Forwarded From مدایح ومراثی اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السّلام
این شعربردرِ کفش کن حضرتِ سریرِ ارتضا علیّ بن موسی الرّضا علیه وعلی آبائه الکرام وابنائه العظام الف الف تحیّه وسلام بر رویِ حجرِ مرمر کنده بودند اللهم ارزقنی وارزق جمیع المسلمین زیارته :


بود که فخر کنم بر شهان به روز جزا
به کفشداری سلطان دین امام رضا


حرّرها الآثم الاحقر محمّد
باقربن مولی آخوند؟؟فی شهرِ محرم 1314

#رضوی

🌾🍃🍃@madihehvamarsiah
Forwarded From مدایح ومراثی اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السّلام
فی مصیبه الامام الرضا والامام الحسین علیهما السّلام

رضا گرشد جگراززهر پاره
حسین زخمش فزون ترازستاره
رضا رامُتّکا خشتِ غریبی
حسین سردرتنورازبی حبیبی
رضا را سربه زانوی پسربود
حسین بالینِ اکبر نوحه گربود
رضارا بود برسریاربسیار
حسین یک زینبش آن هم گرفتار

ازبیاضی درمصیبت ونوحه

#حسینی #رضوی


🌾🍃🍃@madihehvamarsiah
Forwarded From مدایح ومراثی اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السّلام
میرزابهای اصفهانی

از جودنمود حق علی را موجود
موجود شد از وجود او هستی جود
در خلقت مرتضی خدایی فرمود
فرمود کمال جود بذل موجود¹

ایضاً

درطوس جلال کبریا می بینم
بی پرده تجلّی خدا می بینم
درکفش کن حریم پور موسی
موسی کلیم باعصا می بینم ²

______
1_مثل عربی است که گوید :الجود بالموجود غایة الجود
2_جنگ قطرهٔ اصفهانی ،نسخهٔ خطّی کتابخانهٔ ملّی ایران
باسپاس ازبزرگواران گروه تراثی که درخوانش رباعی اوّل یاری کردند

#علویّ #رضوی

🌾🍃🍃@madihehvamarsiah
Forwarded From دكتر هادى انصارى
نخستین فیلم رنگی از #حرم_امام_رضا (ع)؛ در سال ۱۳۱۸ شمسی

بیست وپنجم ژولای ۱۹۳۹میلادی برابر بادوم مرداد۱۳۱۸ #گردشگری #سوئیسی به نام الامایارد در هنگام آتش #جنگ_جهانی_دوم به همراه دوستش با یک ماشین سواری از راه #افغانستان خودش را به #ایران و #مشهد رسانیده و با دوربینی که زیر لباسش پنهان کرده بوده است ، اولین فیلم رنگی از #حرم #امام_رضا (ع)را ثبت نموده است. او در بخشی از سفرنامه اش درباره فیلمبرداری در #حرم_مطهر #رضوی نوشته است:«من و کریستینا ،پیاده به سوی حرم مقدس روانه شدیم. دوربینهای #عکاسی مان را زیر بغل پنهانکرده بودیم، چون که مجوز لازم برای #عکس گرفتن را نداشتیم و البته اقداماتی را از مقامات ذی صلاح در #تهران نموده بودیم وامیدوار بودم در صورت توقيف بتوانم مدرکی که حاوی تاریخ سفر قبلی ام باشد فراهم نموده و از ضبط وسایل جلوگیری به عمل آورم. خیابانهای عریض #مشهد مرا به یاد #تاشکند انداختند. #زنان بی حال و مغموم، بدون کلاه و ملبس به مانتویی خاکستری، سبد در دست به #بازار می رفتند. درشکه ها #روسی بودند .




………………………………
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
نخستین فیلم رنگی از #حرم_امام_رضا (ع)؛ در سال ۱۳۱۸ شمسی

بیست وپنجم ژولای ۱۹۳۹میلادی برابر بادوم مرداد۱۳۱۸ #گردشگری #سوئیسی به نام الامایارد در هنگام آتش #جنگ_جهانی_دوم به همراه دوستش با یک ماشین سواری از راه #افغانستان خودش را به #ایران و #مشهد رسانیده و با دوربینی که زیر لباسش پنهان کرده بوده است ، اولین فیلم رنگی از #حرم #امام_رضا (ع)را ثبت نموده است. او در بخشی از سفرنامه اش درباره فیلمبرداری در #حرم_مطهر #رضوی نوشته است:«من و کریستینا ،پیاده به سوی حرم مقدس روانه شدیم. دوربینهای #عکاسی مان را زیر بغل پنهانکرده بودیم، چون که مجوز لازم برای #عکس گرفتن را نداشتیم و البته اقداماتی را از مقامات ذی صلاح در #تهران نموده بودیم وامیدوار بودم در صورت توقيف بتوانم مدرکی که حاوی تاریخ سفر قبلی ام باشد فراهم نموده و از ضبط وسایل جلوگیری به عمل آورم. خیابانهای عریض #مشهد مرا به یاد #تاشکند انداختند. #زنان بی حال و مغموم، بدون کلاه و ملبس به مانتویی خاکستری، سبد در دست به #بازار می رفتند. درشکه ها #روسی بودند .




………………………………
@drhadiansarii
Forwarded From مدایح ومراثی اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السّلام
قصیدهء گُل درمدحِ حضرتِ امام رضا علیه السّلام ازخالص

ای تورا لب گل،دهان گل ،خنده گل ،گفتارگل
وی قدت گل ،قامتت گل ،جلوه گل ،رفتارگل

گلشنِ حسن تورا نازم که هست ازخرّمی
رنگ وبو گل ،گفتگو گل ،گونه گل ،رخسارگل

نکته سنجان را زفکر گلشنِ حسن رخت
شد سخن گل ،طبع گل ،اندیشه گل ،افکارگل

خوشنویسان را به دورِ نقطهء خال وخطَت
شدرقم گل ،صفحه گل ،مِسطَر گل و پرگارگل

سجده برخاک دری کردی مگر کزبویِ او
شدتورا رخ گل ،جبین گل ،چهره گل ،دیدارگل

روضهء شاه خراسان است آن کانجا بود
پاسبان گل ،بنده گل ،خدّام گل ،زُوّار گل

تاکه طرحِ گنبدِ عرش آشیانش ریختند
شدبنا گل ،پایه گل ،بنیادگل ،آثار گل

تابه تعمیربنایش آسمان برخاست ،شد
خشت گل ،شاگرد گل ،استادگل ،معمارگل

ای که باشد رهروانِ کعبهء کوی تورا
جاده گل ،نقش قدم گل ،خاک ره گل ،خار گل

گر رسم روزی به کویت آرم از گلهای اشک
ارمغان گل ،پیشکش گل ،نذر گل ،ایثارگل

گرنه جاروبِ حریمت می شدی بودی به باغ
خوار گل ،بی قدر گل ،بیهوده گل بیکار گل

درچمن گریک نفس بویت بتابد می شود
خسته گل ،افسرده گل ،پژمرده گل ،بیمارگل

تامیِ جام ولایت خورده شد درباغها
سرخ رو گل ،مشک بو گل ،مست گل ،سرشارگل

زاهدی گریک نفس ،ذکرتو گوید گرددش
سُبحه گل ،سجّاده گل ،دُرّاعه گل ،دستارگل

رخش گلگونِ تورا نازم که ازرنگش شود
دامنِ زین گل ،حَنا گل تَنگ گل ،افسار گل

حبّذا آن خرمن گل را که چون خوبان بود
ساق گل ،سُم گل ،سُرین گل ،جلوه گل ،رفتارگل

بویِ خُلقت گر رود درکافرستان ،می شود
بَرهمَن گل ،دیرگل ،ناقوس گل ،زُنّار گل

کاروانی کاید ازطرفِ مزارت ،باشدش
قافله گل ،راحله گل ،مرحله گل ،بارگل

خادمان روضه ات را هریک ازخُلقِ حسن
شدهنر گل ،پیشه گل ،گفتارگل ،کردارگل

ازفروغ قبّهء زرّینِ قصرِ روضه ات
شدشفق گل ،چرخ گل ،ثابت گل وسیّارگل

تاوجودِ کاملت درچارعنصرکرد گل
شدهوا گل ،آب گل ،خاکِ سیه گل ،خارگل

تاشدم گلدسته بندِ گلشنِ شاهِ رضا
شدمرا دل گل ،زبان گل ،خامه گل ،طومارگل

طوطیِ کِلکم به مدحش تا که شد شکّرفشان
شدزبانش گل ،بیان گل ،نغمه گل ،منقارگل

طبعِ "خالص"هم زفیضِ مِدحَتت گل گل شکفت
شدخرد گل ،هوش گل ،اندیشه گل ،پندار گل

خواستم تابردعایت ختم سازم شد مرا
مدّعا گل ،آرزو گل ،قصد گل ،اظهارگل

تانهالِ عیش راباشد به باغ روزگار
ریشه ها گل ،شاخه ها گل ،برگ ها گل ، بارگل

دوستانت را بود درچارفصلِ این چمن
بزم گل ،هنگامه گل ،اوضاع گل ،اطوار گل


اشاره ؛
1-
این قصیدهء فریده را درنسخه ای خطّی ،درضمن جنگی ادبی ،درکتابخانهء ملّی ایران یافتم که تصویرآن درذیل ارسال می شود.
این قصیده درکتاب منتخب الاشعار فی مناقب الابرار به اهتمام سیّد عبّاس رستاخیز جلد ۲صفحه ۴۸۳آمده است ولی متاسّفانه ایشان دقّت ادبی درضبط این قصیده به کارنبرده اند وباتوجّه به نسخهء خطّی تصحیح شد .
ازجمله درمصرعِ :

دامنِ زین گل ،حَنا گل تَنگ گل ،افسار گل

کلمهء حنا را جنا ضبط کرده که فاقد معنی است والبتّه حنا دراین مصرع معنی دیگری دارد مرحوم دهخدا درلغت نامه می نویسند :

حنا. [ ح َن ْ نا ] (هندی ،اِ) قبضه ٔ زین . || زین . (ناظم الاطباء).
- حنای زین ؛ در عرف همان چیز را گویند که پیش زین باشد و گاه فرودآمدن جلو اسب بدان بندند و در عرف هند هنا بتشدید نون خوانند. (آنندراج ).

2-
رخش نام اسب رستم و گلگون نام اسب شیرین است .

اللّهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

#رضوی

🌾🍃🍃@madihehvamarsiah
سمینار #مساجد فراملیتی
با سخنرانی خانم دکتر کشور #رضوی
Forwarded From مدایح ومراثی اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السّلام
تجلّی خدا

مرحوم میرزا حسن خان جابری اصفهانی می نویسند :

این بنده حسن الانصاری سال ۱۳۳۰[هجری قمری] که به التثام ¹قبّة الرّضویّه مشرّف آمدم هنگامی که چشمم به توتیای خاک طوس منوّر شد این رباعی بدیهه انشاء نمودم :

من عرش به قبّهٔ رضا می بینم
فردوس برین دراین فضا می بینم
تاخاکِ درش به آب چشمم ترشد
آزادی ازآتش لظی² می بینم

وخدا می داند نشنیده بودم که به این وزن دیگری هم رباعی گفته بوده بعد به این بنده گفتند که مرحوم حاج میرزا بهاء نیز این رباعی را گفته :

درطوس حریم کبریا می بینم
بی پرده تجلّی خدا می بینم
دربارگه جلال پور موسی
موسی کلیم با عصا می بینم ³


__________

1_بوسه دادن بر چیزی . مأخوذ از لثم است که بمعنی بوسه دادنست
2_طبقه ای از طبقات دوزخ . نام درکه ای در دوزخ .
3_گوهرشب چراغ ،میرزا حسن خان جابری ،نسخهٔ خطّی کتابخانهٔ مجلس به شمارهٔ ۱۳۸۹۷،برگ ۶۱
رباعی میرزا بهاء به ناصرالدّین شاه نیز منسوب است ودردیوان وی آمده است .واین حقیر علاوه براین منبع، در یادداشتهای قطرهٔ اصفهانی که درکتابخانهٔ ملّی محفوظ است به انضمام یک رباعی درمدح مولی علی {علیه السّلام} ازمیرزابهای اصفهانی دیده ام که ذیلاً تصویرش درج می گردد.

#رضوی

🌾🍃🍃@madihehvamarsiah
Forwarded From مدایح ومراثی اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السّلام
مقامِ رضا

خون خورده ایم تا که به مشهد رسیده ایم
آسان نمی توان به مقامِ رضا رسید¹

نعمت خان عالی

_______
1_بیاض اشعار ،نسخهٔ خطّی کتابخانهٔ مرکزی دانشگاه تهران به شمارهٔ ۴۴۳۱،برگ ۳۳

#رضوی

🌾🍃🍃@madihehvamarsiah
Forwarded From مدایح ومراثی اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السّلام
مقامِ رضا

خون خورده ایم تا که به مشهد رسیده ایم
آسان نمی توان به مقامِ رضا رسید¹

نعمت خان عالی

_______
1_بیاض اشعار ،نسخهٔ خطّی کتابخانهٔ مرکزی دانشگاه تهران به شمارهٔ ۴۴۳۱،برگ ۳۳

#رضوی

🌾🍃🍃@madihehvamarsiah