفه میزان، لرجّح ایمان أبی طالب علی ایمانهم.¹»
✨به خدا قسم! به درستی که اگر #ایمان أبی طالب در یک کفه ترازو قرار گیرد و ایمان این مردم در کفه دیگر، ایمان أبی طالب علیه‌السلام بر ایمان این مردم برتری یابد.

💯 گرچه آن بزرگوار، ایمان خود را از مشرکان قریش #پنهان می‌داشت تا بتواند از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله #دفاع و #حمایت کند، با این حال کتب شیعه و سنی شواهدی قطعی مبنی بر اعتقاد راسخ آن حضرت به اسلام و نبوت پیامبر نقل کرده اند؛
🔻از جمله این شعر را حضرت أبوطالب در وصف رسول اکرم صلی الله علیه وآله سروده اند:
«حمیتُ الرسولَ رسولَ الإله ببیض تلألأ مثلَ البروق
أذبّ و أحمـی رسول الإلــه حمـایة عَمّ علیه شفـوق.»
▫️حمایت کردم رسول را، رسول خدا را به شمشیر سفیدی که مانند برق می‌درخشند.
دفاع می‌کنم و حمایت می‌کنم فرستاده خدا را، حمـایت عمویی که بر او مهربان است.

🔶 مقام آن حضرت به حدی است که أمیرالمومنین عليه‌السلام درباره ایشان می فرمایند:
«والذی بعث محمداً صلی الله علیه وآله بالحق نبیاً، لو شفع أبی فی کل مُذنب علی وجه الأرض لشفعه الله فیهم.»
▫️#قسم به خدایی که #محمد صلی الله علیه وآله را در حق به نبوت برگزید، اگر پدرم درباره هر گنهکاری روی زمین #شفاعت کند، هر آینه خداوند شفاعت او را در حق آنان می پذیرد.

◼️ #مصیبت فقدان این عموی مهربان و دلسوز چنان برای رسول اکرم صلی الله علیه وآله دشوار و ناگوار بود که آن حضرت، سال وفات ایشان و حضرت #خدیجه سلام الله علیها را #عام_الحزن «سال اندوه» نامیدند.

📌۱. إيمان أبي طالب، شيخ مفيد، ص۴؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج۱۴، ص۶۸.