Forwarded From الحجة
#هنر زیبایی #ایرانی
#هنر زیبایی #ایرانی
Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
#عاشورای دوم، (مجلس أسَد)
در #کشمیر

برج "أسَد" در کشمیر و سایر مناطق پیرامون آن ، گرمترین فصل در طول سال بشمار می آید
در طول دو قرن و نیم گذشته، مردمِ کشمیر بیاد #شهدای تشنۀ #کربلا و حضرت #اباعبدالله #الحسین(ع) و شدًت گرمای دهۀ نخستِ #محرم سال ۶۱ هجری، مراسم ویژه و کهنی شامل برنامۀ #مرثیه‌خوانی، #سینه_زنی، #روضه خوانی و #نماز جماعت را به مدًت دو روز پنجشنبه و جمعه به اجرا در می‌آورند
هزاران #شیعه و #سنی از نقاط مختلف، به سوی شهر "#سرینگر" و #حسینیۀ "#جدی_بـِل" می‌آیند و همایش عظیم حسینی که عاشورایی دوم بشمار می‌رود را ، با نام "مجلس أسَد" برگزار می کنند
حضور #تشیع در کشمیر به سده هشتم بازمی‌گردد. در این دوران برخی #علمای شیعه #ایرانی و گروهی از #سادات به این منطقه مهاجرت کردند
علمای شیعه در طول چندین قرن گذشته، سعی در زنده نگاه داشتن شعائر مذهبی داشته‌اند.
کشمیر منطقه‌ای در شمال #هند است که تا پیش از استقلال #پاکستان، امیرنشینی تحت‌الحمایه #بریتانیا بود
در سال ۱۹۴۷م. بعد از اینکه مهاراجه کشمیر از پیوستن به پاکستان خودداری کرد، اختلاف بر سر مالکیت آن، بین دولت هند و پاکستان آغاز شد
با تشکر از دکتر هادی انصاری
drhadiansari@

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
----ویرایش شده----
#کلیپ_مستند
#عاشورای دوم، (مجلس أسَد)
در #کشمیر

برج "أسَد" در کشمیر و سایر مناطق پیرامون آن ، گرمترین فصل در طول سال بشمار می آید
در طول دو قرن و نیم گذشته، مردمِ کشمیر بیاد #شهدای تشنۀ #کربلا و حضرت #اباعبدالله #الحسین(ع) و شدًت گرمای دهۀ نخستِ #محرم سال ۶۱ هجری، مراسم ویژه و کهنی شامل برنامۀ #مرثیه‌خوانی، #سینه_زنی، #روضه خوانی و #نماز جماعت را به مدًت دو روز پنجشنبه و جمعه به اجرا در می‌آورند
هزاران #شیعه و #سنی از نقاط مختلف، به سوی شهر "#سرینگر" و #حسینیۀ "#جدی_بـِل" می‌آیند و همایش عظیم حسینی که عاشورایی دوم بشمار می‌رود را ، با نام "مجلس أسَد" برگزار می کنند
حضور #تشیع در کشمیر به سده هشتم بازمی‌گردد. در این دوران برخی #علمای شیعه #ایرانی و گروهی از #سادات به این منطقه مهاجرت کردند
علمای شیعه در طول چندین قرن گذشته، سعی در زنده نگاه داشتن شعائر مذهبی داشته‌اند.
کشمیر منطقه‌ای در شمال #هند است که تا پیش از استقلال #پاکستان، امیرنشینی تحت‌الحمایه #بریتانیا بود
در سال ۱۹۴۷م. بعد از اینکه مهاراجه کشمیر از پیوستن به پاکستان خودداری کرد، اختلاف بر سر مالکیت آن، بین دولت هند و پاکستان آغاز شد
با تشکر از drhadiansari@

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
#عاشورای دوم، (مجلس أسَد)
در #کشمیر

برج "أسَد" در کشمیر و سایر مناطق پیرامون آن ، گرمترین فصل در طول سال بشمار می آید
در طول دو قرن و نیم گذشته، مردمِ کشمیر بیاد #شهدای تشنۀ #کربلا و حضرت #اباعبدالله #الحسین(ع) و شدًت گرمای دهۀ نخستِ #محرم سال ۶۱ هجری، مراسم ویژه و کهنی شامل برنامۀ #مرثیه‌خوانی، #سینه_زنی، #روضه خوانی و #نماز جماعت را به مدًت دو روز پنجشنبه و جمعه به اجرا در می‌آورند
هزاران #شیعه و #سنی از نقاط مختلف، به سوی شهر "#سرینگر" و #حسینیۀ "#جدی_بـِل" می‌آیند و همایش عظیم حسینی که عاشورایی دوم بشمار می‌رود را ، با نام "مجلس أسَد" برگزار می کنند
حضور #تشیع در کشمیر به سده هشتم بازمی‌گردد. در این دوران برخی #علمای شیعه #ایرانی و گروهی از #سادات به این منطقه مهاجرت کردند
علمای شیعه در طول چندین قرن گذشته، سعی در زنده نگاه داشتن شعائر مذهبی داشته‌اند.
کشمیر منطقه‌ای در شمال #هند است که تا پیش از استقلال #پاکستان، امیرنشینی تحت‌الحمایه #بریتانیا بود
در سال ۱۹۴۷م. بعد از اینکه مهاراجه کشمیر از پیوستن به پاکستان خودداری کرد، اختلاف بر سر مالکیت آن، بین دولت هند و پاکستان آغاز شد
با تشکر از دکتر هادی انصاری
drhadiansari@

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
----ویرایش شده----
#کلیپ_مستند
#عاشورای دوم، (مجلس أسَد)
در #کشمیر

برج "أسَد" در کشمیر و سایر مناطق پیرامون آن ، گرمترین فصل در طول سال بشمار می آید
در طول دو قرن و نیم گذشته، مردمِ کشمیر بیاد #شهدای تشنۀ #کربلا و حضرت #اباعبدالله #الحسین(ع) و شدًت گرمای دهۀ نخستِ #محرم سال ۶۱ هجری، مراسم ویژه و کهنی شامل برنامۀ #مرثیه‌خوانی، #سینه_زنی، #روضه خوانی و #نماز جماعت را به مدًت دو روز پنجشنبه و جمعه به اجرا در می‌آورند
هزاران #شیعه و #سنی از نقاط مختلف، به سوی شهر "#سرینگر" و #حسینیۀ "#جدی_بـِل" می‌آیند و همایش عظیم حسینی که عاشورایی دوم بشمار می‌رود را ، با نام "مجلس أسَد" برگزار می کنند
حضور #تشیع در کشمیر به سده هشتم بازمی‌گردد. در این دوران برخی #علمای شیعه #ایرانی و گروهی از #سادات به این منطقه مهاجرت کردند
علمای شیعه در طول چندین قرن گذشته، سعی در زنده نگاه داشتن شعائر مذهبی داشته‌اند.
کشمیر منطقه‌ای در شمال #هند است که تا پیش از استقلال #پاکستان، امیرنشینی تحت‌الحمایه #بریتانیا بود
در سال ۱۹۴۷م. بعد از اینکه مهاراجه کشمیر از پیوستن به پاکستان خودداری کرد، اختلاف بر سر مالکیت آن، بین دولت هند و پاکستان آغاز شد
با تشکر از drhadiansari@

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From Maps | جاینگاره
#پراکنش قومی و زبانی در #پاکستان
رنگ های زرد و سبز: زبان های سندی و پنجابی و چیترالی هستند که از زبان های #هندی محسوب میشوند.
رنگ های قهوه ای تیره و روشن نشانگر دو زبان #ایرانی پشتون و بلوچی هستند
نارنجی نیز مناطق مختلف
@jaynegareh
نسخه ی دیگر از #مجالس_العشاق
با سر برگ زیبا
#نگارگری #ایرانی
#مینیاتور
Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
#تجاوز به #زنان #عراقی
در #اربعین
به رقم تلاش رسانه‌های #اسلامی در شناساندن #مراسم_اربعین ، در این میان با نوعی غرض‌ورزی و جهت دهی افکار مواجه می‌شویم
رسانه‌های معاند با #تشیع ، بزرگترین اجتماع سالانه‌ی بشری را در فشار و بایکوتِ خبری قرار داده‌اند
تجمع #زوار #ایرانی در مرزها از سوی خبرگزاری‌هایی چون #الجزیره و #العربیه ، به حمله، هجوم و شکستن مرزها تعبیر شده است.
همچنین در سال‌های اخیر در خبرگزاری‌های #سعودی چون "البوابة" نمونه‌های دیگری را می‌توان یافت.
اخبار کذبی چون تجاوز زائران ایرانی به زنان عراقی که با واکنش تند مراکز رسمی بین‌المللی مواجه شد.
گزارشِ " #الشرق الوسط " در مورد بی اساس بودن این خبر، گزارش سازمان #بهداشت #جهانی در مورد سلامت برگزاری اربعین و عدم تجاوز به زنان (این گزارش در سکوت خبری ماند) و گزارش #وزارت بهداشت #عراق در مورد سلامت برگزاریِ مراسم، از جملۀ این جوابیه‌ها بودند.
این جهت دهی‌‎های مغرضانه در اثنای برپایی مراسم به سبب فرافکنی و ایجاد موج خبری در نقطه ای دور از محل برپایی ایجاد می‌شود
این امواج منفی با هدف تفرقه افکنی بین #عزاداران #عرب و #فارس بدون کوچکترین گزارشی در مورد کیفیتِ میلیونی شرکت کنندگانِ در این مراسم گسترش یافته است.

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From unknown
انجمن ۹۷ ساله فردوسی

این عکس از نامه ای است با مهر و امضای #انجمن_فردوسی که سال ۱۳۰۳ در #مشهد بر پا شده بود. تاریخ خود نامه هم ۱۵ اسفند ۱۳۰۷ است. ۹۳ سال پیش. و آگاهی از چاپ تقویم سال نو داده. تقویمی که اکنون داشتن نسخه ای از آن آرزوست.
نه از آن انجمن خبری دارم و نه از پایه گذاران و گردانندگان آن. این انجمن هم به مانند دیگر موسسات #ایرانی عمری نکرده. اما سال تاسیس آن همزمانی دارد با دگرگونیهای بنیادین در فرهنگ و #تاریخ_ایران. و هم سندی است از دیرینگی #کار_گروهی و #مدنی در #ایران کنونی.
امروز دشوار توان شهری را در ایران یافت که انجمن فردوسی یا #انجمن_شاهنامه نداشته باشد.
یاد همه آنان گرامی که جریان #بازگشت_فرهنگی_ایرانی را به راه انداختند.

تا خویشتن را درست نشناسیم، دور از کین و مهر، همچنان پا از سال ۱۳۰۳ پیش تر نخواهیم گذاشت. اگر پس تر از آن نمانده باشیم.
ما ایرانیانیم. شناختن بنیادهای فرهنگ ایران و ایرانی بودن، بار گرانی است بر دوش یکان یکان ما. با آیین ها و راه های باورمندان آن هم درنمی ستیزد.
گریختن از اصل خویش به دستاویز احیای آیین، گرهی از کارمان نگشوده است.
آن خواننده سبکمایه که می تواند زمین همه ادعاهای پر هیاهوی آیینی را آسان بلرزاند، گواه نیازمندی ماست به آشتی با خویش؛ و بس کردن گریز به ناکجا در پوشش آیین!

۱۶ اسفند ۱۳۹۹
#محمود_فاضلی_بیرجندی
سند از بایگانی جناب #سید_مهدی_سیدقطبی است. با سپاس از ایشان.
Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
#شمر ابن ذی الجوشن
و #گریه بر #مصائب امام حسین(ع)
#تعزیه نامِ نمایشِ کهن و سنتیِ #ایرانی -شیعی است که در آن واقعهٔ #کربلا به دست نقشخوانان نشان داده می‌شود
این نمایش، بیشتر دربارهٔ واقعۀ #عاشورا و مصائب اهل بیت(ع) است
به دلیل #ارتباط معنوی مخاطبان با این گونۀ نمایش، نقش‌های مخالفی چون شمر، خولی، عمر بن سعد، حارث و... در تعزیه همیشه مورد #لعن و #نفرین مردم بوده‌است.
نقشخوانان در تعزیه همواره از مشکلاتی چون لعن و نفرین، حمله، ضرب و شتم توسط حضار در جلسه، نقل کرده‌اند.
حال آنکه، همیشه رضایت قلبی خود را برای ادامۀ این مسیر و ابراز ارادت به پیشگاه امام حسین(ع) ابراز داشته‌اند
به بیان افراد و مستندات، نقشخوانان برای مهیا کردن نقش و ارائۀ هرچه بهتر آن، تمام وجود خود را به کار میگیرند که #عزادارن را به باور پذیری بهتر برسانند.
فوتِ برخی از افراد به علت فشار کار در اثنای اجرای #تعزیه و گریه بر مصائب اهل بیت(ع) توسط نقش‌خوانان #مخالف ، نشان از ارتباط معنوی این افراد با حقیقتِ این #تراژدی بزرگ جهانی دارد.
#فطرس
#فطرس_مدیا
#مستند
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv