Forwarded From اتچ بات
‍ ‍ ‍ 👤ابوریحان بیرونی ، دانشمند بزرگ و دقیق ایرانی ، متوفای سال 440 هجری قمری که 400 سال قبل از صفویه میزیسته است ، درباره وقایع محرم و گرامیداشت عاشورا در بلاد اسلامی چنین مینویسد:

✍.... محرم-روز اول آن مورد تعظیم مسلمانان است زیرا آغاز سال است و روز نهم آن تاسوعا نام دارد بر وزن عاشورا و در این روز پارسایان شیعه روزه می‌گیرند و روز دهم آن عاشوراست و فضیلت این روز مشهور می باشد و از پیغمبر روایت کرده اند که فرمود «ايها الناس سارعوا الى الخيرات في هذا اليوم فانه يوم عظيم مبارك قد بارك الله فيه على آدم ، ملت اسلام همواره این روز را معظم میدانستند
👈تا آنکه قتل حسین بن علی بن ابی طالب در این روز اتفاق افتاد و او و یارانش را از راه بستن آب بر آنان ، گذراندن از دم شمشیر ، آتش در خیام حرم، بر نیزه کردن سرها ، اسب دوانیدن بر اجساد ، که در هیچ امتی با اشرار خلق نیز چنین نکرده اند

از میان بردند و از این تاریخ مسلمانان عاشورا را شوم دانستند 👈👈ولی بنی امیه در این روز لباس نو پوشیدند و زیب و زیور کردند و سرمه بچشم خود کشیدند و این روز را عید گرفتند و عطرها استعمال کردند و مهمانیها و ولیمه ها دادند و تا زمانی که ایشان بودند این رسم در توده مردم پایدار بود. (١)👉👉
👈👈حتی اینکه پس از انقراض ایشان باز هم این رسم باقی ماند👉👉 ولی شیعیان از راه تأسف و سوگواری به قتل سیدالشهدا در مدينة السلام و بغداد و شهرهای دیگر #گریه و #نوحه_سرایی می کنند و #تربت مسعود حسین را در کربلا در این روز زیارت می نمایند....الخ


1- این است که در #زیارت_عاشورا ذکر شده انه يوم قد تبرکت به بنوامیه


📕كتاب : آثار الباقية عن القرون الخالية (ترجمه فارسى) تأليف : محمد بن احمد ، ابو ريحان بيرونى ،632-440ق
ترجمه : اكبر دانا سرشت
نوبت چاپ : پنجم 1386
صفحه : 524

http://yon.ir/STUOi

‍ ‍
▪️سابقه عزاداری شیعیان و نحوهء اقامه عزا براى سيدالشهدا علیه‌السلام در بلاد اسلامی ، منجمله در بغداد در سال 352 هـ.ق (10 سال پیش از تولد ابوریحان بیرونی) را هم بخوانید::

قال ثابت: ألزم معزّ الدولة الناسَ بغلْق الأسواق ومنْع الهّراسين والطبّاخين من الطبيخ، ونصبوا القباب في الأسواق وعلّقوا عليها المُسُوح، وأخرجوا نساءً منشَّرات الشعور مضجّات يلطمن في الشوارع ويُقِمْن المآتمَ على الحسين عليه السلام، وهذا أول يوم نِيح عليه ببغداد.


👈👈 معز الدوله مردم را به بستن بازارها امر كرد و آسيابانها را از آرد كردن و طباخ ها را از طبخ منع كرد، و عَلم هاى عزا را در بازارها برافراشتند.
و زنها در حاليكه بر سر و صورت خود ميزدند و مو پريشان كرده بودند به كوچه و خيابان ريختند و بر مصيبت حسين(علیه‌السلام) #عزادارى كردند و #نوحه خوانى نمودند و اين اولين نوحه سرايى بود كه در بغداد برگزار ميشد.

📕نام کتاب : تاريخ الإسلام - ت تدمري نویسنده : الذهبي، شمس الدين جلد : 26 ‌ صفحه : 11

https://t.me/borrhan/36226

http://yon.ir/Q6EXX
http://lib.efatwa.ir/40071/26/11


#عطش
#لطمه
➖➖➖➖➖

©کانال برهان و پاسخگویی قاطع به تضعیف کنندگان شعائر حسینیه

@borrhan
Forwarded From اتچ بات
#عزاداری

▪️نحوهء اقامه اولین عزا براى سيدالشهدا علیه‌السلام در سال 352هـ.ق در بغداد

لطمه زنی در رثای حسینی

〰〰〰〰〰〰♦️♦️

قال ثابت: ألزم معزّ الدولة الناسَ بغلْق الأسواق ومنْع الهّراسين والطبّاخين من الطبيخ، ونصبوا القباب في الأسواق وعلّقوا عليها المُسُوح، وأخرجوا نساءً منشَّرات الشعور مضجّات يلطمن في الشوارع ويُقِمْن المآتمَ على الحسين عليه السلام، وهذا أول يوم نِيح عليه ببغداد.


👈👈 معز الدوله مردم را به بستن بازارها امر كرد و آسيابانها را از آرد كردن و طباخ ها را از طبخ منع كرد، و عَلم هاى عزا را در بازارها برافراشتند.
و زنها در حاليكه بر سر و صورت خود ميزدند و مو پريشان كرده بودند به كوچه و خيابان ريختند و بر مصيبت حسين(علیه‌السلام) #عزادارى كردند و #نوحه خوانى نمودند و اين اولين نوحه سرايى بود كه در بغداد برگزار ميشد.

📕نام کتاب : تاريخ الإسلام - ت تدمري نویسنده : الذهبي، شمس الدين جلد : 26 صفحه : 11

اسكن كتاب:
http://yon.ir/Q6EXX

http://lib.efatwa.ir/40071/26/11

〰〰〰〰〰〰
@borrhan
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#عزاداری_سیدالشهداء_علیه_السلام
#با_حسین_علیه_السلام
#اولین_بار_در_تلگرام

🔷🔶 #نگاهی_کوتاه_به_عزادرای_در_عصر_قاجار

👈🏼👈🏼آقای رضا رمضان‌نرگسی در مقاله‌ی «عزادارى در عصر قاجار»، درمجله‌ی آیینه پژوهش۱۳۸۵ شماره۹ می‌نویسد:
درزمان سلطنت #ناصرالدین_شاه بجز #تهران سایر شهرها نیز در #عزادارى گوى سبقت را ازهم ربوده بودند.
#ماساهاروى_ژاپنى دردوران ناصرالدین شاه وقتى وارد #اصفهان مى‌شود که درشهر، عزادارى برپا بوده ووضعیت عزادارى شیعیان بسیارتوجه اورا بخود جلب مى‌کند. اودرتوصیف این عزادارى مینویسد:
«نزدیک مسجد شاه رسیدم ایوان و در ورودى مسجد مشرف به میدان بزرگ بود.. انبوه مردم از پیر وجوان در مسجد جمع شده بودند. شمار این جمعیت دو یا سه هزارنفر مى‌شود.
آن‌ها درصحن مسجد چند حلقه ساخته، بعضى ازآن میان پیراهن را درآورده و شانه و سینه‌شان را برهنه کرده بودند آن‌ها به آهنگ منظمى وبا هردودست به سینه‌شان مى‌کوفتند وفریاد ماتم وبلند «حسین حسین» مى‌گفتند.
آن‌ها مى‌ایستادند، روى پا مى‌چرخیدند وبلند و با فریاد و اندوه عزادارى مى‌کردند..
این صحنه رفتار آن‌ها را با هیچ‌چیز نمى‌توانم قیاس کنم.
البته ما ژاپنى‌ها هم درتابستان مراسم بون (مراسمى که ژاپنى‌ها به‌یاد وآرامش روح نیاکان و درگذشتگان خود درتابستان برگزار مى کنند) را برگزار مى‌کنیم، اما دراین‌جا گروهى از عزاداران پى‌درپى قمه به سرشان یا زنجیر به سینه وپشت خود مى‌کوبیدند وخون به وضع بدى از سر وسینه آن‌ها سرازیر بود واز آن‌ها منظره رقت انگیز و دردآور مى‌ساخت.
نمى‌دانم که آن‌ها چه دلى داشتند، همه دکان‌هاى شهر بسته بود و کسى کار نمى‌کرد، هیچ نمى‌دانستم از که بپرسم و چه بکنیم»[۱].

🍃 #چارلز_جیمزویلز [۲] نیز در خصوص مشاهده‌هاى خود در #اصفهان در زمان #ظل_السلطان پسر ناصرالدین شاه(۱۲۶۶ ـ ۱۳۳۶ق) مى‌نویسد [۳]:
«وقتى که ماه محرم الحرام، یعنى ماه عزادارى وارد مى‌شود تمام ساکنین ایران اناثاً و ذکوراً، حتّى فقراى آن‌جا، به لباس سیاه ملبس مى‌شوند..
در مجالس روضه‌خوانى مرد و زن بسیارجمع مى‌شوند..
علاوه بر روضه‌خوانى زیاد، بعضى از حکّام ولایات، محض احترام و تقویت تعزیه دارى وعزادارى شهدا مبلغ کثیرى از جیب خود [خرج] نموده و مجلس تعزیه خوانى بسیار خوبى فراهم مى‌آورند»[۴].

🍃 آن‌چه درهمه عزادارى‌هاى دوره قاجاریه به‌وضوح دیده مى‌شود، مردمى بودن وحضور پررنگ مردم در عزادارى‌هاست.
نکته قابل توجه این که این وضعیت به تهران اختصاص نداشته، بلکه تمام مراکز استان‌ها وحتى تمام روستاها و قصبه‌ها در سراسر کشور چنین وضعى داشته‌اند.

🍃 #گرترود_بل [۵] از مشاهده‌هاى خود در قزوین ۱۳۱۱ق / ۱۸۹۲م چنین حکایت مى‌کند:
«اندکى پس از آن‌که به خاک ایران قدم گذاشتیم، به‌طور غیرمنتظره‌اى با داستان این شهادت روبه رو شدیم.
در خیابان اصلى قزوین، هنگامى که درفاصله عوض کردن اسب‌هایمان پرسه میزدیم.. وآخوندى که روى نوعى منبر نشسته بود وقایعى را که آنان بایستى نمایش دهند بصداى بلندمى‌خواند.
اما با شروع ماه محرم هیجان مذهبىِ پنهان مشرق زمین آشکار شد.
هرشب، هنگام غروب، شیون وزارى عزاداران فضا را پر میکرد وغم واندوه، گاهى اوج مى‌گرفت وگاهى تخفیف مى‌یافت تاسپیده دم که مؤمنان عزادار را به بستر بفرستد، و سبب شود بى‌ایمانان از خواب مانده، با آهى از رضایت، سررا روى بالش بگردانند.
سرانجام روز دهم محرم فرا رسید، روزى پراهمیت براى همه مسلمانان..بوده است.
ولى براى شیعیان دهم محرم لحظه‌اى بسیار ژرف‌تر وپرمعناتر است، چرا که شهادت امام حسین(علیه‌السلام) دراین روز روى داده است»[۶].

📚 منابع:
۱‌. ماساهارو یوشیدا، سفرنامه یوشیدا ماساهارو، ص۱۳۷
۲. چارلز جیمزویلز در۱۳ اکتبر۱۸۴۲ درانگلستان متولد وتحصیلاتش را تا دکتراى طب در لندن ادامه داد
وى دراوایل بهار ۱۸۶۷م به ایران آمد
وى پس ازپانزده سال (۱۸۸۱م) ایران را ترک کرد
وى کتاب «تاریخ اجتماعى ایران درعهد قاجاریه» را پس ازگذشت پنج سال ازترک ایران، یعنى درسال ۱۸۸۶م نوشت ودر(۲۴مارس ۱۹۱۲) درگذشت
ویلز در دوران ناصرالدین شاه درایران بوده است. تاریخ اجتماعى ایران، ص۱۶
۳. نام وى «مسعود میرزا» وملقب به «ظل السلطان» و «یمین الدوله» مى‌باشد
وى با آنکه پسربزرگ ناصرالدین شاه بشمار مى‌رفت ولیعهد ایران نگردید، زیرا مادرش زن صیغه‌اى ناصرالدین شاه وازخاندان سلطنتى نبود. روابط او با انگلیسى‌ها بسیار خوب بود وبا روسها اصلا سازش نداشت
او درسن یازده سالگى ازطرف شاه، حاکم مازندران واستراباد ودرسیزده سالگى حاکم فارس ودرهفده سالگى حاکم اصفهان گردید
چیزى نگذشت که حاکم ایالت‌ها وولایت‌هاى بسیارى از نقاط ایران گردید
ر.ک: مهدى بامداد، شرح حال رجال ایران در قرن۱۲و۱۳و۱۴، ج۴، ص۷۴
۴‌. چارلز ویلس، تاریخ اجتماعى ایران درعهد قاجاریه، ص۲۶۵
۵. Gertrud bell
۶. گرترود بل، تصویرهایى از ایران، ص۴۲

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From دكتر هادى انصارى
دسته #عزادارى روز شهادت حضرت #فاطمه عليها السلام با حضور حضرت آية الله علوی #بروجردی مدظله العالی در روز پنجشنبه ١٦ دى ماه ١٤٠٠
گفتنى است كه اين دسته پرشور در ساعت ٣ بعد الظهر از بيت مرحوم آية الله العظمى بروجردى با شركت علماء ، #طلاب ، و ديگر شخصيت هاى مردمى و اقشار گوناگون و هيأت هاى سرشناس و دلباختگان اهل بيت ، به سوى #حرم حضرت معصومه عليها السلام حركت كرده و به عزادارى و تسليت به حضرت #ولى عصر ارواحنا فداه پرداختند.

________
@drhadiansarii
Forwarded From كتاب مفيد
#عزادارى
كتاب سياه پوشی در سوگ ائمه نور
تالیف مرحوم حجت الاسلام منذر
@modaeeyaneerfan
Forwarded From دكتر هادى انصارى
Forwarded From دكتر هادى انصارى
#عزادارى شيعيان در #امريكا 🔴


همگام با شیعیان جهان نزدیک به سه میلیون #شیعه در سراسر آمریکا با فرارسیدن محرم، رخت عزا بر تن کرده و با حضور در #تکایا و مراکز اسلامی، یاد و پیام #عاشورا را گرامی می دارند.
تخمین زده می شود مساجد و مراکز شیعی در سراسر آمریکا در دهه ماه #محرم وبزرگداشت سوگواری #تاسوعا و #عاشورای سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) واهل بیت واصحاب آن حضرت حداقل میزبان ۷۰۰ هزار نفر از شیعیان داغدار باشند.
براساس آخرین مطالعات وتحقیقات صورت گرفته درمورد مسلمانان و مساجد آمریکا درسال ۲۰۱۱، جمعیت مسلمانان چیزی حدود ١٢ میلیون تخمین زده می شود که از این تعداد حدود ٢.۵ الی ٣ میلیون شیعه هستند .
بیشترین جمعیت شیعیان آمریکا درایالت #کالیفرنیا متمرکز است. بعداز کالیفرنیا، #میشیگان، #ایلی نویز، #واشنگتن، #نیویورک و #تگزاس به ترتیب در رده های بعد قرار دارند.
در این میان اگر بخواهیم تمرکز شیعیان آمریکا را در یک محدوده جغرافیایی خیلی خاص مورد ارزیابی قرار دهیم باید گفت که شهرهای #دیترویت و #دیربورن که دو شهر تقریبا"  متصل به یکدیگر در ایالت میشیگان هستند با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار شیعه بیشترین تمرکز شیعیان آمریکا را در بردارند.
بیشترین جمعیت شیعیان میشیگان را شیعیان مهاجر از کشورهای جنوب شرق #آسیا، #پاکستان و #بنگلادش تشکیل می دهند. #لبنانی‌های مهاجر، #پناهجویان عراقی و شیعیان ایرانی تبار در رده های بعد قرار دارند. جالب است بدانید در محله های شیعه نشین این شهرها #اذان _شیعی از مساجد پخش می شود.
براساس همین مطالعات، حدود ۲۳۰ مسجد و مرکزاسلامی وابسته به شیعیان در سراسر آمریکا گسترده است. بیشترین مساجد و مراکز شیعی آمریکا یعنی حدود ۳۷ درصد درغرب این کشور یعنی در محدوده کالیفرنیا و مابقی در سایر ایالت‌های آمریکا همچون میشیگان، ایلی نویز، واشنگتن دی سی وحومه، نیویورک و #تگزاس مستقر هستند.
شیعیان واکثرمساجد شیعی درآمریکا از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب، ازکالیفرنیا گرفته تا میشیگان، ایلی نویز، واشنگتن دی سی وحومه ونیویورک و تگزاس ضمن تعظیم به شعایر انسان ساز قیام سالار شهیدان و بزرگداشت دهه اول ماه محرم، حماسه تاسوعای ابوالفضل العباس وعاشورای سرورآزادگان عالم حضرت اباعبدالحسین(ع) را گرامی می دارند.
در این بین، مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن دی سی، مرکز اسلامی آمریکا، مرکز دارالحکمه اسلامی آمریکا درمیشیگان، مرکز بیت العلم در شیکاگو، مرکز اسلامی و فرهنگی اورنج کانتی، مسجد النبی(ص) و مسجد #صبا درکالیفرنیا، مرکزاسلامی اداره #جعفریه درمریلند، مرکزخویی ومرکزاسلامی امام علی(ع) درنیویورک و مرکزتعلیمات اسلامی #هوستون تگزاس ظرفیت وگنجایش چیزی حدود یکهزار تا یکهزار و ۵۰۰ نفر و برخی ازآنها تا ۲ هزار و ۵۰۰ و در مواردی تا پنج هزار نفر هم دارا هستند.
اگر میانگین تعداد شرکت کنندگان در جلسات عزاداری مساجد و مراکز کوچک و بزرگ شیعی موجود در آمریکا را ٣٠٠ نفر در هر شب فرض کنیم، با احتساب وجود بیش از ۲۳۰ مسجد و مرکز اسلامی، این اماکن شیعی هر شب میزبان حداقل حدود ۶۹ هزار نفر عزادار حسینی(ع) هستند. بر همین حساب می توان گفت تعداد عزاداران مذکور در ۱۰ شب دهه ماه محرم به علاوه روزعاشورا وشام غریبان حداقل به چیزی حدود ۷۰۰ هزار نفر برسد.


_______________
@drhadiansarii