Forwarded From Hossein Kia
جنگ مسعود متطبب ، مورخ ۷۶۳ه.ق ، نسخه‌ی شماره‌ی 280 کتابخانه‌ی چلبي عبدالله ،
Forwarded From تنیده ز دل بافته ز جان
حدیقة‌الحقیقة و شریعة‌الطریقة سنایی و تحفة‌العراقین خاقانی
دست‌نویس شمارهٔ ۱۷۶۲ کتابخانهٔ ایاصوفیا، کاتب مسعودبن منصوربن احمد متطبب، کتابت صفر۷۹۱ ه‌ق.
@Tanideh_az_del
Forwarded From تنیده ز دل بافته ز جان
حدیقة‌الحقیقة و شریعة‌الطریقة سنایی و تحفة‌العراقین خاقانی
دست‌نویس شمارهٔ ۱۷۶۲ کتابخانهٔ ایاصوفیا، کاتب مسعودبن منصوربن احمد متطبب، کتابت صفر۷۹۱ ه‌ق.
@Tanideh_az_del
نسخه احتجاج که بوسیله متطبب قمی دوبار از روی نسخ صحیحه مقابله و تصحیح شده و همو حواشی بر آن نگاشته است در ۱۰۹۵
کتابی در طب مترجَم از فرنگی، به خط میرزا محمود متطبّب تبریزی زنجانی مشهور به مجد الحکماء?👆 از مجموعه شخصی جناب آقای خلیل عابدی و نمونه ای دیگر از آثار مجد الحکماء 👇👇 با سپاس از جناب آقای عبدالعزیز قائمی🌺🌸💐
*‏نتيجة خوض الجهال في العلوم*

قال الشيخ عبد اللطيف آل الشيخ رحمه الله تعالى:

«وقد قيل:
• يفسد الأديان: نصف مُتَفَقه،
• ويفسد اللسان: نصف نحوي،
• ويفسد الأبدان: نصف متطبّب،
فكيف ترى بالمعدم المفلس إذا خاض في العلوم وخبط فيها؟".

[منهاج التأسيس والتقديس:١٣٣/١]
ســـــاهم.في.نشــــر.القناة.tt
http://T.ME/Junaid_mrwan
از خدمات مرحوم علامه حسن زاده آملی تکميل اين شرح خوب نهج البلاغة شريف در 5 جلد است. اين کمال اخلاص آن مرحوم را نشان می دهد. معمولا تکميل و تتميم يک کتاب نام و آوازه ای را برای نويسنده فراهم نمی کند. اين از کارهای کمتر شناخته علامه حسن زاده آملی است. ايشان نسخه خوبی هم از نهج البلاغة، به روايت ابو نصر علي بن أبي سعد متطبب داشت که در مقاله ای در تراثنا، ش 5 آن را معرفی کرده بود. رحمة الله عليه.
Forwarded From یادداشت های حسن انصاری
از خدمات مرحوم علامه حسن زاده آملی تکميل اين شرح خوب نهج البلاغة شريف در 5 جلد است. اين کمال اخلاص آن مرحوم را نشان می دهد. معمولا تکميل و تتميم يک کتاب نام و آوازه ای را برای نويسنده فراهم نمی کند. اين از کارهای کمتر شناخته علامه حسن زاده آملی است. ايشان نسخه خوبی هم از نهج البلاغة، به روايت ابو نصر علي بن أبي سعد متطبب داشت که در مقاله ای در تراثنا، ش 5 آن را معرفی کرده بود. رحمة الله عليه.
#المرغوب و #المحذور لتحفه #الدستور

مولف: شرف بن بهاء #متطبب #شيرازي
كاتب: محمد بن علي #فراهاني
تاريخ كتابت: دوشنبه 15 #صفر 817 - (ق #دهم قمری) سده 10
محل كتابت: #كشمير
مهدي اليه: براي صفي الدين يحيي

#فهرست:

فصل چهارم.
در بيان سمومي (#سم) كه از
#رطوبت #حيوانات مالوفه ( #معلوفه ) حاصل آيد.

باب پنجم.
در ذكر انواع سموم #معدني
و علامات ورود هر يكي از آن بر بدن و ذكر
معالجات آن و اين باب مشتملست بر دو فصل :
فصل اول.
در بيان سموم معدني كه بر
هيات خلقي خود باقي باشند يعني به صنعت و
تركيب تغيير نيافته باشند و آن بيست است.

فصل دوم.
در بيان سموم معدني كه در تحصيل آن صنعتي رفته باشد.

باب ششم.
در تدبير احتراز از سموم
#هوام و معالجات آن بر طريق كلي
و اين باب مشتملست بر پنج فصل :

فصل اول
در تدبير احتراز مضرت هوام.

فصل دوم
در ذكر #ادويه [ يي ] كه
دفع هوام و #حشرات كند بر سبيل اجمال.

فصل سيم
در ذكر ادويه [ يي ] كه
قتل و طرد هوام و جميع حيوانات #موذي كند بر سبيل تفصيل.

فصل چهارم
در ذكر ادويه [ يي ] كه
كه چون بر بدن #طلا كنند هوام بدان تقرب نجويد.

فصل پنجم
در ذكر ادويه [ يي ] كه
تناول آن از مضرت #زهر هوام ايمن گرداند.

باب هفتم
در معالجات لسع هوام و
#حشرات و دفع مضرت زهرها ايشان بر طريق كلي و اين باب مشتملست بر سه فصل :
فصل اول
در بيان تدبير كلي در معالجات گزيدن هوام.
فصل دوم
در ذكر ادويه [ يي ] كه
به ترياقيت مضرت زهرهاي هوام دفع كند.
فصل سيم
در ذكر ادويه [ يي ] كه بر لسع هوام طلا كنند.
باب هشتم
در ذكر انواع و اصناف
ماران و اعراض لسع ايشان و معالجات آنچه
قابليت علاج دارد
و اين باب مشتملست بر چهار فصل :
فصل اول
در بيان كلام كلي در احوال ماران و تقسيم طبقات ايشان
فصل دوم
در ذكر طبقه اول از ماران.
فصل سيم
در ذكر طبقه دوم ماران.
فصل چهارم
در ذكر طبقه سيم از #ماران

باب نهم
در نهش و لسع حشرات و
اعراض و معالجات كه به نهش هر يكي از ايشان
مخصوص است و اين باب مشتملست بر چهار فصل :
فصل اول.
در نهش #كژدم و جراره .
فصل دوم.
در نهش #رتيلا و #عنكبوت .
فصل سيم.
در نهش كرباسه و #ضفدع و حيواني كه به #هزارپاي مشهور بود.
فصل چهارم.
در لسع قمله البسر و #نمل (#مورچه) طائره و #زنبور و #مگس انگبين.

باب دهم در گزيدن انسان و سباع و
وصاياي اطباء در امر محذورات ،

مشتملست بر شش فصل :

فصل اول.
در گزيدن انسان.

فصل دوم.
در گزيدن #شير و #پلنگ و غير آن.

فصل سيم.
در سبب ديوانه شدن #سگ و غير آن.
فصل چهارم.
در بيان اعراضي كه از گزيدن سگ ديوانه عارض شود.
فصل پنجم.
در تدبير معاليات #سگ #ديوانه #گزيده.

فصل ششم.
در بيان وصاياي اطباء در امر محذورات .
Forwarded From unknown
سید بزرگواراستاد علی آقای میرافضلی در آخرین فرسته ی موجود درکانال وزین چهارخطی مطلبی با عنوان چند رباعی از عرفا و حکمای پارسی۳و دررباعی های 9و10 از سیدجمال‌الدین کاشی و کمال الدین اسماعیل نقل رباعی فرموده اید که بنده پیشتر در یکی از نگاشته های موجود در ریزنکته های فرهنگ وادب بدان اشاره کرده‌ام و متن آن مطلب دوباره نقل می شود
دو رباعی اخوانیه ای کوتاه ، ناشناخته و زیبا از اوایل قرن هفتم
در جنگ نظم ونثری که توسط عبدالعلی ابن محمود ابن قاسم ابن الحسن ابن احمد ابن محمد الرفاعی در طول بیش از یک دهه از سال 845 تا 856 در شیراز و شهرهای دیگری هم چون هرات و... نگاشته و اکنون در کنون در پاریس و کتابخانه ملی فرانسه نگهداری می گردد، موارد دست اولی یافت می شود از جمله این اخوانیۀ کوتاه که پیش از سال 635ه.ق سروده شده است عبدالعلی رفاعی می نویسد

لسید جمال الدین کاشانی فی المولی کمال الدین اسماعیل رحمت الله علیهما

ای آتش طبعت حسد باد شمال
وی لفظ خوشت مایه ده آب زلال
در خط و عبارتم اگر نقصان است
زآنست که دارم اشتیاقی به کمال

لکمال الدین اصفهانی فی جوابه

آورد ز کاشان نفس باد شمال
بویی زنسیم سخن وفضل جمال
بر دیده نه بر فرق نهادم سخنش
تا دور بود ز آفت عین کمال

وی در مطلب شان نوشته اند
رباعی ۹ - ۱۰. این دو رباعی در بیاض متطبب (کتابخانۀ چلبی عبدالله، ۷۶۳ ق، برگ ۲۶پ) به نام همین دو شاعر و در انیس الخلوة ملطیوی نیز بی نام گوینده پشت سر هم نقل شده است (برگ ۱۰۰ر). رباعی دوم، در هیچ کدام از سه چاپ دیوان کمال نیامده است. جالب ‌آن است که رباعیاتی از اثیر اومانی (دیوان، ۵۸۹) و شهاب‌الدین سلیمان‌شاه (دیوان کمال، ۹۶۴) نیز با همین قافیه خطاب به کمال اسماعیل وجود دارد:
- گفتم برسم مگر پس از چندین سال (اثیر)
- چون نیست مرا به خدمتت راه وصال (شهاب)
گویندۀ رباعی نهم، سید جمال‌الدین کاشی از گویندگان گمنام نیمۀ اول قرن هفتم است. مایۀ شگفتی است که عبدالعزیز کاشی و محمود گلستانه که هر دو از ادبای کاشان بوده‌اند، شعری از او در روضة الناظر و انیس الوحدة نقل کرده‌اند.
وی در متن شان جمال الدین کاشی را شاعر گمنام نیمه اول قرن هفتم دانسته اید بلکه باید وی را شاعری نامور که به قول کمال اسماعیل نسیم سخن و فضل جمال را با هم داشته و تعریف شاعری بلندپایه و در عین حال فضل فروشی چون کمال قطعا نشان دهنده جایگاه والای اوست، از نیمه دوم قرن ششم و اوایل قرن هفتم دانست. و نقل شعر و رباعی از او از سوی شما نباید موجب شگفت زدگی شود، چون همانطور که گفتم او نامبردار و سرشناس بوده است. در جایی ندیده ام ولی براساس قرائن نباید وی جان سالم از یورش دهشتناک مغولان بی فرهنگ به در برده باشد.
نکته ای دیگر در این نوشته ها می تواند مورد توجه باشد امتداد حضور سیدجمال‌الدین کاشی از سده ششم تا سده نهم هجری در میان منتخبین شعر فارسی است که می تواند دستمایه پژوهشی ارزشمند درباره وی و حتی حیات ادبی ایران مرکزی در این دو سه سده باشد و شاید بتوان از این رهگذر به داشته های حائز اهمیتی در این زمینه دست یافت

#مهدی طهماسبی
@riznokteha