Forwarded From مصطفى دلشاد تهرانى
#نكته_ها

🔵 فضاى باز سياسى در كوفه

حكومت امام على(ع) بر مدار آزادى، اخلاق، حقوق، قانون و عدالت مى‌گرديد و از ابتداى تشكيل آن، فضاى سياسى حكومت، كاملا باز بود.
🔺امام(ع) اصرار مى‌ورزيد كه مردمان با حقوق خويش آشنا شوند، آن را مطالبه كنند و از جمله، حقّ نظردادن، انتقادكردن، اعتراض‌نمودن و دادخواهى‌كردن؛ چنان‌كه درخطبه‌اى كه به بيان حقوق متقابل مردمان و زمامداران پرداخته، به مردمان چنين آموخته است :

«فَلاَ تُكَلِّمُونِي بِمَا تُكَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَةُ، ....» نهج‌البلاغه، خطبۀ ۲۱۶

🔺«آن‌سان كه با زورگويان و سركشان سخن مى‌گويند، با من سخن مگوييد و آن محافظه‌كارى‌ها را كه با تيزخويان و مستبدّان روا مى‌دارند، با من روا مداريد و با من به طور تصنّعى و با سازشكارى آميزش مكنيد.

🔺و مبادا گمان كنيد كه شنيدن حق بر من سنگين است و تصوّر نكنيد كه من خواهان آنم كه مرا بزرگ انگاريد، زيرا هر كس كه شنيدن حق يا عرضه‌شدن عدالت بر او سنگين بُوَد، عمل به حق و عدالت بر وى سنگين‌تر بُوَد.

🔺پس، از گفتن حق، يا مشورت به عدالت و عدالت‌خواهى خوددارى مكنيد، زيرا من خود را بالاتر از آن نمى‌دانم كه خطا نكنم، و خود را ايمن از خطا نمى‌دانم، مگر اين‌كه خداوند مرا در كار نفس كفايت كند كه او از من بدان توانمندتر است. و جز اين نيست كه من و شما فقط بندگان و مملوكان پروردگارى هستيم كه جز او پروردگارى نيست.»

🔺امام(ع) تأكيد دارد كه مردمان تمام روابط و مناسبات سياسى خودكامانه را بزدايند و با زمامداران به دور از سازشكارى رفتار كنند، به راحتى با آنان سخن گويند، نقدشان كنند، محافظه‌كارى نكنند، دادخواهى نمايند، اعتراض كنند، و هيچ نگرانى نداشته باشند. او زمينه را براى چنين روابط و مناسبات سياسى فراهم كرده بود، كه جز بدين، حقوق اساسى مردمان حفظ نمى‌شود.

🔺امام(ع) مردمان را آگاه مى‌سازد كه در جامعه‌اى كه نتوان به راحتى و بى‌نگرانى نظر داد، انتقاد كرد، اعتراض نمود و دادخواهى كرد، حق و عدالتى برپا نمى‌شود؛ و لازمه گام‌زدن در مسير حق و برپاداشتن عدالت، اين است كه فضاى سياسى اين‌گونه باز باشد و مردمان اين چنين حقوق‌شان و آزادى‌شان پاس داشته شود.

🔺امام(ع) تأكيد مى‌كند كه هيچ زمامدارى را در جايگاه ربوبى ننشانيد و او را مالك خود ندانيد، و خود نيز در چنين جايگاهى منشينيد، كه هيچ‌كس مالك ديگرى و ربّ او نيست، كه اگر چنين تصوّرى پيدا شود، آدميان خود را صاحب‌اختيار يكديگر مى‌گيرند و اجازه تصرّف در حريم يكديگر را مى‌يابند، كه اين مختصّ خدايى است كه مالك همه چيز و ربّ جهانيان است.

🔺بنابراين، اميرمؤمنان على(ع) مى‌آموزد كه چون ما هيچ يك، مالك ديگرى نيستيم، اجازه داريم با حفظ حرمت‌ها و كرامت‌ها، درباره هم نظر دهيم، انتقاد كنيم، به ناروايى‌ها اعتراض نماييم، و دادخواهى كنيم.

امام على(ع) اين امور را در هر شرايطى پاس داشت و هيچ‌گاه راه آن را مسدود نساخت.

#آزادی #رواداری

📍كانال مصطفى دلشاد تهرانى

@delshadtehrani
Forwarded From
نامه‌ای در باب تساهل
اثر جان لاک

بحث «مدارای مذهبی» و «تساهل» در امر مذهب بحث پیچیده و درازدامنی است. این‌که باید با باورمندان مذهبی تا کجا #مدارا کرد پرسش جانداری است. فرض کنید باورهای مذهبی فردی به او مجوز #ناقص‌سازی_جنسی_زنان را می‌دهد. فرض کنید در باور مذهبی ِ فردی #کشتار #ملحدان و #ناباورمندان به خدا و یا دینی خاص عملی #مقدس شمرده شود آیا باید او بتواند بدون مانع چنین کند؟ از طرفی آیا می‌توان فردی را به صرف باورهای دینی‌ ِ خاصی که آزاری برای دیگری ندارد از #حقوق_انسانی خود محروم کرد؟

شما به وضعیت بهائیان در ایران توجه کنید. #بهائیان تنها به دلیل این‌که پیرو دین خاصی هستند از شرکت در #دانشگاه #محروم هستند و حتا سال‌های اولیه انقلاب جانشان نیز در خطر بود و بیش از ۲۰۰ نفر از آنان به صرف باور به دین #بهائیت #اعدام شدند. چگونه می‌توان این‌گونه #تعصبات_دینی را از بین برد تا انسان‌ها بتوانند ورای باورهای دینی‌شان از حقوق انسانی خود بهره‌مند بشوند.

«نامه‌ای در باره تساهل مذهبی» اثر جان لاک، در دفاع از مدارای مذهبی از مدتها پیش یکی از متن های کلاسیک در ادبیات دموکراسی شمارده شده است.

تاثیر فکر جان لاک (۱۶۳۲-۱۷۰۴ میلادی) بر اندیشه بنیان‌گذاران ایالات متحده به خوبی بحث و مستند شده است، اما لاک را می‌توان در مقام فیلسوفی دید که پدر فکری سرزمین‌هایی فراتر از آمریکا هم هست. تقریبا همه ویژگی‌های #دموکراسی #لیبرال مدرن در نوشته‌های جان لاک ترسیم شده است: دکترین مدارای مذهبی، دفاع از اختیار فرد در زندگی خویشتن، نظریه سرکشی در مقابل قدرت‌های #ناعادلانه، و #حق_مطلق برای داشتن مالکیت نامحدود.

این نامه در اصل به لاتین و در ۱۶۸۵ نوشته شد وقتی که جان لاک به حال تبعید در هلند به سر می برد و در ۱۶۸۹ زمانی منتشر شد که رژیم تازه ویلیام اورنج (William of Orange) که پروتستان بود در بریتانیا استقرار یافت. قانون مدارا که در همان سال ۱۶۸۹ تصویب شد #آزادی مذهبی را صرفا برای کسانی از پروتستان ها مجاز می‌دانست که تثلیث مقدس را تایید می‌کردند و آماده ادای سوگند برای تبعیت از سلطنت بودند. دیگر ناراضیان – و طبعا کاتولیک‌ها – حق #آزادی_مذهبی نداشتند و تا ۱۵۰ سال بعد هم این وضعیت ادامه یافت.

نامه #جان_لاک در قاره آمریکا زمانی پشتیبانی عینی پیدا کرد که #الهامبخش پیشگامان شورشی برای جدا کردن دولت از کلیسا شد. در بریتانیا، آزادی کامل مذهبی تا دو قرن امکان ظهور نیافت.


👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
کتاب گريز از آزادي ، عنوان نخستين كتاب اريك_فروم است كه به سال ۱۹۴۱ میلادی برابر با سال ۱۳۲۰ شمسی منتشر شده است.
❗️توجه شما را جلب میکنیم به قسمتهایی از مقدمۀ محققانۀ این کتاب که توسط دکتر_عزت_الله_فولادوند (مترجم کتاب) بر کتاب "گریز از آزادی " نگاشته است و نیاز ما را در معرفی اریک فروم و تشریح نظریات او در توجیه مفهوم «گریز از آزادی» برآورده است.
کتاب حاضر دادخواستی است که عناصر مخالف با رشد و پرورش انسان و انسانیت را در جهان ما به پای محاکمه می‌کشد و از آنجا که نخستین شرط تحقق مردمی و اعتلای آدمی، آزادی است، کوشش اصلی آن بر پرده برانداختن از دشمنان آزادی متمرکز می‌گردد.
اما ترک‌تازی خودکامان و هیاهوی عوام‌فریبان و شگفت‌کاری عیاران و ساده‌دلی مردمان در طی قرون چنان بوده که کشف معنای راستین آزادی اگر محال نباشد، به دقت و امانت بسیار نیازمند است.
برخی از آشفتگیهایی که در معنای آزادی درآمیخته شده است ,معلول ِبداندیشی و بعضی نتیجۀ استعمال وسیع و گاه نابجای این لفظ است.
عارف و سیاستمدار و روانشناس هر سه از #آزادی نام میبرند و همه از ظن خود یار آن می‌شوند؛ ولی تحلیل مباحثاتشان نشان خواهد داد که غالباً معنایی که هریک از این لفظ در نظر دارد اگر ناقص مراد دیگری نباشد، لااقل ارتباطی نیز با آن ندارد. از این سخن پیداست که برخلاف مباحث علمی و فنی در گفت‌وگو از آزادی میان نویسنده و نوشته جدایی نیست و تأثیر عوامل ذهنی و فردی در برگزیدن هدف و سیر استدلال چنان بالا می‌گیرد که پیش از ورود به اصل مطالب تعریف مفهوم و معرفی نویسنده ضروری است.
غرض از آزادی در این کتاب مفهوم مابعدالطبیعی این لفظ نیست و نویسنده قصد ندارد در باب جبر و تفویض نکته‌ای تازه بیاموزد، مشکل این نیست که در تصمیماتی که می‌گیریم تا چه اندازه به گفتۀ حکما, مختار و تا چه حد مجبور بوده‌ایم و سعادت و شقاوت را از ازل مقدر شده است و یا نتیجۀ اعمال خود ماست. فرض بر این است که موجودی, با طبیعت ِ کلی آدمی به جهان آمده و در عرصه آن در تنازع بقاست. این تلاش موجد عادات و خصائص و مؤسساتی شده که پایۀ آنها بر غرائز اصلی و تعبیر آدمی از خواسته‌های اوست. نکته اینجاست که ببینیم مفهوم آزادی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین غایات زندگی در نظر آدمی چه بوده و چگونه این تعبیر به بحران دنیای پرخروش امروز منتهی شده است.
Forwarded From آموزشکده توانا
بحث «مدارای مذهبی» و «تساهل» در امر مذهب بحث پیچیده و درازدامنی است. این‌که باید با باورمندان مذهبی تا کجا مدارا کرد پرسش جانداری است.

فرض کنید در باور مذهبی ِ فردی کشتار ملحدان و ناباورمندان به خدا و یا دینی خاص عملی مقدس شمرده شود آیا باید او بتواند بدون مانع چنین کند؟ از طرفی آیا می‌توان فردی را به صرف باورهای دینی‌ ِ خاصی که آزاری برای دیگری ندارد از حقوق انسانی خود محروم کرد؟

از این دست پرسش ها بود که بر ذهن و ضمیر بنیانگذاران آمریکا سنگینی می کرد و آنان را که تحت تاثیر تبعیض و نامداراگری مذهبی در اروپا بودند وادار کرد، آزادی مذهبی را یکی از اصول پایه ای آمریکای آزاد قرار دهند. اندیشه ای که تاثیر جان لاک بر آن بارز بود.

تاثیر فکر جان لاک (۱۶۳۲-۱۷۰۴ میلادی) بر اندیشه بنیانگذاران ایالات متحده بخوبی بحث و مستند شده است، اما لاک را همچنین می توان در مقام فیلسوفی دید که پدر فکری سرزمین هایی فراتر از آمریکا هم هست. تقریبا همه ویژگیهای دموکراسی لیبرال مدرن در نوشته های جان لاک ترسیم شده است: دکترین مدارای مذهبی، دفاع از اختیار فرد در زندگی خویشتن، نظریه سرکشی در مقابل قدرتهای ناعادلانه، و حق مطلق برای داشتن مالکیت نامحدود.

«نامه‌ای در باره تساهل مذهبی» اثر جان لاک، در دفاع از مدارای مذهبی از مدتها پیش یکی از متن های کلاسیک در ادبیات دموکراسی شمارده شده است.

«نامه‌ای در باب تساهل را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید:
http://bit.ly/2g1AyGZ

تلگرام کلاس و کتاب توانا را دنبال کنید و انواع کتاب‌های الکترونیکی رایگان، کیس استادی ها، فایل های ویدیویی کلاس‌ها را از آنجا به راحتی دریافت کنید:
https://t.me/Tavaana

به غرفه کتاب مجازی توانا سر بزنید و کتاب‌های توانا را رایگان و بدون فیلتر دانلود کنید:
http://ow.ly/4nmBb8

#کتاب

#مدارای_مذهبی #آزادی

@Tavaana_TavaanaTech
Forwarded From دانلود کتب علوم اسلامی
#مقاله نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مظاهری سیف, حمیدرضا, 1357- (نویسنده)

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرا ایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند. جنبش­های معنوی نوپدید با هدف گرفتن طبقة مرفه در شهر تهران توانستند زمینة اغتشاشات پس از انتخابات 88 را در مردم شمال و غرب تهران به وجود آورند. افرادی که از جنبش ­های معنوی نوظهور اثر پذیرفتند، در تشخیص حق و باطل و دشمن ­شناسی، حفظ اصالت معانی نمادهای دینی و کنش­های عقلانی با مشکل مواجه شدند. جنبش­های معنوی نوپدید در جامع ه­ای دینی مثل ایران، امکان موفقیت زیادی دارند و می­توانند افراد زیادی را به خود جلب کنند. مهاجمان جنگ نرم در اغتشاشات بعد از انتخابات 88 به کارایی نمادهای دینی در حرکت علیه نظام پی بردند و در برنامه­ های بعدی خود بیش از پیش از این قابلیت استفاده خواهند کرد.

لینک دانلود
https://www.alefbalib.com/index.aspx?pid=194&PdfID=410091

#خودمحوری_معنوی
#احساس_گرایی
#شک_گرایی
#جنگ_نرم
#طبقه_مرفه
#فرهنگ_دینی
#جنبش‌های_نوپدید
#تکثرگرایی_دینی
#فرهنگ_سیاسی
#آزادی

کانال (کلام و عقاید)
@alefbalib
Forwarded From فطرس مدیا
3
سيد محمدرضا که با او هم گفت‌وگويی طولانی داشتم، صراحت بيان بيشتری دارد. همه کسانی که در اين خانه هستند، #انديشه‌های روشنی در باره وضعيت بحران‌زده #جهان اسلام دارند.
سيد محمدرضا از مصاحبه‌های قبلی‌ام جويا شد و به او يادآور شدم که همه کوشيده‌اند تا بار گناه بدبختی‌های خود را بر دوش ديگران و به‌ويژه #غرب بيندازند.
در پاسخ گفت که اين بهانه‌ای بيش نيست. دليل واقعی را بايد در حساسيت نداشتن به مصالح عمومی و فساد و هرج و مرج و عدم #آزادی و اصرار بر خودکامگی‌ای جست‌وجو کرد که بر اغلب کشورهای اسلامی حاکم است.

در پاسخِ من که چرا خانم جوانی مثل #مريم_ميرزاخانی #رياضی‌_دان که #جايزه_فيلدز را برده است، نتواند استعداد خود را در خدمت جامعه ايران قرار دهد، سيدمحمدرضاجواب داد: زيرساخت‌های جامعه ما واقعاً از هم پاشيده است.
او اتحاديه #اروپا را که ملت‌های دشمن را به دوست تبديل کرده است، می‌ستايد و می‌افزايد: اما در جهان اسلام، کشورهای کوچک #خليج_فارس که زبان و #فرهنگ و دين واحدی دارند، حتی از برپايی يک بازار مشترک هم ناتوانند؛ گويا اين جدايی‌ها کافی نيست، و تلاش می‌شود تا کشورهای موجود هم بر اساس #اقليت‌ #قومی و #مذهبی چندپاره شوند.
4

از آيت‌الله درباره کوچ دادن #مسيحيان عراق پرسيدم. ايشان جواب داد که اين حادثه ابعاد #تاريخی وسيعی دارد و اضافه کرد که از نظر #آيينی، شيعه با مسيحيت نزديک است.
گويا اشاره ايشان به چهره‌پردازی‌ها و نوحه‌خوانی‌ها و عبادت #مريم و #نماز شفاعت و آيين قربانی در کليسای #کاتوليک بود که اسلام شيعی هم با آن‌ها آشنا است.
به ايشان گفتم: مسيحی‌ها احساس می‌کنند که مسلمانان هم اين وضعيت را قبول دارند و حتی فراتر از آن، از #مهاجرت مسيحيان خرسند هستند. پاسخ دادند: #مرجعيت و من، پيوسته با نمايندگان کليساهای مختلف در تماس هستيم.
آن‌ها غالباً به ديدار ما می‌آيند. کليسا به‌خوبی می‌داند که مرجعيت در عراق کنار آن‌ها ايستاده است.
گفتم: البته شايد نمايندگان کليسا اين را بدانند، اما اين بدان معنا نيست که کليت غرب هم با اين موضوع آشنايی دارد.
پرسيدند: پيشنهاد شما چيست؟ گفتم: چرا پيامی خطاب به مسيحيان جهان نمی‌دهيد؟
5
ایشان چشم‌هايش را به يک جا دوخت و گفتند: به اظهارنظرهای کلی اعتقادی ندارم. هر روز يک نفر حرفی می‌زند؛ #سازمان_ملل، #پاپ يا سازمان #کنفرانس_اسلامی؛ اما اين‌ها فقط در حد حرف است. من کاملاً باور دارم که تنها رفتار ما ثمربخش خواهد بود. اگر کار درست باشد و مردم هم ياری کنند، اين پيام گسترش خواهد يافت.

اميدوارم که من در انعکاس پيام آيت‌الله العظمی سيستانی درست عمل کرده باشم"
"نويد کرمانی" پس از سفر به عراق مشاهدات خود را در مجلۀ "#دير_اشپيگل" آلمان منتشر کرد و پس از آن ترجمه #فرانسوی‌اش در #نشريه "#کوريه_انترناسيونال" انتشار يافت. روزنامه #لبنانی "#النهار" نيز متن گزارش وی را با ترجمه ناسرين ناضر به چاپ رسانده است
@Fotrosmediatv
@Fotrosmediatv
@Fotrosmediatv
Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
حمله به دستۀ عزاداری
در کانادا

طبق آخرین آمار، #شیعیان نزدیک به 100 هزار نفر از جمیعت 6.4 میلیون نفری شهر #تورنتو و حومۀ آن را تشکیل می‌دهند
از سال ۲۰۱۵ فعالان شیعۀ تورنتو، تصمیم به برپاییِ با شکوهِ دستۀ عزاداری در روز #عاشورا گرفتند
این گروه، به دور از مقاصد سیاسی برای رساندن پیام #صلح و آزادیِ عاشورا، موفق به اخذ مجوزات لازم از مقامات رسمی این شهر همانند #پلیس و شهرداری برای برپایی این حرکت، شدند
استقلال و عدم وابستگی به جریانات سیاسی باعث جذب بسیاری از اقشار مختلف مردم برای حضور در این حرکت بزرگ شده‌است
هر ساله این حرکت از میدان مل لاسمن (Mel Lastman) شکل می‌گیرد و در طول خیابان یانگ (Yonge street) ادامه پیدا می‌کند
با وجود کارشکنی بعضی از گروه‌ها و افراد با #عقاید مختلف افراطیِ حاضر در مسیرِ این دستۀ #عزاداری مخصوصا در منطقۀ Iranian plaza و اهانت، #رقص و پایکوبی و حضور با پوشش سرخ رنگ در مقابل دستۀ عزاداری،
این حرکت عظیم #حسینی به مسیر خود ادامه می‌دهد و با #آزادی و گفتگو، مخالفین را به همراهی دعوت می‌‌کنند
این مراسم هرساله در تورنتو برگزار می‌شود و ادامه خواهد داشت

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
کتاب ارزشمند درباره آزادی
نوشته : جان استوارت میل
ترجمه: محمود صناعی

#آزادی

⬇️⬇️