Forwarded From دكتر هادى انصارى
پیکرهایی که پس از سیزده #قرن ، سالم بودند🔹

#حذيفه يكي از هفت نفرى بود كه بر پیکر حضرت #فاطمه زهرا (عليها السلام) #نماز خواند.وي #منافقين دوران خود را به إذن خداوند متعال می شناخت !
وی قدرتي يافته بود كه مي توانست منافقين را تشخيص دهد. منافقينى كه پس از #غدير، توطئه قتل #پيامبر (ص) رابرنامه ریزی کرده ودر نظر داشتند در بازگشت حضرت از غدير خم در راه، #شتر حضرت را بترسانند تا حضرت به دره سقوط كند و به قتل برسد، كه #جبرئيل حضرت را از حيله آنان با خبر ساخت.

پيامبر (ص) آن منافقين را به حذيفه معرفى نمود و حذيفه همه را به خاطر سپرد. به همين دليل بود كه غاصبين #خلافت پس از آن رخداد، از حذيفه مى ترسيدند كه مبادا آنان را به مردم معرفى كند، از این رو بود که حذيفه بر نماز هر كس که حاضر نمى شد ! ديگران مى فهميدند كه ميت #منافق بوده است.
اين بزرگوار چهل روز پس از خلافت #اميرالمؤمنین ع در #مدائن از دنيا رحلت نمود. او قبل از رحلت به دو فرزندش #صفوان و #سعيد وصيت كرد كه هميشه ملازم وهمراه اميرالمؤمنين (ع ) باشند، آنها هم به وصيت پدر عمل نمودند تا در جنگ #صفين به #شهادت رسيدند.

همان طور كه در تاريخ به ثبت رسیده است ، حذيفه يكي از بزرگان اصحاب پيامبر(ص) از جانب خلیفه دوم ، سال ها والى مدائن بود كه پس از مدتى او را بر كنار و #سلمان فارسي را به #ولايت اين شهر منصوب كرد و هنگامي كه سلمان رحلت كرد دوباره حذيفه ،والى مدائن شد و ولايت حذيفه در مدائن باقى بود تا نوبت به ولايت حضرت #على(ع) رسيد.

هنگامي كه حذيفه وفات كرد در مكاني در نزديكي سلمان فارسي كه حدود 2 كيلومتر از آن فاصله دارد، دفن شد كه بر رودخانه #دجله مشرف بود و در كنار #عبدالله بن جابر #انصاري قرار داشت.

در سال 1931ميلادي مطابق با ١٣٥٠ هجرى قمرى وبرابر با ١٣١٠ شمسى ، كه آب رودخانه دجله به قبر حذيفه و عبدالله بن جابر انصاري نزديك بود، به همين دليل آيت الله سيد ابوالحسن #اصفهاني ،مرجع تقليد آن زمان نجف اشرف صلاح ديد كه پیکر اين دو ،به نزديك مکان #دفن سلمان فارسي انتقال داده شود كه فورا اين انتقال به صورت رسمي و در زمان #فيصل اول و با حضور وزيران معروف آن زمان در دولت #عراق از قبيل سيد محمد #صدر رييس مجلس #اعيان عراق، شيخ جعفر #ابوالتمن، شيخ محمد رضا #الشبيبي وزير معارف، سيد عبد المهدي ،پدر #دكتر عادل عبدالمهدي ، نخست وزیر کنونی عراق صورت گرفت.

در آن زمان و در هنگام انتقال جسد اين دو صحابي بزرگ، معجزه بزرگی رخ داد كه جسدها كاملا سالم و تازه بود ،گويا چند لحظه پيش به شهادت رسيده بودند .




……………………………………
@drhadiansarii
#کربلا

فی اللغة و التاريخ.


         تُعدُّ كربلاء مدينة العلم والشهادة من مدن العراق التي يعود تاريخها إلى العهد البابلي،

ويُذكر أنَّ اسمها يعني –قرب الإله  - أو- حرم الإله-

ويذهب بعضهم إلى أنَّ اسمها مشتقٌّ من كلمة –كور #بابل- التي هي عبارة عن مجموعة قرى بابلية قديمة منها نينوى والغاضرية

وكربله -بتفخيم اللام- ثم كربلاء وعقر بابل والنواويس والحائر،

وقد اكتسبت هذه المدينة  قدسيتها وشهرتها من ارتباطها بواقعة الطف واستشهاد الامام #الحسين -عليه السلام- وصحبه الغُرِّ الميامين -رضوان الله عليهم- في العاشر من محرم الحرام سنة61 هـ 680 ميلادي.

قال عنها الأب انستانس ماري الكرملي
أنَّ #كربلاء منحوتةٌ من – كوربو-ال- وهو احتمال وارد لأن هذه البقاع سكنها الساميّونَ قديماً وإذا فسـَّرنا كلمة –#كرب- بالعربية دلَّت على معنى –#القرب- فقد قال العرب  كرب بمعنى –دنا- وهو يعطى المعنى نفسه لدى #السَّاميين.

 أما المقطع –ال- فقد كان يعنى- الإله- في اللغة #السامية. وعلى اعتبار كربلاء من الاسماء الساميّة فإنها تكون واحدة من القرى القديمة التابعة لبابل.

وممّا يدلُّ على قِدَم كربلاء و وجودها قبل الفتح الإسلامي كما ذكر الخطيب البغدادي بسندِهِ إلى أبي سعيد التميمي: أقبلنا مع #علي -عليه السلام- من #صفين فنزلنا كربلاء، فلمّا انتصف النهار عطش القوم، وفي هذا الكلام دلالة توثيقية، حيث يؤكد وجود كربلاء قبل سنة 40 هجرية وهو التاريخ الذي مرَّ به الامام علي -عليه السلام- فيها.

وتذكر المراجع التاريخية أنَّ كربلاء هي أمٌّ لقرى عديدة تقع بين بادية #الشام وشاطي
#الفرات، وأنها  كانت من كبريات مدن ما بين النهرين الواقعة على ضفاف نهر بالاكوباس-الفرات القديم- وعلى أرضها معبد للعبادة  والصلاة كما يُستدلُّ من الأسماء التي عُرفت بها قديماً.

وقد كثُرت حولها المقابر حيث عُثِر على جثث موتى داخل أوعية خزفيّة يعود تاريخها إلى ما قبل العهد المسيحي.