Forwarded From دكتر هادى انصارى
✅ گزیده ای از بیانات حضرت آیت‌الله #علوی _بروجردی حفظه‌ الله به مناسبت شهادت امام #سجاد صلوات ‌الله‌ و سلامه‌ علیه در پایان درس خارج فقه، سه‌شنبه 1398/07/02

✅بسم الله الرحمن الرحیم

🔸تأثیر خطبه امام سجاد صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه در شام

🔻در شهادت وجود مقدس علی‌بن‌الحسین، زین‌العابدین، صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه اقوال متعددی است که بیست‌وپنجم محرم بین بزرگان ما اشهر است و از قدیم‌الایام دروس حوزه‌های علمیه در روز بیست و پنجم به عنوان شهادت آقا زین‌العابدین تعطیل می‌شد و آقایان اعلام و طلاب به عزا می‌نشستند و لذا چند جمله به محضر آقا امام سجاد علیه السلام عرض ادب بکنیم.

🔻ما در
#کربلا و قصه عاشورا چند فصل داریم؛ #فصل اوّل مقدماتی است که شامل حرکت سیدالشهدا از مدینه به #مکه و حوادث مکه و حوادثی که در مسیر بین مکه و کربلا پیش آمده است، می‌شود و فصل دوم از نزول این موکب به کربلا آغاز و به شهادت آقا سیدالشهدا ختم می‌شود اما مطلب به شهادت وجود مقدس آقا سید الشهدا تمام نشد چون اگر عقبه‌ای و ادامه‌ای نداشت، کربلا در همان نقطه خودش دفن شده بود و شهادت آقا سیدالشهدا لوث شده بود یعنی اگر فصل‌های الحاقی بعدی نبود تمام این جانفشانی‌ها عقیم می‌ماند و فصل سوم در قصه کربلا از همان عصر عاشورا آغاز می‌شود و آنجا میدان‌دار این معرکه #زینب کبری سلام‌الله‌علیها است؛ زینب کبری وظیفه‌ای دارد و وقتی می‌خواهیم درباره او صحبت کنیم یا او را بشناسیم صحبت زن یا مرد نیست بلکه شخصیتی است که خیلی دقیق و پاکیزه حرکت و سخنش را از عصر عاشورا تا شام آغاز می‌کند؛ مجلس عبیدالله‌بن‌زیاد در کوفه و مجلس #یزید در شام و کلماتی که در این دو مجلس به کار برده است و خطبه معروف کوفه و خطبه شام را شما در نظر بگیرید که تنها جمله‌ای از زینب کبری با تمام این قضایا مساوی است؛ وقتی آن ملعون رو کرد به زینب کبری و گفت آیا دیدی خدا با برادرت چه کرد؟ جوابی که زینب کبری داد چه بود؟ «ما رایت الّا جمیلا»؛ فقط پیام عاشورا را نمی‌رساند و پیام توحید را می‌رساند لذا مقام زینب کبری بیش از این حرف‌ها است که ما درک کنیم؛ به هر حال فصل سوم از عصر عاشورا تا شام است.

🔻در شام مسئله‌ای اتفاق می‌افتد که فصل چهارم را رقم می‌زند؛ در شام در مسجد اموی و در حضور یزیدبن‌#معاویه نمی‌خواستند بگذارند امام سجاد علیه السلام منبر برود حتی نقلی هم هست که عده‌ای از اطرافیان یزید گفتند این جوان است و مثلا بی‌حال و اسیر است و شما اینگونه تحقیرش کردید و با این وضعیت او را آوردید و در این مجلس نشاندید مگر چه می‌خواهد بگوید؟ چه دارد که بگوید؟ چون دیدند آقا امام سجاد علیه السلام اصرار برای رفتن به منبر دارد و یزید مخالفت می‌کند، سوال می‌کردند و می‌گفتند چرا نمی‌گذاری منبر برود؟ و این جمله از یزید است که شما اینها را نمی‌شناسید اگر این شخص بالای منبر رفت پایین نمی‌آید مگر به فضیحت آل ابی‌سفیان لذا خود یزید هم می‌فهمید که منبر امام سجاد علیه السلام چه تأثیری خواهد داشت و این منبر امام سجاد علیه السلام فصل چهارم از قصه کربلا است و هر کدام از این فصل‌ها را ما باید تحقیق و بررسی کنیم و آثارش را بسنجیم.


___________
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
#امامت ، هویت مذهب حقًه #تشیع???
بخش اول ?


امامت اساساً هویت مذهب حقه تشیع است. مهمترین تفاوت #شیعه و سایر فرق اسلامی، #امامت است. از نظر شیعه امامت، استمرار #نبوت و جانشینی پیامبر است. #پیامبر اسلام شارع و آورنده دین هستند و امامان ما حافظان #دین هستند و این حفاظت در استمرار نبوت اتفاق می افتد.

دیگران راجع به امامت بحث #خلافت و حکومت سیاسی دارند و از نظر آنها امام کسی است که حاکم امت باشد. بنابراین بحث ما حکومت نیست و امامت مترادف با حکومت نیست. حکومت شأنی از شئون امام است.

امام #حسین تا امام #عسکری شرایط با آنها همراه نبود که به حکومت برسند ولی امامت آنها به قوت خود باقی است.

برای اینکه در این مورد صحبت کنیم باید اول در مورد تشیع صحبت کنیم. مراد از تشیع چیست و این تشیع از چه زمانی پیدا شده است. دیگران هم که وقتی قلم می زنند و کتاب می نویسند مطالبی را بیان می کنند که با اصول تاریخی منافات دارد. مثلا شیعه را مولود #صفویه یا #آل بویه عنوان می کنند. کسی که این افتخار برایش حاصل شده که شیعه #علی ابن ابی طالب باشد باید بداند که تاریخچه پیدایش شیعه از چه زمانی بوده است.

بحث را از اینجا شروع می کنیم که در بحث های کلامی و تاریخی شیعه را به سه شکل معرفی کرده اند. یک شیعه #سیاسی داریم، یک تشیع #ولایی داریم و یکی هم تشیع #اعتقادی داریم. بروز و ظهور تشیع در صحنه اجتماع به سه شکل است.

الف - تشیع سیاسی به کسانی می گویند که به مبانی فکری شیعه اعتقادی ندارند و اصلاً از آن مطلع هم نیستند ولی در یک جهت گیری سیاسی دم از #رهبری اهل بیت می زنند. چون رویکرد آنها سیاسی است اسم آنها را تشیع سیاسی می گذاریم. اینها نه به عنوان اینکه امامان از طرف خدا منصوب اند و اصلاً نصب الهی را اعتقاد ندارند فقط رهبری این گروه را پذیرفته اند چون اینها دارند با بنیاد ظلم مبارزه می کنند.

از بین ائمه هم با کسانی میانه دارند که قائم به #سیف بوده اند. یعنی در وجود امیرالمومنین ع ، امام حسن مجتبی ع و سیدالشهدا ع . آنها در وجود امام #سجاد ع به عنوان پذیرش امام توقف می کنند. بعد از ایشان، #زید ابن علی فرزند امام #زین العابدین ع را به عنوان امام قبول می کنند و ۴ امامی اند و به آنها #زیدیه می گویند. مبنای تفکر آنها سیاسی است و از نظر اعتقادی و کلامی طرفدار #معتزله هستند و از نظر فقهی تابع فقه #ابوحنیفه اند. گرایش آنها به اهل بیت صرفاً پذیرش آنها به عنوان رهبری در مبارزه با ظلم است. والا نه اعتقاد و نه دین خود را از اهل بیت نگرفته اند.

زید ابن علی ، ادعایی برای امامت نداشتند و دیگران خود را به این شخصیت بزرگوار منسوب کردند. در بین تمام مبارزات سیاسی مبارزات جناب #زید مورد تایید ائمه ما هم بوده است


…………………………
@drhadiansarii
💠 شهادت امام #سجاد عليه السّلام
💠 زمان
#تربیت فرزندانمان محدود است.

💠 امام #سجاد عليه السّلام فرمودند:
حق
#فرزند اين است كه بدانى او از تو است در دنيا با هر خير و شرى كه دارد به تو منسوب است و تو مسئول #تربيت_نيكو و راهنمايى اش به سوى خدا و ياريش در اطاعت از پروردگارش هستى ...

📚تحف العقول، ص263

✅شهادت #سیدالساجدین، #زین العابدین امام سجاد عليه السّلام تسلیت باد.

💠 به ما بپیوندید 👇 👇 👇 👇 👇 👇 👇 👇
@ahlolbit
Forwarded From کشکول
🕯چند نکتۀ فرهنگی-تاریخی دربارۀ لقب فرزندان امام حسین(ع):


🥀گویا در منابع کهن آمده است که امام حسین(ع) کودکی شیرخوار داشته که در کربلا، بر دست پدر و به تیر حرمله کشته می‌شود... در برخی منابع آمده که او در کربلا به دنیا آمد و در عاشورا دو سه روزه بود. همچنین برخی نام او را عبدالله دانسته‌اند.

#کودک_شیرخوار کربلا، در فرهنگ عربی مشهور است به #الطفل_الرضیع یا #عبدالله_الرضیع.
اما در ایران معاصر مشهور شده که #شش_ماهه بوده و #علی_اصغر نام داشته است. اگر درست یادم باشد باور به شش ماهگی او از قرن دهم و از سر کتاب #روضة_الشهداء جا افتاده است. باور به علی بودنِ نام او نیز شاید بر اساس حدیثی منسوب به امام حسین(ع) رواج یافته که حضرت در آن می‌فرماید اگر چندین فرزند داشتم، همه را علی می‌نامیدم. (هر دو نکته جای بررسی دارد. #بایسته‌های_پژوهشی).

البته گفتنی است که در فرهنگ شیعیان عربی‌زبان، حضرت علی‌اکبر(ع) با همین نام #علی_الأکبر شناخته می‌شود ولی صفت «اکبر» را در آن برای تمایز ایشان از #امام_چهارم، حضرت #علی_بن_الحسین به کار می‌برند و علی اکبر را در مقابل علی اصغر نمی‌پندارند.

نکتۀ دیگری که با این موضوع مرتبط است، لقب امام چهارم است که گویا در منابع، اغلب لقب #زین‌العابدین برای ایشان به کار می‌رفته است و تنها در ایران و عراق (و شاید برخی کشورهای عربی حاشیۀ خلیج فارس)، ایشان را با لقب #سجاد می‌شناسند. در عراق که برای امام حسین(ع) هم لقب #ابوالسجاد فراوان به کار می‌رود اما مثلا عموم شیعیان لبنان کسی را به نام «امام سجاد» نمی‌شناسند و همه‌جا می‌گویند: امام زین‌العابدین یا امام علی بن‌الحسین(ع).


مریم حقی (کورانی)
Forwarded From حریم تشیع
✳️السلام علیک یا زین العابدین یا علی بن الحسین ✳️

#الامام_السجاد #زین_العابدین
#امام_سجاد #سجاد
#Sajjad #ImamSajjad

t.me/harimeshie
eitaa.com/harimeshie
Forwarded From بنیاد فرهنگی امامت
💠 🔻📝#گزارش
#کتاب شناسی #حضرت_ابوالفضل_العباس_علیه_السلام
✍️نویسنده: #سید_محمد_نبوی
▫️حضرت عبّاس(علیه السلام) فرزند #امام_علی(علیه السلام) و #ام_البنین است که در سال 26 هجری به دنیا آمد.
▫️حضرت #سجاد (علیه السلام) در #مقام ایشان می فرماید: عبّاس، نزد #خدای #تبارک و #تعالی منزلتی دارد که همه ی# شهدا در روز #قیامت به او رشک می برند.
▫️#کنیه ی آن حضرت ابوالفضل و ابو قِربه (صاحب #مَشک) می باشد و از القابش #سقّا و #قمربنی_هاشم (علیه السلام) است.
🔻 جهت مشاهده متن کامل به لینک زیر مراجعه فرمایند.↙️↙️
🌐 https://b2n.ir/gz009
🆔@bonyad_emamat