Forwarded From دكتر هادى انصارى
مسجد امیرچخماق {یزد؛ دومین #مسجد مهم یزد

این مسجد که امروزه در ضلع جنوبی میدان #امیرچخماق واقع شده، در دوره قاجاریه خارج از حصار شهر قرار داشته است و سال اتمام آن هم در کتیبه مسجد که به خط «محمد حکیم» از برجسته‌ترین ثلث نویسان قرن ۹ هـ.ش نوشته شده، سال ۸۴۱ هـ.ق (۸۱۶ هـ.ش) ثبت گردیده است.
مسجد امیرچخماق یزد ازنظر زیبایی، وسعت و اهمیت؛ دومین مسجد پس از مسجد جامع یزد به شمار می‌رود.

داستان ساخت مسجد امیرچخماق، چنین ذكر شده است: «امیر جلال‌الدین چخماق» حاكم #یزد در دوره تیموری، در دومین سفر خود به یزد با همت همسرش «ستی فاطمه خاتون» بنای این مسجد را پایه‌ریزی کرده و ساخت آن را استادان، کاشی‌سازان و ثلث‌نویسان در طول ۲۰ سال با رنج و مشقت زیاد تمام کرده‌اند. جالب است بدانید که بخشی از مخارج مسجد و دیگر بناهای مجموعه امیرچخماق، از موقوفات رشیدی _قدیمی‌ترین موقوفه ثبت‌شده استان یزد_ تأمین شده است.

مسجد امیرچخماق یزد (مسجدجامع نو) دارای دو #شبستان زمستانی و تابستانی است که در قسمت تابستانی آن (بالای #محراب)، یک بادگیر بسیار زیبا قرار دارد. شبستان زمستانی مسجد هم در سوی دالان ورودی ساخته شده که نور آن، با سنگ مرمر تأمین می‌شود. مسجد، همچنین یک مأذنه مستطیل شکل آجری نیز دارد که بر ورودی ضلع شرقی مسجد مشرف می‌باشد.
یکی از ویژگی‌های مهم معماری مسجد، فقدان #مناره می‌باشد که درباره علت آن، دو نوع روایت بیان شده است: به نظر برخی، مساجدی که در قدیم توسط #بانوان ساخته می‌شده، مناره نداشته و بعضی دیگر، آن را نشانه وحدت دانسته‌اند تا دو مذهب شیعه و سنی بتوانند از این مسجد استفاده کنند؛ چراکه مساجد اهل سنت تک مناره و مساجد شیعیان دو مناره می‌باشد.
اين مسجد هفتاد سال پيش از زوران #صفويان و در دوران امير شاهرخ تيمورى بنا گرديده است.

بخشی از سردر ایوان مسجد، مزین به کاشی معرق است و کتیبه‌هایی در کاشی‌های معرق از سمت راست و چپ آن وجود دارد.
محراب مسجد، پوشیده از نقوش معرق و مقرنس است و در وسط آن، یک سنگ #مرمر بسیار زیبا وجود دارد كه شکوه هنر کاشی‌کاری اسلامى _ ایرانى را به نمایش گذاشته است؛ این شکوه، در گنبد مسجد امیرچخماق که با کاشی‌های سبز مزین به خط زیبای كوفى پوشیده شده، بیشتر نمایان می‌شود.
ويژگى هاى بسيارى در اين مسجد گرد آمده است كه همه نشان از قدرت و هنرنمايى هنرمندان ايرانى در قرن هستم هجرى است.
شما را به بازديد از اين گنجينه هنر دعوت مى نمايم.


___________
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
اولین #سنگ مزار حضرت علی بن موسی‌الرضا در سده ششم قمری ساخته شد و از جنس #مرمر است. ابعاد این سنگ مزار به طول ۴۰ و عرض ۳۰ سانتی‌متر بوده و به دلیل قدمتی که دارد، بسیار با ارزش است. جالب است بدانید تاریخ ولادت و شهادت هشتمین اختر تابناک #امامت با خط #کوفی بر روی این سنگ حک شده و هم‌اکنون در موزه حرم از آن نگهداری می‌شود.

دومین سنگ مزار امام #رضا (ع) از جنس سنگ سفید مرمر آهکی بوده و ابعاد آن ۶۰ در ۴۰ سانتی متر است. این سنگ هم‌اکنون بر روی مزار موجود در #سرداب قرار گرفته است.

سومین سنگ مزار امام هشتم شیعیان هم دارای ابعادی به طول ۲٫۲۰ و عرض ۱٫۱۰ بوده که در طبقه همکف #حرم وجود دارد. رنگ این سنگ مزار، #سبز چمنی بوده و آن را همزمان با نصب #ضریح پنجم حضرت در سال ۱۳۷۹ در حرم قرار دادند.

_______________
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
#سرداب شهادت در آستانه #حسینی بزودی افتتاح می گردد. 🔴

سرداب مجاور مرقد مطهر امام #حسین ع که در پیرامون ضریح مطهر ودر صحن مقدس امام حسین ع در #کربلا ساخته شده است ، تا پیش از آغاز ماه #محرم الحرام ، افتتاح خواهد گردید.
عملیات این پروژه گسترده که در نوع خود بی نظیر بشمار می آید از حدود دوسال ونیم پیش آغاز گردید وهم اکنون مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد.
این سرداب که انشاء الله پیش از آغاز ماه محرم به روی زائرین وعاشقان حسینی افتتاح می گردد ، مراحل پایانی خود را پشت سر نهاده وهم اکنون عزیزان مشغول به نصب #مرمر در کف ودیواره این سرداب می باشند.
از این پس زائران با ورود به این مکان واز آنجا که به گفته مرحوم علامه
#بحر العلوم ، پیکر مطهر حضرت در #عمق هفت متری #ضریح کنونی قرار گرفته است ، از این رو عاشقان حسینی ، از جایگاه ویژه ای که تقریبا در برابر #پیکر مطهر حضرت است ، زیارت واظهار علاقه وراز ونیاز خویش را انجام می دهند.


………………………
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
ترمیم درون #ضریح مطهر أمير المومنین(ع) در #نجف اشرف

از سال ١٣٦١ هجرى ، آن هنگامى که ضریح کنونى امیرالمومنین(ع) از سوى بهره‌هاى داوودى هند که به دستور طاهرـ سیف الدین امام #بهره‌هاى آن دوران ساخته شده و در این مکان مقدس نصب شد، تغییرى در درون ضریح و کف پیرامون صندوق خاتم که بر روى قبر مطهر حضرت قرار گرفته است، صورت نگرفته بود.

در اقدامى که در این راستا تولیت آستانه مطهر علوى در نجف اشرف صورت داد، عملیات تعویض سنگفرش پیرامون #صندوق مطهر و نیز صندوق شیشه اى که براى محافظت از صندوق خاتم روى مزار مبارک که تاریخ ساخت آن به سال ١١٩٨ هجرى ودوران زندیان باز مى‌گردد را آغاز کرد.

در ابتداى این عملیات، سنگهاى کف درونى ضریح مطهر که چندین دهه از آن سپرى شده و شکستگى و ترک و جز اینها در آن به‌وجود آمده بود، برداشته شد.

سپس سنگهاى #مرمر سفید زیبایی که در حاشیه دو سوى آنها با سنگهاى عقیق سبز و قرمز در درون مرمر نحت یعنی به اصطلاح جاگزارى شده جایگزین آنها شد.

بعد از آن محافظ و یا صندوق شیشه‌اى که بر روى صندوق خاتم قرار داشت از آنجا که در چندین مکان این صندوق، شیشه ترک برداشته و سه بخش از روى آن در بالاى صندوق شکسته شده بود که تاریخ آن نیز به دوران
#تولیت سید عباس #کلیدار به سال ١٣٦١ هجرى باز می‌گشت و از سویی فرسودگى چهارچوب آن که اثرى هنرى نیز نداشت، با صندوق شیشه‌اى منحصر بفردى تغییر یافت.
شیشه جایگزین شده که در مجموع از چهارده قطعه ( شش قطعه در بالاسر و پایین پا وهشت قطعه در دو سوى دیگر) از ضخامت ٣٧ میلیمتر برخوردار بوده که ویژگى آن نخست مقاومت در برابر حریق تا چهارصد درجه به مدت یک ساعت را داشته واز سوى دیگر غیر قابل شکستن است.

وزن این صندوق شیشه‌اى در حدود هفت تن بوده که به وسیله چهارده پایه زمینى در پیرامون خود ودر زیر مرمرهاى مذکور نصب شده است.

فاصله بسیار اندک میان بخشهاى چهارده گانه شیشه‌ها را با پيشنهاد حقير با نوارى همچون طناب در هم پیچیده شده که هر نوار خود از پنج طناب نازک به هم بافته شده که نمودى از (حبل الله المتین) و پنج تن #آل‌عبا است و به رنگ طلایی آذین و پوشانیده شده است.

در نقاط به هم پیوسته شدن این نوار حبل الله المتین ، کلمه ( #یاعلى) که به خط حضرت در #قرآن منسوب به خط مبارک ایشان، که در #خزانه حضرت قرار دارد آذین شده است. اين ياعلى در اين مكان و نيز در دو سوى پنجره هاى ضريح با پيشنهاد اينجانب عملى گرديد.

همچنین در بخش فوقانى پیرامون این صندوق شیشه‌اى گرانسنگ، چراغهاى ویژه‌اى به رنگ سبز و قرمز و آفتابى قرار داده شده است که در مراسم گوناگون اعیاد یا شهادتها، مى‌توان با کنترل از راه دور ، از این چراغها به‌صورت تک رنگ و یا آمیخته باهم استفاده کرد.

گفتنى است که صندوق خاتم موجود بر روى قبر مطهر حضرت، که به بیش از دو #قرن و نیم پیش باز مى‌گردد، از تحفه‌هاى خاتم کارى شده زمان به‌شمار آمده و هر بخش از آن، آیتى از جمال و زیبایی به‌شمار مى‌رود.

عملیات ترمیمى یاد شده، هفده روز به‌طول انجامید و دوشنبه شب بیست و سوم مرداد سال ١٣٩٦ مطابق با بیست ویکم ذى القعده سال ١٤٣٨ هجرى به پایان رسید.

سپس در دوشنبه شب یاد شده در مراسمى بسیار ساده ، ضریح مطهر به روى عاشقان بازگشایی شد.


________
@drhadiansarii