Forwarded From روزنه
زن مگو مردآفرین روزگار....

@rozaneebefarda
🔻🔻🔻


زن مگو مرد آفرین روزگار
زن مگو بنت الجلال اخت الوقار

زن مگو خاک درش نقش جبین
زن مگو، دست خدا در آستین

باز دل بر عقل می‌گیرد عنان
اهل دل را آتش اندر جان زنان

میدراند پرده، اهل راز را
میزند با ما مخالف، ساز را

پنجه اندر جامه‌ی جان می‌برد
صبر و طاقت را گریبان می درد

هر زمان هنگامه‌یی سر می‌کند
گر کنم منعش، فزونتر می‌کند

اندرین مطلب، عنان از من گرفت
من ازو گوش، او زبان از من گرفت

می‌کند مستی به آواز بلند
کاینقدر در پرده مطلب تا بچند؟

سرخوش از صهبای آگاهی شدم
دیگر اینجا زینب اللهی شدم

مدعی گو کم کن این افسانه را
پندبی حاصل مده دیوانه را

کار عاقل رازها بنهفتن‌ست
کار دیوانه، پریشان گفتن‌ست

خشت بر دریا زدن بی حاصل‌ست
مشت بر سندان، نه کار عاقل‌ست

لیکن اندر مشرب فرزانگان
همرهی صعب ست با دیوانگان

همرهی به، عقل صاحب شرع را
تا ازو جوییم اصل و فرع را

همتی باید، قدم در راه زن
صاحب آن، خواه مرد و خواه زن

غیرتی باید بمقصد ره نورد
خانه پرداز جهان، چه زن چه مرد

شرط راه آمد، نمودن قطع راه
بر سر رهرو چه معجر چه کلاه

#عمان_سامانی

@rozaneebefarda
Forwarded From غزل‌شعر
بی‌قرینی با قرین شد هم‌قِران
#عمان_سامانی

خیابان #دکتر_محمد_مصدق به خیابان #شهید_دکتر_حسین_فاطمی وصل می‌شود.
______________________________
تغییر نام خیابان #کارگر تهران به #مصدق
Forwarded From دعبل
#بزرگداشت
#عمان_سامانی

🌼۱۹ ذیحجّه: زادروز عمّان سامانی🌼

🔸میرزا نورالله عمّان سامانی در نوزدهم ذیحجّه‌ء ۱۲۵۹ ه‍ ق در سامان پای به دنیا گذاشت.

◾️این شاعر عاشورایی در ۱۲ شوّال سال ١٣٢٢ ه‍ ق دار فانی را وداع گفت و بدنش طبق وصیّت برای دفن به نجف اشرف منتقل شد و در وادی‌السّلام به خاک سپرده شد.

🌿«گنجینه‌ء اسرار» نام مثنوی بلند او در وزن "فاعلاتن فاعلاتن فاعلن» است. شاید خیلی‌ها ندانند که از وی چند غزل و چند قصیده نیز مانده است.

📘یکی از کامل‌ترین چاپ‌های دیوان او به تصحیح #مهدی_آصفی و #جواد_هاشمی_تربت منتشر شده است.

(به نیابتش برای امر فرج، صلوات)

بیت انتخابی از قصیده‌ء علوی از عمّان سامانی:

چو «شیر شرزه❤️» درآید، چه جای تعریف است؟
ز «گرگ پیر🤡» و «شغال ضعیف👻» و «روبه شل😈»


🔹@deabelnews
Forwarded From دارالولایه | مهدی نعلبندی
👈 #به_یاد_سعدی_زمان
🔸
#سيدرضا_حسيني شاعر و روحانی تبریزی ملقب به #سعدي_زمان ابتدا به شغل خرازي مشغول بود و سپس كارمند اداره ثبت اسناد شد. پس از بازنشستگي در خيابان #منجم دفترخانه ثبتي داير نمود و ساكن محله #ويجويه تبريز گشت. بعدها به تهران #مهاجرت كرد و در سال ۱۳۶۵ شمسي دار فاني را وداع گفت.
از ويژگي هاي اشعارحسيني، مي‌توان پاي بندي او به #مقاتل و #روايات ائمه معصومين - عليهم السلام - را برشمرد و اينكه او در نقل منظوم سيره و حيات #چهارده_معصوم - عليهم السلام - تلاش وافر نموده است.

بو سؤز كي عرض ائديرم مقتلين عبارتي دور
صحيح دير خبري مجلسي روايتي دور
و يا:
بو سؤزكي شيعه لره چوخ بؤيوك بشارتدور
زبان حال دگول معتبر روايتدور
يازار صحيفه‌ي قيرخ بئش ده مجمع النورين
وئره‌ر محبلره سور قلب و قرهًْ العين ...

یکی از ماندگارترین سروده های حسيني سعدي زمان، منظومه ای بلند معروف به #مین_بيت است كه در بيان رشادت و شهادت حضرت #قمر_منير_بني_هاشم سروده شده است و داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است.

🔸 تاثيرپذيري شاعر از #شاهنامه_فردوسي بويژه در نيمه نخست منظومه كه روايتگر حالات جنگ #عباس_علمدار در روز عاشوراست مشهود بوده، لحن حماسي آن از زيبايي‌هاي اين ابيات است. با آهنگي مطنطن كه اجراي آهنگين آن را براي نوحه خوانان نيز آسان تر مي‌كند. رواست که این اثر را #شاهنامه_شعر_رثایی_آذربایجان نامید.

شاهي يالقيز گؤردي اولدي سينه تنگ
گلدي تا تحصيل ائده فرمان جنگ
بير طريق خاصيله تكريم ائدوب
شأنينه لايق شهه تعظيم ائدوب

🔸 ابيات مربوط به #رخصت_ميدان خواستن حضرت قمر منير بني هاشم از اباعبدالله الحسين، در عين زيبايي منحصر به‌فرد، بيت فارسي #مرحوم_نير را يادآور مي شود كه:

زين قفس برهان من دلگير را
تا به كي زنجير باشد شير را

و حسيني نيز اين چنين لب به بيان زبان‌حال گشوده است:

شيريوون يا آچگيلن زنجيريني
يا اليندن آل بوگون شمشيريني
بوندان آرتيق اولما راضي خوار اولا
بي لياقت فرض ائدورسن سال يولا
من مگر بو دشته بيجا گلميشم
ائتماغا جنگه تماشا گلميشم ...
سيدي وئرسن منه فرمان جنگ
شامده ويرّام يزيده پالهنگ
شام اميرين سالام ائيله ذلّته
قولاري باغلي گتورّم بيعته

🔸 شايد زيباترين تصويرسازي‌ شاعرانه را كه با خلق #تابلوهايي_پياپي سرشار از ايماژ شاعرانه است، در اين ابيات منطومه هزار بیت حسینی بتوان يافت:

داخل اولدي خيمه گاهه بي درنگ
ائيله سون آراسته اسباب جنگ
جنگه دارا پهلوان بي قرين
باشه قويدي طاسكلاه آهنين
جوشن داوود تك عالي زره
اگنينه گئيدي فلكدن گلدي زه
باغلادي شيراوژن روز ستيز
اؤز خم ابروسي تك بير تيغ تيز
... دسته ي خنجرده قيلدي استوار
زلف اكبر تك كمند تابدار
كتفينه سالدي مدوٌر بير سپر
پشت خورشيده سوار اولدي قمر
... گؤرجاق عباسي چو شير خشمگين
نُه فلكدن گلدي بانگ آفرين

🔸 شاعر در بيان حالات جنگ و فنون جنگاوري، نهايت دقت را به خرج داده و در به خدمت گرفتن #اصطلاحات_نظامي روز نهايت استادي را بروز داده است.

دشمنين يوز دؤندروب هر هنگينه
ووردي اول بير قيليج سرهنگينه
اؤلدي فرمانده پوزولدي نظم هنگ
عدّه يوز قويدي فراره بي درنگ
يا:
يوز گريزه قويدولار اشرر شام
قالدي نه افسر نه بير فرد نظام

🔸 مكالمه عباس نام آور با آب #فرات نیز در اوج شاعرانگی است:

پرچمين نهر اوسته ووردي شير جنگ
اولدي فورا داخل دريا نهنگ
موج آبي گؤردي تا شهلا گؤزي
چكدي ناله دولدي چون دريا گؤزي

🔸 توصيف #مشك سقای تشنه لب توسط #حسینی بی شباهت به توصیف #عمان_سامانی نیست:

تا قیامت تشنه کامان صواب
می خورند از رشحه ان مشک، آب

و حسینی سعدی زمان:

مشك نه مشك عالم امكانه رشك
فخرائدر انهار جنّاته او مشك
تار و پودي تار عمر كاينات
عترت طاهايه امّيد نجات ...

🔸 حسيني در سه بيت از منظومه اش به استادي تمام عبارت "والله ان قطعتموا يميني انّي احامي ابداً عن ديني" را چنين #ترجمه كرده است:

اي جماعت گرچه كسدوز صاقيمي
ويرم اما باشه اؤز ميثاقيمي
ائيلرم صول الّي خدمت دينيمه
تا وارام قيلّام حمايت دينيمه
من ابوالفضلم آديم عباسدور
تيغيم آتش دشمنيم كرباسدور

بخشی از یک #یادداشت_بلند
#مهدی_نعلبندی / دارالولایه تبریز / ۱۵ تیر ۹۸

@mehdinalbandie


http://uupload.ir/files/doo8_76262.jpeg.jpg