‍ (http://modir-robot.ir/axnegar/hpiS3YnY9WO3BF/6589466.jpg
با #علامه_امینی رفتیم پیش یکی از مراجع نجف. علامه تازه جلد اول #الغدیر را چاپ کرده بود و برای چاپ جلد دوم ، مشکل مالی داشت.
من که با آن مرجع انسی داشتم ، از موفقیت جلد اول گفتم. لبخند به لب مرجع که نشست ، برای چاپ جلد دوم تقاضای کمک مالی کردم.
چهره ایشان در هم رفت و فرمود : من برای کتاب شعر پولی ندارم!
نه فقط علامه ، من هم ناراحت شدم.
بعدا آن مرجع به من فرمود : کار بزرگ الغدیر اگر بخواهد #تاثیرگزار باشد ، نباید هیچ گونه وابستگی داشته باشد. کار #امیرالمومنین هم محتاج این و آن نیست.
آرام شدم.
علامه ، نه فقط برای تالیف الغدیر که حتی برای نشر آن هم #مجاهدت کرد.
و الغدیر ماندگار شد. و علامه جاودان!
.
با شنیدن آن چند سوال فکرم را درگیر کرده است:
- علامه امینی مگر چه کار خارق العاده ای کرده که این گونه مایه غبطه همه است؟
- مجاهدت های بی نظیر علامه ، برای چیست؟ چرا علامه تن به سختی های معمولا غیر قابل تحمل می داد؟
- آیا امروز می توان امیدوار به ظهور علامه دیگری بود؟
- به راستی اگر آن مرجع پول را می داد ولی از همه مخفی می کردند ، چه می شد؟
این سوالات و نظیر آن زمانی جواب می گیرد که ما #تاریخ با شکوه حوزه های علمیه را با دقت بخوانیم.
آنچه چشم نواز است ، #عدم_وابستگی حوزه هاست.
عدم وابستگی که باعث می‌شد در برابر هر کس و هر جایی #حریت داشته باشند.
تغییر رویه و‌منش شاهان #صفوی در آثر برخورد با علمای بزرگ محصول همین #استقلال است.
من گمان می کنم ، شاید علامه پول را می گرفت و کتاب را هم چاپ می کرد ، چه ضمانتی بود که نشود یکی مثل خیلی ها و خیلی موسسات در زمان ما! آنها که عادت کرده اند پول که باشد کار کنند و پول که نبود راحت از زیر #وظیفه فرار کنند.
تازه بعد از مدتی ، می بینی نتیجه کار بسیار کمتر از پولی است که هزینه شده است.
بله ! وابستگی به مرجعیت هیچ ایرادی ندارد و پول آن روز آن مرجع هم شاید دغدغه مالی آن روز علامه را برطرف می کرد اما ممکن بود دغدغه مندی علامه را هم برای همیشه بمیراند!
این #خطر را می بینیم و لمس می کنیم.
حرف آن مرجع هشداری است برای ما که دغدغه #دین داریم ، دغدغه #فرهنگ_دینی.
پول #دولت ها ، وابستگی می آورد و دغدغه را می برد. معامله زیان باری است.
کاش
#حوزه ها و نهادهای مرتبط با دین و فرهنگ دینی ، حواسشان به این #خسارت_محض باشد.
ما در برابر یک نفر مسئولیم و آن #امام_عصر ارواحنا فداه است. صاحب کار خود اوست ، بانی کار خود ایشان است. با خودش معامله کنیم که معامله پر سودی است.
به راستی علامه امینی از عدم وابستگی اش چه بدی دید؟
یا نه ، ما از این همه تعلق چه خیری دیده ایم؟
.
پ.ن۱: الحمدلله از سال هشتاد و نه در موسسه ای مشغول هستم که علی رغم فشار شدید مالی ، تاکنون حتی یک ریال #بودجه از دولت یا سایر نهادها نگرفته است.
و با کار کردن در همان مجموعه ، از #شهریه #طلبگی صرف نظر کردم.
پ.ن۲: تا حالا تنها وابستگی م به حوزه ، #معافیت_تحصیلی بود که الحمدلله با گذراندن #خدمت_سربازی از آن هم چشم پوشیدم. برای حفظ دغدغه ها ، گاهی لازم است، دست شستن از همه چیز!
پ.ن۳: این نوشته کوتاه هرگز در مقام مذمت کلیت #حوزه_علمیه یا نهادهای دینی نبود که الحمدلله با وجود همه انتقادات ، مسیر خود را پیش می برد. همچنین #طلبه های عزیزی که با همه وجود به سربازی امام زمان علیه السلام مشغولند.
رابطه #دین و #دولت در دوره #ساسانی براساس
سازه‌های #معماری #مذهبی

دکتر یعقوب #محمدیفر
Forwarded From عکس نگار
💢وام از روسیه برای درمان شاه قاجار
.
هرچقدر انگلیسی‌ها در #تاریخ ایران بی سر و صدا و با پنبه سرمی‌بریدند #روس_های جنایتکار با شدت و تندی منافع خود را می‌بردند و این قاعده روابط بین الملل است که اگر ضعیف باشی قربانی خواهی شد
.
در بهار سال ۱۲۷۸ مرد شریف #امین_الدوله عزل و #امین_السلطان به صدراعظمی مظفرالدین شاه رسید. شاه در این ایام بیمار بود و برای درمان قصد سفر به اروپا را داشت. اما خزانه خالی دولت از عهده پرداخت هزینه های سفر طولانی شاه و اعوان او برنمی‌آمد
.
امین السلطان وامی به میزان بیست و دو میلیون و نیم‌منات با سودی صدی پنج برای مدت هفتاد و پنج سال از روسیه گرفت و بدبختانه اینکه شرط کردند که دولت ایران تا بازپرداخت کامل این وام حق ندارد از #دولت دیگری وام اخد کند!

ضمانت نامه این وام چه بود؟ روسیه گمرکات شمال را از دولت ایران به گِرو گرفت تا وام را بپردازد
.
در داخل به مردم گران آمد که شاه بیش از شش ماه سال را با وام از روس‌ها در مملکت نباشد
.
فخرالواعظین کاشانی در اعتراض به کاسه لیسی
#امین_السلطان از روس‌ها این شعر را سرود:
.
کاسه لیسی تو از روس ندارد ثمری
کاین سیه کاسه در آخر بکشد مهمان را
‌.
جالب است بدانید شاه برای سفر بعدی به اروپا هم مجددا از همین‌روسها وام گرفت و برای چندماه در مملکت نبود
.

#علیرضا_زادبر #تاریخ
#تصویر
امین السلطان اتابک صدراعظم


✅ نشانی صفحه اینستاگرام:

https://www.instagram.com/zadbar

@mobahelegharne21
Forwarded From دكتر هادى انصارى
برای نخستین بار وبه گونه ای شگفت انگیز ، مر کز امام #صادق ع از سوی دولت #امارات در #دبی افتتاح گردید.
به گفته گوینده خبر ، در این مرکز برای نخستین بار امسال مراسم #عاشوراء حسینی برگزار شده وچنین ادعا می نماید که از این پس مرکز یاد شده با #قم و#نجف به رقابت خواهد پرداخت!!!؟؟؟
همچنین دست اندر کاران مرکز امام صادق ع در امارات اضافه نمودند که در این مرکز علوم #جعفری به مردم آموزش داده شده ومرکزی برای گسترش علوم جعفری از این پس بشمار خواهد آمد.
بنظر می رسد که در این شرایط ، وبا وجود شیعیان از سویی وگسترش فرهنگ شيعه وجعفری در منطقه ، #دولت امارات با پیش دستی وسیاست ویژه خود ، دست به چنین کاری زده است که از این راه بتواند ضمن آگاهی از فعالیت شیعیان ، آنان را در یک مکان ومرکز گرد آورده تا بتواند با شناسایی فعالان از سویی وکنترل شیعیان منطقه از سوی دیگر را در اختیار داشته باشد.
به هر ترتیب بوجود آوردن چنین مرکزی در امارات ودر شرایط حساس کنونی ، خود نشان از گسترش
#تفکر شیعی داشته وباید شیعیان وفعالان شیعه بدون هر گونه تحرک سیاسی ووابستگی سیاسی ، از این شرایط کمال بهره برداری در نشر #معارف شیعه وعلوم جعفری را بنمایند.

__________
@drhadiansarii
Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
گزارش ملاقات #نوید_کرمانی
با آیت الله #سیستانی

1
"روز سوم سفرم پيش از رفتن به #بغداد، تلاش کردم تا با آقای سيستانی ملاقات کنم.
با سيدمحمدرضا، يکی از فرزندان ایشان آشنا شدم. از سوال‌هايی که می‌کردند دانستم که مشغول جستجوی نام من در گوگل هستند و می‌خواهند بدانند که چنين فردی در اين ايام، در #عراق به دنبال چيست؟ جواب دادم که برای #زيارت #حرم امام آمده‌ام.
اگر خودم را #روزنامه‌نگار معرفی می‌کردم، به من اجازه ورود نمی‌دادند، اما اين را فهميدم که افراد تيم بازرسی آنقدر از اخلاق برخوردار هستند که مانع ورود #مؤمنی نشوند که مسافت درازی را تا اين‌جا پيموده است

يک ساعت بعد از ملاقاتم، در وضعيت دشواری به سر می‌بردم؛ از يک طرف اگر آن‌چه را شنيده بودم بر زبان می آوردم، اعتمادی را که به من کرده‌اند، خدشه‌دار می‌کرده‌ام و از سوی ديگر اين احساس در من جاری است که وظيفه دارم دربارۀ مردی که برجسته‌ترين شخصيت دينی جهان #تشيع و شايد دارای بيشترين نقش‌آفرينی در عراق است، #شهادت بدهم


2
دوست دارم برداشت‌های کلی خود را اين دیدار اینگونه بنويسم. به نظر می‌رسد که آقای سيستانی، به رغم سن بالا، در سلامت کامل به سر می‌برد و بر همه کارهای خود مسلط است و خوب می‌داند که چه می‌کند.
نگاه‌هايش جدی و نافذ است اما هيچ دشمنی و عداوتی در آن ديده نمی‌شود، بلکه از توجه بالای وی حکايت دارد.

شمرده، آرام و شفاف سخن می‌گويد و در حرفش هيچ پيرايه‌ای نيست، خيلی ساده به نظر می‌رسد و مسئوليت خود را که وقت چندانی برای ايفای آن ندارد، خوب می‌شناسد.
درباره #ايران نه رؤيایی سخن می‌گويد و نه واقعيت را در زير چهره زيبا می‌پوشاند.
از من در اين باره می‌پرسد که آلمان چگونه توانست از گذشته خود عبور کند، و از مناسبات شايسته ميان #دين و #دولت در آن #کشور جويا می‌شود.
او حتی می‌داند که در دانشگاه‌های آلمان کرسی‌های #اسلام‌_شناسی برپا شده است. به پيرمرد #روحانی کنارش توضيح می‌دهد که آلمان‌ها اين کار را کرده‌اند تا جوانان #مسلمان گرفتار تندروی نشوند، #سياست هوشمندانه‌ای است!
وقتی در برابر آگاهی‌های گسترده وی از اوضاع آلمان اظهار شگفتی می‌کنم، آهسته به من می‌گويد که اگر فکر می‌کنی که چون در خانه‌ام و از بيرون چيزی نمی‌دانم، اشتباه کرده‌ای.
Forwarded From جامعه‌شناسی
اختیارات قانونی (آیت الله) خمینی با قدرت شاه قابل قیاس نبود. انقلاب 1285 یک نظام پادشاهی #مشروطه ایجاد کرد، در حالی که انقلاب 1357 قدرتی به اندازه پیشوایی مذهبی برای رهبری در نظر گرفت. چنانچه یکی از شاگردان اصلی (آیت الله) خمینی (ح منتظری 16 مهر58) گفت اگر قرار باشد میان دموکراسی و ولایت فقیه یکی را انتخاب کند، در انتخاب دومی هیچ تردیدی نخواهد کرد زیرا ولایت فقیه در واقع صدای خداوند است.
@IranSociology
خود (آیت الله) خمینی بر این باور بود که قانون اساسی ابدا با #دموکراسی تناقض ندارد. زیرا " #ملت، روحانیون را دوست دارد. به روحانیون اعتقاد دارد. می خواهد رهبری اش به دست روحانیون باشد. پس درست است که مرجع نظارت داشته باشد بر اعمال نخست وزیر یا ریاست جمهوری. برای اینکه جلوگیری شود از اشتباهات یا برخلاف قانون که قرآن است عملی انجام نشود(1)". چند سال بعد (آیت الله) خمینی به این نکته اشاره کرد که دولت اسلامی در مقام امانتی الهی است که خداوند به پیامبر سپرده است_ می تواند بر اساس مصلحت، برخی از قوانین را معلق کند. مصلحت، نگره ای است مربوط به اهل سنت که در گذشته شیعه آن را رد کرده بود.

پ.ن1: ر،خمینی، « #دولت قدرت حاکمه ای است که از طریق خداوند به پیامبر تفویض شده است» کیهان هوایی، 30 دی 1367

منبع:
#تاریخ #ایران #مدرن ، نوشته #یرواند_آبراهامیان ، ترجمه ابراهیم فتاحی، #نشر_نی ص 292-293

✅به کانال جامعه شناسی بپیوندید
@IranSociology
📢 851-خط ‌حزب‌الله ۱۲۲: هشدارهای رهبر انقلاب به چهار #دولت برای تحقق #عدالت
وظیفه‌ #انقلابی‌ها برای تحقق عدالت چیست و باید چه کار کنند؟
➕معرفی «کتاب عدالت»
#نشریه
🔸