Forwarded From شوکران
امشب، ساعت ۲۱؛ برای اولین‌بار پس از انقلاب

▫️گفتگو با دکتر «احمد مهدوی دامغانی» اسلام‌شناس و ادیب ۹۴ ساله و استاد پیشین دانشگاه‌های تهران، پنسیلوانیا، کمبریج و هاروارد.

او سال ۱۳۶۴ به آمریکا رفت و تا امروز مقیم فیلادلفیا است و ریاست مرکز اسلامی این منطقه را نیز برعهده دارد.

🔺صدایی از انتهای تاریخ معاصر ایران: آیا #دین با #عقل سازگار است؟

📺 ⁧ #شوکران⁩ بیست‌وهفتم، دوشنبه ۱۴ بهمن، شبکه چهار
بازپخش‌ها: سه‌شنبه ۱۰، جمعه ۱۴، شنبه ۱
@ShokaranTV
مناسبات فقه و اخلاق (472ص)
نویسنده: #محمد_هدایتی
ناشر: نشر نگاه معاصر
قیمت: 330.000 ريال
#دین و #اخلاق #فقه
Forwarded From دكتر هادى انصارى
#امامت ، هویت مذهب حقًه #تشیع???
بخش اول ?


امامت اساساً هویت مذهب حقه تشیع است. مهمترین تفاوت #شیعه و سایر فرق اسلامی، #امامت است. از نظر شیعه امامت، استمرار #نبوت و جانشینی پیامبر است. #پیامبر اسلام شارع و آورنده دین هستند و امامان ما حافظان #دین هستند و این حفاظت در استمرار نبوت اتفاق می افتد.

دیگران راجع به امامت بحث #خلافت و حکومت سیاسی دارند و از نظر آنها امام کسی است که حاکم امت باشد. بنابراین بحث ما حکومت نیست و امامت مترادف با حکومت نیست. حکومت شأنی از شئون امام است.

امام #حسین تا امام #عسکری شرایط با آنها همراه نبود که به حکومت برسند ولی امامت آنها به قوت خود باقی است.

برای اینکه در این مورد صحبت کنیم باید اول در مورد تشیع صحبت کنیم. مراد از تشیع چیست و این تشیع از چه زمانی پیدا شده است. دیگران هم که وقتی قلم می زنند و کتاب می نویسند مطالبی را بیان می کنند که با اصول تاریخی منافات دارد. مثلا شیعه را مولود #صفویه یا #آل بویه عنوان می کنند. کسی که این افتخار برایش حاصل شده که شیعه #علی ابن ابی طالب باشد باید بداند که تاریخچه پیدایش شیعه از چه زمانی بوده است.

بحث را از اینجا شروع می کنیم که در بحث های کلامی و تاریخی شیعه را به سه شکل معرفی کرده اند. یک شیعه #سیاسی داریم، یک تشیع #ولایی داریم و یکی هم تشیع #اعتقادی داریم. بروز و ظهور تشیع در صحنه اجتماع به سه شکل است.

الف - تشیع سیاسی به کسانی می گویند که به مبانی فکری شیعه اعتقادی ندارند و اصلاً از آن مطلع هم نیستند ولی در یک جهت گیری سیاسی دم از #رهبری اهل بیت می زنند. چون رویکرد آنها سیاسی است اسم آنها را تشیع سیاسی می گذاریم. اینها نه به عنوان اینکه امامان از طرف خدا منصوب اند و اصلاً نصب الهی را اعتقاد ندارند فقط رهبری این گروه را پذیرفته اند چون اینها دارند با بنیاد ظلم مبارزه می کنند.

از بین ائمه هم با کسانی میانه دارند که قائم به #سیف بوده اند. یعنی در وجود امیرالمومنین ع ، امام حسن مجتبی ع و سیدالشهدا ع . آنها در وجود امام #سجاد ع به عنوان پذیرش امام توقف می کنند. بعد از ایشان، #زید ابن علی فرزند امام #زین العابدین ع را به عنوان امام قبول می کنند و ۴ امامی اند و به آنها #زیدیه می گویند. مبنای تفکر آنها سیاسی است و از نظر اعتقادی و کلامی طرفدار #معتزله هستند و از نظر فقهی تابع فقه #ابوحنیفه اند. گرایش آنها به اهل بیت صرفاً پذیرش آنها به عنوان رهبری در مبارزه با ظلم است. والا نه اعتقاد و نه دین خود را از اهل بیت نگرفته اند.

زید ابن علی ، ادعایی برای امامت نداشتند و دیگران خود را به این شخصیت بزرگوار منسوب کردند. در بین تمام مبارزات سیاسی مبارزات جناب #زید مورد تایید ائمه ما هم بوده است


…………………………
@drhadiansarii
Forwarded From نای محبت ، محمد مهدی معماريان
.
#من_روضه_خوانم .
از صبح که جسارت یک #مستهجن ساز به ساحت بلند و رفیع #روضه_خوانی را دیدم هزاران پاسخ درخور برایش پیدا کردم.
باور میکنید کسی که روضه خوانی را #تحجر می داند ، فیلم هایی ساخته است که حتی در عرف به شدت به هم ریخته جامعه امروز ما هم قبیح و زشت و مستهجن است؟ روابط حرام ، #خیانت ، شوخی های جنسی و ... در دو سه کلیپ کوتاه که از ساخته های او دیدم ، موج می زند.
#تاریخ_تکرار_میشود
اینها اولین کسانی نیستند که به حق تاخته و #توهین میکنند. کسی که غرق در #شهوت و هوای نفس هست ، حق را نه که نمی بیند ، می بیند و نادیده اش می گیرد.
پیامبران را می کشتند ، با حق مبارزه می‌کردند و ان را انکار می کردند ، چون « هر گاه پیامبری حرفی مخالف هوایشان می زد یا انکارش می‌کردند یا او را می کشتند ».
امروز هم شکم های آکنده از حرام و فطرت های آلوده به هوا و هوس ، همان راهی را می روند که اسلافشان در طول تاریخ رفته اند و این اصلا عجیب نیست.
مه فشاند نور و سگ عوعو کند.
.
هر آنچه از صبح در ذهنم گذشته را کنار گذاشتم و به این کلیپ اکتفا کردم. همه حرف را برادرم زده است و در چه زمان خوبی : #شب_جمعه و در چه جای خوبی : #کربلا
.
ممنونم از داداش دوست داشتنی و عزیزم #رسالت_بوذري
ممنونم از برادر پرتلاشم هادی آشتیانی که نمی دانم #صداوسیما ی ما اگر اینها را نداشت آیا همین اندازه هم حرف از #دین داشت یا نه؟!
ممنونم که هستید و #پرچمدار نوکری سیدالشهداء علیه السلام در رسانه ای هستید که مروج افکار منحرف #فرحبخش ها شده است.
خداقوت میگم به برادر نازنینم سید علی احمدی ، که تا حدودی می دانم برای حفظ حرمت سیدالشهداء در تلویزیون و در سینما از چه مزایایی می گذرد و سینه سپر می‌کند.
نوکری آستان رفیع و ملک پاسبان حضرت ارباب گوارای وجودتان.
از عناوین جهان مرثیه خوان ما را بس.
.
پ.ن: رحمت و رضوان الاهی به روح بلند مرجع عالیقدر حضرت آیه الله میرزا جواد تبریزی که تا بود چه خوب در برابر شبهه افکنان به مذهب ایستادگی کرد و امروز هم سندی است در برابر اباطیل عده ای از خدا بی خبر. نعمات بی پایان سفره #سه_ساله ارباب گوارای وجودش.
.
لطفا #نشر_بدهید
https://t.me/joinchat/AAAAADv_GycGYXkHVDFYlw
Forwarded From پخش ققنوس
#تازه_های_پخش_ققنوس
#دانشنامه_جهان_اسلام #سنن #غلامعلی_حداد_عادل نشر #کتاب_مرجع
رحلی / گالینگور / ۸۰۶ صفحه / ۱۵۰۰۰۰ تومان
#دین
#پخش_ققنوس
@qoqnoosp
www.qoqnoosp.com
⛔️ چه کنیم جامعه ما کوفی نشود؟ (پاسخ از امام حسین ع)

⚠️ از روایات تکان دهنده منصوب به حسین بن علی علیه السلام در #کربلا که بسیار تامل برانگيز و نشانگر نقطه تضاد جامعه با دینداری حقیقی است این است :
إِنَّ النَّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيَا، وَالدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ
یعنی :
مردم بندگان دنیا هستند و #دین همچون آب دهان بر زبان آنهاست که تا وقتی زندگی شان را می چرخاند دور او هستند ولی وقتی به بلا گرفتار شدند، دین داران اندک خواهند بود!

👈 این سخن حضرت یعنی آنچه باعث شد حق در کربلا به #مسلخ برود نه فقدان مسجد و هیئت و منبر که فقدان نوعی دینداری بود که روحیه #جهادی را از بین برده و رویکرد عافیت طلبی متظاهرانه را بجای آن نشانده بود!

❌ یعنی دین دانی و تظاهر مناسک دینی هر روز بیشتر می شود ولی به وقت #هزینه دادن برای دین، کسی پای کار نیست! یا تعداد آنها خیلی اندک شده است! یعنی #دینداری_حقیقی را در دوران سختی بسنج نه در فریاد زدن داخل هیئت!

🌹 چه خوب #قرآن به پرسش می گیرد ما را با مقایسه دو واجب :
أجعلتم سقاية الحاج وعمارة المسجد الحرام كمن آمن بالله واليوم الآخر وجاهد في سبيل الله لا يستوون عند الله و الله لا يهدي القوم الظالمين

⭕️ آیا این نشانه ها در جامعه ما هم هست؟
📍 @komeilialireza
‍ (http://modir-robot.ir/axnegar/hpiS3YnY9WO3BF/6589466.jpg
با #علامه_امینی رفتیم پیش یکی از مراجع نجف. علامه تازه جلد اول #الغدیر را چاپ کرده بود و برای چاپ جلد دوم ، مشکل مالی داشت.
من که با آن مرجع انسی داشتم ، از موفقیت جلد اول گفتم. لبخند به لب مرجع که نشست ، برای چاپ جلد دوم تقاضای کمک مالی کردم.
چهره ایشان در هم رفت و فرمود : من برای کتاب شعر پولی ندارم!
نه فقط علامه ، من هم ناراحت شدم.
بعدا آن مرجع به من فرمود : کار بزرگ الغدیر اگر بخواهد #تاثیرگزار باشد ، نباید هیچ گونه وابستگی داشته باشد. کار #امیرالمومنین هم محتاج این و آن نیست.
آرام شدم.
علامه ، نه فقط برای تالیف الغدیر که حتی برای نشر آن هم #مجاهدت کرد.
و الغدیر ماندگار شد. و علامه جاودان!
.
با شنیدن آن چند سوال فکرم را درگیر کرده است:
- علامه امینی مگر چه کار خارق العاده ای کرده که این گونه مایه غبطه همه است؟
- مجاهدت های بی نظیر علامه ، برای چیست؟ چرا علامه تن به سختی های معمولا غیر قابل تحمل می داد؟
- آیا امروز می توان امیدوار به ظهور علامه دیگری بود؟
- به راستی اگر آن مرجع پول را می داد ولی از همه مخفی می کردند ، چه می شد؟
این سوالات و نظیر آن زمانی جواب می گیرد که ما #تاریخ با شکوه حوزه های علمیه را با دقت بخوانیم.
آنچه چشم نواز است ، #عدم_وابستگی حوزه هاست.
عدم وابستگی که باعث می‌شد در برابر هر کس و هر جایی #حریت داشته باشند.
تغییر رویه و‌منش شاهان #صفوی در آثر برخورد با علمای بزرگ محصول همین #استقلال است.
من گمان می کنم ، شاید علامه پول را می گرفت و کتاب را هم چاپ می کرد ، چه ضمانتی بود که نشود یکی مثل خیلی ها و خیلی موسسات در زمان ما! آنها که عادت کرده اند پول که باشد کار کنند و پول که نبود راحت از زیر #وظیفه فرار کنند.
تازه بعد از مدتی ، می بینی نتیجه کار بسیار کمتر از پولی است که هزینه شده است.
بله ! وابستگی به مرجعیت هیچ ایرادی ندارد و پول آن روز آن مرجع هم شاید دغدغه مالی آن روز علامه را برطرف می کرد اما ممکن بود دغدغه مندی علامه را هم برای همیشه بمیراند!
این #خطر را می بینیم و لمس می کنیم.
حرف آن مرجع هشداری است برای ما که دغدغه #دین داریم ، دغدغه #فرهنگ_دینی.
پول #دولت ها ، وابستگی می آورد و دغدغه را می برد. معامله زیان باری است.
کاش #حوزه ها و نهادهای مرتبط با دین و فرهنگ دینی ، حواسشان به این #خسارت_محض باشد.
ما در برابر یک نفر مسئولیم و آن #امام_عصر ارواحنا فداه است. صاحب کار خود اوست ، بانی کار خود ایشان است. با خودش معامله کنیم که معامله پر سودی است.
به راستی علامه امینی از عدم وابستگی اش چه بدی دید؟
یا نه ، ما از این همه تعلق چه خیری دیده ایم؟
.
پ.ن۱: الحمدلله از سال هشتاد و نه در موسسه ای مشغول هستم که علی رغم فشار شدید مالی ، تاکنون حتی یک ریال #بودجه از دولت یا سایر نهادها نگرفته است.
و با کار کردن در همان مجموعه ، از #شهریه #طلبگی صرف نظر کردم.
پ.ن۲: تا حالا تنها وابستگی م به حوزه ، #معافیت_تحصیلی بود که الحمدلله با گذراندن #خدمت_سربازی از آن هم چشم پوشیدم. برای حفظ دغدغه ها ، گاهی لازم است، دست شستن از همه چیز!
پ.ن۳: این نوشته کوتاه هرگز در مقام مذمت کلیت #حوزه_علمیه یا نهادهای دینی نبود که الحمدلله با وجود همه انتقادات ، مسیر خود را پیش می برد. همچنین #طلبه های عزیزی که با همه وجود به سربازی امام زمان علیه السلام مشغولند.
Forwarded From نای محبت ، محمد مهدی معماريان
.
#کار_فرهنگی_تمیز
.
خدا رحمت کند میگویند طلبه ای از مرحوم آقای #مجتهدی پرسیده بود ، برای تبلیغ دین کدام کتاب را بخوانم؟ فرموده بود کتاب #سلیقه!
واقعیتش اینست که ما( یعنی همه ما) کار #فرهنگی را نه می شناسیم ، نه می توانیم با تعادل آن را انجام بدهیم.
در همین مقوله #امر_به_معروف و نهی از منکر ، اول شروع کردیم از خون #شهدا و راه ایشان هزینه کردن ، دیدیم جواب نداد ، دوز مقدسات را بالاتر بردیم و چپ و راست از #اهل_بیت خرج کردیم. باز هم دیدیم انگار نشد ، رو به اجبار و الزام و #قانون آوردیم. و تازه فهمیدیم که نه ! نمی شود که نمی شود.
اسم کارهای مان را هم گذاشتیم کار فرهنگی و بدین وسیله چوب حراج را نه تنها بر #دین و #مقدسات که حتی بر فرهنگ کشورمان هم زدیم.
یک روز به غلط و اشتباه گفتیم : #زیارت مستحب است و #حجاب واجب!
یک روز به غلط گفتیم : #عزاداری مستحب است و نماز واجب!
بعد دیدیم انگار نشد ، چون آنچه واجب است نماز است نه نماز اول وقت، گفتیم امام حسین کشته نماز اول وقت است!
باز هم عده ای سر براوردند که آقا نمی شود که اصل دین فدای فرع دین بشود به یکباره وارد فاز اجبار شدیم. حتما کلیپش را دیده اید که ان آقا با چه شدتی سعی در تعطیلی عزاداری و اقامه نماز دارد. آقای من ! نمی شود.
یک روز مردمان را برای تشویق به دین داری ، از آتش #جهنم انداز می دهیم و هر جا می نشینیم از انواع عذاب و بلاهای #گناهان می گوییم. بعد از مدتی احساس می کنیم انگار جواب نداد و مردم نسبت به دعوت ما سِر شده اند ، باب #رحمت خدا را باز می کنیم ، طوری هم باز می‌کنیم که انگار صاحب آن در ماییم نه خدا!
همه هم حمایت می کنیم ، بعد به خودمان می اییم که ای دل غافل شخصی پیدا شده که اعتقاداتش ناصواب است و بر سر همین سفره که ما پهن کردیم ، مردم را به #اباحی_گری تشویق می‌کند. باز پای زور را می آوریم وسط و تمام تلاشمان به این معطوف می شود که بازارش را تعطیل کنیم ، غافل از اینکه اینجا هم تلاش مان بی فایده است و جز محبوبیت بیشتر برای طرف ، چیز دیگری به همراه نمی آورد.
واقعا این قدر سخت است کار فرهنگی ؟
اینقدر امر به معروف دشوار است ؟
که اگر اینگونه باشد ، تکلیف به ما لایطاق است و قبیح.
پس ایراد از ماست که هنوز بلد نیستیم راه ترویج دین را.
توصیه میکنم این کار کوتاه #ملاباسم را هر جور هست ببینید ، تا ببینید در زمان کم هم می شود کار فرهنگی صحیح کرد هم امر به معروف تاثیر گزار ، بدون آنکه لازم باشد چوب حراج به دین و مقدسات زد و نتیجه ای هم نگرفت!!!
.
پ.ن:
کاش در همه ایران یک باسم داشتیم!
https://t.me/joinchat/AAAAADv_GycGYXkHVDFYlw
#دین در محدوده عقل تنها

اثر ایمانوئل کانت ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی
کتابی مهم از کانت در باب دین در روش جدید علمی
🔽🔽
@yortchi_bosjin_pdf
رابطه #دین و #دولت در دوره #ساسانی براساس
سازه‌های #معماری #مذهبی

دکتر یعقوب #محمدیفر