Forwarded From عالمون
🔅مخالفت مرجع با ساخت بنا برای حضرت زهرا!

🔻حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر گلپایگانی فرزند مرحوم آیت‌الله #گلپایگانی نقل می‌کند:

"در سال ۱۳۶۲ یا ۱۳۶۳ عده‌ای از شیعیان متمول و تحصیل‌کردۀ تونس خدمت آقا آمدند. اتفاقاً خود من امکان ملاقات آن‌ها را فراهم کرده بودم. آن‌ها گفتند: "ما به عربستان سعودی رفته و با مسئولین آن کشور صحبت کرده‌ایم که اجازه بدهند قبرستان #بقیع را بازسازی کنیم. آن‌ها گفته‌اند اشکالی در بین نیست، فقط مراجع شیعۀ اثنی عشری جعفری باید اجازۀ کتبی بدهند که در آن‌جا به‌نام ائمۀ بقیع و مخصوصاً فاطمۀ زهرا (س) بنایی ساخته شود." آن‌ها نزد مرجع دیگری هم رفته و از ایشان مجوز گرفته بودند و اتفاقاً ایشان گفته بودند خیلی فکر خوبی است و ما آرزویی جز این نداریم که بقیع آباد شود! نزد رهبر کبیر انقلاب هم رفته و ایشان فرموده بودند: "به قم بروید و از آقای گلپایگانی سؤال کنید. ایشان هر نظری که بدهند، نظر من هم همان است!"
این‌ها وقتی آمدند و این مسئله را با من مطرح کردند، از ته دل خوش‌حال شدم که بالأخره عده‌ای همت کرده و تصمیم گرفته‌اند قبرستان بقیع را از این وضعیت ویران و آزاردهنده دربیاورند. این گروه آمدند و حرف‌هایشان را با آقا زدند. آقا با دقت تمام گوش دادند و در پاسخ بدون لحظه‌ای مکث فرمودند: "اگر تمام علمای اسلام هم با این موضوع موافقت کنند، من یکی مخالفت می‌کنم و حاضرم در راه این مخالفت جان خودم را هم بدهم!" وقتی آقا این را فرمودند، همه از جمله خود من واقعاً یکه خوردیم، چون تصور می‌کردیم ایشان از این پیشنهاد خیلی هم خوش‌حال شوند و استقبال کنند ... ایشان فرمودند: "آباد کردن قبرستان بقیع اشکالی ندارد، ولی اگر این‌ها بخواهند برای #حضرت_زهرا (س) قبری تعیین کنند و بقعه‌ای بسازند، آیا نخواهند گفت: شیعه ۱۴٠٠ سال دربارۀ مجهول بودن مکان قبر فاطمۀ زهرا (س) دروغ گفته است؟ نخواهند گفت مگر شما زیارت‌نامه‌ای با این عبارت درست نکرده‌اید که: السلام علیک ایتها المخفیة قبرها؟ سعودی‌ها می‌خواهند با این ترفند و تعیینِ قبر حضرت زهرا (س) این فراز از زیارتنامه را دروغ جلوه دهند و بگویند آن را بردارید! اگر قبول کردند که قبر امام حسن (ع)، امام زین‌العابدین (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) را بسازند، نیاز به کمک احدی نیست و خود من کل هزینۀ ساخت آن بناها را تقبل می‌کنم، اما مخفی بودن قبر حضرت زهرا (س) سند مظلومیت و حقانیت شیعه است و اگر بنا بود آشکار شود، مثل قبر امیرالمؤمنین (ع) آشکار می‌شد.""

@alemoon_ir
Forwarded From unknown
⭕️مقاومت مسئولان به سبک یمن در دهه شصت!!

🔸اینها بریده هایی از #خاطرات_هاشمی_رفسنجانی است. بیشتر اینها در سالهای میانی و اواخر دهه شصت در سالهای جنگ تحمیلی ثبت شده است:

💬 آقاى عباس #واعظ_طبسى، [توليت آستان قدس رضوي] و فرزندش آمدند. از سفر به لندن و عمل جراحى پاي‌اش راضى است. تحت تأثير نظم و پيشرفت آنها قرار گرفته است.

27 مهر 71 ‏- آقای #آذری [قمی] آمد و درخواست ارز برای معالجه پروستات در لندن داشت. برای آقای مهدوی [کنی] هم به خاطر کسالت قلبی، گفته شد در لندن جا رزرو کنند.

19 اذر 64 ‏- آقای #دعاگو آمد. از کیفیت معالجه‌اش در لندن گفت. سرطان داشته و با شیمی‌درمانی معالجه شده. راضی است. موهایش در اثر معالجه ریخته‌است. از نتایج معالجه در مدت اقامت، پیشنهاد جلوگیری از اعزام دانشجو به خارج را داشت که ارز آن را صرف تأمین استاد در داخل کنیم

31خرداد 65 ‏- شب درجلسه شورای مرکزی [جامعه] روحانیت مبارز شرکت نمودم. بیشتر صحبتها درباره بد اداره شدن جلسات روحانیت مبارز در دهه فجر بود. آقای #مهدوی_کنی که از لندن پس از معالجه برگشته، به خاطر خستگی نیامده بود. میخواستم ایشان را ببینم.

29 بهمن 64‏ - صبحانه‌ را در خدمت‌ آقای‌ منتظری‌، در منزل‌ ایشان‌ صرف‌ کردیم‌. پس‌ ازخداحافظی‌ به‌ منزل‌ آیت‌الله‌ #نجفی‌_مرعشی‌ رفتم‌. از اسپانیا برگشته‌ بودند. برای‌ معالجه ‌چشم‌ رفته‌ بودند

8 خرداد 60 ‏- آقای‌ #احمد_توکلی‌ که‌قبل‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ ممنوع‌ الخروج‌ بوده‌، برای‌ گرفتن‌ گذرنامه‌ جهت‌ سفر برای‌ معالجه‌ دردمفاصل‌ احتیاج‌ به‌ نامه‌ من‌ به‌ اداره‌ گذرنامه‌ داشت‌ که‌ نوشتم‌.

19 اردیبهشت 60‏ - شب تلفنى از #احمدآقا احوال‌پرسى كردم. از اسپانيا برگشته است. براى معالجه چشم رفته بود. در آنجا #همان_تشخيص_ايران را تاييد كرده‌اند.

27 اسفند 71‏ - خانم‌ شهید بهشتی‌ به‌ خانه‌ ما آمد و با عفت‌ به‌ دیدن‌ #همسرامام‌ رفتند که‌ برای‌ معالجه‌ چشم‌مدتی‌ به‌ خارج‌ رفته‌ بودند.

18 مرداد 61‏ - ساعت هشت صبح آقاي #موسوي اردبيلي آمدند. عازم سفر به اروپا براي معالجه و چك آپ است. براي تسهيلات ارزي و تذكره [= گذرنامه] همراهان و حفاظت كمك خواستند. به دكتر ولايتي و ميرزاده دستور مقتضي را دادم.

29مرداد 68‏ - شب‌، آقای‌ [علی‌ اکبر] #محتشمی‌ [سفیر ایران‌ در سوریه‌] آمد. مدتی‌ در آلمان‌ معالجه‌ کرده‌است‌؛ دست‌ مصنوعی‌ گذاشته‌ و دوبار ، گوشها را عمل‌ کرده‌ و اکنون‌ نسبتا سالم‌ است‌.

5 آبان 63 ‏- عصر آقاي [محمد علی] #رحماني مسئول بسيج آمد. پس از معالجه در خارج برگشته و از معالجه دكترهاي داخلي ناراضي است؛ #خدا_به_داد_مريض‌هاي_معمولي برسد.

25 مهر 66‏ - آقاى [علي اكبر] #آشتيانى، نماينده رهبرى در ژاندارمرى آمد. براى معالجه خود در خارج استمداد كرد.

8 دی 69‏ - در بیمارستان‌ به‌ عیادت‌ آقای‌ #ربانی‌املشی‌ رفتم‌. قرار است‌ فردا، برای‌ معالجه‌ به‌ سوئیس‌ برود.

8 اسفند 63‏ - آقاى [عبدالله] #نورى، [وزير كشور]، براى سفر جهت معالجه به آلمان، تلفنى خداحافظى كرد.

22 اسفند 71‏ - [آشیخ‌ محمد] #هاشمیان‌ که‌ برای‌ معالجه‌ چشم‌ به‌ اسپانیا رفته‌ بود راضی‌ برگشته‌، درمنزل‌ ما بودند. گفتند که‌ درک‌ مردم‌ اسپانیا نسبت‌ به‌ مسائل‌ انقلاب‌ ایران‌ بهتر شده‌ است‌.

28 مرداد 61‏ - به ملاقات آیت‌الله سیدمحمدرضا #گلپایگانی رفتم. دیروز از لندن برگشته‌اند؛ به احتمال سرطان کیسه صفرا، برای معالجه رفته بودند. 25 روز آنجا بوده‌اند.

ایشان و اطرافیانش با خوشحالی و نشاط از سفر انگلستان و استقبال مسلمانان آنجا تعریف می‌کردند

9خرداد 66‏ - آقای [کاظم] #خوانساری سفیرمان در لیبی آمد. پیام آقای قذافی را آورد گه گفته‌بود اگر نمی‌توانید جنگ را تمام کنید برای ختم آن اقدام کنند. خبر داد که پدرش بیمار قلبی است و خوب است برای معالجه به لندن برود. عضو خبرگان است.

@lorbaanonline
Forwarded From عالمون
🔅مخالفت مرجع با ساخت بنا برای حضرت زهرا!

🔻حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر گلپایگانی فرزند مرحوم آیت‌الله #گلپایگانی نقل می‌کند:

"در سال ۱۳۶۲ یا ۱۳۶۳ عده‌ای از شیعیان متمول و تحصیل‌کردۀ تونس خدمت آقا آمدند. اتفاقاً خود من امکان ملاقات آن‌ها را فراهم کرده بودم. آن‌ها گفتند: "ما به عربستان سعودی رفته و با مسئولین آن کشور صحبت کرده‌ایم که اجازه بدهند قبرستان #بقیع را بازسازی کنیم. آن‌ها گفته‌اند اشکالی در بین نیست، فقط مراجع شیعۀ اثنی عشری جعفری باید اجازۀ کتبی بدهند که در آن‌جا به‌نام ائمۀ بقیع و مخصوصاً فاطمۀ زهرا (س) بنایی ساخته شود." آن‌ها نزد مرجع دیگری هم رفته و از ایشان مجوز گرفته بودند و اتفاقاً ایشان گفته بودند خیلی فکر خوبی است و ما آرزویی جز این نداریم که بقیع آباد شود! نزد رهبر کبیر انقلاب هم رفته و ایشان فرموده بودند: "به قم بروید و از آقای گلپایگانی سؤال کنید. ایشان هر نظری که بدهند، نظر من هم همان است!"
این‌ها وقتی آمدند و این مسئله را با من مطرح کردند، از ته دل خوش‌حال شدم که بالأخره عده‌ای همت کرده و تصمیم گرفته‌اند قبرستان بقیع را از این وضعیت ویران و آزاردهنده دربیاورند. این گروه آمدند و حرف‌هایشان را با آقا زدند. آقا با دقت تمام گوش دادند و در پاسخ بدون لحظه‌ای مکث فرمودند: "اگر تمام علمای اسلام هم با این موضوع موافقت کنند، من یکی مخالفت می‌کنم و حاضرم در راه این مخالفت جان خودم را هم بدهم!" وقتی آقا این را فرمودند، همه از جمله خود من واقعاً یکه خوردیم، چون تصور می‌کردیم ایشان از این پیشنهاد خیلی هم خوش‌حال شوند و استقبال کنند ... ایشان فرمودند: "آباد کردن قبرستان بقیع اشکالی ندارد، ولی اگر این‌ها بخواهند برای #حضرت_زهرا (س) قبری تعیین کنند و بقعه‌ای بسازند، آیا نخواهند گفت: شیعه ۱۴٠٠ سال دربارۀ مجهول بودن مکان قبر فاطمۀ زهرا (س) دروغ گفته است؟ نخواهند گفت مگر شما زیارت‌نامه‌ای با این عبارت درست نکرده‌اید که: السلام علیک ایتها المخفیة قبرها؟ سعودی‌ها می‌خواهند با این ترفند و تعیینِ قبر حضرت زهرا (س) این فراز از زیارتنامه را دروغ جلوه دهند و بگویند آن را بردارید! اگر قبول کردند که قبر امام حسن (ع)، امام زین‌العابدین (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) را بسازند، نیاز به کمک احدی نیست و خود من کل هزینۀ ساخت آن بناها را تقبل می‌کنم، اما مخفی بودن قبر حضرت زهرا (س) سند مظلومیت و حقانیت شیعه است و اگر بنا بود آشکار شود، مثل قبر امیرالمؤمنین (ع) آشکار می‌شد.""

@alemoon_ir
Forwarded From الأثــر |کتابشناسی‌شیعه|
✅شخصی میگفت: وقتی آقای بروجردی از دنیا رفت، در مدرسه آقای بروجردی در نجف مجلس فاتحه ای برگزار شد. همه علما در آن مجلس شركت كردند. آقای حكیم به صورت معمولی وارد مجلس شد و نشست. ولی وقتی آسید عبدالهادی وارد مدرسه آقای #بروجردی شد، منقلب شد و گریۀ شدیدی كرد و چون چشمش نمیدید، مدّتی طول كشید تا در جای خودش بنشیند. در طول این مدّت تمام جمعیت به احترام وی سرپا ایستاده بودند،با اینكه او جمعیت را نمیدید. آن آقا میگفت: در آن جلسه اهل فنّ فهمیدند كه مرجعیت از آنِ كه خواهد بود و پیدا بود كه همه علما به آسید عبدالهادی توجه دارند. بعد از رحلت آقای آسید عبدالهادی مرجعیت از آنِ آقای حكیم شد. آقای حكیم و آقای #شریعتمداری از نظر تعداد مقلدین بر دیگران تقدم داشتند.

✅اكثریت تركها مقلد آقای #شریعتمداری و كمی از تركها و نیز كمی از فارسها مقلد آقای حکیم و آقای خویی بودند. در منطقه آذربایجان آقای #شریعتمداری و آقای #خویی مقلد داشتند ولی در غیر آذربایجان و غیر ایران مرجع عمده آقای حكیم بود. آقای شریعتمداری هم به همین نكته توجّه داشت،چون وقتی آقای حكیم به علمای ایران تلگراف كرد و از آنها خواست كه به نجف بیایند تا در موضوع شاه تصمیم بگیرند، آنها عذرخواهی كرده بودند كه شرایط ما اجازه نمیدهد ما از ایران حركت كنیم. آقای حكیم در آن تلگراف از آقای #شریعتمداری و آقای #گلپایگانی و آقای خمینی با تعبیر «آیة الله» نام برده بود و آقای #خمینی و آقای #گلپایگانی نیز در جواب با همان تعبیر پاسخ گفته بودند ولی آقای #شریعتمداری با تعبیر «آیة الله العظمی» از آقای حكیم یاد كرده بود. بعضی از اصحاب ایشان عرض كردند كه شما چرا از این تعبیر استفاده میکنید در حالی كه ایشان چنین تعبیری درباره شما به كار نبرده اند؟ آقای شریعتمداری پاسخ داده بود: چون آقای حكیم اثباتاً بر ما مقدم است. ما در ایران در مرجعیت با او مشاركت داریم ولی در غیر ایران، مرجعیتِ منحصر از آنِ اوست و باید اینها رعایت شود. امّا ثبوتاً آقای #شریعتمداری از نظر سرعت انتقال و اطلاع بر اشباه و نظائر و فهم عرفی بر اقران تقدم داشت و آقای حكیم هم در اصول و بعضی از مباحث صناعی فقه بر آقای شریعتمداری ترجیح داشت. در اصول خیلیها بر آقای شریعتمداری مقدم بودند. در مكتوب، حاشیۀ آقای حكیم بر حاشیۀ آقای #شریعتمداری مقدم و آقای #شریعتمداری در خیلی از موارد از مستمسك آقای حكیم بهره برده است.

http://l1l.ir/3d0i

@ketabshenasishia