Forwarded From آثار کهن شیعه
#زیدیه
میراث زیدیه ، از دید دیگر
مدتهاست که پژوهش در آثار زیدیه توسط محققین مورد توجه قرار گرفته و مقالات و کتب زیادی در این جهت نگاشته اند. ولی یک زاویه ی آثار زیدیه مورد عنایت کامل قرار نگرفته و آن هم ارتباط روایات زیدیه با امامیه است. تعداد بسیار زیادی از میراث کهن ما -که بعضا از دسترس ما خارج شده اند- ، و حتی میراث فقهی میان آثار زیدیه قابل دستیابی هستند. آقای مدرسی در کتاب میراث مکتوب شیعه به این نکته توجه داشته و مواردی ارجاع داده اند که البته مجال کار همچنان گسترده است. که میتواند حتی در حکم و فتوا مؤثر باشد.
Forwarded From سید علی موسوی نژاد
#یمن
#زیدیه
#عاشورا
تصاویری از تجمع شیعیان زیدیه در صنعا پایتخت یمن به مناسبت روز عاشورا/ محرم ۱۴۴۲ قمری

🆔 @ali_mousavinejad
Forwarded From کتابخانه مجازی الفبا
#مرور_مقالات


📽 بررسی و نقد تطبیقی گزارش‌های عاشورایی منابع زیدیه

🖋 ابراهیم گودرزی
🖋 مصطفی صادقی
🖋 سید علی موسوی نژاد




▪️ چکیده :

ظرف زمان و مکان و نیز مخاطب برخی سخنان و خطبه‌های سیدالشهدا(ع) در برخی گزارش‌های عاشورایی تغییر یافته است. منابع معتبر زیدی نیز از این تغییرات مصون نمانده‌اند. چنین اخباری در منابع زیدی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: نخست اخباری که منابع زیدی در نقل این گزارش‌ها منفرد نیستند و می‌توان آنها را در منابع امامیه و اهل سنت نیز مطالعه کرد، همچون نامه امام(ع) به بنی‌هاشم، خطبه آن حضرت در منزل ذوحُسَم و گفت‌وگوی ایشان با طِرمّاح بن‌عدی. دسته دوم اخباری‌اند که اصلشان تنها در منابع زیدی قابل رصد است و اگر در منابع امامیه دیده می‌شود، از منابع زیدی به آثار شیعی راه یافته است، همچون خطبه خُطّ الموت. تحقیق حاضر با شیوه توصیفی ـ تحلیلی ضمن مقایسه گزارش‌های عاشوراییِ یادشده از هر دو دسته در منابع معتبر زیدیه، امامیه و اهل سنت، از تغییر مخاطب یا ظرف زمان و مکان در این اخبار پرده برداشته، نشان می‌دهد که بی‌توجهی به این جابه‌جایی‌ها می‌تواند زمینه‌ساز برداشت و تحلیل نادرست از گزارش‌ها شود.


#معارف_شیعه
#عاشورا
#زیدیه

🔰کتابخانه مجازی الفبا
Forwarded From البساتین | محمدرضا معینی
?

?چالش بنی الحسن با انگاره علم ائمه علیهم السلام در نیمه اول قرن دوم

⭐️دکتر سید عبدالحمید ابطحی

فصلنامه امامت پژوهی - شماره 15

#مقاله
#زیدیه
#علم_امام

@AlBasatin
📚🔴 چالش بنی الحسن با انگاره علم ائمه علیهم السلام در نیمه اول قرن دوم

⭐️ دکتر سید عبدالحمید ابطحی

فصلنامه امامت پژوهی - شماره 15
#مقاله #زیدیه #علم امام 👇👇👇
Forwarded From دكتر هادى انصارى
#امامت ، هویت مذهب حقًه #تشیع???
بخش اول ?


امامت اساساً هویت مذهب حقه تشیع است. مهمترین تفاوت #شیعه و سایر فرق اسلامی، #امامت است. از نظر شیعه امامت، استمرار #نبوت و جانشینی پیامبر است. #پیامبر اسلام شارع و آورنده دین هستند و امامان ما حافظان #دین هستند و این حفاظت در استمرار نبوت اتفاق می افتد.

دیگران راجع به امامت بحث #خلافت و حکومت سیاسی دارند و از نظر آنها امام کسی است که حاکم امت باشد. بنابراین بحث ما حکومت نیست و امامت مترادف با حکومت نیست. حکومت شأنی از شئون امام است.

امام #حسین تا امام #عسکری شرایط با آنها همراه نبود که به حکومت برسند ولی امامت آنها به قوت خود باقی است.

برای اینکه در این مورد صحبت کنیم باید اول در مورد تشیع صحبت کنیم. مراد از تشیع چیست و این تشیع از چه زمانی پیدا شده است. دیگران هم که وقتی قلم می زنند و کتاب می نویسند مطالبی را بیان می کنند که با اصول تاریخی منافات دارد. مثلا شیعه را مولود #صفویه یا #آل بویه عنوان می کنند. کسی که این افتخار برایش حاصل شده که شیعه #علی ابن ابی طالب باشد باید بداند که تاریخچه پیدایش شیعه از چه زمانی بوده است.

بحث را از اینجا شروع می کنیم که در بحث های کلامی و تاریخی شیعه را به سه شکل معرفی کرده اند. یک شیعه #سیاسی داریم، یک تشیع #ولایی داریم و یکی هم تشیع #اعتقادی داریم. بروز و ظهور تشیع در صحنه اجتماع به سه شکل است.

الف - تشیع سیاسی به کسانی می گویند که به مبانی فکری شیعه اعتقادی ندارند و اصلاً از آن مطلع هم نیستند ولی در یک جهت گیری سیاسی دم از #رهبری اهل بیت می زنند. چون رویکرد آنها سیاسی است اسم آنها را تشیع سیاسی می گذاریم. اینها نه به عنوان اینکه امامان از طرف خدا منصوب اند و اصلاً نصب الهی را اعتقاد ندارند فقط رهبری این گروه را پذیرفته اند چون اینها دارند با بنیاد ظلم مبارزه می کنند.

از بین ائمه هم با کسانی میانه دارند که قائم به #سیف بوده اند. یعنی در وجود امیرالمومنین ع ، امام حسن مجتبی ع و سیدالشهدا ع . آنها در وجود امام #سجاد ع به عنوان پذیرش امام توقف می کنند. بعد از ایشان، #زید ابن علی فرزند امام #زین العابدین ع را به عنوان امام قبول می کنند و ۴ امامی اند و به آنها #زیدیه می گویند. مبنای تفکر آنها سیاسی است و از نظر اعتقادی و کلامی طرفدار #معتزله هستند و از نظر فقهی تابع فقه #ابوحنیفه اند. گرایش آنها به اهل بیت صرفاً پذیرش آنها به عنوان رهبری در مبارزه با ظلم است. والا نه اعتقاد و نه دین خود را از اهل بیت نگرفته اند.

زید ابن علی ، ادعایی برای امامت نداشتند و دیگران خود را به این شخصیت بزرگوار منسوب کردند. در بین تمام مبارزات سیاسی مبارزات جناب #زید مورد تایید ائمه ما هم بوده است


…………………………
@drhadiansarii