📚 رایات الضلال #عربی
✍ ابوخالد السماوی
نقد جریان احمد اسماعیل گاطع #یمانی
Forwarded From دكتر هادى انصارى
در كنار #حجر _اسماعيل🔹

یکی از نقاطی که در اطراف خانه خدا از فضیلت بیشتری برخوردار است محدوده‌ای به نام حجر اسماعیل، فضایی بین رکن عراقی و رکن غربی میان کعبه است که زیر آن محل دفن حضرت #هاجر بود و امروزه به حالت نیم دایره مشخص است و زائران در زمان #طواف آن را نیز طواف می‌کنند و نمی‌توانند وارد این نیم دایره و محدوده شوند.

حجر اسماعیل به عقیده مسلمانان، یادگار زمان حضرت #ابراهیم و اسماعیل (ع) و هاجر و محل دفن آن بانوی بزرگوار است.
بعد از فوت حضرت هاجر و دفن ایشان در این مکان به خاطر این که مردم روی قبر او پا می‌گذاشتند حضرت اسماعیل به احترام قبر مادر دیواره‌ای را برروی قبر بنا کرد تا این که مردم از فاصله دورتری نسبت به خانه خدا، طواف کنند و روی #قبر مادرش پا نگذارند.
نقل‌های تاریخی تاریخ‌نگاران مسلمان، حکایت از آن دارد که اسماعیل و مادرش هاجر در همین بخش زندگی می‌کردند. از امام #صادق (ع) نقل شده است که "حجر، خانه اسماعیل و محل دفن هاجر و اسماعیل (ع) است.

در باره تعداد #انبیاء الهی که در اطراف خانه کعبه مدفون هستند، شاید نتوان به طور دقیق اظهار نظر کرد، چون چیزی به طور دقیق ذکر نشده است، اما به عنوان مثال براساس روایتی در
Forwarded From روزنه
حاشیه ای بر #بیانیه جمعی از مدرسین حوزه علمیه قم پیرامون آثار و افکار #سید_کمال_حیدری

💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻

متن بیانیه به قرار ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

والصلاة والسلام علی سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين.

اما بعد، در ظروف اخيره نظريات و تشكيكاتی در ضروریات مذهب آشکار شد.

از آنجا که ردیه های علمی علما بر وی اثر نداشت و تلاش ها برای جلوگیری از انحرافات وی نافع نبود و از طرفی دیگر مؤمنین سؤالات زیادی در باره عقائد و آراء او پرسیدند، حوزه علمیه قم و در رأس آن، دو مرجع بزرگ حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی و حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دام ظلهما موضع صریح خود را در برابر وی اعلام کرده، همان طور که درباره امثال او پیش از این چنین کرده است و به وظیفه شرعی خود در باره حفظ و صیانت از مذهب از بدعت ها و حفظ مؤمنین از گمراهی عمل نموده است.

و ما نیز حمایت خود را از آنچه مراجع بزرگوار فرموده اند اعلان می داریم و از مؤمنین عدم توجه به این شخص و غیر او از منحرفین علمی و عملی را خواستاریم، والله ولي التوفيق والهداية.
١٥ جمادى الثانية ١٤٣٩

علیرضا حائری- حسین حسینی شاهرودی- علی حسینی میلانی- محمدتقی شهیدی- نجم الدین طبسی- محمد جواد علوی بروجردی- محمد غروی- محمد جواد فاضل لنکرانی- محسن فقیهی- علی کورانی عاملی - مهدی گنجی- محمد یثربی کاشانی- مهدی هادوی طهرانی


🔶حاشیه_روزنه
اکثریت امضاء کنندگان بیانیه سیزده نفره مذکور٬ از چهره های برجسته تشکیلات حوزوی موسوم به #نشست_اساتید هستند.

از جمله شعارهای اصلی تشکیلات مزبور در سالهای اخیر٬ مسأله #حوزه_آزاد و رفع چرخه مدیریتی نظارت و کنترل فعلی دروس حوزه علمیه قم بوده است.

اکنون بیانیه مزبور نشان داد که طیف زیادی از چهره های اثرگذار این تشکیلات٬ خروج مباحث علمی از حیطه مشهورات را بر نمی تابند و طبعا به #تدریس_چهارچوب_مند قائلند!

چنین برخوردهایی پیشتر در مواجهه با برخی افکار افرادی مانند مرحومان اشتهاردی و دکتر محمد صادقی طهرانی نیز سابقه داشته است.

طبعا مرزبانی از عقاید ضروریه فرقه محقه٬ مورد معامله و قابل تسامح با هیچ چیزی نیست ولی نباید از نظر دور داشت که اگر تقابل با انحراف فکری مطمح نظر حضرات است٬ از چه رو در مقابل فعالیت گسترده جریان تجدیدنظر طلب دینی در حوزه٬ دانشگاه و رسانه ها٬ چنین برخوردهایی مشاهده نمی شود؟! طبعا شناخت مصادیق٬ چندان دشوار نیست ولی اهتمام ویژه و مشابه مشاهده نمی شود و این جای تأمل دارد.

اگر آموزه های مبتنی بر عقل منهای سنت و قرآن منهای روایات٬ منجر به انکار برخی ضروریات می شود (که اغلب اینطور است)٬ از چه رو روشنفکران عرفی و نواندیشان دینی (از بازرگان گرفته تا شریعتی و شبستری و ملکیان و سروش) همچنان از تیغ نقد این طیف از اساتید #هویت_اندیش مصون مانده اند؟!

اگر مواجهه با تفکرات به اصطلاح انحرافی٬ یک وظیفه شرعی است٬ طبعا پیش گامان حراست از اصول عقیدتی مذهب٬ طبعا می بایست مورد تکریم و احترام این جریان باشند ولی در عمل چنین نیست. نمونه اگر بخواهید٬ طعنه ها و کنایه های ابلغ از تصریح برخی از همگرایان جریان مزبور به جناب استاد #مصباح_یزدی چه معنایی دارد؟! طبیعتا کسی که عمرش را وقف مواجهه با انحرافات ناشی از آموزه های #پروتستان_های_مسلمان کرده به گردن همگان حق دارد و احترامش بر کوچک و بزرگ واجب است. آیا اکنون چنین احترامی وجود دارد؟ کدام جریان حوزوی و چرا به جریان آیت الله مصباح بی مهری می کند؟!

صدور اعلامیه و بیانیه در مقابله با افکار خلاف ضروریات و مشهورات مذهب٬ مسبوق به سابقه است(مانند اعلامیه آیات میلانی و طباطبایی در مورد آثار شریعتی) و حتما اثرگذار هم خواهد بود اما آیا این کفایت می کند؟ مخاطبان آثار جناب آقای حیدری٬ استدلال های او را می خوانند و طبعا همه این مخاطبان هم از روی تعبد در مقابل فهم خویش کوتاه نمی آیند (کما اینکه جناب آقای #زائری پیرامون #حجاب در مقابل تحلیل مقام معظم رهبری حاضر نشد از فهم خویش دست بردارد)
در چنین حالتی لازم است در مقابل استدلال٬ استدلال ارائه شود و در فضایی آرام و در قالب #بحث_آزاد٬ در معرض مخاطبان قرار گیرد تا عملا امکان انتخاب استماع همه اقوال و #انتخاب #قول_احسن فراهم گردد.

از جمله محورهایی که جریان رسانه ای نزدیک به مجموعه #نشست_اساتید دنبال می کند (مانند خبرگزاری شفقنا و..)٬ تمرکز بر معرفی حوزه علمیه نجف به عنوان #الگوی #آزاداندیشی_حوزوی در مقابل حوزه علمیه قم است.
اگر این جریان واقعا به لوازم مدعای خویش ملتزم است٬ باید رویه ثابتی را اتخاذ کند.
جالب است بدانیم که اکنون در حوزه مقدسه نجف نوعی از آزاداندیشی واقعی وجود دارد؛ چنانکه حتی برخی جریان های انحرافی مانند #یمانی نیز علی رغم اقتدار فراگیر مرجعیت اعلی٬ مدرسه علمیه دارند.
اگر قرار است الگوبرداری از نجف در حد شعارهای موسمی با مصرف داخلی و به قصد