Forwarded From کانال برهان
#شعائر_مقدسه_ی_حسینیه

‌‌
✅ شئون والای حضرت سیدالشهداء سلام الله علیه

〰〰〰〰〰▪️▪️▪️

✍۔۔۔ با وجود آنکه ائمه هدی علیهم السلام همگی نور واحد هستند، اما به مناسبت موقعیت و شرایط خاصی که برای امام حسین علیه السلام وجود آمد،
خداوند #امتیازات_ویژه و خاصّی را برای آن حضرت قرار داده است.

در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است ::

💠 أنَّ اللَّهَ عَوَّضَ الْحُسَیْنَ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) مِنْ قَتْلِهِ أَربَعَ خِصالٍ جَعَل الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ، وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِهِ، و الْأئمَةَ مِن ذُرِّیَّتِهِ، وَ أن لَا تُعَدُّ أَیَّامُ زَائِرِیهِ مِنْ أعماِرِهِم.

💠 همانا خداوند در عوض کشته شدن امام حسین علیه السلام چهار خصلت به ایشان عطا کرد:
#شفا را در تربت او
#اجابت دعا را زیر گنبد او
#امامان را از ذریهء او قرار داد
و اینکه
#روزهای_زائران او، از عمر آنها حساب نمی‌شود.
(وسائل الشیعه۵۳۷/۱۴)

http://lib.eshia.ir/11025/14/537

=============

👈👈 البته این بدان معنا نیست که دعا در حرم دیگر ائمه اطهار علیهم السلام مستجاب نخواهد شد،
بلکه به این معناست که #ضمانت و #تعهدی که در اینجا قید شده ،
در جای دیگری تاکید نشده است؛
برای آنکه بتوان درک درستی از این مطلب داشت،
مطلب زیر را هم تحت عنوان

💚

مطالعه فرمایید ::

https://t.me/borrhan/30604

➖➖➖➖➖➖

🌿فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه::

السَّلامُ عَلى مَنْ جَعَلَ اللهُ الشّـِفآءَ فی تُرْبَتِهِ،
أَلسَّلامُ عَلى مَنِ الاِْجابَـةُ تَحْتَ قُـبَّـتِهِ،
أَلسَّلامُ عَلى مَنِ الاَْئِـمَّـةُ مِنْ ذُرِّیَّـتِـهِ....

@borrhan
Forwarded From دكتر هادى انصارى
إنّا لله وإنًا اليه راجعون

مَن ماتَ یوم الجمعه

کَتَبَ الله لَهُ بَراءَةً


مِن ضَغطة القبر

درگذشت ناگهانى دوست ارجمندمان ،#عماد الاخيار #مرحوم حاج تقى #باعثى يزدى موجب تأثر وتألًم شديد گرديد. وى كه در سحرگاه بيست وسوم ماه #رمضان ، ماه ضيافت اللهى وماه امير المومنين ع ،پس از انجام اعمال مبارك شب #قدر وتوسل وراز ونياز به درگاه پروردگار ، رو به سوى آستانه أذان صبح #جمعه بود ،به نداى #حقً لبيك گفته وپاك ومطهر
جان به جان آفرين تسليم نمود.
نام او ياد آور بيش از نيم #قرن ارتباط ودوستى وخاطرات است. وى كه سالها در #وزارت امور #خارجه ودر كشورهاى گوناگون ،در خدمت به #نظام جمهورى #اسلامى ايران ومردم ،از هيچ كوششى دريغ ننمود ، همواره همچون كبوتر حرم #علوى ، در مجالس سوگوارى #سيد الشهداء وساير #امامان مظلوم عليهم السلام حضور داشته ودر بر پايي اين عزاداريها ، در دوران ماموريت ها، نقش بسزايي را داشت. شخصيت اجتماعى وروحيه ملايم ودوست داشتنى او ، وى را به محورى براى گرد هم آمدن دوستان وبه ويژه فارغ التحصيلان مدرسه #علوى _نجف اشرف درآورده بود كه با سخنانش ودرايت هايش ، همواره فصل الخطاب را همه از آنِ
وى بشمار مى آوردند. او كه دست پرورده خاندان علم وتقوى بود وپدرش #مرحوم آية الله آقا ميرزا حسن #يزدى ، از #أساطين علمى ومدرسين بنام #حوزه علميه #نجف اشرف واز شاگردان برجسته درس ميرزاى #نايينى بشمار مى آمد ، از خود شخصيت وجايگاهى بوجود آورد كه ريشه در اين تبار والا داشت. بدون ترديد روح اين بزرگ ، آرام وپاك در #سحرگاه روز جمعه وسپرى كردن شب قدر ، در كنار سفره علوى وحسينى عليهم السلام قرار داشته
ودر اين راستا اين ما هستيم كه برادر ودوست وعزيزى را با خاطراتى برابر با نيم قرن از دست داده ودر سوگ از دست دادنش ،
به عزا وسوگوارى مى نشينيم.
اينجانب #روح ورضوان وعلوً درجات را براى آن مرحوم و#صبر وأجر جزيل را براى بازماندگان وبيت والاى ايشان وتمامى دوستدارانش را از درگاه ايزدى خواستارم.
وَفَدَ على #رَبٍ كريم

دكتر #هادى _انصارى
جمعه ١٨ خرداد ١٣٩٧
٢٣ رمضان ١٤٣٩

___________
@drhadiansarii
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا (۵)


⁉️ هدف سیدالشهدا علیه السلام از #خروج چه بود؟؟

✅ إنّی ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّی وَ اَبی عَلیَّ بن اَبی طالبٍ.

〰〰〰〰〰〰〰

برای یافتن پاسخ به این سوال،
بهترین و دقیق‌ترین جواب ، جستجو در منابع تاریخی و روایی و یافتن پاسخ از لسان مبارک خود آن حضرت است؛

☑️ با پیگیری دقیق این مباحث درخواهید یافت، علت خروج آن حضرت #ترک_بیعت با #یزید لع و حفظ جان مبارک خویش بوده است؛
چرا که فرمان یزید این بود:
یا بیعت یا سر آن حضرت!

و به هیچ عنوان خروج حضرتش طبق برخی ادعاها
-بر خلاف حق الهیِ خلافت ظاهری ایشان- به جهت تشکیل حکومت نبوده و #قیام بالسیف نفرموده‌اند.

_________________

در منزلگاه زُباله بود که خبر شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه‌السلام به امام رسید؛
(تاریخ طبری۲۹۳/۴)

....امام نامه‌ای را بیرون آوردند و آن را برای جماعتی که با ایشان همراه بودند ، خواندند؛ در نامه آمده بود:

📜 به نام خداوند بخشاینده مهربان، اما بعد، به من خبر وحشتناکی رسیده است، خبر قتل مسلم بن عقیل و هانی بن عروه و عبدالله بن یقطر، به راستی که شیعیان ما، ما را واگذاشتند. پس هر که خواهد بی‌هیچ باکی منصرف شود که بر او پیمانی نیست.
(مقتل الحسین/امین/۷۷)

👈👈 افراد فراوانی از حضرت حسین علیه السلام جدا شدند، زیرا به این قصد آمده بودند که امورشان مرتب شود و جوّ برایشان آماده گردد!!!
اما آنگاه که امام به آنان خبر داد که خبری از حکومت و غنایم و ... نیست، تنها کسانی ماندند که خود را برای دیدار خداوند آماده ساخته بودند.

...کاروان امام حرکت نمود تا به منطقهء شَراف رسید.
چون پاسی از شب گذشت، به فرزندان فرمان فرمود به مقدار زیاد از آب
💦💦توشه بردارند.
آنگاه حرکت نمودند تا ظهر سر رسید؛

در آن هنگام کاروان حسینی علیه‌السلام، با اولین دسته از سپاه اموی که تعدادشان به ۰۰۰'۱ نفر می‌رسید و در راس آنان
#حر بن‌ یزید تمیمی یَربوعی قرار داشت،
برخورد نمودند.

افراد این سپاه در آمادگی کامل بودند، شمشیرها و نیزه‌ها را به خود بسته بودند. اما تشنگی بسیار آنها را آزار می‌داد‌. وقت ظهر بود؛
امام به جوانان فرمودند:

💠 به این گروه آب دهید و سیرابشان کنید. اسبان آنها را نیز آب دهید.

جوانان برخاستند و به اسبان و قوم آب دادند تا سیراب شدند. آنها ظرف‌ها و کاسه‌ها را پر از آب کرده و به اسبان نزدیک می‌شدند و به آنها آب می‌دادند.
خود امام نیز با دستان مبارکش آنها را سیراب می‌فرمود.
(تاریخ طبری۲۹۶/۴)

امام به حر بن یزید فرمودند:
-آیا بر مایی یا با ما؟
حر گفت:
-بر تو ای اباعبدالله
امام حسین علیه السلام فرمودند:
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

#اولین_خطبه_امام_برای_سپاه‌حر

....در هنگام نماز ظهر ، امام علیه‌السلام به حجاج بن مسروق جُعفی امر فرمودند تا اذان بگوید؛
سپس با عبا و ردا و نعلین خارج شده ، بعد از حمد و سپاس خدا چنین فرمودند:


💠 ای مردم، من دلیل خود را در برابر خدا و در برابر شما می‌گویم. من پیش شما نیامدم مگر وقتی که نامه‌هایتان رسید؛ قبل از اینکه من شما را بیابم ، نامه‌های شما یه من رسید که: ما را امامی نیست، بیا‌. باشد که خداوند ما را بر هدایت مجمتع کند. اگر بر همان گفتار هستید، من یه سوی شما آمده‌ام . اگر شما با عهدها و پیمانهای خود -آنگونه که من اطمینان سلام- به من قول می‌دهید ، به سرزمین شما وارد می‌شوم.
و اگر نمی‌دهید و از آمدن من بیزارید، از پیش شما هم بدانجا که بودم بازمی‌گردم.
(تاریخ طبری۲۹۷/۴)

آنها ساکت بودند ، به موذن گفته شد اذان بگوید؛
امام علیه‌السلام به حر فرمودند::

💠 تو با یارانت نماز بگزار.

حر گفت:
نه؛ ما نیز به همراه شما نماز می‌خوانیم.

سپس امام علیه‌السلام پیشاپیش با آنها نماز اقامه فرمود و بعد به سوی خیمه خویش بازگشتند...

〰〰〰〰〰

اهل انصاف پاسخ دهند::

⁉️ آیا این سیره ، سیره فردی است که قصد تشکیل حکومت دارد و به قول ادبیات امروز ما ، قیام فرموده است؟؟؟؟

⚠️⚠️ دقت بفرمایید:::

در زیارت سیدالشهداء علیه‌السلام عبارت
« #قمت_لله » آمده است؛
که وظیفۀ هر امامی است؛ و در #تمامی زیارات #امامان علیهم السلام درج است.

👈 «قام» به معنای
#اقدام کردن برای #وظیفه است.

چون امامان علیهم السلام اولیاء الهی بر مردم هستند باید #قیام_به_وظیفۀ خود بنمایند. این به معنای «قیام»ی که در فارسی رایج است نمی‌باشد.

کاری که حضرت حجت علیه السلام انجام می‌دهند «قیام بالسیف» است. یعنی خروج برای گرفتن قدرت به وسیلۀ سلاح.
یعنی گرفتن ریاست کل عالم.
این خروج به امر الهی انجام خواهد شد.

✔️ادامه دارد....

@borrhan
Forwarded From وحید واحدجوان
🥀 تصوف مبتذل و عرفان متعالیه 🌹 - 1
🌺 تطورات واژه تصوف و عرفان

واژه #تصوف و #عرفان در گذر زمان تطوراتی داشته؛ گاهی «تصوف» تنها بر بخش عملی عرفان و «عرفان» بر بخش نظری اطلاق می‌شد؛ امام خمینی در مقام فرق‌گذاری میان #عارف و #صوفی، عارف را کسی می‌داند که عالم به عرفان نظری است و صوفی را کسی می‌خواند که معارف توحیدی را در قلب خود تحقق بخشیده باشد. (خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج‏2، ص 157)
گاهی «تصوف» بر همه عرفان نظری و عملی اطلاق می‌شد. در عصر حاضر، «عرفان» به طور مطلق بر همه میراث صوفیه (نظری و عملی) اطلاق می‌شود.

🔹مبدأ اشتقاق کلمه #صوفی
دانشمندان بر سر مبدأ اشتقاق‌ كلمه‌‌ «صوفي» و معنای آن،‌ بسيار سخن گفته‌اند که تنها به دو نمونه مهم و قابل دفاع اشاره می‌شود: برخی گفته‌اند این کلمه معرّب است و ریشه یونانی دارد و صوفي‌ و تصوّف‌ مأخوذ از كلمه‌ يوناني‌ «سوف» است‌ كه‌ به‌ معني‌ علم و حكمت است‌. بنابراین تصوّف به معنای صوفی شدن و صوفی هم به معنای دانشمند و حکیم است. اين‌ نظر را #ابوريحان‌_بيروني‌ (م 440 ق‌) مطرح‌ كرده‌ (بیرونی، ابوریحان، تحقیق ما للهند، ص 27) و استاد #علاّمه_حسن_زاده آملی (دام ظلّه) نیز در برخی از کتابهایش این نظر را پسندیده است. (حسن زاده آملی، دروس معرفت نفس ص 359؛ دروس هیئت و دیگر رشته‌های ریاضی ج1 ص 237؛ ده رساله فارسی ص 89؛ هزار و یک نکته، نکته 640)
بیشتر دانشمندان بیان داشته‌اند که اشتقاق‌ صوفي‌ از «صوف‌» به‌ معناي‌ پشم است (سهروردی، عوارف المعارف، ج 1 ص 70) و صوفيان‌ را به‌ خاطر اینكه‌ به‌ پوشيدن‌ پشم و پشمینه‌پوشی اشتهار داشتند صوفي‌ گفته‌اند. (مصطفوی، حسن، التحقيق، ج‏6، ص 305)
سرّ پشمینه‌پوشی صوفیّه این بود که پشمينه دارای دو خاصيت گرمی و خشونت است، لذا كسی كه لباس پشمي می‌پوشد ـ به ویژه در هوای گرم و صنعت پارچه بافی سنتی قدیم ـ احساس راحتی نمی‏كند؛ صوفیان برای اینکه احساس راحتی نكنند و به راحتی‌ها دلبسته و وابسته نشوند پشمینه‌پوشی را سیره و سنت خویش قرار داده‌اند. (واحدجوان، وحید، عرفان علامه طباطبایی در بیان استاد رمضانی، ص 26)
پشمینه‌پوشی در سیره و سنت #رسول_خدا (ص) و برخی از #امامان معصوم (ع) نیز بوده است؛ به عنوان نمونه، روايتی از رسول اكرم (ص) نقل شده که فرمود: «من پنج كار را تا آخر عمر ترك نمی‏كنم تا بعد از من سنت شود: با بردگان بر روی زمین نشستن و غذا خوردن؛ بر الاغ بدون پالان سوار شدن؛ با دست خود بز را دوشیدن؛ #صوف (پشمینه) پوشیدن و بر كودكان سلام كردن» (ورام ابن ابی فراس، تنبیه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعه ورام) ج 2، ص 156)

💢بخشی از کتاب سفر به عرفان نظری، نوشته وحید واحدجوان
@dr_vahedjavan