Forwarded From کانال رسمی | Alamolhoda_ir
حسن ختام:
احادیث طبی بسا آفاق جدیدی را بر علم پزشکی بگشاید...
#سید_محمدصادق_علم_الهدی

📌 گفتیم که روایات طبی ممکن است متّکی به الهام یا لا اقلّ حاوی گزاره‌هایی از طب رایج در زمان اهل بیت ع باشند، از این رو به دانشکده‌ها و مراکز تحقیقات علوم پزشکی توصیه می‌کنیم که نسبت به اخبار طبّی مرویّ از اهل بیت ع اهتمام داشته باشند؛ البته به این معنا که مفاد این روایات را به‌عنوان فرضیه‌های علمی با روش‌های نوین علوم تجربی مورد بررسی و تحقیق قرار دهند.

📌 زیرا اگر واقعاً صادر از خاندان وحی باشند که روشن است، و حتی اگر مجعول و از غیر اهل بیت باشند نیز درخور بررسی‌اند. زیرا ممکن است حاوی قضایایی از طب سنّتی رایج در آن مقطع زمانی باشند؛ طبی که به هر حال، قرن‌ها بر اساس آنها تجربه‌ی درمانی صورت گرفته و سینه به سینه به مردم آن زمان رسیده است.
بنابر این مطالعه و بررسی اخبار طبی چه بسا آفاق جدیدی را پیش روی علم پزشکی امروز بگشاید.

📌 نه فقط این روایات، بلکه همه‌ی کتب پزشکی باقیمانده از گذشتگان را می‌توان از همین منظر حائز اهمیت دانست. در دنیای غرب نیز به طب‌های کهن و سنتی اعتنا می‌شود و گاهی به عنوان طب مکمّل توصیه می‌گردند.

📌 مثلاً طب سوزنی که مدّت‌ها حتی در زادگاه خود نیز ـ یعنی چین ـ تحت تأثیر تبلیغات پزشکی روز کنار گذارده شده بود، دوباره با تحقیقات نوین دانشگاهی، در مقیاس جهانی مورد توجّه و اقبال واقع شد و حتی خود غربی‌ها هم برای آن، افزون بر طبیبان چین باستان، سبک و قواعد ویژه‌ای تعریف کردند.

📌 شنیدم که برخی از مدعیان طب اسلامی، برای اثبات درستی مدّعای خود، اظهار می‌کنند که بعضی از کشورهای غربی از آنان دعوت کرده‌اند که در مراکز دانشگاهی غرب به تدریس این طب بپردازند و دانش خود را به آنها عرضه کنند که البته چنین دعوتی از سوی آنان بعید نیست.

📌 آنها مسلّماً از شما استقبال می‌کنند، اما بدون تردید، هر آنچه را که شما از روی احادیث برایشان خواندید، چشم و گوش بسته قبول نمی‌کنند، بلکه صرفاً از شما مثل هر کسی که در زمینه‌ی پزشکی ادعایی دارد، خواسته‌اند که نظریات و فرضیات خود را در اختیارشان قرار دهد تا بر روی آن مطالعه و تحقیق کنند.

📌 این نکته‌ای است که دنیای غرب به زیرکی دریافته است که باید روش‌های سنّتی ملل و اقوام در امر پزشکی را جدی گرفت و مورد مطالعه و تحقیق قرار داد، زیرا به هر حال، حاصل تجارب ممتدّ نسل‌ها در امر تداوی و درمان است.

پایان بخش یازدهم (آخرین بخش)
برای دیدن بخش‌های پیشین نوشتار «طبّ اسلامی؛ از ادعا تا واقعیت» به کانال رسمی مراجعه کنید:
📚@Alamolhoda_ir

تاریخ مصاحبه: ۱۳ بهمن ۹۶

#طب_اسلامی
#طب_سنتی
#اسلام
t.me/Alamolhoda_ir/422
🎤 تکنیکی برای وقتی که حال مطالعه نداری...

🥅برش‌های اخلاقی،

۸ آذر ۹۶

#سید_محمدصادق_علم_الهدی


↖️↖️


@yortchi_bosjin_pdf
🎤توصیه‌هایی برای طلاب:
وقتی احساس درجا زدن می‌کنی ...
ب فکر خوداشتغالی همسو با طلبگی باش!
مدرّس بشو

برش‌های اخلاقی

آذر ۹۶
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
خودسازی

↖️↖️



@yortchi_bosjin_pdf
🎤استقامت وصبر


#سید_محمدصادق_علم_الهدی


↖️↖️

@yortchi_bosjin_pdf
نکته‌ای در باب «لیلة الرغائب»

تا آنجا که من تحقیق کردم، شب موسوم به «لیلة الرغائب» (اولین شب جمعه ماه رجب المرجّب) با وجود شهرت فراوانی که بین مردم دارد، از طریق امامان معصوم ما علیهم السلام نقل نشده و کتب روایی محدّثین متقدّم شیعه به آن اشاره‌ای نکرده است و به نظر می‌رسد مأخذ اصلی آن منابع اهل سنّت باشد.
ظاهرا در بین علمای شیعه، اولین بار حدیث آن را سید علی بن باقی قرشی (قرن۷) در الاختیار من المصباح و سید علی بن طاووس حلّی (قرن۷) در إقبال الأعمال نقل کرده‌اند و به تبع آنان، شاگرد ابن طاووس علامه‌ی حلّی (قرن۸) در یکی از اجازاتش و سپس محدّثین متأخّر مثل کفعمی در البلد الأمین، مجلسی در بحار الأنوار، شیخ حرّ عاملی در وسائل الشیعة و شیخ عبّاس قمّی در مفاتیح الجنان حدیث لیلة الرغائب را نقل کرده‌اند، اما در تمام این کتب، یا سند حدیث مزبور مبتلی به ضعف شدید بوده و به عامّه ختم می‌شود و یا اساساً سندی برای آن ذکر نشده است.
بنابراین، اگر مؤمنین متمایل بودند از باب قاعده‌ی «تسامح در ادلّه‌ی سنن» به حدیث لیلة الرغائب عمل کنند، باید نماز و اعمال مخصوص این شب را به قصد رجاء (به امید اینکه مطلوب خدا باشد) اقامه کنند، نه به قصد ورود (به قصد اینکه در شریعت وارد شده است).

۲۶ فروردین ۹۵

#سید_محمدصادق_علم_الهدی
#دعا_و_نیایش
#لیلة_الرغائب
#رجب

https://telegram.me/Alamolhoda_ir